Gezondheid alle pijlers

Gaatje kindergebit?

14-11-2013 09:48 5 berichten
Vanmorgen zag ik bij dochter van 6 een grijzig donkere verkleuring op randje van kies en net of er een randje al van de kies af is. Ik weet niet precies of dat een gaatje is. Vanmorgen de tandarts gebeld om een afspraak en assistente uitgelegd dat ik denk dat ze een gaatje heeft. Ze kan pas op 20 december terecht voor een halfjaarlijkse controle, eerder geen plaats?? Ik vertelde haar duidelijk dat ik een gaatje zag, als ze er last van kreeg moesten we bellen. Maar indien het een gaatje is dan gaat dat toch verder rotten, of gaat dat niet zo snel? Ze heeft trouwens nog een volledig melkgebit en waarvan wel enkele kiezen zijn geseald vanwege diepe groeven. In juni zijn we voor het laatst geweest. Is het niet raar dat we pas over ruim een maand terecht kunnen voor controle?
Ik vind het wel erg lang duren voordat ze plek hebben. Toen ik ergens last van had kon ik gelijk dezelfde dag terecht, omdat ze plek vrij houden voor spoedgevallen.

Denk dat ze het gaatje niet als noodgeval zien
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo raar dat je pas over een maand terecht kunt voor controle. Een gaatje gaat echt niet zo snel dat de tand onder je ogen verrot.

Als er toevallig een gaatje tijdens een controle wordt ontdekt wordt dit meestal ook niet gelijk gevuld en moet je een nieuwe afspraak maken die soms ook een aantal weken verder ligt.

Nu je hebt gemeld dat je een gaatje hebt gezien zou ik wel van de tandarts verwachten dat ze het op de datum van de afspraak gelijk vullen en dat je niet weer een nieuwe afspraak hoeft te maken nog eens een paar weken verder.

Tandarts heeft wel aangegeven toch dat als dochter er last van krijgt je eerder mocht bellen. Dus gaat dochter over pijn klagen dan zou ik dat ook gewoon doen.
Ik begrijp dat je dochter er geen last van heeft? Dan is een afspraak voor 20 december prima. Zoals Sugarmiss al zegt, als er tijdens een controle een gaatje wordt geconstateerd, wordt dit meestal niet gelijk gevuld. Dat is niet erg, zolang er geen klachten zijn.
Mijn tandarts heeft het beleid om kindertanden niet te boren indien het niet strikt noodzakelijk is. Mijn dochter heeft daardoor 1.5 jaar met een gaatje rondgelopen. Zoals meerdere zeggen, het wordt dus niet zo snel groter.

(Uiteindellijk moest de tand overigens getrokken worden, maar dit kwam door een bijkomende ontsteking).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven