Gezondheid alle pijlers

ervaringen gevraagd over het mirenaspiraaltje

12-08-2009 09:51 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het twijfelen of ik het mirenaspiraaltje wil laten plaatsen.

Ik zie er veel voordelen van, maar als ik op internet lees zijn er meer vrouwen niet tevreden over de mirena dan wel.

Graag jullie ervaringen!
Van af 1997 had ik "mirena". Ik voelde mij helemaal geweldig! Ik had nergens last van. Geen menstruatie, geen PMS. Wat wil vrouw nog meer?? Iemand zei tegen mij dat het niet goed is als je niet ongesteld wordt. Nog iemand anders vroeg aan mij of ik al in de overgang fase zit ( ik ben 46), waarop ik zei dat ik dat niet wist omdat ik niet menstrueer vanwege het spiraaltje. En alweer kreeg ik commentaar dat het niet gezond is. Ik moest maar op internet gaan lezen wat voor negatieve effecten heeft dit spiraaltje op vrouwelijke gezondheid. Ik naar de huisarts. Weg met dat spiraal!! Nou, ik heb me nog nooit zo vreselijk gevoeld!! Ik ben mezelf niet meer. Stemmingswisseling, depressies, huilen om niks en dit halfjaar lang.

Ik luister niet meer naar andere mensen. Mijn lichaam is mijn beste raadgever. Volgende week maak ik een afspraak met mijn huisarts en laat ik Mirena opnieuw plaatsen.
Dat is een oud topic omhoog;). Ook ik heb 5 jaar een mirena gehad, ivm met borstvoeding van mijn dochter(tot 2,5 jaar). Het is mij altijd heel goed bevallen, vooral geen menstruatie meer in de loop der tijd! Ik heb hem nu ruim 5 jaar geleden laten verwijderen, omdat ik geen hormonen meer in mijn lijf wilde en partner al geruime tijd gesteriliseerd was. Maar merk nu wel dat ik sterker last heb van lichte stemmingswisselingen, gelukkig nog wel sociaal aanvaardbaar;), maar wel zo dat mijn lieve partner zelf al eerder weet dat mijn periode eraan komt voor ik dat zelf in de gaten heb...haha. Maar kortom zou ik moeten kiezen, dan zou ik zo weer voor de mirena gaan.
3 jaar geleden lasten plaatsen bij de huisarts viel mij ontzettend mee. Een dag weeïg gevoel in m'n onderbuik. Geen last van menstruaties meer Voor mij de ideale oplossing
Plaatsen niks van gevoeld, heb de mirena nu een klein jaar en ben eigenlijk niet tot nauwelijks meer ongesteld en dat vind ik wel heel erg fijn!

Het enige vervelende was dat ik wekenlang na het zetten bloedingen had. Ik denk wel ruim 12 weken.
Ik heb een koperspiraal voor de tweede keer alweer. Geen hormonen spul in m'n lichaam. Lijkt me echt het beste. Zeker als je op ten duur nog zwanger wilt worden denk. Ik word elke maand normaal regelmatig ongesteld rond dezelfde data. Vroeger had ik een mirena spiraal voor vier maanden. Wat ben ik daar ziek van geweest zeg! Non stop ongesteld. Er zouden minder hormonen in zitten maar van de pil had ik geen rare bijwerkingen. Zo zie je maar dat ieder verschillend reageerd. Maar koperspiraal lijkt mij een veiligere keuze mocht je last hebben van hormonen spul....
Helemaal mee eens hoor, wil je geen hormonen, dan geen mirena laten plaatsen! Ook ik heb hem na 5 jaar laten verwijderen en geen nieuwe geplaatst omdat mijn partner inmiddels gesteriliseerd was er en er geen kinderwens meer is.

Je leest hier al verschillende reacties qua lichaam en hoe je daarop reageert. Wat betreft de 'pijn' voor het plaatsen is het beide hetzelfde, ook dat verschilt per persoon, maar geen verschil voor een koper spiraal of een mirena spiraal, lijkt me zo.
quote:sandra229 schreef op 16 maart 2013 @ 17:29:

3 jaar geleden lasten plaatsen bij de huisarts viel mij ontzettend mee. Een dag weeïg gevoel in m'n onderbuik. Geen last van menstruaties meer Voor mij de ideale oplossing

Hier ook, maar dan anderhalf jaar geleden bij de gyne. Het eerstejaar wel heel vaak last gehad van een opgeblazen gevoel in mijn buik. Maar of dat verband met elkaar had.??

Verder nooit ergens last van, geen lichamelijke ongemakken, bijna nooit meer hoofdpijn en zit veel beter in mijn vel dan toen ik de pil nog slikte. Ik zou nooit meer anders willen.
Coffee junk
quote:Nanoe2 schreef op 16 maart 2013 @ 17:35:

Plaatsen niks van gevoeld, heb de mirena nu een klein jaar en ben eigenlijk niet tot nauwelijks meer ongesteld en dat vind ik wel heel erg fijn!

Het enige vervelende was dat ik wekenlang na het zetten bloedingen had. Ik denk wel ruim 12 weken.Oh das wel vervelend. Bij mij hield het bloeden acuut op toen het geplaatst was. Daarna sporadisch 3 druppels ofzo....heerlijk!
Coffee junk
Ik ben enthousiast over de Mirena.

Ben inmiddels aan de tweede 'bezig' en vind het ideaal. Ik word op het moment niet ongesteld, ik heb deze nu twee jaar. De eerste paar maanden na het plaatsen had ik wat onregelmatige bloedingen (vooral na de eerste keer plaatsen eigenlijk) Bij de vorige Mirena werd ik na ongeveer 3 jaar weer heeel licht ongesteld, maar 1 dag heel licht bloeden mag eigenlijk geen naam hebben.

Het eruit halen en plaatsen ging bij mij ook redelijk makkelijk. Het is geen heel prettig gevoel, maar de horrorverhalen die ik wel eens voorbij hoor komen ken ik (nog) niet. Nu zijn de draadjes de laatste keer bij mij te kort afgeknipt, dus het verwijderen van de huidige Mirena zal wat vervelender zijn, maar dat merk ik dan wel.

Ik heb overigens geen kinderen.
Ik heb het 2 jaar geleden laten plaatsen. De plaatsing vond ik vreselijk. M'n huisarts deed t. Sorry maar wat een pijn. En ik kan wat hebben.

Naderhand heb ik nog een half jaar bijna constant lichte bloedingen gehad. Mijn vriend voelde hem zitten tijdens de sex. Al met al geen succesverhaal.

Maar uiteraard is elk lijf anders!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven