Gezondheid alle pijlers

Ervaringen hernia operatie

03-11-2019 20:20 49 berichten
Als het goed is word ik komende vrijdag geopereerd aan een hernia in de lage rug. Na ruim twee jaar ellende hoopt de neurochirurg in elk geval nog meer verergering te voorkomen door de uitstulpende delen van de hernia weg te nemen.

Ik heb uiteraard informatie gekregen van het ziekenhuis, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-11-2019 16:05
Even een update.

Ik ben de achtste geopereerd. Er bleek, behalve de hernia, ook nog een stukje bot te hebben wat op de zenuw drukte. Hernia verwijderd en het stukje bot.

Mocht de andere dag naar huis gelukkig. Nu nog redelijk wat pijn en een hoop voorschriften van de fysiotherapeut over wat ik wel en vooral wat ik niet mag. Dat valt wel even tegen.

Maar het ergste is achter de rug.
Wat balen dat je nog best wat pijn hebt en nog veel niet mag. Maar het is natuurlijk ook pas 6 dagen geleden. Bij mij gingen de eerste 2 weken in een soort van waas aan me voorbij. Beterschap! :redrose:
Nummer*Zoveel schreef:
14-11-2019 16:11
Wat balen dat je nog best wat pijn hebt en nog veel niet mag. Maar het is natuurlijk ook pas 6 dagen geleden. Bij mij gingen de eerste 2 weken in een soort van waas aan me voorbij. Beterschap! :redrose:
Dank je!

Ik kom er wel achter dat ik het een beetje onderschat heb. Wat je zegt, het is pas zes dagen geleden.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaringen hier, maar fijn dat de operatie achter de rug is. Ik wens je een voorspoedig herstel. :redrose:
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-11-2019 16:13
Dank je!

Ik kom er wel achter dat ik het een beetje onderschat heb. Wat je zegt, het is pas zes dagen geleden.
Snap ik. Je verwacht van een “kijkoperatie” helemaal niet zo’n impact. Echt heel herkenbaar. Daarom nog een keer mijn eerdere advies: doe echt heel
rustig aan, zodat je lijf goed kan herstellen. Nu zal er nog niets anders opzitten, maar dus ook als jij je straks weer wat beter voelt met minder pijn en meer energie.

En bedenk; het kan altijd erger. Ik kreeg na de kijkoperatie een maaltijd met iets erin waar ik allergisch voor was. Heb daardoor toen de eerste nacht op en over de pot doorgebracht. Na de tweede ingreep (traditionele operatie) had ik last van liquor, waardoor ik niet overeind kon zonder ondraaglijke hoofdpijn. Oftewel; tel je zegeningen :P
Zireael schreef:
14-11-2019 16:17
Geen ervaringen hier, maar fijn dat de operatie achter de rug is. Ik wens je een voorspoedig herstel. :redrose:
Dank je wel!
Nummer*Zoveel schreef:
14-11-2019 16:19
Snap ik. Je verwacht van een “kijkoperatie” helemaal niet zo’n impact. Echt heel herkenbaar. Daarom nog een keer mijn eerdere advies: doe echt heel
rustig aan, zodat je lijf goed kan herstellen. Nu zal er nog niets anders opzitten, maar dus ook als jij je straks weer wat beter voelt met minder pijn en meer energie.

En bedenk; het kan altijd erger. Ik kreeg na de kijkoperatie een maaltijd met iets erin waar ik allergisch voor was. Heb daardoor toen de eerste nacht op en over de pot doorgebracht. Na de tweede ingreep (traditionele operatie) had ik last van liquor, waardoor ik niet overeind kon zonder ondraaglijke hoofdpijn. Oftewel; tel je zegeningen :P
Dat is mij bespaard gebleven gelukkig maar ik had wel een migraine-aanval van twee dagen om mijn operatie heen. Ook niet handig.

Dat rustig aan doen vind ik lastig, maar de fysiotherapeut waarschuwde me ook al.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-11-2019 16:26
Dat is mij bespaard gebleven gelukkig maar ik had wel een migraine-aanval van twee dagen om mijn operatie heen. Ook niet handig.

Nee, dat is ook rot!

Dat rustig aan doen vind ik lastig, maar de fysiotherapeut waarschuwde me ook al.

Dan heb je een goede ;-D
lise1985 schreef:
14-11-2019 16:13
Dank je!

Ik kom er wel achter dat ik het een beetje onderschat heb. Wat je zegt, het is pas zes dagen geleden.
Rustig aan inderdaad, anders zit je straks met de gebakken peren hoor!

Neem echt de tijd. :redrose:
Heeft iemand hier ook nog ervaring met pijnbestrijding na de eerste periode na de operatie?
Hoe ging dat?
Alle reacties Link kopieren
Vriend heeft na de operatie nog wel een hele tijd paracetamol geslikt maar geen oxycodon meer maar nog wel heel lang (als in maanden) last gehad van de plek waar de wond zat (een soort stijfheid).

Hoe is het met jou nu, Lise?
Ik ben begonnen om de pijnmedicatie af te bouwen, maar ik merk dat alle uitstralingsklachten weer terugkomen, voor zover ze na de operatie minder waren.
Het herstel van de wond gaat wel goed .
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, mijn vriend had dat in de eerst paar weken nog wel eens, die uitstralingspijn maar het was echt een heel stuk minder dan voor de operatie. De arts zei dat het niet uitzonderlijk was want de zenuw had zo lang in de knel gezeten (of zoiets).

Bij jou is het nu een maand geleden toch? Dat is natuurlijk ook nog niet zo heel lang. Een hernia-operatie is echt geen kleine ingreep en daaraan is natuurlijk ook al een hele lange tijd van ernstige klachten aan vooraf gegaan.

Na het verlaten van de kliniek werd de oxycodonkraan overigens meteen dichtgedraaid. Hij moest het maar met paracetamol doen. Slik jij nog steeds van die zware pijnstillers?
Lady_Day schreef:
08-12-2019 20:22
Hmmm, mijn vriend had dat in de eerst paar weken nog wel eens, die uitstralingspijn maar het was echt een heel stuk minder dan voor de operatie. De arts zei dat het niet uitzonderlijk was want de zenuw had zo lang in de knel gezeten (of zoiets).

Bij jou is het nu een maand geleden toch? Dat is natuurlijk ook nog niet zo heel lang. Een hernia-operatie is echt geen kleine ingreep en daaraan is natuurlijk ook al een hele lange tijd van ernstige klachten aan vooraf gegaan.

Na het verlaten van de kliniek werd de oxycodonkraan overigens meteen dichtgedraaid. Hij moest het maar met paracetamol doen. Slik jij nog steeds van die zware pijnstillers?
De eerste week was bij mij de uitstralingspijn ook een stuk minder, maar nu komt het weer terug. Maar omdat ik er al twee jaar mee rondloop was me al verteld dat de kans nihil is dat ik volledig herstel.

Ik gebruik nog tramadol. Oxycodon wel meegekregen maar ik kreeg teveel last van bijwerkingen en de dosering was heel laag. Tramadol gebruikte ik voor de operatie al dus die had ik al.

Bij mij is het vandaag exact een maand geleden.
Is er niet verteld dat na de eerste paar dagen de boel kan gaan opzetten en je een hele grote kans hebt op een paar weken juist weer meer pijn?

Gewoon vragen om pijn medicatie hoor.
Lucifer2018 schreef:
08-12-2019 20:30
Is er niet verteld dat na de eerste paar dagen de boel kan gaan opzetten en je een hele grote kans hebt op een paar weken juist weer meer pijn?

Gewoon vragen om pijn medicatie hoor.
Nee, dat is niet verteld. Alleen de eerste paar dagen.
lise1985 schreef:
08-12-2019 20:31
Nee, dat is niet verteld. Alleen de eerste paar dagen.
Vraag er maar eens naar, komt door irritatie, vocht ect, boel kan gaan opzwellen en dan krijg je nog een paar weken ( soms nog langer) pijn. Was een van de eerste dingen die de neurochirurg aangaf toen ik geopereerd was. Het hoeft niet maar het komt wel vaak voor.

Je moet dit liefst wel snel melden bij de neuroloog of huisarts.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 20:42
1.63% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
08-12-2019 20:38
Vraag er maar eens naar, komt door irritatie, vocht ect, boel kan gaan opzwellen en dan krijg je nog een paar weken ( soms nog langer) pijn. Was een van de eerste dingen die de neurochirurg aangaf toen ik geopereerd was. Het hoeft niet maar het komt wel vaak voor.

Je moet dit trouwens wel melden bij de neuroloog of huisarts.
Ik moet donderdag op controle en zal het daar melden.
Neuroloog heb ik niet en de huisarts doet helemaal niks helaas.
lise1985 schreef:
08-12-2019 20:40
Ik moet donderdag op controle en zal het daar melden.
Neuroloog heb ik niet en de huisarts doet helemaal niks helaas.
Wie doet dan de controle? Neuroloog/neurochirurg toch wel?
Lucifer2018 schreef:
08-12-2019 20:42
Wie doet dan de controle? Neuroloog/neurochirurg toch wel?
De neurochirurg inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Die uitstraling kan echt allerlei oorzaken hebben. Het kan idd zijn dat de operatie geen positief effect heeft gehad. Maar het kan ook goed zijn dat het tijdelijk is, bijv doordat de zenuw dusdanig beschadigd is geraakt waardoor het herstel gewoon langer duurt (een zenuw herstelt maar heel langzaam). Ook kan het komen door kneuzing en wondvocht ed, of doordat er littekenweefsel onstaat, enz.

Mijn advies is om nu vooral goed op geleide van pijn te bewegen. Dus wel blijven bewegen, maar niets forceren.

Sterkte!
Nummer*Zoveel schreef:
08-12-2019 21:14
Die uitstraling kan echt allerlei oorzaken hebben. Het kan idd zijn dat de operatie geen positief effect heeft gehad. Maar het kan ook goed zijn dat het tijdelijk is, bijv doordat de zenuw dusdanig beschadigd is geraakt waardoor het herstel gewoon langer duurt (een zenuw herstelt maar heel langzaam). Ook kan het komen door kneuzing en wondvocht ed, of doordat er littekenweefsel onstaat, enz.

Mijn advies is om nu vooral goed op geleide van pijn te bewegen. Dus wel blijven bewegen, maar niets forceren.

Sterkte!
Daar ben ik van op de hoogte en ik blijf inderdaad de adviezen van het ziekenhuis en mijn fysiotherapeut opvolgen. Maar ik ben wel wat huiverig voor de toekomst, gezien de uitspraken van de chirurg en neuroloog voor de operatie.
Stiekem hoop je toch dat je bij die mensen hoort die meteen na de operatie van hun klachten af zijn.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
08-12-2019 22:45
Daar ben ik van op de hoogte en ik blijf inderdaad de adviezen van het ziekenhuis en mijn fysiotherapeut opvolgen. Maar ik ben wel wat huiverig voor de toekomst, gezien de uitspraken van de chirurg en neuroloog voor de operatie.
Stiekem hoop je toch dat je bij die mensen hoort die meteen na de operatie van hun klachten af zijn.
Ik snap je helemaal, helaas. Maar de race is nog niet gelopen... :hug:
Nummer*Zoveel schreef:
09-12-2019 14:07
Ik snap je helemaal, helaas. Maar de race is nog niet gelopen... :hug:
Dit Lise, ik hoop dat het gewoon zwelling is en je over een paar weken toch een veel positiever bericht kan plaatsen.
Jullie hebben gelijk hoor. Maar het speelt behoorlijk mee dat de neurochirurg en neuroloog al gezegd hebben dat de kans op verbetering door operatie nihil is.

Ik heb van de wond zelf gelukkig geen last meer, dat is al een hele opluchting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven