ervaring keelkanker?
vrijdag 8 november 2013 om 07:36
Heeft iemand hier ervaring met keelkanker? En dan met name de levensverwachting als?
Heb nu ruim een jaar continue slikklachten (geen globus) inmiddels zijnmn keelamandelen eruit, die waren chronisch ontstoken. Maar mn slikklachtenzijn er nog steeds. Ik dacht eerst dat het littekenweefsel kon zijn, maar de op was in juni... Dus de huisarts heeft me nu terug verwezen naar de kno-arts. Ik rook al ruim 20 jaar, niet als n ketter maar wel dagelijks. Verder schraap ik continue mn keel omdat ik anders kwaak als een kikker en ben ik erg vaak verkouden.
Maandag kno-arts maar maak me stiekum erg zorgen.
Info en geruststelling zijnbeide welkom!
Heb nu ruim een jaar continue slikklachten (geen globus) inmiddels zijnmn keelamandelen eruit, die waren chronisch ontstoken. Maar mn slikklachtenzijn er nog steeds. Ik dacht eerst dat het littekenweefsel kon zijn, maar de op was in juni... Dus de huisarts heeft me nu terug verwezen naar de kno-arts. Ik rook al ruim 20 jaar, niet als n ketter maar wel dagelijks. Verder schraap ik continue mn keel omdat ik anders kwaak als een kikker en ben ik erg vaak verkouden.
Maandag kno-arts maar maak me stiekum erg zorgen.
Info en geruststelling zijnbeide welkom!
vrijdag 8 november 2013 om 07:56
vrijdag 8 november 2013 om 08:22
Het human papilloma virus (HPV) dat verspreid wordt door onbeschermde orale seks lijkt nu de belangrijkste oorzaak van keelkanker bij mensen jonger dan 50 jaar, zo waarschuwen wetenschappers.
Indien keelkanker in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt, dan is er ongeveer 90 procent kans op genezing.
En meer info
Indien keelkanker in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt, dan is er ongeveer 90 procent kans op genezing.
En meer info
Bah

vrijdag 8 november 2013 om 08:23
Ik kan het me voorstellen dat je je zorgen maakt, heb dat zelf ook weleens gedacht. Moet er wel bij zeggen dat ik nogal een hypochondrische inslag heb. De kans dat je het hebt is echter minimaal, volgens mijn huisarts komt dat vnl. voor bij oudere mannen die heel veel roken. Neem ook aan dat je niet in korte tijd veel bent afgevallen. Wacht nou maar af tot je bij de KNOarts bent geweest.
Cum non tum age
vrijdag 8 november 2013 om 08:39
Nou, mijn ervaring met keelkanker is dat een vriend het had. Genezen verklaard, na een pijnlijk traject. En na een jaar kwam het terug en weer een half jaar later is hij dood.
Maar als ik jou was zal ik me daar nu geen zorgen over maken, dat heeft toch geen zin... Geniet nog lekker van je weekend. Steek nog een sigaret of wat op en drink er 1 op.
Maar als ik jou was zal ik me daar nu geen zorgen over maken, dat heeft toch geen zin... Geniet nog lekker van je weekend. Steek nog een sigaret of wat op en drink er 1 op.
vrijdag 8 november 2013 om 08:44
Hypochondrie? Nee hoor! Ben normaal gesproken het optimisme zelf. Heb hier om de een of andere reden een heel slecht gevoel over. Weet ook niet waarom.
Overigens: terechte opmerkingen over het roken, je zou denken dat dit de ultieme motivatir is, ben nu 2 dagen rookvrij, moet maar gewion volhouden nu.
Overigens: terechte opmerkingen over het roken, je zou denken dat dit de ultieme motivatir is, ben nu 2 dagen rookvrij, moet maar gewion volhouden nu.
vrijdag 8 november 2013 om 09:07

vrijdag 8 november 2013 om 10:13
Misschien is het een optie om te gaan stoppen met roken? Scheelt je veel gezeur met je gezondheid en red misschien zelfs je leven.
Zat verhalen in het longkanker-topic van forumleden die zijn overleden aan longkanker/ de gevolgen van roken.
Ik zeg dit niet om vervelend te doen, maar je neemt nou eenmaal een groot risico.
Zat verhalen in het longkanker-topic van forumleden die zijn overleden aan longkanker/ de gevolgen van roken.
Ik zeg dit niet om vervelend te doen, maar je neemt nou eenmaal een groot risico.
No love without lost
vrijdag 8 november 2013 om 11:18
Mijn advies:
Stoppen met roken, hierdoor zal je slijmvlies verbeteren. Dan hoef je minder te schrapen (héél slecht voor je stembanden!). Drink veel water om het vochtbalans in de slijmvliezen op pijl te houden.
Ook zou ik naar een logopedist gaan die met manuele facilitatie werkt. Deze kijkt goed naar de spierspanning in je hals en rondom je larynx. Een globusgevoel valt meestal te wijten aan teveel spanning in de spier tussen je ringkraakbeen en je schildkraakbeen. Wanneer deze weer wordt opgerekt en op normale spanning komt ben je van dat globusgevoel af.
Haal je geen dingen in je hoofd! Succes bij KNO.
Stoppen met roken, hierdoor zal je slijmvlies verbeteren. Dan hoef je minder te schrapen (héél slecht voor je stembanden!). Drink veel water om het vochtbalans in de slijmvliezen op pijl te houden.
Ook zou ik naar een logopedist gaan die met manuele facilitatie werkt. Deze kijkt goed naar de spierspanning in je hals en rondom je larynx. Een globusgevoel valt meestal te wijten aan teveel spanning in de spier tussen je ringkraakbeen en je schildkraakbeen. Wanneer deze weer wordt opgerekt en op normale spanning komt ben je van dat globusgevoel af.
Haal je geen dingen in je hoofd! Succes bij KNO.
vrijdag 8 november 2013 om 19:36