ervaringen mirena bij puber
woensdag 15 maart 2017 om 13:50
Aangezien het medisch niet verantwoord is dat mijn dochter van 16 hormonen slikt, en zij heel graag van haar extreem hevige menstruatie af wil, zijn we bij huisarts geweest om over alternatieven te praten. Hij raadt het slikken van de pil ook af in haar geval.
Ook de prikpil wordt afgeraden.
Blijft over mirena spiraal. Deze zou dan door gynaecoloog geplaatst worden.
Iemand hier ervaring met het plaatsen op deze leeftijd?
Ook de prikpil wordt afgeraden.
Blijft over mirena spiraal. Deze zou dan door gynaecoloog geplaatst worden.
Iemand hier ervaring met het plaatsen op deze leeftijd?
woensdag 15 maart 2017 om 13:56
Ik begin zelf niet aan een spiraaltje totdat ik geen kinderen meer zou willen...ik heb op een gyneacologie afdeling gewerkt waar meerdere vrouwen (verminderd/on)vruchtbaar zijn geworden door verklevingen ontstaan door een spiraal..ik heb nooit het risico durven nemen ookal is dit natuurlijk een kleine groep...
Los daarvan lijkt het me verder geen probleem...
Los daarvan lijkt het me verder geen probleem...
woensdag 15 maart 2017 om 13:56
Dat lijkt me best heftig op die leeftijd! Wat vervelend voor haar dat de alternatieven geen optie zijn.
Maar ik dacht dat de mirena ook hormonen had? Is een 'gewoon' koperspiraaltje zonder hormonen niet beter?
Heeft ze trouwens al eens een gynaecologisch onderzoek gehad? Anders zou ik overwegen om dat eerst een keer te doen. Niet om iets te checken, maar zodat zij eraan kan wennen. Het plaatsen van zo'n spiraaltje kan pijnlijk zijn, en voor de meeste 16-jarigen is het nog best een drempel om met je benen wijd te gaan liggen...
Iig wens ik haar (en jullie) veel sterkte en wijsheid in dit proces.
Maar ik dacht dat de mirena ook hormonen had? Is een 'gewoon' koperspiraaltje zonder hormonen niet beter?
Heeft ze trouwens al eens een gynaecologisch onderzoek gehad? Anders zou ik overwegen om dat eerst een keer te doen. Niet om iets te checken, maar zodat zij eraan kan wennen. Het plaatsen van zo'n spiraaltje kan pijnlijk zijn, en voor de meeste 16-jarigen is het nog best een drempel om met je benen wijd te gaan liggen...
woensdag 15 maart 2017 om 13:59
quote:blueeyes*3 schreef op 15 maart 2017 @ 13:56:
Dat lijkt me best heftig op die leeftijd! Wat vervelend voor haar dat de alternatieven geen optie zijn.
Van een koperspiraal krijg je juist heftigere menstruaties over het algemeen.
En de mirena geeft veel minder hormonen af dan de pil.
Van een koperspiraal krijg je juist heftigere menstruaties over het algemeen.
En de mirena geeft veel minder hormonen af dan de pil.
woensdag 15 maart 2017 om 14:02
Ik was ook 16 toen ik de mirena liet plaatsen. Wel bij de gynaecoloog, meer voor mijn eigen idee. Heb geen pijn gehad bij het plaatsen, enkel een wat onprettig gevoel. Toen de mirena vervangen moest worden dat bij de huisarts laten doen en dat was eigenlijk precies hetzelfde, was ook prima.
Ben er nog elke dag blij mee. Ben ook amper nog ongesteld en verder geen bijwerkingen die ik bij de pil wel had.
Ben er nog elke dag blij mee. Ben ook amper nog ongesteld en verder geen bijwerkingen die ik bij de pil wel had.
woensdag 15 maart 2017 om 14:10
woensdag 15 maart 2017 om 14:25
woensdag 15 maart 2017 om 14:39
Mijn eerste spiraal werd geplaatst toen ik 20 was, dus iets ouder dan jouw dochter. 8 jaar naar volledige tevredenheid gebruikt en inmiddels verwijderd i.v.m. kinderwens.
Het plaatsen vond ik vooraf doodeng, met name vanwege het daar gaan liggen met je benen wijd. Maar de huisarts wist me goed gerust te stellen en deed het snel. Op aanraden van iemand vooraf wel geoefend met het ontspannen van de spieren in dat gebied. Achteraf niet zo veel pijn gehad, wel wat krampen gedurende 1 dag maar niets ernstigs.
Het plaatsen vond ik vooraf doodeng, met name vanwege het daar gaan liggen met je benen wijd. Maar de huisarts wist me goed gerust te stellen en deed het snel. Op aanraden van iemand vooraf wel geoefend met het ontspannen van de spieren in dat gebied. Achteraf niet zo veel pijn gehad, wel wat krampen gedurende 1 dag maar niets ernstigs.
woensdag 15 maart 2017 om 14:47
quote:Foodsandbeats schreef op 15 maart 2017 @ 14:25:
Ga naar de gynaecoloog, daar kun je het opnieuw overleggen.
Andere optie: De implanon is een hormoonstaafje wat in de arm geplaatst wordt en werkt vergelijkbaar met de hormoonspiraal, zelfde kleine hoeveelheid hormonen en voorkomt vaak een groot deel van de menstruatie.Ook implanon geeft teveel hormonen af en wordt dus afgeraden.
Ga naar de gynaecoloog, daar kun je het opnieuw overleggen.
Andere optie: De implanon is een hormoonstaafje wat in de arm geplaatst wordt en werkt vergelijkbaar met de hormoonspiraal, zelfde kleine hoeveelheid hormonen en voorkomt vaak een groot deel van de menstruatie.Ook implanon geeft teveel hormonen af en wordt dus afgeraden.
woensdag 15 maart 2017 om 14:49
woensdag 15 maart 2017 om 15:11
quote:vivapimpelmees schreef op 15 maart 2017 @ 14:49:
[...]
Tja. Die wil het liefst gewoon aan de pil maar heeft bij mij gezien wat voor consequenties dat kan hebben.
En het plaatsen van een spiraal vindt ze spannend. Logisch ook. Vandaar dit topic.Is het geen optie dat ze de pil eerst gewoon gaat proberen? Als het niet bevalt kan ze altijd nog voor een mirena of implanon kiezen.
[...]
Tja. Die wil het liefst gewoon aan de pil maar heeft bij mij gezien wat voor consequenties dat kan hebben.
En het plaatsen van een spiraal vindt ze spannend. Logisch ook. Vandaar dit topic.Is het geen optie dat ze de pil eerst gewoon gaat proberen? Als het niet bevalt kan ze altijd nog voor een mirena of implanon kiezen.
woensdag 15 maart 2017 om 15:14
Voor mij nooit meer mirena spiraal...veel last van mentale bijwerkingen. En dat hoor ik steeds vaker van andere vrouwen.
Menstruatie na ruim half jaar wel bijna volledig weg wat fijn kan zijn.
Als puber kan ik mij wel voorstellen dat je ook last van die hormonen erin kunt hebben ( ja ze zijn minder dan bij de pil maar ik en vele met mij hadden we veel last)
Menstruatie na ruim half jaar wel bijna volledig weg wat fijn kan zijn.
Als puber kan ik mij wel voorstellen dat je ook last van die hormonen erin kunt hebben ( ja ze zijn minder dan bij de pil maar ik en vele met mij hadden we veel last)
woensdag 15 maart 2017 om 15:24
woensdag 15 maart 2017 om 15:33