Gezondheid alle pijlers

euthanasie voor minderjarige

13-02-2014 21:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
België is vanaf vandaag het eerste land ter wereld waar euthanasie ook voor alle minderjarigen mogelijk is.

De Belgische Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel om de leeftijdsgrens voor levensbeëindiging los te laten. Eerder gold in België een grens van 18 jaar. In Nederland is die 12 jaar.

Ouders moeten ook toestemming geven

Euthanasie wordt nu in België mogelijk voor zogeheten 'oordeelsbekwame minderjarigen' in een medisch uitzichtloze situatie, die ondraaglijk lijden en van wie verwacht wordt dat zij binnen afzienbare termijn sterven. Of een kind van bijvoorbeeld 7 jaar oordeelsbekwaam is, wordt vastgesteld door een psychiater of psycholoog. Bovendien moeten de ouders (of voogden) instemmen met het verzoek tot euthanasie.

Onomstreden is het voorstel niet. Daags voor de stemming riepen 160 kinderartsen op niet over het voorstel te stemmen. Er is geen noodzaak voor de uitbreiding van de euthanasiewet, meenden ze. Bovendien wezen ze erop dat personen onder de 18 jaar niet denken als een volwassene.

Bron: rtlnieuws

Ik las dit net en ben best ondersteboven hiervan, ja iedere wezen mag kiezen wat hij/zij wil maar zo jong al een beslissing maken om het leven te beëindigen? Wat vinden jullie hiervan?
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 07:45:

Beetje raar dat 'n zwaar gehandicapte volgens jullie gewoon maar lekker ondraaglijk door moet lijden. Waarom is dat niet een reden om er uit te mogen stappen? Als ik een ongeluk krijg en er met 'n dwarsleasie uit kom, wil ik ook afgespoten worden en niet in leven worden gehouden tot ik mezelf op 'n gegeven moment maar 'n hartverzakking heb gevreten.Uhhh, omdat je met een dwarsleasie absoluut niet per definitie ondraaglijk hoeft te lijden.
quote:sateofmayo schreef op 14 februari 2014 @ 10:36:

[...]

Uhhh, omdat je met een dwarsleasie absoluut niet per definitie ondraaglijk hoeft te lijden.En wie bepaalt of diegene ondraaglijk lijdt? Als diegene met de dwarslaesie er zelf genoeg van heeft, mag ik toch hopen dat hij/zij er een eind aan mag maken.
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 10:39:En wie bepaalt of diegene ondraaglijk lijdt?Dat ging in overleg met de artsen.
volg je verstand, gebruik je gevoel
In principe is het niet echt een keuze. Je gaat sowieso dood. Ik vind het mooi dat mensen dan in ieder geval zelf kunnen beslissen of ze het willen afwachten of liever nu al gaan.
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 10:39:

[...]

En wie bepaalt of diegene ondraaglijk lijdt? Als diegene met de dwarslaesie er zelf genoeg van heeft, mag ik toch hopen dat hij/zij er een eind aan mag maken.Dat is over het algemeen psychisch lijden, en nee dat valt niet onder een terminale ziekte, en daar is de euthanasie wet voor bedoeld
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:kreeft87 schreef op 13 februari 2014 @ 21:54:

Ik las dit net en ben best ondersteboven hiervan, ja iedere wezen mag kiezen wat hij/zij wil maar zo jong al een beslissing maken om het leven te beëindigen? Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind dat een minderjarige (en wie dan ook) niet ongeneeslijk ziek mag zijn en al zéker niet ondraaglijk mag lijden. Maarja.. dat heb ik niet voor het zeggen. Helaas komen in alle leeftijdscategorieën ernstige terminale zieken voor. Ik vind het dan weer wel goed, dat deze jonge zieken meer mogelijkheid krijgen in elk geval het stukje "ondraaglijk lijden, waarvan je zeker weet dat het niet/nooit beter zal worden" in te korten.

Ik snap nooit zo goed waarom terminale zieken, waarvan zéker is dat er géén verbetering zal optreden en die ernstige pijnen hebben, maar tegen hun zin in leven gehouden moeten worden.

Waarbij dat stukje 'tegen hun zin' samen met 'geen uitzicht op verbetering' cruciaal is.
Later is nu
quote:SpringDing schreef op 14 februari 2014 @ 00:16:

[...]

(over buiten bewustzijn tot aan de dood)

Wat vind je daar gruwelijk aan?

Voor familie is het vaak een tijd waarin ze bewust afscheid kunnen nemen, het mee kunnen maken, en de persoon zelf is zich er niet meer van bewust.Ik denk dat je als familie liever afscheid neemt, wanneer het zieke familielid nog bij kennis is. Dat doe je dan dus voordat de zieke buiten bewustzijn raakt. Vervolgens is het wachten, totdat het familielid ook echt dood is, maar afscheid nemen kun je niet meer. Verschrikkelijk lijkt me dat
Later is nu
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 10:39:

[...]

En wie bepaalt of diegene ondraaglijk lijdt? Als diegene met de dwarslaesie er zelf genoeg van heeft, mag ik toch hopen dat hij/zij er een eind aan mag maken.

Euthanasie op basis van psychisch lijden ligt vele malen ingewikkelder dan euthanasie bij iemand die terminaal ziek is.

En terecht.

Als jij lichamelijk iets gaat mankeren dan wil je niet verder leven? Wat een triest bestaan heb je dan. Ik vind mezelf zeer waardevol, ongeacht wat ik lichamelijk wel of niet kan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 14 februari 2014 @ 12:41:

[...]

Euthanasie op basis van psychisch lijden ligt vele malen ingewikkelder dan euthanasie bij iemand die terminaal ziek is.

En terecht.

Als jij lichamelijk iets gaat mankeren dan wil je niet verder leven? Wat een triest bestaan heb je dan. Ik vind mezelf zeer waardevol, ongeacht wat ik lichamelijk wel of niet kan.Ik zou het leven niet meer de moeite waard vinden als ik serieuze dingen niet meer kan. Blind zou ik wellicht nog erger vinden dan niet meer kunnen lopen. Alle dingen die ik de moeite waard vind bestaan uit ernaar kunnen kijken (reizen bijv. en gewoon thuis een film)
quote:pimpelmeesje67 schreef op 13 februari 2014 @ 22:21:

...Ik ben er even stil van... wat enorm verdrietig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het ligt heel gevoelig, een kind kan net zo als een volwassene pijn/lijden hebben. Maar om zo jong deze beslissing te maken? Hm nooit bij stilgestaan. In goed overleg met de ouders zou het idd kunnen. Ik blijf maar onverschillig denken hierover. Ouders horen het kind niet te begraven maar kinderen horen niet te lijden. Pfff lastig
Nee, en daar zeg je het kreeft: kinderen horen niet te lijden. En als je weet dat dit lijden tijdelijk zal zijn en er na verloop van tijd verbetering op zal treden, dan zal geen ouder kiezen voor levensbeëindiging voor het kind. (ook al ziet dat kind misschien die toekomst niet en voor de pijn nu) Maar als je weet dat het lijden uitzichtloos is, dat er nooit verbetering alleen verslechtering zal komen... Ik heb nooit voor deze keuze gestaan, gelukkig, maar ik weet wel hoe moeilijk het is als ouder om je kind te zien met heel veel pijn. en dat is niet iets dat je wil. Liever heb je zelf pijn, dan dat je kind dat heeft.
Later is nu
quote:elninjoo schreef op 14 februari 2014 @ 07:45:

Beetje raar dat 'n zwaar gehandicapte volgens jullie gewoon maar lekker ondraaglijk door moet lijden. Waarom is dat niet een reden om er uit te mogen stappen? Als ik een ongeluk krijg en er met 'n dwarsleasie uit kom, wil ik ook afgespoten worden en niet in leven worden gehouden tot ik mezelf op 'n gegeven moment maar 'n hartverzakking heb gevreten.

Jij hebt echt weinig respect voor het leven.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
quote:Solomio schreef op 14 februari 2014 @ 12:41:

[...]

En terecht.

Als jij lichamelijk iets gaat mankeren dan wil je niet verder leven? Wat een triest bestaan heb je dan. Ik vind mezelf zeer waardevol, ongeacht wat ik lichamelijk wel of niet kan.+1!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Ik vind dat iemand die ondragelijk lijdt en niet ontkomt aan de dood het recht heeft te beslissen wanneer het genoeg is. Ongeacht de leeftijd. Het feit alleen al dat er leeftijdsdiscriminatie is in dit onderwerp vind ik onacceptabel.
Lief Enn.

De beslissing om de behandeling te staken werd de ouders uit handen genomen, omdat ze de nacht voor dit gesprek is overleden...
quote:SpringDing schreef op 14 februari 2014 @ 00:16:

[...]

Wat vind je daar gruwelijk aan?

Voor familie is het vaak een tijd waarin ze bewust afscheid kunnen nemen, het mee kunnen maken, en de persoon zelf is zich er niet meer van bewust.Of een stervende zich er niet van bewust is, weet niemand. Ze komen immers niet terug om het je te vertellen. En palliatieve sedatie is inderdaad bedoeld om de nabestaanden een goed gevoel te geven, het heeft niets te maken met het bekorten van het lijden van een stervende. En dat vind ik gruwelijk.
Dammes wat is jouw persoonlijke ervaring met palliatieve sedatie? Het klinkt alsof je iets negatiefs hebt meegemaakt?

Ik heb het beroepsmatig een flink aantal keren meegemaakt/ begeleid, en alle keren was de familie positief over het rustige, mooie einde.

Doodgaan blijft verschrikkelijk voor de omgeving, maar het is toch fijn om te weten dat iemand geen pijn meer heeft en rustig in slaap wordt gebracht?

In mijn ervaring was er niks gruwelijks aan.

Het lijden, het leven rekken met bijvoeding, de pijn, vaak ook de eenzaamheid, dát is gruwelijk.
1'quote:dammes3, 1 uur geleden

Of een stervende zich er niet van bewust is, weet niemand. Ze komen immers niet terug om het je te vertellen. En palliatieve sedatie is inderdaad bedoeld om de nabestaanden een goed gevoel te geven, het heeft niets te maken met het bekorten van het lijden van een stervende. En dat vind ik gruwelijk.

Wat denk je dat er bedoeld wordt met 'buiten bewust zijn'

En het heeft inderdaad Níks te maken met bekorten van het leven (dan zou het wel om euthanasie gaan), het gaat om het dragelijk maken van de laatste dagen/ uren.
Is niemand van jullie bang dat een kind zal aangeven te willen sterven omdat het voelt dat de ouders/familie het (bijna) niet meer op kunnen brengen om voor het kind te zorgen en dat wil voorkomen? Of er misschien op een positief bedoelde manier naartoe gepusht wordt? Een kind is, ook wat dit betreft, meer beïnvloedbaar dan een volwassene.
Flatverkopen, bij een euthanasie zijn altijd minstens twee artsen betrokken die overtuigd moeten zijn van ondraaglijk en uitzichtloos lijden, door de vele consultaties en visites aan huis en de gesprekken met de patiënt en diens familie.

Bij een actieve euthanasie word er zelfs een SCEN-arts bij gehaald. Deze arts heeft bovengemiddelde kennis en ervaring in levensbeëindigende handelingen.(SCEN staat voor Steun en Consultatie bij Euthanasie in Nederland). Een SCEN-arts beoordeeld en toetst daarmee of euthanasie geoorloofd is.

Ik heb recent van dichtbij zo'n proces meegemaakt en het is niet iets wat zomaar word gedaan.

Ik denk dat zeker bij (beinvloedbare) kinderen nog meer zorgvuldigheid betracht zal worden dan bij volwassenen.
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:flatverkopen schreef op 14 februari 2014 @ 16:40:

Is niemand van jullie bang dat een kind zal aangeven te willen sterven omdat het voelt dat de ouders/familie het (bijna) niet meer op kunnen brengen om voor het kind te zorgen en dat wil voorkomen? Of er misschien op een positief bedoelde manier naartoe gepusht wordt? Een kind is, ook wat dit betreft, meer beïnvloedbaar dan een volwassene.

Nee.. totaal niet.

Omdat je vaker ziet dat ouders juist het leven van het kind langer willen rekken.
Later is nu
En trouwens.. het gaat nog steeds om een kind dat ondraaglijk lijdt en een terminale ziekte heeft. Overleven doet dit kind toch niet he? Het gaat dood. Onherroepelijk. Ook als je niet ingrijpt.
Later is nu
quote:dammes3 schreef op 13 februari 2014 @ 23:44:

Palliatieve sedatie: platgespoten en buiten bewustzijn wachten tot je rikketik ermee stopt. Ik vind het gruwelijk.

Gruwelijk? Waarom?

Ik zag het lijden van mijn vader juist stoppen.. Niet meer benauwd, geen pijn meer.. Het duurde ook maar kort van start sedatie tot overlijden nog geen 8 uur.. Euthanasie konden we niet meer regelen dus dit was het beste alternatief.

Kinderen die uitzichtloos lijden moeten ook op een humane manier aan hun eind kunnen komen..
Het is echt een ethisch dilemma. Maar ondanks dat, kan ik mij er wel wat bij voorstellen.

Mijn zus is aan kanker overleden toen ze 5 jaar was. Ze heeft nooit aangegeven dat ze euthanasie wilde, maar wat ik wil laten weten, is dat ze tijdens haar ziek zijn enorm "volwassen" kon reageren/nadenken. Ze had alles - ondanks haar leeftijd - heel erg goed door. Zo vroeg ze al snel aan de arts of ze dood ging.

Ik geloof echt dat wanneer kinderen uitzichtloos lijden, zij zelf de keuze kunnen maken of zij euthanasie willen of niet. Een kind moet je net zo goed serieus nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven