Gezondheid alle pijlers

euthanasie voor minderjarige

13-02-2014 21:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
België is vanaf vandaag het eerste land ter wereld waar euthanasie ook voor alle minderjarigen mogelijk is.

De Belgische Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel om de leeftijdsgrens voor levensbeëindiging los te laten. Eerder gold in België een grens van 18 jaar. In Nederland is die 12 jaar.

Ouders moeten ook toestemming geven

Euthanasie wordt nu in België mogelijk voor zogeheten 'oordeelsbekwame minderjarigen' in een medisch uitzichtloze situatie, die ondraaglijk lijden en van wie verwacht wordt dat zij binnen afzienbare termijn sterven. Of een kind van bijvoorbeeld 7 jaar oordeelsbekwaam is, wordt vastgesteld door een psychiater of psycholoog. Bovendien moeten de ouders (of voogden) instemmen met het verzoek tot euthanasie.

Onomstreden is het voorstel niet. Daags voor de stemming riepen 160 kinderartsen op niet over het voorstel te stemmen. Er is geen noodzaak voor de uitbreiding van de euthanasiewet, meenden ze. Bovendien wezen ze erop dat personen onder de 18 jaar niet denken als een volwassene.

Bron: rtlnieuws

Ik las dit net en ben best ondersteboven hiervan, ja iedere wezen mag kiezen wat hij/zij wil maar zo jong al een beslissing maken om het leven te beëindigen? Wat vinden jullie hiervan?
Volgens mij gebeurt dit in Nederland toch ook, al is het misschien niet in de wet geregeld?
quote:Ginevra schreef op 13 februari 2014 @ 22:25:

Dat is verdrietig pimpelmeesje, maar euthanasie is iets anders dan de behandeling staken.Dat is passieve euthanasie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben vóór, absoluut.

Ik ben altijd van mening geweest dat we humaner met onze huisdieren omspringen, zij mogen wel weg als het lijden niet meer te doen is.
Ik ben niet tegen hoor, maar ik vraag me af of het technisch niet mogelijk is om een kind niet te laten lijden zonder euthanasie toe te passen?
quote:saartjuhzes schreef op 13 februari 2014 @ 23:16:

Ik ben niet tegen hoor, maar ik vraag me af of het technisch niet mogelijk is om een kind niet te laten lijden zonder euthanasie toe te passen?

zoals verdoven met morfine ofzo?

Sommige mensen worden doodziek van morfine

We brengen je de komende 4 weken in coma tot je lichaam zelf opgeeft..

Wat schieten de ouders, sterker nog, wat schiet het kind daar mee op?

Het gaat hier niet over kinderen die nog jaren te leven hebben he...
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 februari 2014 @ 23:17:

[...]

Sommige mensen worden doodziek van morfineSterker nog, in veel gevallen heeft zo'n kind al een pijnmedicatie, dat kan morfine zijn.
OK, dat is dus niet echt een optie
quote:Sense-1970 schreef op 13 februari 2014 @ 23:19:

[...]

We brengen je de komende 4 weken in coma tot je lichaam zelf opgeeft..

Wat schieten de ouders, sterker nog, wat schiet het kind daar mee op?

Het gaat hier niet over kinderen die nog jaren te leven hebben he...Daar pleiten de kinderartsen in Belgie, diegene die tegen zijn, voor. Zag er gisteren een op de Belg. Ik vind het de schijnheiligheid ten top. Net zoals het hartstochtelijke betoog voor palliatieve sedatie bij volwassenen.
quote:Ginevra schreef op 13 februari 2014 @ 22:25:

Dat is verdrietig pimpelmeesje, maar euthanasie is iets anders dan de behandeling staken.Precies. En dat is waarom die wet overal zou moeten komen. De behandeling staken is niet fijn, kan pijn en ongemak opleveren en is een mooie frase voor versterven. En echt dat gun je je vijand nog niet. Waarom niet lekker aan de dormicum en langzaam en rustig wegglijden ipv misschien nog weken met pijn, overgeven, dorst en honger te moeten "leven"
quote:dammes3 schreef op 13 februari 2014 @ 23:24:

[...]

Daar pleiten de kinderartsen in Belgie, diegene die tegen zijn, voor. Zag er gisteren een op de Belg. Ik vind het de schijnheiligheid ten top. Net zoals het hartstochtelijke betoog voor palliatieve sedatie bij volwassenen.

Tja ik ben maar wat blij met hoe wij (over het algemeen) in Nederland met euthanasie om gaan.. Ik vrees dat veel landen daar nog hard aan moeten werken..

Ik heb van (te) dicht bij moeten maken dat ik die beslissing voor een ander heb moeten nemen, zwaar, maar ontzettend dankbaar dat ik haar een zwaar en langer lijden heb mogen besparen..

Ojaa, dás pas leven. Met een gezonde geest gevangen in een omhulsel dat niets meer kan, vaak niet eens alleen omdraaien in bed. Want dat krijg je met die middelen om pijnen dragelijk te maken.

Ik zou zeggen probeer eens om drie dagen echt alleen maar in bed te liggen. Niet draaien, niet eten en niet drinken en niet naar de wc kunnen. Afhankelijk zijn van een rietje in je mond of iemand die een sufgestoofd stukje vlees voor je komt snijden, als je nog gewoon kunt eten wat meestal niet het geval is.

Als dat zo simpel was, dan haddden we die hele euthanasie bij volwassenen ook niet nodig.

Pijnstilling in de palliatieve fase is een fragiele balans tussen pijnbestrijding, bijwerkingen en bewustzijn.
Palliatieve sedatie: platgespoten en buiten bewustzijn wachten tot je rikketik ermee stopt. Ik vind het gruwelijk.
En morfine doet ook niet altijd zijn werk hè...
quote:pimpelmeesje67 schreef op 14 februari 2014 @ 00:02:

En morfine doet ook niet altijd zijn werk hè...

Nee, maar dat beweerd ook niemand,...

En heeft verder ook weinig met de wetswijziging te maken
quote:dammes3, 30 minuten geleden

Palliatieve sedatie: platgespoten en buiten bewustzijn wachten tot je rikketik ermee stopt. Ik vind het gruwelijk.

Wat vind je daar gruwelijk aan?

Voor familie is het vaak een tijd waarin ze bewust afscheid kunnen nemen, het mee kunnen maken, en de persoon zelf is zich er niet meer van bewust.
quote:elninjoo schreef op 13 februari 2014 @ 22:14:

Vóór natuurlijk! Je zou maar een zware handicap hebben als kind en dan nog tot je 18e moeten lijden voor je er eindelijk 'n eind aan mag laten maken.

Das écht een lompe opmerking...

De bron, rlt nieuws, is ook niet echt betrouwbaar.

Punt van aandacht vind ik het wel.

Klinkt alsof euthanasie in nl zo 'makkelijk' is, is het niet; geen losse flodder dus.

Ik denk er nog even verder over na...
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 februari 2014 @ 23:17:

[...]

Sommige mensen worden doodziek van morfine

Geen leuke opmerking.

Ongepast. Bah.
Beetje raar dat 'n zwaar gehandicapte volgens jullie gewoon maar lekker ondraaglijk door moet lijden. Waarom is dat niet een reden om er uit te mogen stappen? Als ik een ongeluk krijg en er met 'n dwarsleasie uit kom, wil ik ook afgespoten worden en niet in leven worden gehouden tot ik mezelf op 'n gegeven moment maar 'n hartverzakking heb gevreten.
Ik ben voor. Ik heb er godzijdank geen ervaring mee, maar waarom zou een kind met ondraaglijk lijden deze beslissing niet kunnen of mogen maken?
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 07:45:

Beetje raar dat 'n zwaar gehandicapte volgens jullie gewoon maar lekker ondraaglijk door moet lijden. Waarom is dat niet een reden om er uit te mogen stappen? Als ik een ongeluk krijg en er met 'n dwarsleasie uit kom, wil ik ook afgespoten worden en niet in leven worden gehouden tot ik mezelf op 'n gegeven moment maar 'n hartverzakking heb gevreten.

Vanuit discretie zal ik geen facepalm gebruiken, maar we hebben het hier niet over handicaps..

En (gelukkig) valt dwarslaesie niet onder teminale ziektes waarbij je kunt kiezen voor euthanasie..
Iedereen die zich in een uitzichtloze, ondraaglijke en terminale situatie bevind zou van deze uitweg gebruik moeten kunnen maken.

Ook kinderen.

Afscheid nemen onder die omstandigheden is zwaar, aan de andere kant is het goed dat diegene de verlangde rust krijgt.
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:Penelope_ schreef op 13 februari 2014 @ 22:02:

Ik denk dat een kind van 12 dat ondraaglijk lijdt, binnen afzienbare tijd dood gaat en dus geen kans op genezing heeft, prima in overleg met zijn ouders kan beslissen dat het lijden genoeg is geweest.

Ik geloof dat je als ouders door een hel gaat als je kind in die situatie zit, maar de lijdensweg maar moet ondergaan omdat de wet geen mogelijkheden biedt.

Mee eens.

Al hoop ik het nooit mee te maken.

Alleen al de gedachte om je kind te moeten verliezen, daar krijg ik een knoop van in mijn maag. Als je kind dan ook nog eens vreselijk moet lijden, nee, dat zou ik niet kunnen verkroppen.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 07:45:

Beetje raar dat 'n zwaar gehandicapte volgens jullie gewoon maar lekker ondraaglijk door moet lijden. Waarom is dat niet een reden om er uit te mogen stappen? Als ik een ongeluk krijg en er met 'n dwarsleasie uit kom, wil ik ook afgespoten worden en niet in leven worden gehouden tot ik mezelf op 'n gegeven moment maar 'n hartverzakking heb gevreten.Uhhh, omdat je met een dwarsleasie absoluut niet per definitie ondraaglijk hoeft te lijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven