Gezondheid alle pijlers

Ervaringen gezocht e-rolstoel

28-04-2017 12:19 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat iemand ervaring heeft en deze met me wil delen? Via de gemeente loopt er een aanvraag voor een rolstoel. Dit omdat ik maar zo'n honderd meter kan lopen, daarna krijg ik oa zenuwpijn, klapvoet, en verlies ik de kracht. Via ergo nu wel een leenrolstoel dus kan vooruit. Maar moet een oplossing komen voor langere termijn.

Nu heb ik gelezen over elektrisch ondersteunde rolstoelen. Of eigenlijk, wielen. Die wielen zou je op een gewone rolstoel kunnen plaatsen, waardoor je geholpen wordt met voortbewegen, zoals bij een elektrische fiets. Ik denk dat dit voor mij ideaal zou kunnen zijn. Ben ik niet afhankelijk van een duwer, ben toch lichamelijk zelf actief bezig en kan toch wat afstanden afleggen die ik met een gewone niet zou kunnen. Het zou me onafhankelijker maken, ik zou er ook makkelijker met de kinderen op uit kunnen.

Wie heeft ervaring met deze wielen? Welke heb je? Hoe bevallen deze? Wat vond je niet prettig? Is het echt een uitkomst of lijkt het op internet mooier dan het is? Ben erg benieuwd! Wil me graag goed oriënteren voordat er iets aangeschaft wordt wat niet bij mijn situatie past, dat zou ik echt zonde vinden.

Bedankt voor het lezen (en eventueel reageren)! (De ergo helpt me gelukkig en ook via de gemeente zal ik vast advies krijgen, maar ben vooral op zoek naar ervaringen uit de praktijk)
Ik ga even meelezen, dat klinkt wel ideaal.
Alle reacties Link kopieren
ja, zat ervaring.

eerste de e-motion wielen gehad van Alber, daarbij hoepel je nog zelf maar je wordt ondersteund door de motoren in de wielen,

Toen ik na 2,5 jaar niet meer kon hoepelen omdat mijn armen en handen te slecht werden, de e-fix gekregen. Daarbij rij je zelf mbv een joystick.



Je bent inderdaad zelfstandig, maar je moet wel zelf de rolstoel in en uit de auto kunnen krijgen.

Nadeel is nl het gewicht, al wordt dat nu wel beter. Mijn rolstoel weegt compleet bijna 50 kg.

Ik heb er een auto omheen gekocht, en daarbij een rolstoellift om de stoel in de auto te takelen. Het systeem demonteren is te doen maar zwaar voor je armen. Al met al betaal ik elke maand veel geld vanwege de grote dure auto (wegenbelasting en benzine, hij rijdt 1 op 8... ), ook de helft van de lift moest ik zelf betalen.

Toch hebben we destijds deze investering gedaan om mij mobiel te houden.



Er zijn inmiddels ook wel andere systemen dan Alber, ik weet daar geen prijzen van.



elke twee jaar heb je de Supportbeurs, daar kun je deze dingen mooi uitproberen, die beurs is pas volgend jaar weer. Maar volgens mij moet de beurs in Gent nog komen, dat is niet zover weg. Net geweest, jammer.

Maar goed, google op aandrijfondersteuning rolstoel, dan komt er wel wat bovendrijven.



Je moet geluk hebben met je gemeente, het is een duur systeem (de rolstoel zelf zit rond de 2000, de e-fix is 6000 Euro), en ze zullen uiteraard niet staan te trappelen je hiervan te voorzien. Je armfunctie moet zeer beperkt zijn om in aanmerking te komen voor ondersteuning.



Nou dat was het wel even, als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel.
Ik wist niet dat zulke ook bestonden. Ik ken eigenlijk alleen de elektrische rolstoelen die je ook als scootmobiel kan gebruiken zoals deze.



Zou je zoiets niet tijdelijk kunnen huren bij een zorgwinkel zodat je uit kan proberen welke het fijnst is voor je?
Alle reacties Link kopieren
wellicht inschatten wat passend is en een zicht regelen
anoniem_232615 wijzigde dit bericht op 01-10-2018 18:58
25.17% gewijzigd
Maar kan je niet gewoon een elektrische rolstoel bij de gemeente aanvragen dan?
Alle reacties Link kopieren
Je kan er altijd een proefritje mee maken. Maar misschien is het handig om eerst met de ergotherapeut een inschatting te maken wat er vergoed wordt? Een twion is ook een mooi systeem. Die leveren ze bij invacare net zoals de emotion trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 28 april 2017 @ 13:43:

Ik wist niet dat zulke ook bestonden. Ik ken eigenlijk alleen de elektrische rolstoelen die je ook als scootmobiel kan gebruiken zoals deze.



Zou je zoiets niet tijdelijk kunnen huren bij een zorgwinkel zodat je uit kan proberen welke het fijnst is voor je?



Zoiets heb ik ook, op mijn werk (maar dan een modernere met 6 wielen). In de verste verte niet te vergelijken met een scootmobiel!

Scootmobiel is een loop-vervanger waarbij men later weer in een gewone stoel gaat zitten, de elektrische rolstoel die jij plakte zijn rolstoelen waar je in woont zeg maar. Je gaat erin zitten vanuit je bed en je komt er weer uit als je gaat slapen. Qua mogelijkheden, comfort en prijs niet te vergelijken met een scoot!



Dus voor een klapvoet niet de eerst voorliggende voorziening. Gelukkig maar. Ze zijn mooi maar groot en lomp en je moet er een bestelbus bij hebben om ergens te komen. Een elro komt als laatste in het rijtje van rolstoelvoorzieningen..
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 28 april 2017 @ 12:45:

ja, zat ervaring.

eerste de e-motion wielen gehad van Alber, daarbij hoepel je nog zelf maar je wordt ondersteund door de motoren in de wielen,

Toen ik na 2,5 jaar niet meer kon hoepelen omdat mijn armen en handen te slecht werden, de e-fix gekregen. Daarbij rij je zelf mbv een joystick.



Je bent inderdaad zelfstandig, maar je moet wel zelf de rolstoel in en uit de auto kunnen krijgen.

Nadeel is nl het gewicht, al wordt dat nu wel beter. Mijn rolstoel weegt compleet bijna 50 kg.

Ik heb er een auto omheen gekocht, en daarbij een rolstoellift om de stoel in de auto te takelen. Het systeem demonteren is te doen maar zwaar voor je armen. Al met al betaal ik elke maand veel geld vanwege de grote dure auto (wegenbelasting en benzine, hij rijdt 1 op 8... ), ook de helft van de lift moest ik zelf betalen.

Toch hebben we destijds deze investering gedaan om mij mobiel te houden.



Er zijn inmiddels ook wel andere systemen dan Alber, ik weet daar geen prijzen van.



elke twee jaar heb je de Supportbeurs, daar kun je deze dingen mooi uitproberen, die beurs is pas volgend jaar weer. Maar volgens mij moet de beurs in Gent nog komen, dat is niet zover weg. Net geweest, jammer.

Maar goed, google op aandrijfondersteuning rolstoel, dan komt er wel wat bovendrijven.



Je moet geluk hebben met je gemeente, het is een duur systeem (de rolstoel zelf zit rond de 2000, de e-fix is 6000 Euro), en ze zullen uiteraard niet staan te trappelen je hiervan te voorzien. Je armfunctie moet zeer beperkt zijn om in aanmerking te komen voor ondersteuning.



Nou dat was het wel even, als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel.Bedankt voor je uitgebreide reactie! Had inderdaad die van Alber gezien. Op internet. Het is goed om tzt goed rond te kijken. Die beurs zou een goed idee zijn. Jammer dat die binnenkort niet is, maar fijn dat je meedenkt!
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 28 april 2017 @ 13:43:

Ik wist niet dat zulke ook bestonden. Ik ken eigenlijk alleen de elektrische rolstoelen die je ook als scootmobiel kan gebruiken zoals deze.



Zou je zoiets niet tijdelijk kunnen huren bij een zorgwinkel zodat je uit kan proberen welke het fijnst is voor je?Daarvan is het nadeel dat je zelf minder actief bent. En ik kan best wel wat, alleen zit ik wel met langdurig krachtzetten. bovendien heb je hier een speciale auto voor nodig om hiermee weg te kunnen. En is juist de bedoeling om er even tussenuit te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnekop schreef op 28 april 2017 @ 13:51:

Vraag het je ergotherapeut. Die kan wellicht inschatten wat passend is en een zicht regelenDat wil en zal ik zeker ook doen. Maar wilde daarnaast graag ook ervaringsverhalen en niet alleen van mensen die er vanuit hun werk mee te maken hebben. Maar je hebt gelijk, ik ga zeker met de ergo overleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 28 april 2017 @ 14:02:

Maar kan je niet gewoon een elektrische rolstoel bij de gemeente aanvragen dan?Elektrische rolstoel is toch anders. Je hebt dan een normale rolstoel waarbij je de hoepels zelf moet voortbewegen, alleen worden deze ondersteund door een motortje, zoals bij een e-bike. Tenminste, wat ik ervan gelezen heb, geen ervaring dus
Alle reacties Link kopieren
quote:jlsecret schreef op 28 april 2017 @ 14:14:

Je kan er altijd een proefritje mee maken. Maar misschien is het handig om eerst met de ergotherapeut een inschatting te maken wat er vergoed wordt? Een twion is ook een mooi systeem. Die leveren ze bij invacare net zoals de emotion trouwens.Bedankt voor de tip. Ik ga kijken!
Alle reacties Link kopieren
Apie, zo te horen zit je bij lange na niet in de doelgroep voor de elro, en wees maar blij.

Wat jij zoekt is een handbewogen rolstoel met aandrijfondersteuning, dat is de goede omschrijving,

Die aandrijfondersteuning heb je dus in verschillende vormen.

Eerst moet je een gewone goede rolstoel hebben, dat is al een heel gedoe. Als je er niet goed in zit kun je ook niet goed hoepelen. Hoe jong ben je, hoe goed is je bovenlichaam?

De e motion vond ik leuker dan de e-fix omdat ik daarmee nog zelf hoepelde, het voelt actiever.



Ik zou nl eerst voor normaal hoepelen gaan, als dat niet lukt kun je ook met gerichte onderbouwing over op de aandrijfondersteuning. Ze doen dat volgens mij niet omdat het 'makkelijker is'.

Als de gemeente dat goedkeurt, passen ze je rolstoel aan, er moet wel het een en ander omgezet worden voordat de nieuwe wielen erop kunnen. De oude wielen hou je, die kunnen altijd van pas komen.





Zo zijn wij onlangs naar ZA gevlogen, de gewone wielen eraan en de dure wielen, de accu, de joystick ed in een flight case die mijn man er speciaal voor gebouwd had.

Bij aankomst in Kaapstad hebben we de rolstoel weer omgebouwd naar de aandrijving.



Je woont niet toevallig in de buurt van Nijmegen? Proefracen mag hier ook hoor.

Ik heb nooit van te voren kunnen proefrijden, toen ik de aanpassingen kreeg wist ik nog niet van de beurzen. Er is er ook nog een in Duitsland, ff zoeken..
quote:ambra schreef op 28 april 2017 @ 14:31:

[...]





Zoiets heb ik ook, op mijn werk (maar dan een modernere met 6 wielen). In de verste verte niet te vergelijken met een scootmobiel!

Scootmobiel is een loop-vervanger waarbij men later weer in een gewone stoel gaat zitten, de elektrische rolstoel die jij plakte zijn rolstoelen waar je in woont zeg maar. Je gaat erin zitten vanuit je bed en je komt er weer uit als je gaat slapen. Qua mogelijkheden, comfort en prijs niet te vergelijken met een scoot!



Dus voor een klapvoet niet de eerst voorliggende voorziening. Gelukkig maar. Ze zijn mooi maar groot en lomp en je moet er een bestelbus bij hebben om ergens te komen. Een elro komt als laatste in het rijtje van rolstoelvoorzieningen..Ik bedoelde dus eigenlijk dat je met zo'n ding dus ook de langere afstanden zou kunnen rijden, bijvoorbeeld een dorp verderop. Dat lijkt me met een e-rolstoel toch wat te ver.
Alle reacties Link kopieren
Beurs in Duitsland: Rehacare, oktober 2017 in Dusseldorf.

Het klinkt gek maar die beurzen zijn een feestje!



Ineens ben je als rolstoeler de norm ipv de uitzondering, iedereen crosst daar rond in de meest mooie apparaten, allemaal lieve hulphonden die je niet mag aaien, prachtige noviteiten.

En je kunt proefrijden, wat je bijna nergens verder kunt.



Besteed je kinderen uit, neem iemand mee en doe een weekendje dusseldorf.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 28 april 2017 @ 17:10:

[...]





Ik bedoelde dus eigenlijk dat je met zo'n ding dus ook de langere afstanden zou kunnen rijden, bijvoorbeeld een dorp verderop. Dat lijkt me met een e-rolstoel toch wat te ver.



het hangt van veel dingen af, net als met een elek. fiets; je gewicht, het weer (koud of niet) en hoe nieuw de accu is, hoeveel je zelf nog meehoepelt in geval van e-motion.

Ik heb beide soorten rolstoelen, en ga in beide gevallen mooi niet naar een dorp verder op rijden. Dat is me gevoelsmatig veel te link. Ik zie dat wel mensen in scootmobielen doen. Maar nogmaals, Apiejapie krijgt nooit de toekenning voor een elro denk ik.



En een nadeel.. je bent me er toch gehandicapt in.. ik wordt anders behandeld in de elro dan in mijn thuisrolstoel, en daarin weer anders dan wanneer ik loop.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 28 april 2017 @ 17:07:

Apie, zo te horen zit je bij lange na niet in de doelgroep voor de elro, en wees maar blij.

Wat jij zoekt is een handbewogen rolstoel met aandrijfondersteuning, dat is de goede omschrijving,

Die aandrijfondersteuning heb je dus in verschillende vormen.

Eerst moet je een gewone goede rolstoel hebben, dat is al een heel gedoe. Als je er niet goed in zit kun je ook niet goed hoepelen. Hoe jong ben je, hoe goed is je bovenlichaam?

De e motion vond ik leuker dan de e-fix omdat ik daarmee nog zelf hoepelde, het voelt actiever.



Ik zou nl eerst voor normaal hoepelen gaan, als dat niet lukt kun je ook met gerichte onderbouwing over op de aandrijfondersteuning. Ze doen dat volgens mij niet omdat het 'makkelijker is'.

Als de gemeente dat goedkeurt, passen ze je rolstoel aan, er moet wel het een en ander omgezet worden voordat de nieuwe wielen erop kunnen. De oude wielen hou je, die kunnen altijd van pas komen.





Zo zijn wij onlangs naar ZA gevlogen, de gewone wielen eraan en de dure wielen, de accu, de joystick ed in een flight case die mijn man er speciaal voor gebouwd had.

Bij aankomst in Kaapstad hebben we de rolstoel weer omgebouwd naar de aandrijving.



Je woont niet toevallig in de buurt van Nijmegen? Proefracen mag hier ook hoor.

Ik heb nooit van te voren kunnen proefrijden, toen ik de aanpassingen kreeg wist ik nog niet van de beurzen. Er is er ook nog een in Duitsland, ff zoeken..Klopt, dat is wat ik bedoel. Dat is toch ook hoe ik het zeg, een gewone rolstoel met wielen die ondersteuning kunnen bieden? Of begrijp ik niet wat je bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen ervaring met handbewogen rolstoel. Ik heb wel een indicatie om de wielen met aandrijving te krijgen (zeer beperkte hartfunctie) maar ik wil ze niet. Nu niet. Misschien dat ik er anders tegenaan kijk als mijn hart (verder) achteruit gaat.



De dingen die ik nog zelf kan, zoals hoepelen, wil ik blijven doen om mijn conditie op pijl te houden. De grotere afstanden word ik wel geduwd trouwens.

Wat me tegenhoudt is overigens ook het gewicht. Nu kan ik mijn vastframe (sport-)rolstoel nog zelf in de auto tillen. Met de aangedreven wielen wordt dit een groot probleem.



En ik ben het inderdaad ook eens met Ambra dat je niet electrisch aangedreven wielen krijgt omdat het 'makkelijker' is.

Misschien kan je beter eens kijken naar een aankoppelbare handbike voor de wat langere afstanden?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Tante Paula electrische step. Stomme naam maar een ideaal ding, lekker smal, past ddor alle winkelpoortjes.

Als je de accu verwijdert is hij goed in de auto te zetten evt. Wij nemen hem ook mee op vakantie in het vliegtuig. Heel fijn ook in hotels, daar leg je snel behoorlijke afstanden mee af.



Google maar eens. Mijn man heeft m vergoed gekregen van de gemeente. Inmiddels moet ik m ook gebruiken vanwege zenuwpijn in mijn voeten (voor langere afstanden).
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 28 april 2017 @ 20:34:

[...]



Klopt, dat is wat ik bedoel. Dat is toch ook hoe ik het zeg, een gewone rolstoel met wielen die ondersteuning kunnen bieden? Of begrijp ik niet wat je bedoelt?



ja hoor, je zegt het goed. Ik gebruik meer de vakterm.. een 'gewone' rolstoel, wat is dat, je hebt zoveel soorten. Voor mij is een elektrische rolstoel nl ook 'gewoon'.

Dus ik gebruik de term handbewogen, om duidelijk te maken waar we het over hebben.

En bij de aandrijfondersteuning heb je dus ook weer twee soorten; ondersteuning (hoepelen met een hulpje) en volledige overname.



En jij wilt een handbewogen rolstoel met aandrijfondersteuning.
Alle reacties Link kopieren
quote:-kuuk- schreef op 28 april 2017 @ 20:46:

Hier alleen ervaring met handbewogen rolstoel. Ik heb wel een indicatie om de wielen met aandrijving te krijgen (zeer beperkte hartfunctie) maar ik wil ze niet. Nu niet. Misschien dat ik er anders tegenaan kijk als mijn hart (verder) achteruit gaat.



De dingen die ik nog zelf kan, zoals hoepelen, wil ik blijven doen om mijn conditie op pijl te houden. De grotere afstanden word ik wel geduwd trouwens.

Wat me tegenhoudt is overigens ook het gewicht. Nu kan ik mijn vastframe (sport-)rolstoel nog zelf in de auto tillen. Met de aangedreven wielen wordt dit een groot probleem.



En ik ben het inderdaad ook eens met Ambra dat je niet electrisch aangedreven wielen krijgt omdat het 'makkelijker' is.

Misschien kan je beter eens kijken naar een aankoppelbare handbike voor de wat langere afstanden?



Ha Kuuk, komen we elkaar weer tegen op een rolstoel topic. Hoe is het met je meisje? Daar is het baby ook wel vanaf volgens mij? Is al een peutertje toch?



Handbike is ook fijn, er loopt hier iemand rond op viva die er een heeft.

Wat ook al heel erg scheelt is een goede rolstoel. Als mijn werkrolstoel eindelijk goed is, ga ik aan de vervanging van mijn thuisrolstoel beginnen. Ik heb een vast frame op het oog met een mooie balans, Dat hoepelt ook al weer een stuk beter, kost minder energie. Ze pakken dat anders aan dan de traditionele handbewogen rolstoelen.



dus TO, ook daar is nog een wereld te kiezen, opklapbaar of vast frame maakt heel veel uit.

Ik ga nu eerst pitten, vanavond lekker gedobberd in het Sanadome maar ik wordt er erg moe van.



Truste en goed weekend!
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 28 april 2017 @ 23:32:

[...]





ja hoor, je zegt het goed. Ik gebruik meer de vakterm.. een 'gewone' rolstoel, wat is dat, je hebt zoveel soorten. Voor mij is een elektrische rolstoel nl ook 'gewoon'.

Dus ik gebruik de term handbewogen, om duidelijk te maken waar we het over hebben.

En bij de aandrijfondersteuning heb je dus ook weer twee soorten; ondersteuning (hoepelen met een hulpje) en volledige overname.



En jij wilt een handbewogen rolstoel met aandrijfondersteuning.

Dank je voor de uitleg!

En klopt, een elektrische rolstoel is ook 'gewoon' (sorry, als ik iemand met deze domme opmerking heb beledigd, ik wilde mezelf duidelijk maken maar was een beetje lomp).

Waar mijn vraag zit gaat inderdaad over de handbewogen rolstoel met aandrijfondersteuning. Ik wil zelf zo actief mogelijk zijn, als bij mij mogelijk. Eentje met volledige overname heb ik gelukkig niet nodig (al weet ik niet wat de toekomst brengt, maar dat zullen we wel zien). Of het me gaat lukken volledig zelf te hoepelen (ik wist niet dat dat zo genoemd werd, weer wat geleerd) dat weet ik niet. Door de problemen aan mijn lijf verwacht ik van niet, maar hopelijk kan ik met een voor mij op maat gemaakte rolstoel toch beter vooruit dan ik denk. Dat is een kwestie van uitproberen natuurlijk. Maar wil er vast over nadenken en me oriënteren over die wielen met aandrijfondersteuning. Wil niet thuis blijven zitten terwijl er mogelijkheden zijn om wél zelf op pad te kunnen.

Bedankt voor het meedenken en jullie feedback allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 28 april 2017 @ 22:08:

Wij hebben een Tante Paula electrische step. Stomme naam maar een ideaal ding, lekker smal, past ddor alle winkelpoortjes.

Als je de accu verwijdert is hij goed in de auto te zetten evt. Wij nemen hem ook mee op vakantie in het vliegtuig. Heel fijn ook in hotels, daar leg je snel behoorlijke afstanden mee af.



Google maar eens. Mijn man heeft m vergoed gekregen van de gemeente. Inmiddels moet ik m ook gebruiken vanwege zenuwpijn in mijn voeten (voor langere afstanden).

Bedankt voor je tip. Wat een ideaal ding, voor velen vast een prachtige oplossing!

Dat zal voor mij echter niet de oplossing zijn, gezien de lichaamshouding wanneer je op zo'n Paula staat/zit, tov de problemen aan mijn ruggengraat. Maar vind het fijn dat je meedenkt!
Alle reacties Link kopieren
quote:apiejapie schreef op 28 april 2017 @ 16:41:

[...]



Elektrische rolstoel is toch anders. Je hebt dan een normale rolstoel waarbij je de hoepels zelf moet voortbewegen, alleen worden deze ondersteund door een motortje, zoals bij een e-bike. Tenminste, wat ik ervan gelezen heb, geen ervaring dusOeps, hier heb ik het dus zelf verkeerd gezegd, begrijp ik nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven