Gezondheid alle pijlers

ervaringen mirena bij puber

15-03-2017 13:50 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het medisch niet verantwoord is dat mijn dochter van 16 hormonen slikt, en zij heel graag van haar extreem hevige menstruatie af wil, zijn we bij huisarts geweest om over alternatieven te praten. Hij raadt het slikken van de pil ook af in haar geval.

Ook de prikpil wordt afgeraden.

Blijft over mirena spiraal. Deze zou dan door gynaecoloog geplaatst worden.

Iemand hier ervaring met het plaatsen op deze leeftijd?
Op mijn 17e Mirena laten zetten. Door de gyneacoloog, voelde me daar prettiger bij dan door de huisarts.

Even vervelend, niet echt pijnlijk. Later nog een keer, daarna laten verwijderen i.v.m. kinderwens. Ook gelukt overigens, 2 zwangerschappen.

Heel blij mee, 5 jaar lang nergens aan hoeven denken, alleen af en toe even 'touwtjes checken' om te voelen of hij nog goed zat. Ik bleef wel menstrueren, maar heel licht. Geen angst voor zwangerschap hoeven hebben, elke dag een pil hoeven slikken, weinig hormonen, ideaal.
quote:vivapimpelmees schreef op 15 maart 2017 @ 14:50:

[...]

Sorry hoor. Van hormonen in vlees ga je niet dood.van hormonen in een spiraal ook niet, weet niet wat jij moeilijk doet
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:Reep-Chocolade schreef op 15 maart 2017 @ 15:33:

Wat lastig vivapimpelmees dat ze zoveel last heeft van haar menstruatie en hormonen slikken niet verantwoord is.

Waarom is dit onverantwoord en welke hormonen maken dit onverantwoord?Kans op trombose is te groot. Ik heb dubbele long embolie gehad veroorzaakt door trombose. En meerdere familieleden hebben dat soort klachten.
quote:Fairytalelover schreef op 15 maart 2017 @ 15:36:

[...]

van hormonen in een spiraal ook niet, weet niet wat jij moeilijk doet Wat een vreemde reactie.
quote:vivapimpelmees schreef op 15 maart 2017 @ 15:40:

[...]

Kans op trombose is te groot. Ik heb dubbele long embolie gehad veroorzaakt door trombose. En meerdere familieleden hebben dat soort klachten.Oh jeetje wat heftig. Eerlijk gezegd, heftige menstruaties zijn vervelend maar met zulke risico's zou ik er niet aan beginnen als het alleen om de menstruaties gaat. Wil ze anticonceptie alleen tegen de heftige menstruaties of heeft ze ook een relatie?
Als een mirena gaat zwerven dan gebeurt dat meestal al in de eerste paar weken. Als zij besluit een mirena te laten plaatsen dan zou ik dat sowieso in het ziekenhuis doen en dan vragen om een controle middels echo na zes weken.

En verder voor het plaatsen een dubbele paracetamol innemen.

En de cerazette pil?
Ze is 16. Nog geen relatie.

Maar geloof me, haar menstruatie is vergelijkbaar mer de mijne dus ik snap haar.

Ik heb mijn baarmoederslijmvlies weg laten branden maar dat is voor haar geen optie.

Pil is inderdaad out of the question. Voel me bijna schuldig dat ze m niet mag slikken. Al slaat dat natuurlijk nergens op.
quote:sushilala schreef op 15 maart 2017 @ 15:51:

Als een mirena gaat zwerven dan gebeurt dat meestal al in de eerste paar weken. Als zij besluit een mirena te laten plaatsen dan zou ik dat sowieso in het ziekenhuis doen en dan vragen om een controle middels echo na zes weken.

En verder voor het plaatsen een dubbele paracetamol innemen.

En de cerazette pil?

oké das een waardevolle tip. Dank je.

Nee cerazette mag ook niet.
Ik heb ooit van de gynaecoloog voor mijn hevige menstruaties iets aangeboden gekregen, ben de naam kwijt, dat het bloedverlies op de hevigste dagen zou verminderen. Misschien is dat een optie? Ik heb het zelf uiteindelijk niet geslikt. Het schijnt ook dat ibuprofen slikken de hoeveelheid bloedverlies vermindert. Maar misschien is het bij je dochter zo heftig dat dat niet voldoende is.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
quote:Jempo schreef op 15 maart 2017 @ 15:24:

@jua mag ik vragen wat voor een mentale bijwerkingen je had?

Bij mij is een depressie gediagnosticeerd. Ik heb geen idee of hierbij een verband is met de mirena, huisarts zegt van niet maar is wel iets wat me bezighoudt. Ik slik verder geen medicijnen.

Negatieve gedachten, somber. Kon nergens meer van genieten.

Ook steeds korter lontje, gevoel te exploderen van boosheid.

Voelde echt niet goed.

Heb het ondertussen van veel vrouwen gehoord.

Binnen een week na verwijdering spiraal waren die klachten verdwenen.
Ik heb jarenlang tot grote tevredenheid een mirena gehad. Ook vanwege heftige menstruaties, en ben nooit meer ongesteld geweest. Plaatsen was vervelend, maar het duurt maar even. Met 16 jaar is je dochter voldoende ontwikkeld waardoor leeftijd bij het plaatsen fysiek geen probleem is. Maar het is natuurlijk wel spannend voor haar.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.

[...]

van hormonen in een spiraal ook niet, weet niet wat jij moeilijk doet

Ik moet vanwege borstkanker mijn mirena laten verwijderen. Maar fijn om te weten dat je aan borstkanker niet dood kunt gaan.

Echt, hoe verzin je het, zo'n reactie?!
@Viva_Pimpelmees, wat ontzettend onhandig, dat alle andere hormonale anticonceptie afvalt en dat ze wel iets tegen haar heftige menstruatie wil doen. Ik snap je weerstand, maar ik denk dat het vooral een eng idee is, omdat er iets in haar baarmoeder geplaatst moet worden.

Er zijn vrouwen die er last van hebben (houden), die 'm voelen zitten of die toch van die kleine hoeveelheid hormonen wel last krijgen. Maar als je dochter liefst aan de pil zou gaan, dan zou ze die bijwerkingen ook krijgen. Met een mirena is de kans op bijwerkingen een heel stuk kleiner en zijn de bijwerkingen over het algemeen ook minder (en dan heb ik het over stemmingsvervlakking, depri gevoelens, dat soort bijwerkingen).

De plaatsing kan even pijnlijk zijn, omdat ze natuurlijk nog nooit een kind gekregen heeft. Ik ben er wel een paar dagen ziek van geweest (vergelijkbaar met heel heftige menstruatiekrampen), maar daarna nooit meer ergens last van gehad.

Voor ik een mirena kreeg, heb ik 10 jaar de pil geslikt. Een zware, omdat ik steeds doorbraakbloedingen bleef houden. De mirena was een verademing, ten opzichte van de pil. Qua bijwerkingen, maar ook qua bloedingen. Ik bleef wel een soort van cyclus houden, maar veel meer dan spotting had ik niet.

Als 'ie er niet uit had gemoeten, dan was ik er liefst tot na de overgang mee doorgegaan in ieder geval!
quote:_Beeldig_ schreef op 15 maart 2017 @ 16:20:

[...]

Ik moet vanwege borstkanker mijn mirena laten verwijderen. Maar fijn om te weten dat je aan borstkanker niet dood kunt gaan.

Echt, hoe verzin je het, zo'n reactie?! Sommigen zijn niet wijzer... Door die klote hormonen stonden mijn longen vol met bloed.
Thanks Beeldig. Aan zo'n reactie heb ik wat!
Ik was twintig bij eerste spiraaltje. Vond het even spannend om met mijn benen wijd te gaan, maar ervaring in ziekenhuis is dat een verpleegster erg haar best doet je op gemak te stellen. Het doet even pijn, maar bij mij was dat direct over en niet extreem. Dus niet de ervaring van veel pijn zoals sommige andere vrouwen hebben.

Ik denk dat het prima kan op zestiende. Wel vond ik het zelf heel onprettig dat er een mannelijke co-assistent van dezelfde leeftijd bij was. Overigens had ik direct geen menstruatie meer. Alleen het eerste half jaar af en toe spotting.
Heb je je dochter laten testen op een erfelijke gen op de bloedstolling wat trombose kan veroorzaken? Dit is bij mij ook destijds gedaan. Als je dochter dat gen heeft dan kan je idd beter zo min mogelijk hormonen slikken. Heeft je dochter dit gen niet dan is er geen extra reden om de pil niet te slikken. Want dan heeft ze net zo een grote kans op trombose als iedere ander
Als ze 'm gaat laten plaatsen, dan kan ze trouwens ook even aan de huisarts wat sterkere pijnstillers vragen om van tevoren te slikken. Of ze kan van tevoren ibuprofen slikken, samen met twee paracetamol. Ibuprofen werkt beter tegen menstruatiekrampen.
quote:vivapimpelmees schreef op 15 maart 2017 @ 16:48:

[...]

Sommigen zijn niet wijzer... Door die klote hormonen stonden mijn longen vol met bloed.Ik had het al eens gelezen een keer, dat je er een dubbele longembolie van gekregen had. Heftig hoor!

[...]

van hormonen in een spiraal ook niet, weet niet wat jij moeilijk doet Jawel hoor. Door die hormonen kun je trombose krijgen.
quote:_Beeldig_ schreef op 15 maart 2017 @ 17:02:

Als ze 'm gaat laten plaatsen, dan kan ze trouwens ook even aan de huisarts wat sterkere pijnstillers vragen om van tevoren te slikken. Of ze kan van tevoren ibuprofen slikken, samen met twee paracetamol. Ibuprofen werkt beter tegen menstruatiekrampen.We zijn een bijzonder gezin... man is allergisch voor ibuprofen. Dat is voor hem dodelijk. Komt dus hier het huis niet in.
Dan geen ibuprofen doen inderdaad.

Ik mag ook geen ibuprofen en op zich is het met paracetamol ook te doen, alleen dat heeft niet die directe werking op je spieren.
quote:vivapimpelmees schreef op 15 maart 2017 @ 17:07:

[...]

We zijn een bijzonder gezin... man is allergisch voor ibuprofen. Dat is voor hem dodelijk. Komt dus hier het huis niet in.Dan zou ik wel even overleggen met de huisarts over pijnstilling. Bij mij was paracetamol die eerste dagen echt niet voldoende namelijk.
Dan zit je meteen aan de tramadol. Ik weet niet of ik mijn 16-jarige dochter dat zou geven. Bij mij hielp het om 3 dagen op bed te blijven liggen met een kruik tegen mijn buik en vooral geen verwachtingen hebben over dat ik wat zou kunnen doen. En paracetamol dus.

Maar overleg over pijnstilling kan geen kwaad natuurlijk, al is het maar om iets stand-by te hebben, of een korter lijntje met de huisarts als het echt niet meer te houden is.
Na de eerste plaatsing heb ik een paar dagen echt veel last gehad, en daarna nog wel een tijdje af en toe kramp. Die eerste dagen had ik aan paracetamol niet genoeg. Trouwens ook onwel geworden na de plaatsing.

Tweede keer echt helemaal nergens last van gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven