Euthanasie
vrijdag 25 mei 2018 om 22:29
Hoe kun je een huisarts of andere arts vinden die meewerkt aan euthanasie? Is daar een register voor? Mijn eigen huisartsen zijn gelovig en willen niet meewerken aan euthanasie.
Ik ben bijna 46 jaar en sinds ruim een jaar werk ik niet meer. Ik heb dag en nacht zenuwpijn door neuropathie. Vooral de nachten zijn heel erg zwaar. Door de zenuwpijn kan ik amper slapen. Ik slik pijnstillers die me wel duf maken, maar hooguit 10% van de pijn wegnemen. De zenuwpijn beheerst en overheerst mijn leven.
Ik ben bijna 46 jaar en sinds ruim een jaar werk ik niet meer. Ik heb dag en nacht zenuwpijn door neuropathie. Vooral de nachten zijn heel erg zwaar. Door de zenuwpijn kan ik amper slapen. Ik slik pijnstillers die me wel duf maken, maar hooguit 10% van de pijn wegnemen. De zenuwpijn beheerst en overheerst mijn leven.
vrijdag 15 juni 2018 om 12:22
Ik heb hele andere ervaringen met deze organisatie. De gesprekken waren zeer respectvol. Je moet inderdaad een dossieropbouw hebben en aan een aantal (wettelijke) voorwaarden voldoen. In ons geval zat er tussen het eerste gesprek en de euthanasie nog geen maand. De persoon in kwestie was net 60.Oakes schreef: ↑25-05-2018 23:26De Levenseindekliniek biedt zelden een oplossing, of je moet 93 zijn en kanker hebben. In andere gevallen vinden ze vaak dat je niet genoeg behandelingen hebt geprobeerd.
Wat kun je dan? Inderdaad, op zoek naar een welwillende huisarts. Maar houdt er rekening mee dat één jaar met pijn wellicht niet zwaarwegend genoeg is.
Als je een goede motivatie hebt, en een dossieropbouw van fysieke en/of mentale klachten waaruit blijkt dat het lijden voor jou uitzichtloos is kun je een huisarts zoeken die bereid is je te helpen, eventueel met het adviseren over zelf-euthanasie.
Daarnaast is er een mogelijkheid in Zwitserland. Daar is ook een vorm van zelf-euthanasie mogelijk. Ook daar heb je dossieropbouw voor nodig en moet je aantonen dat deze wens niet van voorbijgaande aard is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
maandag 17 december 2018 om 21:54
Hoe gaat het nu met jou en met je hond, Oakes? Ik heb in de afgelopen maanden aan nog meer huisartsen gevraagd om euthanasie (ik zit bij een huisartsenpraktijk met verschillende huisartsen) en ook aan twee neurologen. Maar ze weigeren allemaal. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over Zwitserland en de zelf-euthanasie? Ik weet dat je dit een half jaar geleden schreef, maar ik had toen nog de hoop dat een van de huisartsen wel zou instemmen.Oakes schreef: ↑26-05-2018 01:24Ik zorg voor mijn hond tot onze allerlaatste snik, ik ben 24/7 bij haar en inmiddels is duidelijk dat ze echt niet zo veel tijd meer heeft. Daar ben ik verdrietig om, maar het biedt me ook perspectief. Zodra mijn hond er niet meer is, ga ik naar Zwitserland en ga daar onder begeleiding voor de zelf-euthanasie. Vandaag las ik 'goed sterven betekent het ontkomen aan het gevaar van een slecht leven'. En zo is het. Voor mij althans.
maandag 17 december 2018 om 22:01
En een promovendus in België die ook neuropathie heeft, schreef dat hij eind december euthanasie krijgt van zijn professor die zijn euthanasie-verzoek inwilligt. Hij is pas 28 jaar. Zijn professor is het met hem eens dat de zenuwpijn door neuropathie ‘ondraaglijk, uitzichtloos lijden’ is. En hier vinden ze mij met 46 jaar al te jong.
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 22:14
7.26% gewijzigd
maandag 17 december 2018 om 22:57
Wat is de reden van hun weigeren. Allemaal vanwege gewetensbezwaren (geloof, levensovertuiging)?Maxieee schreef: ↑17-12-2018 21:54Hoe gaat het nu met jou en met je hond, Oakes? Ik heb in de afgelopen maanden aan nog meer huisartsen gevraagd om euthanasie (ik zit bij een huisartsenpraktijk met verschillende huisartsen) en ook aan twee neurologen. Maar ze weigeren allemaal. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over Zwitserland en de zelf-euthanasie? Ik weet dat je dit een half jaar geleden schreef, maar ik had toen nog de hoop dat een van de huisartsen wel zou instemmen.
In dat geval zou ik gaan zoeken naar een arts buiten de bible belt. Bijvoorbeeld in de randstad. Echter vind ik het wel vreemd want meestal geven artsen die zelf bezwaren hebben tegen euthanasie wel de contactgegevens van andere artsen die daar anders tegenover staan.
Als deze artsen echter weigeren om andere redenen, bijvoorbeeld omdat ze jouw lijden anders beoordelen, dan denk ik niet dat je snel een andere arts gaat vinden die hier anders in staat. Er is behoorlijk goede consensus onder artsen wanneer iemand wel en wanneer iemand niet in aanmerking komt. Euthanasie is niet iets waarbij je een nummer opzoekt in de telefoongids en dat er 's middags een arts bij je op de stoep staat met de juiste spullen. Daar gaat wel wat tijd en vooral veel overweging overheen.
Je kunt je wellicht beter richten op het waarom ipv blijven rondbellen naar andere artsen die jou niet kennen. Geen enkele arts gaat zonder jouw medisch dossier te kennen zomaar tot euthanasie over. Vanuit het niets opbellen met die vraag gaat je ook niet snel verder helpen. Niemand wil zoiets ingrijpend uitvoeren zonder heel erg overtuigd te zijn.
maandag 17 december 2018 om 22:59
In Nederland zou de arts in zo'n geval niet de euthanasie uitvoeren. Dat kan de patiënt dan zelf. Ook is het in Nederland naar mijn weten not done dat iemand met een persoonlijke relatie tot de patiënt de beoordeling uitvoert. Hoe het in België is weet ik niet, maar in Nederland wordt de beoordeling bovendien nog getoetst door een tweede, daarvoor speciaal opgeleide, arts.Maxieee schreef: ↑17-12-2018 22:01En een promovendus in België die ook neuropathie heeft, schreef dat hij eind december euthanasie krijgt van zijn professor die zijn euthanasie-verzoek inwilligt. Hij is pas 28 jaar. Zijn professor is het met hem eens dat de zenuwpijn door neuropathie ‘ondraaglijk, uitzichtloos lijden’ is. En hier vinden ze mij met 46 jaar al te jong.
maandag 17 december 2018 om 23:07
Al een tijdje terug, maar lees toevallig nu deze post en er staan een hoop dingen in die echt niet kloppen:Ceruda schreef: ↑15-06-2018 11:23Het is inderdaad zo dat jouw eigen huisarts een verzoek moet indienen waardoor er een scan-arts langs komt die goedkeuring moet geven. Deze arts is onafhankelijk en zal dus ook vanuit hier een beslissing nemen. Mocht deze arts de euthanasie goedkeuren, moet de eigen huisarts dit uitvoeren.
Als jouw huisarts je hierbij niet wil helpen, kun je dan niet op zoek gaan naar een andere huisarts bij jou in de buurt? In principe moet een huisarts in geval van spoed, binnen 15 min. bij je kunnen zijn en in deze straal kun je je dus ook inschrijven bij een andere huisarts..
Euthanasie is echt een lang proces, en wordt ook vaak nog afgewezen. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, vreselijk om met zoveel pijn te moeten leven...
- Het is een scen-arts, niet een scan-arts.
- De huisarts kan nooit gedwongen worden om euthanasie goed te keuren of uit te voeren. Dus dat deze dat moet als de scen-arts akkoord is, klopt niet.
- De arts voert zo mogelijk nooit de levensbeëindigende handeling uit. Dat moet in principe de patiënt doen als deze dit fysiek kan. De arts faciliteert het hele proces en neemt de leiding om alles in goede banen te leiden. Als de patiënt fysiek niet in staat is om het zelf te doen (zeer zwak of kan niets binnenhouden vanwege misselijkheid), dan kan de arts dit doen.
- Euthanasie is ook niet per se een lang proces. Dat kan op zeer korte termijn worden uitgevoerd. Het is wel een nauwkeurig proces waarbij de situatie wordt afgewogen. Bij iemand die binnen enkele dagen of weken overlijdt en zeer veel pijn heeft, is er een grotere noodzaak tot snelheid en ook makkelijker objectief vast te stellen dat er sprake is van ondraaglijk lijden in vergelijking met iemand met bijvoorbeeld ernstige depressies of dementie. In die laatste gevallen duurt het proces dan ook langer.
maandag 17 december 2018 om 23:39
Nee nee, ik bel niet rond om te vragen om euthanasie. Ik zie het al voor me dat ik zomaar alle huisartsen bel.Stampertje12 schreef: ↑17-12-2018 22:57Wat is de reden van hun weigeren. Allemaal vanwege gewetensbezwaren (geloof, levensovertuiging)?
In dat geval zou ik gaan zoeken naar een arts buiten de bible belt. Bijvoorbeeld in de randstad. Echter vind ik het wel vreemd want meestal geven artsen die zelf bezwaren hebben tegen euthanasie wel de contactgegevens van andere artsen die daar anders tegenover staan.
Als deze artsen echter weigeren om andere redenen, bijvoorbeeld omdat ze jouw lijden anders beoordelen, dan denk ik niet dat je snel een andere arts gaat vinden die hier anders in staat. Er is behoorlijk goede consensus onder artsen wanneer iemand wel en wanneer iemand niet in aanmerking komt. Euthanasie is niet iets waarbij je een nummer opzoekt in de telefoongids en dat er 's middags een arts bij je op de stoep staat met de juiste spullen. Daar gaat wel wat tijd en vooral veel overweging overheen.
Je kunt je wellicht beter richten op het waarom ipv blijven rondbellen naar andere artsen die jou niet kennen. Geen enkele arts gaat zonder jouw medisch dossier te kennen zomaar tot euthanasie over. Vanuit het niets opbellen met die vraag gaat je ook niet snel verder helpen. Niemand wil zoiets ingrijpend uitvoeren zonder heel erg overtuigd te zijn.
Ik woon in een grote stad. Het zijn allemaal huisartsen van dezelfde grote praktijk waar ik bij aangesloten ben. Ze zijn allemaal moslim en ze zeggen dat ze het niet kunnen vanwege het geloof. Ze erkennen wel mijn pijn.
maandag 17 december 2018 om 23:42
In dat geval lijkt het me niet handig dat je bij deze groep blijft. Dan zit je steeds met dezelfde reden: dat gaat je niet verder helpen.
Ik zou overstappen naar een andere huisarts die daar niet door bezwaard wordt. Geen garantie, maar dan stopt een gesprek over het onderwerp in ieder geval niet omdat een geloof in de weg zit.
Ik zou overstappen naar een andere huisarts die daar niet door bezwaard wordt. Geen garantie, maar dan stopt een gesprek over het onderwerp in ieder geval niet omdat een geloof in de weg zit.
dinsdag 18 december 2018 om 00:10
Maxieee schreef: ↑17-12-2018 21:54Hoe gaat het nu met jou en met je hond, Oakes? Ik heb in de afgelopen maanden aan nog meer huisartsen gevraagd om euthanasie (ik zit bij een huisartsenpraktijk met verschillende huisartsen) en ook aan twee neurologen. Maar ze weigeren allemaal. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over Zwitserland en de zelf-euthanasie? Ik weet dat je dit een half jaar geleden schreef, maar ik had toen nog de hoop dat een van de huisartsen wel zou instemmen.
Hoi Maxieee, we zijn er nog. Met hond gaat het goed, ze is haar levensverwachting dik aan het overschrijden. De dierenarts kan en wil geen uitspraken doen over het verdere verloop. Het betekent dat ik m'n planning moet herzien, maar ik zet wel door. Hond zal geen jaren meer leven en mijn euthanasie wens wordt alleen maar sterker. Inmiddels heb ik een nieuwe huisarts en we zijn in de kennismakingsfase. Deze huisarts neemt mijn verzoek serieus en is bereid om mee te denken.
Of Zwitserland een optie is (voor jou, of voor mij) kan ik moeilijk inschatten. Ook daar moet je een traject doorlopen en dat is best duur.
Zelf-euthanasie is niets meer of minder dan dat je zelf het middel tot je neemt waarvan je zult inslapen. Waarschijnlijk kan de NVVE je wat informatie betreft beter helpen, zij hebben de expertise.
Hoe is het met jouw pijn? Zijn er pijnstillers die wél werken? Heb je daar zicht op?
dinsdag 18 december 2018 om 00:38
Wat fijn om te lezen dat het goed gaat met de hond.Oakes schreef: ↑18-12-2018 00:10Hoi Maxieee, we zijn er nog. Met hond gaat het goed, ze is haar levensverwachting dik aan het overschrijden. De dierenarts kan en wil geen uitspraken doen over het verdere verloop. Het betekent dat ik m'n planning moet herzien, maar ik zet wel door. Hond zal geen jaren meer leven en mijn euthanasie wens wordt alleen maar sterker. Inmiddels heb ik een nieuwe huisarts en we zijn in de kennismakingsfase. Deze huisarts neemt mijn verzoek serieus en is bereid om mee te denken.
Of Zwitserland een optie is (voor jou, of voor mij) kan ik moeilijk inschatten. Ook daar moet je een traject doorlopen en dat is best duur.
Zelf-euthanasie is niets meer of minder dan dat je zelf het middel tot je neemt waarvan je zult inslapen. Waarschijnlijk kan de NVVE je wat informatie betreft beter helpen, zij hebben de expertise.
Hoe is het met jouw pijn? Zijn er pijnstillers die wél werken? Heb je daar zicht op?
Ik heb het aan alle huisartsen van de huisartsenpraktijk gevraagd, maar ze zeggen dat ze het niet kunnen vanwege hun geloof. Ze wilden mij weer naar een psycholoog sturen, maar dat heb ik geweigerd want ik ben al een jaar naar de psycholoog geweest hiervoor. Deden ze dat ook bij jou dat ze je naar de psycholoog stuurden?
De laatste huisarts heeft mij dan maar naar pijnrevalidatie gestuurd. Daar bij die neuroloog heb ik nieuwe pijnstillers gekregen. In het begin hielpen ze wel een beetje, maar nu niet meer. In januari moet ik weer naar die neuroloog. Ik slik nu verschillende soorten pijnstillers en ik word er wel duf van, maar de zenuwpijn blijft. Ik loop steeds slechter door de zenuwpijn, ik heb al een scootmobiel en ik denk dat ik over een tijdje toch in een rolstoel moet, ook al wil ik dat niet.
De zenuwpijn is gekmakend. Alsof er constant messen worden rond gedraaid in je voeten en je voeten in brand staan. Ik fantaseer erover ‘s nachts dat ik op de treinrails loop. Niet dat ik dat ga doen, want ik wil niet een treinconducteur of machinist een trauma bezorgen. Ik wil het ‘netjes’ doen, vandaar mijn euthanasie vraag.
Is het bij jou ook fysiek lijden dat je het leven niet meer verdraagt?
dinsdag 18 december 2018 om 00:41
Stampertje12 schreef: ↑17-12-2018 23:42In dat geval lijkt het me niet handig dat je bij deze groep blijft. Dan zit je steeds met dezelfde reden: dat gaat je niet verder helpen.
Ja, dat overstappen wil ik ook. Vandaar dat ik vroeg in de openingspost of er misschien een register is van huisartsen die dat eventueel zouden willen doen. Want als ik overstap en de nieuwe huisarts wil het ook niet, dan heb ik er nog niks aan.
dinsdag 18 december 2018 om 00:45
Als het duur is, gaat dat voor mij niet lukken. Ik heb daar het geld niet voor. En ik heb momenteel een ZW uitkering. Ik weet niet of ik word toegelaten tot de WIA, anders wordt het bijstand.
Ik moet nog de WIA aanvraag doen trouwens. Stichting Mee gaat mij daarbij helpen om het in te vullen. Werk jij wel nog dat je ervoor kunt sparen?
dinsdag 18 december 2018 om 01:16
Maxieee, wat een rotsituatie.
Het is frustrerend dat je geen passende huisartsenpraktijk kunt vinden. Er zijn artsen die zich erop beroepen dat ze een eed gezworen hebben om mensen beter te maken en dat ze daarom geen euthanasie willen plegen. Andere artsen beroepen zich op hun geloof. Het zal allemaal wel. Ze gaan allen voorbij aan het gegeven dat 'beter maken' ook in een andere vorm kan worden gegoten.
Heb je steun van vrienden en familie, of andere mensen in je directe omgeving?
Op Viva zijn meerdere topics over euthanasie. Ben je daarmee bekend, heb je die gelezen? Daarin staat redelijk wat informatie waar je misschien wat aan hebt.
Ik merk dat ik zelf wat terughoudend ben in het delen daarvan, maar je mag me een PB sturen als je dat wil.
Het is frustrerend dat je geen passende huisartsenpraktijk kunt vinden. Er zijn artsen die zich erop beroepen dat ze een eed gezworen hebben om mensen beter te maken en dat ze daarom geen euthanasie willen plegen. Andere artsen beroepen zich op hun geloof. Het zal allemaal wel. Ze gaan allen voorbij aan het gegeven dat 'beter maken' ook in een andere vorm kan worden gegoten.
Op Viva zijn meerdere topics over euthanasie. Ben je daarmee bekend, heb je die gelezen? Daarin staat redelijk wat informatie waar je misschien wat aan hebt.
Ik merk dat ik zelf wat terughoudend ben in het delen daarvan, maar je mag me een PB sturen als je dat wil.
dinsdag 18 december 2018 om 02:08
Oakes, je zou toch zo weer die originele AD moeten kunnen krijgen welke wel goed werkte voor jou. Of wil je dat niet meer, omdat je wens weer zo groot is?
Antwoorden hoeft niet als het te prive is hoor.
Goede vriend van mij staat zover ik begreep wel op de lijst voor euthanasie. Ook zenuwpijn 24/7. Maar wil er dus nu ook nog zijn voor zijn hondje.
Goede vriend van mij staat zover ik begreep wel op de lijst voor euthanasie. Ook zenuwpijn 24/7. Maar wil er dus nu ook nog zijn voor zijn hondje.
dinsdag 18 december 2018 om 06:21
Een arts mag altijd weigeren om de euthanasie zelf uit te voeren maar moet daarin wél de wens van de patiënt serieus nemen. En die dus opties aanbieden waarbij er wél iemand kijkt naar die wens, bijvoorbeeld doorsturen naar de levenseindekliniek. En echt ik snap de frustratie als je ha weigert te euthanaseren, maar je mag niet van een arts (die idd de eed of belofte heeft afgelegd) of je medemens verwachten dat zij een leven beëindigen...Oakes schreef: ↑18-12-2018 01:16Maxieee, wat een rotsituatie.![]()
Ik werk ook gewoon mee aan de wens maar actief het (hoe begrijpelijk ik het ook vind, hoe ik ook zie dat iemand ernstig lijdt) leven van een ander mens beëindigen weiger ik net zo hard pertinent. Enig idee wat dat van een mens vraagt? En dat gevoel staat volledig los van ieder geloof of belofte die ik afgelegd heb. Ik ben echt heel blij dat ik collega's heb die dit wel kunnen en willen en dat het niet verplicht is om het uit te voeren.
Maxie, welke pijnstillers slik je nu?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 18 december 2018 om 07:29
In theorie zou dat een oplossing zijn, ware het niet dat die pillen niet meer verkrijgbaar zijn. Ben je mooi klaar mee, want je bent er wel van afhankelijk. De vervangende pillen hadden dezelfde samenstelling (volgens apotheker en vorige huisarts) dus het zou geen verschil maken. Right. Dat was dus niet zo. Integendeel. Ik heb ze drie maanden geprobeerd en ben toen gestopt.rozamunda schreef: ↑18-12-2018 02:08Oakes, je zou toch zo weer die originele AD moeten kunnen krijgen welke wel goed werkte voor jou. Of wil je dat niet meer, omdat je wens weer zo groot is?
Daarna realiseerde ik me wat voor een effect alles had gehad en besloot ik dat ik niet meer in zo'n afhankelijke situatie wilde verkeren.
Bijzonder dat je een vriend hebt die er ook zo instaat.
dinsdag 18 december 2018 om 07:32
Ik begrijp het wel, Kia, maar ik sta er anders in.Kia•Ora schreef: ↑18-12-2018 06:21Een arts mag altijd weigeren om de euthanasie zelf uit te voeren maar moet daarin wél de wens van de patiënt serieus nemen. En die dus opties aanbieden waarbij er wél iemand kijkt naar die wens, bijvoorbeeld doorsturen naar de levenseindekliniek. En echt ik snap de frustratie als je ha weigert te euthanaseren, maar je mag niet van een arts (die idd de eed of belofte heeft afgelegd) of je medemens verwachten dat zij een leven beëindigen...
Ik werk ook gewoon mee aan de wens maar actief het (hoe begrijpelijk ik het ook vind, hoe ik ook zie dat iemand ernstig lijdt) leven van een ander mens beëindigen weiger ik net zo hard pertinent. Enig idee wat dat van een mens vraagt? En dat gevoel staat volledig los van ieder geloof of belofte die ik afgelegd heb. Ik ben echt heel blij dat ik collega's heb die dit wel kunnen en willen en dat het niet verplicht is om het uit te voeren.
dinsdag 18 december 2018 om 19:28
wat een idiote ellende. misschien heeft iemand anders nog wel een voorraadje liggen. ieder jaar is toch weer een jaar meegenomen. het is naast het doorleven voor je hondje ook wat prettiger voor jezelf.
want als ik het goed begrijp is het puur psychisch bij jou en niet vanwege lichamelijke ongemakken?
want als ik het goed begrijp is het puur psychisch bij jou en niet vanwege lichamelijke ongemakken?
dinsdag 18 december 2018 om 21:26
Ik gebruik 4 verschillende soorten pijnstillers, o.a. tramadol, Amitryptiline en zo.Kia•Ora schreef: ↑18-12-2018 06:21Een arts mag altijd weigeren om de euthanasie zelf uit te voeren maar moet daarin wél de wens van de patiënt serieus nemen. En die dus opties aanbieden waarbij er wél iemand kijkt naar die wens, bijvoorbeeld doorsturen naar de levenseindekliniek. En echt ik snap de frustratie als je ha weigert te euthanaseren, maar je mag niet van een arts (die idd de eed of belofte heeft afgelegd) of je medemens verwachten dat zij een leven beëindigen...
Maxie, welke pijnstillers slik je nu?
Ik vind het ook goed dat het niet verplicht is. Maar ik denk dat je als arts iemand ook helpt door haar uit haar lijden te verlossen.
Voor mij is het fysiek lijden door zenuwpijn, maar het is ook psychisch geworden. Ik kan niet slapen ‘s nachts door de pijn. Als ik geen slaapmiddel zoals Amitriptyline of Temazepam gebruik, blijf ik de hele nacht wakker door de pijn. Ik ben zo ontzettend moe. Ik wil zo graag slapen, maar ik kan niet slapen. De pijn snijdt door mijn voeten heen en ik lig te kronkelen en te kreunen van de pijn. Ik lig heel erg veel op bed om door de dag en de pijn heen te kunnen komen. Wat is dat voor leven?
dinsdag 18 december 2018 om 21:44
Zeker dat je iemand dan ook helpt, maar het vraagt nogal iets van je als arts maar ook als mens... Ik kan het niet, en ja, ik heb al regelmatig voor dit dilemma gestaan... maar actief een leven beëindigen kan ik echt niet, hoe erg ik het voor de ander ook vind. Het is heel dubbel. Maar ik ben zeker bereid om mijn patiënten bij te staan in dit proces en ook om aanwezig te zijn op het moment van overlijden als ze me dit verzoeken.Maxieee schreef: ↑18-12-2018 21:26Ik gebruik 4 verschillende soorten pijnstillers, o.a. tramadol, Amitryptiline en zo.
Ik vind het ook goed dat het niet verplicht is. Maar ik denk dat je als arts iemand ook helpt door haar uit haar lijden te verlossen.
Voor mij is het fysiek lijden door zenuwpijn, maar het is ook psychisch geworden. Ik kan niet slapen ‘s nachts door de pijn. Als ik geen slaapmiddel zoals Amitriptyline of Temazepam gebruik, blijf ik de hele nacht wakker door de pijn. Ik ben zo ontzettend moe. Ik wil zo graag slapen, maar ik kan niet slapen. De pijn snijdt door mijn voeten heen en ik lig te kronkelen en te kreunen van de pijn. Ik lig heel erg veel op bed om door de dag en de pijn heen te kunnen komen. Wat is dat voor leven?
Helpt warmte? Ik weet van sommige patiënten dat het helpt bij pijn reductie om een elektrische deken in bed te hebben. Ik heb nog wel wat andere tips om het voor nu draaglijker (proberen) te maken, maar die kan ik niet openbaar delen. Maar je mag wel pb'en.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 18 december 2018 om 22:05
omdat dat tegen de regels is?