Gezondheid alle pijlers

Gastric bypass & sleeve

18-10-2019 00:15 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Onlangs heb ik Az-sint jan ziekenhuis in Belgie gebeld over dat ik een maagoperatie wil ondergaan, maar niet voldoe aan de voorwaarden. Ik heb namelijk een bmi van 30. Zij gaven in de mail aan dat ik geopereerd kan worden mits ik zelf de operatie betaal en kan bellen naar een nummer om een afspraak te maken. Op de website staan er geen prijzen. Ik wil morgen bellen, maar ik ben heel benieuwd wat de prijzen zijn. Zodat ik alvast kan nadenken. Wie weet toevallig wat de prijzen van dr. Dillemans in Brugge zijn? Zijn er mensen die met een lager MBI een operatie zijn ondergaan? ik ben 80 kilo en 165 en gek genoeg een taille-omvang van 115 en probeer al 9 jaar te af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je gewichtsverlies @Rodekrullen! Eerlijk verhaal. Je schrijft dat je voor je operatie prima kon afvallen, maar het er niet af hield. Hoe komt het dat dit door een gbp wel lukt dan? Want je had net zo goed als die (blijkbaar) vele anderen weer kroketten en frikandellen kunnen gaan eten. Uiteindelijk komt het ook met een gbp op discipline en routine aan, toch?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het nou juist ! Ik eet wel kroketten, ga naar de mac.
Maar ik kijk wel dat niet te veel eet.
Ik weeg niet af, maak altijd 2 boterhammen klaar. Eet er eerst 1 op, half uur wachten, dan drinken, dan weer half uur wachten, 2e boterham.
En dat beschouw ik ook als 2 eetmomenten.
Net een banaan op: = eetmoment.

En eerst at ik bij de friettent 1 normale friet, met joppie en satésaus en een broodje kroket. Nu alleen een kroket met mayo, en die krijg ik niet op als ik met iemand ben die er ook friet bij heeft, want dan steel ik wel een paar frietjes.
De mac ook, voorheen een heel menu, nu 6 kipnuggets.
Want ik weet.... bij die 6 kipnuggets, als ik dat op heb, heb ik geen buikhonger meer, meestal wel hoofdhonger.

Luister je naar je verstand en buik, of naar je hoofd en goesting ?

Ik heb ook altijd van Zonnatura kip-en-notenreep Pecan-Vanille bij.
Per reep 4 gram honing aan suiker. De rest van de reep bevat noten en pitten.
Mocht ik echt flauw worden door te weinig eten, of ben ik door wijziging van plannen nog niet aan eten toegekomen, kan ik daar altijd nog een hap van, nemen, of ik pak het als 1 van de 6 eetmomenten.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Maar dan zit het dus blijkbaar ook bij jou in de verzadiging die je eerder niet ervaarde?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
En waarom ik nu wel afval ?
Het eerste jaar (las ik ergens) doet de operatie 80 % voor je, 20% moet je zelf doen, en dat percentage wordt steeds lager, na 5 jaar doet de operatie nog maar 20% voor je en moet jijzelf 80% doen.

Ik geloof als ik de afgelopen 14 maanden geen minuut had gesport,
ik ook was afgevallen, maar dan minder.
Ik sport nu 1 x per week 1 uur.
En behaal mijn 9000 stappendoel iedere dag.

Maar ik denk ook dat sporten wel meer zal moeten de komende jaren,
of letten op foute dingen die erin sluipen, toch meer chipjes, klein stukje taart, mini marsje dat soort dingen.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
18-10-2019 14:48
Maar dan zit het dus blijkbaar ook bij jou in de verzadiging die je eerder niet ervaarde?
Ja, ik voelde de eerste maanden niet wanneer ik vol zat, nu wel.
en door ervaring weet ik ook wat voldoende, wat iets te veel is enz.
En ik was ook geen veel-eter.
Maar ik snoepte veel rolo's, drop, fudge caramel, als het maar vol suiker zat.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
18-10-2019 14:51
En waarom ik nu wel afval ?
Het eerste jaar (las ik ergens) doet de operatie 80 % voor je, 20% moet je zelf doen, en dat percentage wordt steeds lager, na 5 jaar doet de operatie nog maar 20% voor je en moet jijzelf 80% doen.

Ik geloof als ik de afgelopen 14 maanden geen minuut had gesport,
ik ook was afgevallen, maar dan minder.
Ik sport nu 1 x per week 1 uur.
En behaal mijn 9000 stappendoel iedere dag.

Maar ik denk ook dat sporten wel meer zal moeten de komende jaren,
of letten op foute dingen die erin sluipen, toch meer chipjes, klein stukje taart, mini marsje dat soort dingen.
Dit dus, Rodekrullen. Het is pas een dik jaar geleden. Meeste mensen vallen dan af. Je kan in de loop der jaren meer eten dan nu. Pas na 5 jaar weet je, of het je gelukt is echt te veranderen. Maar voor nu: geniet echt van je lagere gewicht! Goed gedaan :)
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 15:07
Dit dus, Rodekrullen. Het is pas een dik jaar geleden. Meeste mensen vallen dan af. Je kan in de loop der jaren meer eten dan nu. Pas na 5 jaar weet je, of het je gelukt is echt te veranderen. Maar voor nu: geniet echt van je lagere gewicht! Goed gedaan :)
Ja en nadat het afvallen gestopt kom je volgens mijn arts, 10% aan van wat je kwijt bent,
in mijn geval dus 36 kilo, dus zou ik effe afgerond naar boven 4 á 5 kilo aankomen.

Dat is normaal.

Ik schommel trouwens tussen 58 en 59,5.

De app BMI berekenen geeft bij mij als ideale gewicht 57 aan.
Maar dat vind ik na overgewicht niet realistisch, meer het gewicht van de man, 61 kg.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
18-10-2019 06:48
Ik krijg de indruk dat je er nogal makkelijk over denkt en het als 'quick fix' ziet om af te vallen. Zo'n operatie is geen kleine ingreep en kan grote complicaties met zich meebrengen. Dat is ook de reden waarom er in Nederland strenge voorwaarden zijn om geopereerd te worden (bmi groter dan 40, of bmi groter dan 35 met bijkomende medische problemen zoals diabetes of hoge bloeddruk). Sowieso is de kans groot dat je overgewicht blijft houden; gemiddeld raken mensen 70% van hun overgewicht kwijt na zo'n operatie. Maar daarvoor moet je wel de rest van je leven aangepast eten en drinken. Ik denk dat het middel in dit geval erger is dan de kwaal. Een bmi van 30 is niet zo schrikbarend dat het de risico's van zo'n operatie rechtvaardigt. Ik zou er dus niet aan beginnen, die eisen zijn er niet voor niets.
Ik heb trouwens zelf een gastric bypass, dus geloof me, ik weet waar ik het over heb.
Nee zeker niet, ik heb er echt heeel lang over na kunnen denken (laatste paar jaren). Daarom heb ik het jarenlang zelf geprobeerd. Maar ik ben ten einde raad. Ik word bijna 26 en ik vind het zo jammer dat ik zwaar was tijdens mijn pubertijd -ben ook gepest door mijn buik dat niet in verhouding was met mijn lichaam- in mijn studentenjaren dik was en zelfs in de zomer met oversized kleren rondliep door mijn buik. Een bekende kennis van mij begon in Nederland aan een traject, zij had een bmi van 42 al, in de tweede maand van het traject dacht ze waar gaat dit over? Bij de dietiste kreeg ze tips zoals 'eet minder wit brood' dat weten we inmiddels wel. Vervolgens kon ze eigenlijk binnen een maand geopereerd worden in Belgie zonder al dat gesmoezemoes. Ik weet hoe zwaar het is, ook psychologisch maar op deze manier word ik er ook niet beter op.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
18-10-2019 07:12
Waarom niet bijvoorbeeld een maagballon? Betaal je ook zelf, maar er is een reden waarom we (ik werk in die wereld) dat indiceren als mensen niet aan de voorwaarden voor een maagverkleining voldoen. Kan echt een passender behandeling voor je zijn.

Geen traject willen vind ik geen goed teken trouwens. Het is geen quick fix en zonder begeleiding komen veel mensen na een maagverkleining gewoon weer aan.
Aan een maagballon heb ik ook gedacht, maar ik kreeg te horen dat dat bij veel ziekenhuizen niet meer uitgevoerd word ivm weinig succes. Maar mocht de arts aangeven dat een maagballon toch een betere oplossing is dan sta ik daar ook open voor.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
18-10-2019 07:17
De twee mensen die ik ken die een gastric bypass kregen raakten eerst als een malle alles kwijt en zijn nu weer zo goed als op hun oude gewicht.
Ook hiervoor zul je veel discipline moeten hebben . En als je al geen half jaar begeleiding wilt vraag ik me af of dit nou wel een oplossing voor je is.
Ik snap echt niet hoe zij op hun oude gewicht weer zijn gekomen. Iedereen die ik ken met een by-pass heeft dit probleem niet. Blijkbaar hebben deze personen zo hard hun best gedaan om aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 08:07
In een tv-programma dat ik een jaar of twee geleden zag kwam naar voren dat juist voor de mensen met grofweg een bmi tussen de 30 en 35 eigenlijk weinig effectieve interventies zijn.
Vaak is het overgewicht te veel om met leefstijlverandering op te lossen, en te weinig voor een operatie.

Er wordt serieus overwogen om een operatie te gaan aanbieden bij een lager bmi, maar ja, Nederland hè.......

Ik zou een groot voorstander zijn van eerder opereren, dat kan voor veel mensen een hoop narigheid voorkomen.

Dus, TO, ik zou het doen.
Precies wat jij zegt, ik heb eigenlijk gewoon obesitas maar volgens de regels niet. Soms denk ik was ik maar dikker dan, want met deze kilo word ik ook als 'dik' gezien door mensen. Mensen denken niet ze is geen 100 dus ik mag haar niet bestempelen als dik.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 08:10
Ik heb gekozen voor een ziekenhuis met een minimaal traject, omdat ik dat betuttelende slecht trek.
Zij stonden landelijk hoog aangeschreven, dus dat traject is wat mij betreft nogal overdreven.
Ja, vooral een traject van 6(!) maanden is gewoon overdreven. Wat was jouw BMI voordat je geopereerd werd?
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-10-2019 08:17
TO noemt zelf haar tailleomvang alsof dat nu het grootste probleem is.

Ze is 25 of 26 jaar. Waarom nu al zo'n grote operatie?
Waarom nu al? Ik ben idd bijna 26. Na een leeftijd van 50 heeft het ook geen zin meer, ik vind het zelfs jammer dat ik al mijn jonge jaren er zo bij rondgelopen heb
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 08:27
Om te voorkomen dat ze over 10 jaar een bmi van 40 heeft en dan alsnog die operatie moet, maar dan is er mss wel al meer lichamelijke schade dan nu.

Maar goed, ik vind dat deze operatie dus ook best preventief zou kunnen worden ingezet.
Ja zo zou je het inderdaad ook kunnen zien. Want als het 9 jaar niet gelukt is, ziet het er wel naar uit dat ik dat over 10 jaar ben.
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 18:36
Ja, vooral een traject van 6(!) maanden is gewoon overdreven. Wat was jouw BMI voordat je geopereerd werd?
Toen ik me aanmeldde was mijn bmi 41, toen ik daadwerkelijk de intake had was ie net onder de 40, omdat ik inmiddels 4 kilo was afgevallen: 39,9 dus.
'Gelukkig' had ik bijkomende problemen, dus mocht ik het traject verder in, maar anders had ik er even een pond aan gegeten.
Toen ik geopereerd werd was mijn bmi inmiddels gezakt naar 37, nu is mijn bmi 28, 3 jaar na de operatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 18:38
Waarom nu al? Ik ben idd bijna 26. Na een leeftijd van 50 heeft het ook geen zin meer, ik vind het zelfs jammer dat ik al mijn jonge jaren er zo bij rondgelopen heb
Hoho, 50 is nog lang niet bejaard hè.
Mss nog wel in jouw jonge ogen, maar ik heb ook gewoon nog 25 jaar voor de boeg hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
TO, wat heb je tot nu toe gedaan om van je obesitas af te komen?
Ik had twee jaar geleden een BMI van 32,8, en heb me toen opgegeven bij Weight Watchers. Inmiddels heb ik een BMI van 25,9. Ik heb nog steeds overgewicht en ben nog bezig met de rest.
Het was niet eens zo moeilijk als dat ik had gedacht. Wellicht is zoiets ook wat voor jou? Het is in ieder geval een gezondere manier om van je overgewicht af te komen dan een operatie.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 19:35
Hoho, 50 is nog lang niet bejaard hè.
Mss nog wel in jouw jonge ogen, maar ik heb ook gewoon nog 25 jaar voor de boeg hoor.
Nee niet bejaard, zeker niet! Maar ik zie me zelf niet 25 jaar wachten
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
18-10-2019 19:51
TO, wat heb je tot nu toe gedaan om van je obesitas af te komen?
Ik had twee jaar geleden een BMI van 32,8, en heb me toen opgegeven bij Weight Watchers. Inmiddels heb ik een BMI van 25,9. Ik heb nog steeds overgewicht en ben nog bezig met de rest.
Het was niet eens zo moeilijk als dat ik had gedacht. Wellicht is zoiets ook wat voor jou? Het is in ieder geval een gezondere manier om van je overgewicht af te komen dan een operatie.
Ik heb cambridge gevolgd 2 maanden. Was 50 euro per week geloof ik. Na 2 maanden zei de consult, ik vind het heel gek maar je bent te weinig afgevallen en wat je afgevallen bent is vooral spier. Volgens mij moet jij wat anders volgen, want je valt ook niet van je buik af. Dus ben ik gestopt. Ik heb een 50-dagen dieet gedaan, paleo, shakes van kruidvat gekocht van alles wel.
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
18-10-2019 09:49
Ik kwam aan van lucht, ook omdat ik bijna niet meer kon bewegen door pijn vanwege dat overgewicht.
Ik heb ook rugklachten, ik heb en een holle rug en heb het meeste vet op mijn buik (appelfiguur).
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-10-2019 08:11
Ja je hebt overgewicht maar een BMI van nog geen 30 wordt dit niet gelijk obesitas genoemd. Wat doe je er nu aan om gezond te eten en wat doe je aan sport?

Een operatie is een hulpmiddel, geen oplossing. Jij bent nog steeds degene de bepaalt wat jij in je mond stopt. Na de operatie is er dan wel geen plaats meer voor en ... en ... en ... in een keer maar jij moet kiezen wat je naar binnen stopt. Je bent de eerste niet als je opnieuw onder het mes moet omdat er een stuk pizzakorst vastzit. In je hoofd moet je een knop omzetten en dat doe je met meer overtuiging als er een traject aan vastzit. Die voorwaarden zijn er in Nederland niet voor niets.

Je kunt sparen voor de operatie maar ga je alle controle-afspraken en opnames bij complicaties nadien ook zelf betalen? Of je laat je een ziekenhuis hier ervoor opdraaien? Ga je een buikwandreconstructie zelf betalen als je zoveel los vel hebt? Wat denk je van je bovenarmen en -benen? De vitamines en het bloedprikken omdat je tekorten oploopt?
Vet rondom buik verhoogd de kans op welvaartsziektes, aangezien ik een extreme appelfiguur ben zal ik hoe dan ook ziektes krijgen als ik niet geopereerd word, dan neem ik bloedprikken, vitaminetekort voor lief
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon eens Weight Watchers doen, of naar een diëtist. Zolang je nog niet geprobeerd hebt om op een gezonde manier af te vallen, maar alleen met crashdiëten als Cambridge, ben je dus wél op zoek naar een quick fix.
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 18:34
Precies wat jij zegt, ik heb eigenlijk gewoon obesitas maar volgens de regels niet. Soms denk ik was ik maar dikker dan, want met deze kilo word ik ook als 'dik' gezien door mensen. Mensen denken niet ze is geen 100 dus ik mag haar niet bestempelen als dik.
En hauhauhau heb je nog gebeld? Heb je meer informatie gekregen? Wat kost nou zo’n operatie?
Alle reacties Link kopieren
Al dat dieeten helpt niks, niet met shakes, niet met Sonja bakker, niet met weight watchers. Tis een kwestie van je gehele levensstijl aanpassen. Dit leer je ook als je in het traject zit voor een maagverkleining, eten van de schijf van 5, 6 of 8 maaltijden per dag, bewegen etc.
hauhauhau schreef:
18-10-2019 20:43
Ik heb cambridge gevolgd 2 maanden. Was 50 euro per week geloof ik. Na 2 maanden zei de consult, ik vind het heel gek maar je bent te weinig afgevallen en wat je afgevallen bent is vooral spier. Volgens mij moet jij wat anders volgen, want je valt ook niet van je buik af. Dus ben ik gestopt. Ik heb een 50-dagen dieet gedaan, paleo, shakes van kruidvat gekocht van alles wel.
Bezoek dan eerst 'ns een endocrinoloog die je metaboolsysteem onder de loep kan nemen.
Ze kan je testen op cushing en op allerlei tekorten die het afvallen kunnen bemoeilijken.
En vraag naar de mogelijkheid om een testje van een paar maanden met metformine te mogen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven