Gezondheid alle pijlers

Galblaas verwijderen

19-01-2022 20:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op de wachtlijst om mijn galblaas te laten verwijderen (laparoscopisch), omdat er een galsteen in de galblaashals gezien is tijdens een echo. Ik had in oktober een heftige pijnaanval, waarna dit ontdekt is. Achteraf heb ik daar al langer last van, want ongeveer eens per jaar heb ik zo'n aanval. Nu is het alweer een paar maanden rustig en twijfel ik toch over de operatie. Ik vind het een eng idee dat er zomaar iets wordt verwijderd. Ik ben gezond en fit en heb geen andere aandoeningen, dus als ik me nu laat opereren zal ik waarschijnlijk snel weer op de been zijn. Als ik het laat zitten gaat het misschien een keer ontsteken en ben ik verder van huis. Hebben jullie hier ervaring mee positief/negatief? Ik vind het echt lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo blij dat dat ding er bij mij al 20 jaar uit is! Ik kon op een gegeven moment vrijwel niks meer eten of ik had al pijn, zelfs een plakje kaas was te vet.
Omdat ik de operatie heel eng vond heb ik het veel te lang uitgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Fluitje van een cent. Ik vind de tandarts erger.

En let op, die pijnaanvallen worden steeds erger.
Alle reacties Link kopieren
Mijn galblaas is in 2016 verwijderd, maar ik had toen over een periode van 3-4 maanden minstens 3 ‘aanvallen’ per week. Ondraaglijk en extreem pijnlijk dus ik was erg blij dat ‘ie eruit ging. De operatie viel reuze mee, het herstel ook. Ik heb alleen wel vaker last van mijn darmen, dat hebben veel mensen na de operatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg blij dat mijn galblaas eruit is, maar ik had elke 2 weken pijn. Met 1 keer per jaar zou ik hem laten zitten. Ik heb eerder last gehad van mn galstenen en was bezig met een appelsap kuur en tijdens een aanval hield het ineens op. 2 Jaar klachtvrij geweest, maar toch genoeg stenen om last te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in oktober 3,5 week in 't ziekenhuis gelegen met een zware alvleesklierontsteking. Veroorzaakt doordat een galsteen de uitgang belemmerde.
Ze zouden de galblaas bij mij er ook uithalen maar de operatie is mislukt omdat er vochtklusters om mijn alvleesklier zitten.
Ik zou na 12 weken opnieuw geopereerd worden, galblaas eruit.
Helaas heb ik in december een nieuwe aanval gehad. Weer door een dwarszittende galstenen. Nu moet de galblaas operatie langer uitgesteld worden.
Ik baal enorm, zal blij zijn als dat ding eruit is.

Geloof me zo'n ontsteking wil je niet meemaken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem jaren geleden laten verwijderen nadat ik wekelijks 1 of meerdere aanvallen had...

Bij mij viel het enorm tegen en als ik het kon terug draaien had ik het nooit gedaan!!

Ik heb nu dagelijks buikpijn, kan niet veel eten verdragen zonder pijn en heb zelfs een tijd niet kunnen eten. Mijn ontlasting is sindsdien ook niet goed en ik merk het direct wanneer ik erge buikpijn heb, soms komt het op en moet ik direct naar het toilet (krampen, diarree). Lig soms nachten wakker met het gevoel van binnen in brand te staan. Lig dan rechtop in bed.

Sorry... niet bemoedigend en positief
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was hij eruit gehaald, een half jaar later weer een aanval. Zat er nog een galsteen ergens vast.
Die darmen is wat hoor, ik heb zelden nog gewone ontlasting.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is hij in september d'r uit gehaald en wat een feestje!
Was echt heel erg ziek van dat ding. Heb een tijdje in het ziekenhuis gelegen met een ontstoken alvleesklier.
Ik had op een gegeven moment 4 a 5 aanvallen op een dag (vaak snachts). En soms dagen dat ik maar bleef overgeven.
Voelde mij eigenlijk meteen goed na de operatie. Herstel verliep ook mooi vlot.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
19-01-2022 21:14
Ik heb in oktober 3,5 week in 't ziekenhuis gelegen met een zware alvleesklierontsteking. Veroorzaakt doordat een galsteen de uitgang belemmerde.
Ze zouden de galblaas bij mij er ook uithalen maar de operatie is mislukt omdat er vochtklusters om mijn alvleesklier zitten.
Ik zou na 12 weken opnieuw geopereerd worden, galblaas eruit.
Helaas heb ik in december een nieuwe aanval gehad. Weer door een dwarszittende galstenen. Nu moet de galblaas operatie langer uitgesteld worden.
Ik baal enorm, zal blij zijn als dat ding eruit is.

Geloof me zo'n ontsteking wil je niet meemaken.
Wowww, dat klinkt wel heftig. Nee, daar zit ik natuurlijk ook niet op te wachten. Sterkte voor jou! Ik hoop dat je gauw klachtenvrij bent 🙏
Alle reacties Link kopieren
123456789TIENeke schreef:
19-01-2022 21:35
Ik heb hem jaren geleden laten verwijderen nadat ik wekelijks 1 of meerdere aanvallen had...

Bij mij viel het enorm tegen en als ik het kon terug draaien had ik het nooit gedaan!!

Ik heb nu dagelijks buikpijn, kan niet veel eten verdragen zonder pijn en heb zelfs een tijd niet kunnen eten. Mijn ontlasting is sindsdien ook niet goed en ik merk het direct wanneer ik erge buikpijn heb, soms komt het op en moet ik direct naar het toilet (krampen, diarree). Lig soms nachten wakker met het gevoel van binnen in brand te staan. Lig dan rechtop in bed.

Sorry... niet bemoedigend en positief
Ohhh, wat erg voor je dat je er zo'n last van hebt. En dat al jaren! Hoe komt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Ook als de galblaas eruit is kan je (kleine kans) nog galstenen krijgen, vertelde de arts mij.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
19-01-2022 21:14
Ik heb in oktober 3,5 week in 't ziekenhuis gelegen met een zware alvleesklierontsteking. Veroorzaakt doordat een galsteen de uitgang belemmerde.
Ze zouden de galblaas bij mij er ook uithalen maar de operatie is mislukt omdat er vochtklusters om mijn alvleesklier zitten.
Ik zou na 12 weken opnieuw geopereerd worden, galblaas eruit.
Helaas heb ik in december een nieuwe aanval gehad. Weer door een dwarszittende galstenen. Nu moet de galblaas operatie langer uitgesteld worden.
Ik baal enorm, zal blij zijn als dat ding eruit is.

Geloof me zo'n ontsteking wil je niet meemaken.

Wat balen dat je operatie uitgesteld moet worden. Ik had een aantal jaar geleden ook een acute alvleesklierontsteking, veroorzaakt door galstenen. Alvleesklierontsteking is inderdaad echt de hel, dat wil je echt niet.

Dus TO, ik zou die galblaas laten verwijderen voordat je wél vaker koliekaanvallen krijgt of de pech hebt dat het uitmondt in een alvleesklierontsteking. Ik vond die operatie niet zoveel voorstellen en ik heb sindsdien geen pijn meer gehad. Wel last van mijn darmen (dat had ik in de jaren ervoor ook al en het werd erger nadat mijn galblaas verwijderd was), maar met medicatie gaat dat prima.
rainydays wijzigde dit bericht op 19-01-2022 22:11
3.95% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
123456789TIENeke schreef:
19-01-2022 21:35
Ik heb hem jaren geleden laten verwijderen nadat ik wekelijks 1 of meerdere aanvallen had...

Bij mij viel het enorm tegen en als ik het kon terug draaien had ik het nooit gedaan!!

Ik heb nu dagelijks buikpijn, kan niet veel eten verdragen zonder pijn en heb zelfs een tijd niet kunnen eten. Mijn ontlasting is sindsdien ook niet goed en ik merk het direct wanneer ik erge buikpijn heb, soms komt het op en moet ik direct naar het toilet (krampen, diarree). Lig soms nachten wakker met het gevoel van binnen in brand te staan. Lig dan rechtop in bed.

Sorry... niet bemoedigend en positief

Ik stuur je even een pb!
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
catootje68 schreef:
19-01-2022 21:50
Wowww, dat klinkt wel heftig. Nee, daar zit ik natuurlijk ook niet op te wachten. Sterkte voor jou! Ik hoop dat je gauw klachtenvrij bent 🙏
De kans op een alvleesklierontsteking door galstenen is zo'n 30%.
Ik heb werkelijk nog nooit zoveel pijn gehad. Ik heb 2 weken aan een morfinepomp gehangen omdat de reguliere pijnstilling niet genoeg was.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
19-01-2022 21:58
Ook als de galblaas eruit is kan je (kleine kans) nog galstenen krijgen, vertelde de arts mij.

Klopt, gal wordt namelijk aangemaakt in je lever. Maar de kans op stenen wordt wel aanzienlijk kleiner zonder galblaas.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
19-01-2022 22:05
De kans op een alvleesklierontsteking door galstenen is zo'n 30%.
Ik heb werkelijk nog nooit zoveel pijn gehad. Ik heb 2 weken aan een morfinepomp gehangen omdat de reguliere pijnstilling niet genoeg was.

Bij mij hielp morfine zelfs ook helemaal niets, wat een ellende. Ik kreeg wel vrij snel een ERCP en daarna begon ik gelukkig op te knappen.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Mijn galblaas is er 2 jaar terug uit gehaald, 3 weken na de bevalling. In een jaar tijd ongeveer 5 aanvallen gehad, maar bij de laatste bleef de steen vast zitten en ging de boel ontsteken. Wel labarascopisch weg gehaald maar langer geduurd dan normaal, zelfs randje volledige operatie vanwege het vele bloed verlies. Plus een ontstoken galblaas geeft een risico op een ontstoken alvleesklier.

Ben zo blij dat hij er uit is, die koliek aanvallen zijn echt vreselijk en het geeft dus ook best wat risico's om het niet te laten doen.

Wel kan het zijn dat je daarna ook niet meer goed tegen bepaalde etenswaren kan zoals chocola. Heb er zelf geen last last maar mijn moeder dan weer wel.

Oja en de operatie zelf was fysiek goed te doen, was snel weer op de been, ondanks net bevallen te zijn en dat hij ontstoken was.

Dus haal dat ding er zo snel mogelijk uit, een ontstoken galblaas is echt zo veel pijnlijker dan een koliekaanval.
beka9 wijzigde dit bericht op 19-01-2022 22:17
Reden: Toevoeging
15.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook galblaas verwijderd, ik had ongeveer 1 x in de maand een aanval. Echt niet kunnen slapen toen 's nachts.
De operatie ging via 4 gaatjes in m'n buik, naderhand 1 nacht extra in het ziekenhuis gebleven i.v.m. extreme misselijkheid. En best veel pijn gehad de eerste nacht. Eenmaal thuis was ik binnen anderhalve week wel aardig hersteld.
Daarna geen last meer gehad, ook niet van de darmen zoals ik bij anderen wel hoor.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb een flinke onsteking gehad (alvleesklier + lever), heb een week doodziek in het ziekenhuis gelegen, geloof me, dat wil je niet meemaken.

Ik kon daarna 6 weken lang bijna niets eten om ervoor te zorgen dat ik niet weer een aanval/onsteking zou krijgen waardoor de galblaasverwijdering dan niet door zou kunnen gaan.

Mijn chirurg legde mij toentertijd uit dat een galblaas dat niet goed meer werkt een tikkende bom is in je lichaam wat betreft aanvallen en/of onstekingen; het moet gewoon sooner or later eruit.
Als je het niet laat verwijderen loop je altijd risico dat je een aanval of erger nog een onsteking krijgt. Stel je voor dat je een ontsteking krijgt als je bijvoorbeeld op vakantie bent. Gelijk hele vakantie verpest. Ik zou als ik jou was niet twijfelen en ervoor gaan
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste (en enige) galaanval leidde meteen tot een galblaasontsteking en een spoedoperatie.
Zo blij dat ik niet eerst tig aanvallen en wachtlijst door hoefde.
Nog nooit zoveel pijn gehad.

Helaas kreeg ik complicaties na de operatie, dus ik vond het geen 'piece of cake', maar die pijn van die aanval was erger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
catootje68 schreef:
19-01-2022 21:55
Ohhh, wat erg voor je dat je er zo'n last van hebt. En dat al jaren! Hoe komt dat dan?
Mijn darmen reageren op de gal en daarvan raakt het ontstoken en mijn maag ook...
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
19-01-2022 22:00
Ik stuur je even een pb!
Bedankt! Je hebt er ook 1 terug
Alle reacties Link kopieren
123456789TIENeke schreef:
20-01-2022 08:52
Bedankt! Je hebt er ook 1 terug

En jij ook weer!
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Afgezien van een aantal slechte ervaringen voert het toch de boventoon dat ik het beter kan laten doen. Ik vind het doodeng, maar zo vreselijk ziek en zoveel pijn zoals sommige van jullie aangeven lijkt me ook dikke ellende. Dan maar opereren vanuit (momenteel) weinig klachten en een goede conditie. Dan ben ik hopelijk snel weer op de been. Nu afwachten tot ik opgeroepen word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven