Gezondheid alle pijlers

Frozen shoulder, hoe lang? Tips?

23-10-2017 18:02 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al bijna 5 jaar een frozen shoulder. Na 1,5 jaar heb ik een paar weken fysio gedaan. Van de fysiotherapeut moest ik zoveel mogelijk bewegen, ook al deed het nog zo'n pijn, en kreeg ik oefeningen die veel pijn deden. Ik moest zo ver gaan met mijn bewegingen als ik maar kon verdragen, pas als de pijn ondraaglijk werd mocht ik stoppen. Daar kreeg ik alleen maar meer klachten van en dus kwam ik bij de orthopeed terecht. Diagnose bevestigd. Maar deze zei dat de behandeling van de fysio wel het meest foute was geweest wat ik had kunnen doen! Ik moest juist zoveel mogelijk binnen mijn pijngrens blijven. Dat heb ik toen gedaan en na een paar maanden merkte ik een lichte verbetering. Maar sindsdien is het stil blijven staan.

De laatste 2,5 jaar merk ik geen verandering meer. Ik heb geen spontane pijn meer, het is mijn linkerarm terwijl ik rechts ben, en met een paar kleine aanpassingen kan ik vrijwel alle dingen doen in het dagelijks leven, maar niet op de makkelijkste manier. Ik kan bijvoorbeeld, als ik mijn arm uitstrek, hem niet verder optillen dan in een hoek van 90 graden met mijn lichaam, maar als ik mijn arm dan iets naar voren beweeg, kom ik wel helemaal omhoog. Ik kan net ver genoeg achter mijn rug reiken om (met een beetje pijn) mijn bh vast te maken. De beperkingen vallen dus mee en ook als het nooit meer beter wordt dan het nu is, voel ik mij nog niet heel erg beperkt. Behandelingen als injecties met corticosteroiden of een operatie zijn echt niet aan de orde, daarvoor heb ik niet genoeg last. Er is dus goed mee te leven, maar toch zou het zo fijn zijn als het ooit helemaal over zou gaan. Volgens dr Google is het bij verreweg de meeste mensen na 3 jaar over. Daar zit ik dus al ver overheen. Bij mensen met diabetes en schildklierproblemen, wat ik beide heb, kan het langer duren, dat weet ik.

Hoe lang heeft het bij jou geduurd? Wat heb ij voor behandeling gehad? Heb je tips om het sneller te laten overgaan?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Ik heb 2 weken codeïne geslikt en daarna in totaal 8 dry-needle behandelingen gehad bij de fysiotherapeut. Het is 3 jaar geleden begonnen maar achteraf bleek ik het al veel langer te hebben. Vóór de codeïne liep ik al een paar weken met klachten: jas niet goed kunnen aantrekken, autorijden ging niet lekker, deur opendoen ging moeizaam, zoon en collega's moesten helpen met tillen van bovenaf. Voelde me behoorlijk beperkt.

De dry-needle behandelingen hebben mij heel goed geholpen en in diezelfde periode ben ik ook weer gaan sporten (iets totaal anders dan wat ik voorheen deed) en dat helpt nog steeds. De bewegingen die ik maak zijn vloeiend en ondertussen heb ik ook weer behoorlijk kracht opgebouwd.
Ik moet nog steeds wel opletten met bepaalde bewegingen maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik er grotendeels vanaf ben, of iig genezen.

Je moet idd niet overbelasten, binnen de limiet blijven. Zwemmen is bijv. goed. Voldoende weerstand maar gewichtsloos.
wij slapen nooit.
Bij mij is het steeds een cyclus, eerst heel veel pijn, dan beperkte beweeglijkheid maar is de pijn prima te doen (behalve er op liggen), dan na lange tijd verdwijnt de pijn geheel en neemt de beweeglijkheid toe om dan weer van vooraf aan te beginnen. Heb zo al vele malen de gehele cyclus doorlopen en zit nu al weer een aantal weken in het zeer pijnlijke stadium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven