Gezondheid alle pijlers

Supplementen: zin en onzin. Ervaringen?

07-11-2025 09:13 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vast al eens een topic over geweest, maar ik kon hem niet vinden.

Het is al heel lang een hype: supplementen innemen in allerlei soorten, vormen en hoeveelheden.
Veel influencers zijn actief met het vertellen over en aanprijzen van supplementen.
Ook kun je veel blogs vinden online van vitaminegoeroes en natuurlijk zijn er de gesponsorde websites met aanbevelingen en must-haves op supplementen gebied.

De meer nuchtere websites geven wel informatie over vitamines en mineralen, maar benadrukken dat je met een gezonde levensstijl en gevarieerde voeding eigenlijk wel alles binnenkrijgt.

Ik kan nog veel meer over schrijven, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie mening: zin of onzin of wat heeft wel nut en wat is een hype?

En natuurlijk ervaringen: slik je iets of neem je wat in en tegen wat en waarom?
Had je meetbare tekorten (bloedtest) of klachten?

Ik zal in de eerste post mijn ervaring melden.

Daarnaast een dikke disclaimer:
Dit topic is niet bedoeld om op basis van ervaringen jou ook over te halen iets in te nemen of te laten staan. Slik niet zomaar iets! Lees je in op gerenommeerde websites. Baat het niet dan schaadt het niet gaat echt niet (overal voor) op. Heb je klachten, raadpleeg altijd een arts en/of overleg met je arts als je een supplement inneemt.
Verder: inname is op eigen risico :)
Hier kom ik nog op terug
Een hype natuurlijk, in deze branche gaat ontzettend veel geld om.

Vreselijk, die influencers die van alles en nog wat aanprijzen, en de goegemeente trapt erin. Als je normaal eet, is het niet nodig. Als je denkt dat je ergens een tekort aan hebt, laat je dat door je huisarts testen en die schrijft wat voor. In mijn geval vitamine D.

Verder is het allemaal flauwekul.
Geen bijzonderheden
ik ben schildklier patiënt en op basis van bloeduitslagen neem ik dus wel supplementen . vitamine D, Selenium en vitamine B

ik denk dat suppleren alleen zin heeft als je weet wat je nemen moet dus op basis van testen bij de dokter.
Neem nou Ruud Gullit, die Vitaepro promoot. Daar verdient hij een aardig zakcentje mee.
Men denkt: ah, een voormalig topsporter, die zal er wel verstand van hebben.

Kassa.
Geen bijzonderheden
in mijn geval slik ik ook vit D op advies van de huisarts.

Daarnaast gebruik ik gummies met fibers (dat werkt voor mij heel goed).. dingen als van die zakjes met collageen etc geloof ik niet in
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb eigenlijk nooit, op een vitamine bruistablet na (gadver!) in het verleden na als de r in de maand was, een supplement genomen.
De bruistabletten innemen hield ik nooit vol, hooguit een maand.

Mijn ouders zweren bij echinaforce en visoliecapsules, maar voor zover ik weet zijn ze net zo vaak ziek als een ander.

Ik ervaar geen extreme vermoeidheid en ook heb ik geen significante langdurige klachten waardoor ik naar de huisarts zou moeten voor een bloedtest of een andere test. Vind ik zelf.

Wel ben ik in de perimenopauze. Mijn menstruatie is heel onregelmatig. Ik ben 50.
Verder godzijdank geen andere klachten, zoals opvliegers of stemmingswisselingen. Afkloppen!

Ik heb altijd al best wel veel haarverlies gehad. De laatste 2 jaren wordt mijn haar steeds dunner, breekt sneller af en mijn haarlijn schuift wat op.
Niet leuk.
Zit in de familie aan de kant van mijn moeder.
In een soort wanhoopsdaad ben ik vitamine d3 (wordt aangeraden voor vrouwen boven de 50) gaan slikken in combinatie met ijzertabletjes (+vitamine c) en magnesium en haarvolume tabletten (voornamelijk vitamine b12 is dat).
Ja, zonder raadplegen arts. Maar allemaal binnen de range van wat mag volgens de officiële richtlijnen. Ik beveel het dus niet aan, dat wil ik er even bij zeggen.

Maar: mijn haarverlies is bijna niets meer! Ik kan het bijna niet geloven en ik heb het even een paar weken de tijd gegeven, maar het haarverlies is bijna nihil.
Waaaah, een wonder…vind ik.
Natuurlijk moet het nog blijken op lange termijn of dit zo blijft.
Daarnaast: wat ging er nog meer niet goed in mijn lijf?? Wat ik niet weet en geen klachten door ervaar? Blijkbaar geeft de combi een ‘boost to the system’

En ik ben een beetje obsessed nu. Wat moet ik nog meer slikken??
Daar probeer ik mezelf in te temperen, want voor ik het weet staat mijn kastje vol met supplementen die nergens echt goed voor zijn.
kingsqueen wijzigde dit bericht op 07-11-2025 15:01
4.68% gewijzigd
Hier kom ik nog op terug
Ik ben een vrouw van boven de 50 en slik daarom vitamine D. Dat wordt namelijk geadviseerd.
Verder niets. Ik eet gevarieerd en gezond.
Ik heb tot drie jaar terug nooit een vitaminepil geslikt, maar omdat ik plotseling ernstig haarverlies kreeg en bloedafname moest doen ben ik met een aantal supplementen begonnen. Mijn huisarts rade me aan om vitamine D (in de R maanden) en B12 te slikken omdat deze te laag waren. Zelf slik ik ook nog ijzer (met vitamine C). Dit werd niet door de HA aangeraden, maar mijn HB en ferritine zijn wel te laag. Helaas lopen veel HA nog een beetje achter met de informatie hierover. Er is volgens mij laatst ook een podcast op VIVA gedeeld van artsen die hierover spreken. En heel soms neem ik ivm slaapproblemen valeriaan.
Eekhoorntje schreef:
07-11-2025 09:34
Ik heb tot drie jaar terug nooit een vitaminepil geslikt, maar omdat ik plotseling ernstig haarverlies kreeg en bloedafname moest doen ben ik met een aantal supplementen begonnen. Mijn huisarts rade me aan om vitamine D (in de R maanden) en B12 te slikken omdat deze te laag waren. Zelf slik ik ook nog ijzer (met vitamine C). Dit werd niet door de HA aangeraden, maar mijn HB en ferritine zijn wel te laag. Helaas lopen veel HA nog een beetje achter met de informatie hierover. Er is volgens mij laatst ook een podcast op VIVA gedeeld van artsen die hierover spreken. En heel soms neem ik ivm slaapproblemen valeriaan.
Nam jouw haarverlies significant af? En heb je daarna je waarden nog laten controleren?

Ondanks het feit dat er een hele markt is om vitamines te slijten ben ik het wel met je eens dat (huis-)artsen niet veel kennis over vitaminetekorten te hebben of combinaties van vitamines.
En ook niet over de bron/oorzaak van het vitaminetekort, want die moet er natuurlijk zijn. En verschilt per persoon.
Hier kom ik nog op terug
Ik heb een hele droge huid waar ik nooit echt een goede oplossing voor heb gekregen van de dermatoloog. Een tijd geleden ben ik visolie gaan slikken omdat het zou helpen tegen gewrichtspijn. Daar heeft het niet voor geholpen, maar mijn huid is wel een stuk minder droog geworden, echt merkbaar minder schilfers en het voelt ook zachter. Dus dat blijf ik slikken.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... enten.aspx
yasmijn schreef:
07-11-2025 09:18
Een hype natuurlijk, in deze branche gaat ontzettend veel geld om.

Vreselijk, die influencers die van alles en nog wat aanprijzen, en de goegemeente trapt erin. Als je normaal eet, is het niet nodig. Als je denkt dat je ergens een tekort aan hebt, laat je dat door je huisarts testen en die schrijft wat voor. In mijn geval vitamine D.

Verder is het allemaal flauwekul.
Ik wantrouw sowieso de producten waar je een godsvermogen voor moet betalen en die aangeprezen worden door bekende Nederlanders.

Ik vind het ook kwalijk dat er veel aangeprezen wordt aan mensen die wanhopig op zoek zijn naar een remedie voor hun (soms zelf bedachte) klachten.
Dat dat nog steeds mag op de reguliere kanalen waar de overheid toch ook meekijkt is niet oké.
Het is geldklopperij en kan ook schadelijk zijn.

Bijvoorbeeld de hype om extra proteïne in te nemen. Er zijn nu allemaal producten met iets meer proteïne die twee keer zo duur zijn. Raar dat dat mag. Aan de andere kant schijnt het niet schadelijk te zijn en is een mens zelf verantwoordelijk voor het kopen van die producten
Hier kom ik nog op terug
yasmijn schreef:
07-11-2025 09:21
Men denkt: ah, een voormalig topsporter, die zal er wel verstand van hebben.
Eigenlijk al een gekke gedachte op zich. Waarom zou een voormalig topsporter verstand hebben van de werking van het menselijk lichaam, vitaminebehoeften of samenstellen van supplementen?

Ontopic, ik neem zelf een hooggedoseerde vitamine B12 omdat ik een verstoorde B12 opname heb. Ik krijg het wel genoeg binnen via mijn voeding, maar mijn lichaam slaat het niet effectief op.
Kingsqueen schreef:
07-11-2025 09:52

Bijvoorbeeld de hype om extra proteïne in te nemen. Er zijn nu allemaal producten met iets meer proteïne die twee keer zo duur zijn. Raar dat dat mag.
Ik vind het niet raar dat dat mag. Warme zou dat niet mogen? Je mag er alleen geen gezondheidsclaims op zetten, wat ik alleszins redelijk vind. Het is aan mensen zelf om hun gezonde verstand te gebruiken in wat ze kopen en innemen.
Het is onzin om iets te slikken voor gezonde mensen die een normaal, gevarieerd voedingspatroon hebben. Enkel nodig idd als je via de dokter op tekorten uitkomt, of andere aandoeningen hebt die met specifieke supplementen bestreden kunnen worden.

Influencers krijgen betaald om dit soort dingen aan te prijzen, dus die zijn uiteraard positief maar absoluut niet objectief. Als ze als enige kennis hierover hebben, is dat vanuit het merk. En als je een online test doet bij bv vitakruid, komt er altijd uit dat je iets nodig hebt, ook als je invult dat je gezond eet etc. Dat zou mensen aan het denken moeten zetten, maar doet het helaas vaak niet.

Er valt, voor minder geld, meer te verbeteren aan je gezondheid door het jezelf makkelijker te maken om gezond te eten, genoeg te slapen en voldoende te bewegen. Door bv voorgesneden groente te kopen of op de (electrische) fiets te gaan ipv de auto te pakken. Maar das niet sexy en je kan er weinig aan verdienen. En mensen willen ook liever een wonderpil dan moeite doen.

Maar idd hebben huisartsen ook niet zoveel kennis van (gezonde) voeding, hormonen, beweging etc. Kan ook niet, want die leren al genoeg en zijn meer bezig met ziektes dan met preventie. In dat gat springen de supplementenboeren, hormooncoaches en personal trainers. Wat dat betreft zou er een betrouwbare 'preventiearts' of leefstijlcoach ofzo moeten komen, zodat dit gat op een betere manier gevuld kan worden.
Itsnojoke schreef:
07-11-2025 09:56
Eigenlijk al een gekke gedachte op zich. Waarom zou een voormalig topsporter verstand hebben van de werking van het menselijk lichaam, vitaminebehoeften of samenstellen van supplementen?
Dat vraag ik me ook altijd af, maar het werkt wel. Bij een topsporter snap ik het nog, daarvan denk je sneller dat ie zich goed heeft laten informeren door de beste mensen. Maar uiteindelijk krijgt hij of zij er ook gewoon voor betaald om dit aan te prijzen, heb meerdere (ex)(top)sporters daardoor ook ontvolgd. Maar mensen laten zich ook door random influencers informeren, die met pseudowetenschap deels juiste, maar ook vaak onjuiste claims maken. Daar snap ik dan helemaal niets van, maar ze hebben wel miljoenen volgers. En mensen die dit ontkrachten, echte artsen of wetenschappers, worden belachelijk gemaakt. Bijzondere wereld leven we in..
50+ vrouw; ik neem een overgangsmulitvitamine, Vitamine D en visolie. Daarnaast al jaren magnesium citraat. Sinds anderhalf jaar ook hormoonsuppletie. En ik roer viscollageen door mijn koffie.

Ik doe krachttraining, yoga en wandel veel.

Ik vergelijk het met een auto; een nieuwe bolide heeft weinig ouderhoud nodig en glimt uit zichzelf. Doe je niks dan wordt het een roestbak. Maar een goed onderhouden oldtimer is nog steeds prachtig maar heeft wel wat meer aandacht nodig om te blijven glimmen.

Ik voel me er goed bij, ik ben fit en sterk en, ook dankzij goede genen, word ik altijd 10 jaar jonger geschat.
I wanna live my life with the volume full!
aikidoka schreef:
07-11-2025 09:33
Ik ben een vrouw van boven de 50 en slik daarom vitamine D. Dat wordt namelijk geadviseerd.
Verder niets. Ik eet gevarieerd en gezond.
Ik hetzelfde.
Het is wat het is
Het enige supplement dat echt iets voor mij doet is creatine. Het wordt geadviseerd bij krachttraining en hoe het precies werkt weet ik niet maar ik weet wel dat ik er inderdaad sterker van word: ik kon 12 push ups en met creatine ging ik binnen een week naar 19 push ups. Dat is me nooit eerder gelukt, en het is een extreme progressie, dus dat moet haast wel aan de creatine liggen.

Ik neem verder alleen magnesium (voor mijn spieren ook). Creatine is een van de meest onderzochte supplementen en het is volkomen veilig. Kost ook niet veel en het merk maakt niet uit, dus de goedkoopste creatine doet net zoveel als de duurste in de mooiste pot (wat dus sowieso oplichterij is). Het wordt ook geadviseerd tijdens de overgang; je geest schijnt er scherper van te worden. Dat lijkt bij mij inderdaad het geval te zijn maar dat kan natuurlijk ook een placebo-effect zijn. Die push ups zijn meetbaar dus daar ben ik zeker van.
Visolie omdat dat helpt bij spierbehoud/ spier opbouw. Wetenschappelijk bewezen.

Magnesium, want zonder krijg ik onrustige benen.

Vitamine D in hogere dosis dan wordt aangegeven, omdat ik chronisch ziek ben en dat wordt aangeraden.

Creatine, ik heb daardoor minder spierpijn en kan beter sporten. Ik merk echt verschil.
Ik neem teunisbloemolie capsules. Het enige wat ooit geholpen heeft tegen pijnlijke borsten voor mn menstruatie. Verder magnesium voor onrustige benen en visolie.
Ik neem echt niks, omdat ik denk, dat als je gezond en gevarieerd eet, je alle voedingsstoffen binnen krijgt.
Creatine en vitamine D.

En voor mijn 17-jarige dochter, die héél slecht eet, koop ik een volledige multivitamine. Ik had liever dat ze gewoon groente at, maar ja...

Tijdens mijn perimenopauze ook een tijd een speciaal supplement geslikt, maar pas toen ik overstag ging en aan de hst ging merkte ik verschil, achteraf gezien denk ik dat dat, voor mij, zonde van het geld was.

Eidde, die viscollageen door de koffie klinkt heel vies :-D
Mighty_Macaw schreef:
07-11-2025 11:06
Creatine en vitamine D.

En voor mijn 17-jarige dochter, die héél slecht eet, koop ik een volledige multivitamine. Ik had liever dat ze gewoon groente at, maar ja...

Tijdens mijn perimenopauze ook een tijd een speciaal supplement geslikt, maar pas toen ik overstag ging en aan de hst ging merkte ik verschil, achteraf gezien denk ik dat dat, voor mij, zonde van het geld was.

Eidde, die viscollageen door de koffie klinkt heel vies :-D

Haha, ja het klinkt vies maar proef je niks van!
I wanna live my life with the volume full!
Magnesiumcitraatpoeder roer ik door de yoghurt wegens spierkramp en nervositeit als ik het niet gebruik.
Druppels vitamine D in de winter ivm vermoeidheid/winterdip.

Dure supplementen kom ik nooit mee in aanraking, maar ik zou er gevoelig voor kunnen zijn als ik bepaalde klachten heb zoals TO met haarverlies. Niet uitgesloten dat ik iets zou proberen op enig moment.

Ik heb hier ook nog een fles levertraan staan, maar dat is echt niet te hachelen en je boert de hele dag een vislucht op.

Ik heb niet een erg gevarieerd voedingspatroon, althans, ik heb geen idee hoe gevarieerd het moet zijn om als gevarieerd te kwalificeren. Ik ben wel opgehouden met bewerkt voedsel, koek, snoep, suikerhoudende dranken, alcohol. Probeer ontspannen te leven. In de hoop dat mijn spijsvertering vitaminen en mineralen nog een beetje kan opnemen als ik 50+ ben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven