Gezondheid alle pijlers

Gastroscopie

18-07-2017 11:20 30 berichten
Ik vraag geen medisch advies, maar wie heeft er wel eens een gastrocopie gehad? En wat was je ervaring?
Ik moet naar het zkhs voor een gastroscopie en zie er verschrikkelijk tegenop. Wat kan ik verwachten?
Alle reacties Link kopieren
ik en ik vond het vreselijk. Doet geen pijn of zo, maar het gevoel dat iemand zo'n slang naar binnen propt waar je geen controle over hebt, vond ik echt heel erg naar. Mocht ik er ooit nog een moeten, dan wil ik een roesje
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb er een gehad en ik vond het echt reuze meevallen!
Het deed geen pijn en ik moest ook niet kokhalzen, alleen voelde het gewoon vreemd. Het eruit halen vond ik trouwens het meest vreemd aanvoelen.
Maar je keel wordt verdoofd en pijn doet het echt niet. Gewoon heel rustig liggen en door je neus ademhalen en je concentreren op je ademhaling.
Ik heb er veel gezien bij patiënten (stage) en kennissen (gezelschap :p).

Eerst spuiten ze verdoving in je keel. Eventueel kan je ook kiezen voor een roesje (dan moet je 1.5u daar blijven).
Vervolgens gat de camera naar binnen, voelt natuurlijk vervelend. Verpleegkundige begeleid je hier heel goed bij, zegt hoe je moet ademen en dergelijke. Uiteindelijk duurt het niet zo lang.

Ervaring van kenissen
- met roesje: weet er achteraf bijna niks meer van
- zonder roesje: had héél veel angst (bijna hyperventielren) maar viel uiteindelijk zeer goed mee!
Ik kreeg een verdovende keelspray, heel vies.
Tijdens het inbrengen lag ik te boeren en kokhalzen tegelijk met een verpleegkundige die over me heen hing.
Toen dat ding er eenmaal inzat viel het wel mee :-D
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mooi, ik eis een roesje.
Ik heb ook alleen een verdovende keelspray gekregen, geen roesje. Het inbrengen was een wat vervelend en tegennatuurlijk gevoel, wat ervoor zorgde dat ik moest kokhalzen, maar het deed geen pijn. En eenmaal erin, viel het reuze mee. Ik heb zowel een gastroscopie en een coloscopie gehad. Die tweede vond ik naarder.
Ik heb een gastroscopie gehad. Ik zou zo morgen fluitend weer gaan. Vond het echt niets voorstellen.
Enige momentje dat even naar is (is ook in paar seconden voorbij), is als ze die slang even langs een punt schuiven waar je braakneiging van krijgt, maar door door je neus te ademen, verdwijnt die braakneiging. Verpleegkundige wijst je daar ook op en probeert je op je gemak te stellen.
Heb geen roesje gehad en ook geen verdoving voor de keel. In het ziekenhuis hier, proberen ze eerst zonder; dus gewoon slang doorslikken. Voordeel is dat je dan ook direct mag eten en drinken na afloop van het onderzoek.
Ze zeiden voor het onderzoek dat het vooral belangrijk is, dat je je goed kunt ontspannen. Dus probeer je echt niet te druk te maken. Eventueel vraag je of er iemand mee naar binnen mag, als je dat wat rustiger maakt. Bij mij vroegen ze in het ziekenhuis uit zichzelf of familielid mee naar binnen wilde; ik vond het prima en familielid vond het wel boeiend om te zien en mocht bij mijn benen/voeten plaatsnemen en zo kan iemand bijvoorbeeld hand op je been leggen als je daar rustiger van wordt.
Ja het doorslikken van de slang was even vervelend. Maar verder vond ik het ook echt reuze meevallen, ik zou het zo weer doen, geen roesje voor nodig hoor. Het klinkt enger dan dat het is.
Pluisi schreef:
18-07-2017 11:49
Mooi, ik eis een roesje.

Meestal proberen ze het wel eerst zonder. Hou daar rekening mee.
Pluisi schreef:
Mooi, ik eis een roesje.
Of je vraagt er gewoon om.

@la, er wordt niks zomaar geprobeerd, als jij iets niet wilt dan hoeft dat natuurlijk niet hé.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Het is lastig om in die situatie je reflexen onder controle te houden. Rustig blijven en concentreren op je ademhaling. Het doet geen pijn. Het is 2 min vervelend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vond het echt vreselijk. Deed geen pijn, maar ik bleef kokhalzen en had het enorm benauwd. Bij mij duurde het tien minuten.
Wel een hele lieve verpleegkundige die me rustig hield.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Pluisi schreef:
Mooi, ik eis een roesje.
Heb je je al verdiept in de nadelen/risico's van een roesje? Dat zou ik eerst doen. Een roesje is niet voor iedereen geschikt.
Ik vond het 100% meevallen.
Nadelen van een roesje? Ben al 6x geopereerd, nooit geen nadelen van ondervonden.
Hier zonder verdoving en zonder roesje. Ik vond het enorm meevallen. Het onderzoek duurt doorgaans ook niet al te lang. Ik zou het zo, zonder problemen, weer zonder doen.
Ik heb (op mijn verzoek) een roesje gekregen en heb er niets van gemerkt.
Ook 1 gehad, inderdaad kokhalzen, maar wat ik hier nog niet genoemd zie, zijn maagkrampen. Ik had een ontstoken maag en ik had tijdens het onderzoek kramp erdoor en nog zo'n half uur erna. Ook iets om rekening mee te houden.
Ik heb het twee keer gehad; één zonder roesje en één met roesje. Het is geen pijnlijke procedure. Het is gewoon irritant. Dat constante gevoel van kokhalzen e.d. Waar je ook eventueel rekening mee moet houden is de mogelijkheid tot hyperventilatie. De eerste keer stond de verpleegkundige naast mij en duwde de slang in mijn keel op het moment van hyperventileren. Kon haar wel vermoorden daar. Tweede keer heb ik daarom wel om een roesje gevraagd. Ik werd daarna lekker relaxed wakker.
Pluisi schreef:
18-07-2017 13:59
Nadelen van een roesje? Ben al 6x geopereerd, nooit geen nadelen van ondervonden.
Bij een operatie word je heel goed in de gaten gehouden. Bij een roesje is er veel minder controle. Mocht er iets mis gaan, dan wordt dat veel minder snel bemerkt. Daarnaast vind ik het zelf een groot nadeel dat je langer moet blijven en niet alleen naar huis mag gaan.
Nooit meer.
Hier hebben ze zoveel "roes" moeten geven - ik reageerde blijkbaar nogal zwaar - dat ze mij nadien niet meer normaal wakker kregen.

Volgende keer doen ze maar gelijk een totale verdoving.
Het is gebeurd hoor. Zonder te vragen kreeg ik een roesje. Ze houden je echt wel goed in de gaten. Bloeddrukmeter om, plakkers op de borst, zuurstofmeter op de vinger. Bij mij duurde de ingreep ook een half uur. Ik heb wel iets meegemaakt, op een gegeven moment werd ik een beetje wakker en kreunde ik behoorlijk. Maar verder was t goed te doen.
Ik had dit echt never nooit zonder roesje willen doen. Nu alleen nog een zere keel.
Fijn dat het goed is gegaan. Die zere keel gaat wel over, gewoon lekker koud water drinken of een ijsje nemen.

Maar je kreeg standaard een roesje? Dat is wel vreemd dat ze niet eerst vragen of je die wel wilt. Maar goed, het is voorbij! :)
Wellicht dat er jn je verwijsbriefje vermeld stond dat je een roesje moest krijgen?

Ik heb vorige week vande huisarts ook een verwijzing gekregen voor een scopie. Zij kwam zelf met het voorstel om het met roesje te laten doen. Na contact te hebben opgenomen met het ziekenhuis blijkt dat er geen vermelding van een roesje is. Ik heb dus opnieuw een verwijsbriefje moeten aanvragen. Nu eerst maar op vakantie en dan zie ik het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven