Galblaas operatie ervaring?
zondag 8 juli 2012 om 20:03
Binnenkort wordt mijn galblaas verwijderd. Ik heb idd galstenen. Gelukkig is mijn galblaas niet ontstoken, maar hij moet er wel uit. Nu mijn vraag: Wie weet na hoeveel dagen je weer een beetje op de been bent. Tuurlijk hangt het af van de wond (laparoscopisch) en je conditie. Maar ik vroeg het mij af. Ik ga nl. twee weken later op vakantie naar Turkije. Was al gepland....
zondag 8 juli 2012 om 20:26
Bij mijn vader is de galblaas verwijderd en na twee weken was hij alweer aan het werk, maar bij nader inzien was dat toch wat aan de vroege kant. Dus of het wel verstandig is om op vakantie te gaan... Maar het verschilt natuurlijk ook per persoon. En er was trouwens ook nog een galweg lek geraakt, misschien had dat ook invloed.
zondag 8 juli 2012 om 20:34
zondag 8 juli 2012 om 20:34
zondag 8 juli 2012 om 20:42
zondag 8 juli 2012 om 21:08
Ik ben eind maart van mijn galblaas verlost. Zes wkn daarvoor lag ik in het zkh met een ontstoken galblaas en een gestuwde lever (door een vastzittende galsteen). Ok is laparascopisch uitgevoerd, veel verklevingen dus lange ok duur. Gemiddelde ok duur is zo 1 a 1,5 uur.
Ok op zich is mij heel erg meegevallen. Hersteltijd daarna duurde wat langer, mede door een blaasontsteking (kadootje van de blaascatheter). Ik ben in totaal 3 weken thuis geweest. Na zeg 6 weken voelde ik mij echt weer de oude.
Vakantie na 2 wkn moet lukken mits ok laparascopisch is uitgevoerd en je geen nare dingen heb hierna. Persoonlijk zou ik het wel rustig aan doen.
En oh ja...ik kan nog steeds geen vette gerechten eten. Dit resulteert direct in darmkrampen en diarree. Dit was in de 1e maand na de ok best hevig. Ook dit kan voorkomen na het verwijderen van de galblaas.
In ieder geval succes !
Ok op zich is mij heel erg meegevallen. Hersteltijd daarna duurde wat langer, mede door een blaasontsteking (kadootje van de blaascatheter). Ik ben in totaal 3 weken thuis geweest. Na zeg 6 weken voelde ik mij echt weer de oude.
Vakantie na 2 wkn moet lukken mits ok laparascopisch is uitgevoerd en je geen nare dingen heb hierna. Persoonlijk zou ik het wel rustig aan doen.
En oh ja...ik kan nog steeds geen vette gerechten eten. Dit resulteert direct in darmkrampen en diarree. Dit was in de 1e maand na de ok best hevig. Ook dit kan voorkomen na het verwijderen van de galblaas.
In ieder geval succes !
zondag 8 juli 2012 om 21:25
Hi, mijn galblaas is ook verwijderd, op een moment dat ik echt een belabberde conditie had, en ik was na een week weer op mijn werk. Vakantie ne twee weken moet dus wel lukken. Tenzij je gaat bergbeklimmen oid natuurlijk. Maar in een zwembad liggen en een dansje doen moet wel lukken.
Succes. Je zal je erna iig een stuk beter voelen.
Succes. Je zal je erna iig een stuk beter voelen.
anoniem_147897 wijzigde dit bericht op 08-07-2012 21:25
Reden: Tikfouten
Reden: Tikfouten
% gewijzigd
zondag 8 juli 2012 om 21:49
Ik was 15 toen mijn galblaas via een kijkoperatie verwijderd werd. De mijne was dus wel ontstoken want ze hadden me 5 jaar lang met galstenen laten lopen. Ik denk dat het inderdaad bij iedereen anders is want ik heb redelijk wat last gehad van de operatie. Net zoals iemand al zei veel pijn in de schouders (ze blazen je op en dat voel je) maar de wondjes deden ook pijn en je kan bijvoorbeeld de eerste dag beter niet lachen. Ik heb best wel last gehad van de catheter. En vooral op de plek waar mijn galblaas eerst gezeten heeft. en toen mijn hechtingen er uit mochten trokken ze de wond bij mijn navel weer helemaal open. Ik heb daar in totaal wel meer dan een jaar last van gehad. Ik kan ook niet heel vet eten en ik kan ook niet meer tegen paprika. Maar dit alles is natuurlijk beter dan galsteen aanvallen!! Ik kroop 5 jaar lang over de vloer.
Ik hoop dat je toch lekker van je vakantie kunt genieten!
Ik hoop dat je toch lekker van je vakantie kunt genieten!
zondag 8 juli 2012 om 21:56
Bij mij begon het een beetje hetzelfde als Gabje33; eerst ontstoken galblaas, 6 weken later laparoscopische ok van twee uur door verklevingen. Drie weken niet gewerkt en zes weken niet zwaar getild (op advies van de chirurg).
Een week na de operatie voelde ik me wel weer prima en had makkelijk op vakantie gekund.
Maar ja, zoals je leest.... heel verschillende ervaringen, dus niet te zeggen hoe het bij jou gaat...
Een week na de operatie voelde ik me wel weer prima en had makkelijk op vakantie gekund.
Maar ja, zoals je leest.... heel verschillende ervaringen, dus niet te zeggen hoe het bij jou gaat...
zondag 8 juli 2012 om 22:02
Mijn galblaas is eind februari laparoscopisch verwijderd. Na twee weken kon ik ongeveer 500 meter lopen zonder dat ik ging trillen en misselijk werd. Bleek in mijn geval te komen omdat ik aan de narcose een hele lage bloeddruk heb overgehouden. Dat is nu (4 1/2 maand later) nog steeds niet in orde, maar wel beter dan kort na de operatie.
Ik zou een vakantie na twee weken niet aan hebben gekund.
Operatie zelf is me trouwens heel erg meegevallen op de enorme spierpijn na. In mijn geval vnl mijn buikspieren en dat heeft zeker een week geduurd voor dat weer afgenomen was naar een houdbaar niveau.
Ik zou een vakantie na twee weken niet aan hebben gekund.
Operatie zelf is me trouwens heel erg meegevallen op de enorme spierpijn na. In mijn geval vnl mijn buikspieren en dat heeft zeker een week geduurd voor dat weer afgenomen was naar een houdbaar niveau.
zondag 8 juli 2012 om 22:20
Bij mij is twee jaar geleden mijn galblaas verwijderd. De bedoeling was dit laparoscopisch te doen, alleen door de vele verklevingen lukte dit niet en werd het als nog een open procedure. Daardoor een veel langer herstel gehad met ook nog de nodige complicaties, waardoor ik in totaal 4,5 week in het ziekenhuis heb gelegen.
Aangezien jou galblaas niet ontstoken is, is de kans denk ik groter dat er weinig verklevingen zijn. Mij werd achteraf verteld dat de kans van te voren al 40-50% was dat het niet laparoscopisch zou lukken omdat ik wel een ontstoken galblaas op de echo had.
Aangezien jou galblaas niet ontstoken is, is de kans denk ik groter dat er weinig verklevingen zijn. Mij werd achteraf verteld dat de kans van te voren al 40-50% was dat het niet laparoscopisch zou lukken omdat ik wel een ontstoken galblaas op de echo had.
maandag 9 juli 2012 om 00:26
Dank voor jullie reacties!!
En idd veel verschillen. Ik snap dat het niet echt in te schatten is.
Ik ga het maar gewoon ervaren. Ik voel mij wel heel goed. De laatste tijd geen aanvallen meer. En heb vorige week wel een scan van mijn lever gehad ivm. een Hemangioom dat daar zit (ontdekt bij de echo). De uitslag moet ik nog krijgen, maar de chirurg wilde niet voor verassingen komen te staan zei ze. Dat zie ik dus als positief. Verder geen ontstoken galblaas (dat was te zien bij de echo) en verder voel ik mij dus top. (gek idee eigenlijk dat hij er wel uit moet). Ik heb wel een annuleringsverzekering voor mijn reis. Maar de chirurg zei al, je kan daar ook rustig aan doen. Dus we gaan het beleven. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!!!
En idd veel verschillen. Ik snap dat het niet echt in te schatten is.
Ik ga het maar gewoon ervaren. Ik voel mij wel heel goed. De laatste tijd geen aanvallen meer. En heb vorige week wel een scan van mijn lever gehad ivm. een Hemangioom dat daar zit (ontdekt bij de echo). De uitslag moet ik nog krijgen, maar de chirurg wilde niet voor verassingen komen te staan zei ze. Dat zie ik dus als positief. Verder geen ontstoken galblaas (dat was te zien bij de echo) en verder voel ik mij dus top. (gek idee eigenlijk dat hij er wel uit moet). Ik heb wel een annuleringsverzekering voor mijn reis. Maar de chirurg zei al, je kan daar ook rustig aan doen. Dus we gaan het beleven. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!!!
maandag 9 juli 2012 om 00:32
Een Iets minder positief bericht hier. In december is met spoed mijn galblaas verwijderd. Dit omdat ik inmiddels de hele dag aan morfine achtige pijnstillers zat en mijn ontstekingswaarden hoog waren.
De operatie duurde bijna 4 uur ipv de gewoonlijke 1 tot anderhalf uur. Mijn galblaas was sterk vergroot en zat erg verkleefd aan mijn lever. Ik kwam bij met een drain in mijn zij. Gelukkig mocht ik na drie dagen het zkhuis uit, maar mèn, wat heb ik een pijn gehad achteraf.. De eerste week kon ik alleen maar strompelen. Na drie weken liep ik normaal en was mijn buik niet meer paars, blauw en groen van de kneuzingen. Na 6 weken ben ik begonnen met werken, ik kon alles behalve buikspieren spannen. Dat was nog gevoelig. Maar de patient naast me had geen complicaties en zat 2 uur na de ok alweer in zijn stoel. Je weet nooit hoe het zal lopen, ik hoop dat het bij jou net zo soepel verloopt als bij mijn buurman in het zkhuis. Sterkte!
De operatie duurde bijna 4 uur ipv de gewoonlijke 1 tot anderhalf uur. Mijn galblaas was sterk vergroot en zat erg verkleefd aan mijn lever. Ik kwam bij met een drain in mijn zij. Gelukkig mocht ik na drie dagen het zkhuis uit, maar mèn, wat heb ik een pijn gehad achteraf.. De eerste week kon ik alleen maar strompelen. Na drie weken liep ik normaal en was mijn buik niet meer paars, blauw en groen van de kneuzingen. Na 6 weken ben ik begonnen met werken, ik kon alles behalve buikspieren spannen. Dat was nog gevoelig. Maar de patient naast me had geen complicaties en zat 2 uur na de ok alweer in zijn stoel. Je weet nooit hoe het zal lopen, ik hoop dat het bij jou net zo soepel verloopt als bij mijn buurman in het zkhuis. Sterkte!