Gezondheid alle pijlers

Ervaringen lichttherapie bril

06-11-2025 15:12 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Ik overweeg een lichttherapie bril aan te schaffen in de hoop dat dit helpt tegen mijn jaarlijkse winterdip.

Maar welke kies je dan?
Daar ben ik nog niet over uit.
Daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Hoe lang en op welke tijd(en) gebruik je de bril?
En natuurlijk naar of het je echt helpt en hoe je het licht ervaart? Storend, een beetje storend of helemaal niet storend?

Alvast bedankt voor de reactie!
Mijn man had geen bril maar zo’n scherm en het hielp wel. Ik weet nog dat je goed moest opletten dat het sterk genoeg moest zijn had anders heeft het minder zin. Daarnaast moest het in de ochtend en dan rond de 30 minuten. Bij hem hielp het in combinatie met d3. Dit artikel is Engels maar legt het wel goed uit.

https://www.theguardian.com/society/202 ... e-disorder
Ik werk alleen nachtdiensten en gebruik op mijn werk een lichttherapiebril. Dit helpt me om wakkerder te blijven tijdens de nachtdienst en om beter te slapen. Het effect op winterdip weet ik niet, omdat ik er pas afgelopen maart mee begonnen ben. Ik lees dus graag even mee!
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Ik gebruik al een aantal jaar een lichttherapiebril, de ayo-lite, en wil/kan niet meer zonder. Ik gebruik hem van september tot maart/april, iedere ochtend direct na het opstaan voor 20 minuten. Ik heb er veel baat bij. Vit d3 slik ik ook, maar gewoon de aanbevolen dosering voor mensen vanaf 50 jaar.
Ik heb er toevallig 1,5 week geleden een gekocht, een Ayo (geen light maar de luxe, Ayo+ of zoiets?).
Mijn ervaring is niet goed. Ik krijg binnen een paar seconden na opzetten stekende hoofdpijn en ik word duizelig, licht misselijk en ik krijg een wattenhoofd. Dat duurt de hele de dag. Meerdere keren al pijnstillers genomen, die halen de scherpe kantjes er weer vanaf maar het nare gevoel blijft. Ze zeiden dat het in het begin milde klachten kon geven maar dat dat vanzelf overgaat. Maar ik begin het te betwijfelen. Ik heb vandaag de handdoek in de ring gegooid en de bril niet gedragen. Tjonge wat voelde ik me een stuk beter!

Ik heb er wel over gemaild met Ayo en heel netjes snel antwoord gekregen, een lijst aan tips om te proberen, o.a. zachter zetten of korter dragen en dan opbouwen. Maar ik durf eigenlijk niet meer zo goed. Ik ben er klaar mee, hij gaat retour. Geen zin in nog weken hoofdpijn.

Ik heb wel af en toe migraine, niet heel erg (vooral oogmigraine) maar ik ben dan wel supergevoelig voor licht. Misschien heeft die gevoeligheid er wel iets mee te maken. Ik voelde me met de bril best vergelijkbaar met het gevoel van een opzettende migraineaanval.
Wombat schreef:
06-11-2025 21:40
Ik heb er toevallig 1,5 week geleden een gekocht, een Ayo (geen light maar de luxe, Ayo+ of zoiets?).
Mijn ervaring is niet goed. Ik krijg binnen een paar seconden na opzetten stekende hoofdpijn en ik word duizelig, licht misselijk en ik krijg een wattenhoofd. Dat duurt de hele de dag. Meerdere keren al pijnstillers genomen, die halen de scherpe kantjes er weer vanaf maar het nare gevoel blijft. Ze zeiden dat het in het begin milde klachten kon geven maar dat dat vanzelf overgaat. Maar ik begin het te betwijfelen. Ik heb vandaag de handdoek in de ring gegooid en de bril niet gedragen. Tjonge wat voelde ik me een stuk beter!

Ik heb er wel over gemaild met Ayo en heel netjes snel antwoord gekregen, een lijst aan tips om te proberen, o.a. zachter zetten of korter dragen en dan opbouwen. Maar ik durf eigenlijk niet meer zo goed. Ik ben er klaar mee, hij gaat retour. Geen zin in nog weken hoofdpijn.

Ik heb wel af en toe migraine, niet heel erg (vooral oogmigraine) maar ik ben dan wel supergevoelig voor licht. Misschien heeft die gevoeligheid er wel iets mee te maken. Ik voelde me met de bril best vergelijkbaar met het gevoel van een opzettende migraineaanval.
Ik heb zelf migraine en ik vermoed dat de bril inderdaad migraine bij je uitlokt, als ik dit zo lees.

Ik heb zelf een daglichtlamp, niet zo’n bril, en op slechte dagen triggert ie ook bij mij migraine. Op goede dagen wil het wel, maar ideaal is het niet.
Ik lees even mee
Solsol schreef:
06-11-2025 21:49
Ik heb zelf migraine en ik vermoed dat de bril inderdaad migraine bij je uitlokt, als ik dit zo lees.

Ik heb zelf een daglichtlamp, niet zo’n bril, en op slechte dagen triggert ie ook bij mij migraine. Op goede dagen wil het wel, maar ideaal is het niet.
Hij lokt in zoverre migraine uit dat het gevoel vergelijkbaar is, maar niet helemaal: ik krijg geen aura terwijl ik dat bij echte migraine wel altijd eerst krijg, en het verdere gevoel blijft de hele dag in een beginstadium hangen, terwijl echte migraine in een soort golf voorbijtrekt in een paar uur.
Maar ik geloof wel dat dit bevestigt dat dit het hem niet gaat worden voor mij!
Ik gebruik al enige jaren een Luminette, voor 15 min. op de hoogste stand, bij voorkeur direct na het opstaan. Ik begin doorgaans in september, maar dit jaar was ik wat later. Ik heb er gelukkig nog altijd baat bij. Nadelen ondervind ik niet echt. Het is wel een kleine hinder voor die 4-5 maanden per jaar, maar beter dan SAD. Dat licht werkt wat verblindend, in het (schemer)donker zie je geen steek met dat ding op.
amby schreef:
06-11-2025 23:01
Ik gebruik al enige jaren een Luminette, voor 15 min. op de hoogste stand, bij voorkeur direct na het opstaan. Ik begin doorgaans in september, maar dit jaar was ik wat later. Ik heb er gelukkig nog altijd baat bij. Nadelen ondervind ik niet echt. Het is wel een kleine hinder voor die 4-5 maanden per jaar, maar beter dan SAD. Dat licht werkt wat verblindend, in het (schemer)donker zie je geen steek met dat ding op.

Ik heb ook de Luminette. Het voordeel ten opzichte van de Ayo vind ik dat de Luminette een breder spectrum licht geeft. Het licht wat in je ogen komt is wit en niet blauw zoals bij de Ayo. En voor mij vind ik het ook een voordeel dat het fel kan (er zitten drie standen op), zodat ik het idee heb dat ik in een middagzon zit. De hoogste stand gaat automatisch uit na 20 minuten.
Het werkt perfect maar je moet wel in een goed verlichte ruimte zitten. Ik heb hem ook wel eens gedragen tijdens het autorijden overdag. Hij verblindt niet, behalve als het donker is of schemerig, van dat sfeerlicht wat je 's avonds aan hebt, dan zie je dus niets. Nu is dit wel persoonlijk want een collega die gevoelig is voor licht had hem laatst op en die vond het verschrikkelijk. Ik word er juist enorm blij van.
Ik gebruik hem omdat ik in de in de winter door te weinig en te kort daglicht 's avonds extreem vroeg moe ben. Ik gebruik hem daarom dus juist aan het einde van de middag of het begin van de avond. (Volgens mij raden ze normaal aan dat je hem 's ochtends gebruikt.)
Ik ben er nog steeds blij mee. Het heeft zeker effect.
Nog meer effect heeft een vakantie naar de zon in de winter, maar ja, dat is nogal kostbaar :biggrin:
En wat ook helpt is de zonnebank, liefst met breedspectrum licht zodat hij echt de zon nabootst, en dan niet om bruin te worden (gebeurt wel automatisch door UV-licht) maar om de effecten rondom de winterdip te verminderen. SunWorld is daar een expert in. Hier zijn de meningen over verdeeld, maar ik wilde hem wel benoemen, omdat het met mijn humeur en slaapritme dus echt effect heeft.
Dank je wel allemaal voor de reacties.

Kwam inderdaad online ook de ayo en luminette tegen. En zie inderdaad dat die verschillende kleur licht geven. Nog geen idee welke kleur mijn voorkeur heeft.

Ik ben ook best gevoelig voor licht en hoofdpijn dus hoop dat dat geen problemen opleverd.

Kan je bij de ayolite ook de lichtintensiteit aanpassen? Of kan dat alleen met de ayo+? En draag je 'm dan ook langer bij een lagere lichtintensiteit?

Zonnebank is ook een goede tip inderdaad. Nog nooit gedaan moet ik zeggen maar hoelang en hoevaak zou dat moeten voor effect op een winterdip?
Instellen kan alleen bij de Ayo+.

Ze hebben allebei een vergelijking van beide brillen gemaakt, Ayo en Luminette, en wat toevallig, allebei vinden ze hun eigen bril de beste :-).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven