Gastroscopie
dinsdag 18 juli 2017 om 11:32
dinsdag 18 juli 2017 om 11:40
Ik heb er een gehad en ik vond het echt reuze meevallen!
Het deed geen pijn en ik moest ook niet kokhalzen, alleen voelde het gewoon vreemd. Het eruit halen vond ik trouwens het meest vreemd aanvoelen.
Maar je keel wordt verdoofd en pijn doet het echt niet. Gewoon heel rustig liggen en door je neus ademhalen en je concentreren op je ademhaling.
Het deed geen pijn en ik moest ook niet kokhalzen, alleen voelde het gewoon vreemd. Het eruit halen vond ik trouwens het meest vreemd aanvoelen.
Maar je keel wordt verdoofd en pijn doet het echt niet. Gewoon heel rustig liggen en door je neus ademhalen en je concentreren op je ademhaling.
dinsdag 18 juli 2017 om 11:43
Ik heb er veel gezien bij patiënten (stage) en kennissen (gezelschap :p).
Eerst spuiten ze verdoving in je keel. Eventueel kan je ook kiezen voor een roesje (dan moet je 1.5u daar blijven).
Vervolgens gat de camera naar binnen, voelt natuurlijk vervelend. Verpleegkundige begeleid je hier heel goed bij, zegt hoe je moet ademen en dergelijke. Uiteindelijk duurt het niet zo lang.
Ervaring van kenissen
- met roesje: weet er achteraf bijna niks meer van
- zonder roesje: had héél veel angst (bijna hyperventielren) maar viel uiteindelijk zeer goed mee!
Eerst spuiten ze verdoving in je keel. Eventueel kan je ook kiezen voor een roesje (dan moet je 1.5u daar blijven).
Vervolgens gat de camera naar binnen, voelt natuurlijk vervelend. Verpleegkundige begeleid je hier heel goed bij, zegt hoe je moet ademen en dergelijke. Uiteindelijk duurt het niet zo lang.
Ervaring van kenissen
- met roesje: weet er achteraf bijna niks meer van
- zonder roesje: had héél veel angst (bijna hyperventielren) maar viel uiteindelijk zeer goed mee!
dinsdag 18 juli 2017 om 11:46
dinsdag 18 juli 2017 om 11:50
Ik heb ook alleen een verdovende keelspray gekregen, geen roesje. Het inbrengen was een wat vervelend en tegennatuurlijk gevoel, wat ervoor zorgde dat ik moest kokhalzen, maar het deed geen pijn. En eenmaal erin, viel het reuze mee. Ik heb zowel een gastroscopie en een coloscopie gehad. Die tweede vond ik naarder.
dinsdag 18 juli 2017 om 11:58
Ik heb een gastroscopie gehad. Ik zou zo morgen fluitend weer gaan. Vond het echt niets voorstellen.
Enige momentje dat even naar is (is ook in paar seconden voorbij), is als ze die slang even langs een punt schuiven waar je braakneiging van krijgt, maar door door je neus te ademen, verdwijnt die braakneiging. Verpleegkundige wijst je daar ook op en probeert je op je gemak te stellen.
Heb geen roesje gehad en ook geen verdoving voor de keel. In het ziekenhuis hier, proberen ze eerst zonder; dus gewoon slang doorslikken. Voordeel is dat je dan ook direct mag eten en drinken na afloop van het onderzoek.
Ze zeiden voor het onderzoek dat het vooral belangrijk is, dat je je goed kunt ontspannen. Dus probeer je echt niet te druk te maken. Eventueel vraag je of er iemand mee naar binnen mag, als je dat wat rustiger maakt. Bij mij vroegen ze in het ziekenhuis uit zichzelf of familielid mee naar binnen wilde; ik vond het prima en familielid vond het wel boeiend om te zien en mocht bij mijn benen/voeten plaatsnemen en zo kan iemand bijvoorbeeld hand op je been leggen als je daar rustiger van wordt.
Enige momentje dat even naar is (is ook in paar seconden voorbij), is als ze die slang even langs een punt schuiven waar je braakneiging van krijgt, maar door door je neus te ademen, verdwijnt die braakneiging. Verpleegkundige wijst je daar ook op en probeert je op je gemak te stellen.
Heb geen roesje gehad en ook geen verdoving voor de keel. In het ziekenhuis hier, proberen ze eerst zonder; dus gewoon slang doorslikken. Voordeel is dat je dan ook direct mag eten en drinken na afloop van het onderzoek.
Ze zeiden voor het onderzoek dat het vooral belangrijk is, dat je je goed kunt ontspannen. Dus probeer je echt niet te druk te maken. Eventueel vraag je of er iemand mee naar binnen mag, als je dat wat rustiger maakt. Bij mij vroegen ze in het ziekenhuis uit zichzelf of familielid mee naar binnen wilde; ik vond het prima en familielid vond het wel boeiend om te zien en mocht bij mijn benen/voeten plaatsnemen en zo kan iemand bijvoorbeeld hand op je been leggen als je daar rustiger van wordt.
dinsdag 18 juli 2017 om 12:44
dinsdag 18 juli 2017 om 13:26
dinsdag 18 juli 2017 om 14:25
Ik heb het twee keer gehad; één zonder roesje en één met roesje. Het is geen pijnlijke procedure. Het is gewoon irritant. Dat constante gevoel van kokhalzen e.d. Waar je ook eventueel rekening mee moet houden is de mogelijkheid tot hyperventilatie. De eerste keer stond de verpleegkundige naast mij en duwde de slang in mijn keel op het moment van hyperventileren. Kon haar wel vermoorden daar. Tweede keer heb ik daarom wel om een roesje gevraagd. Ik werd daarna lekker relaxed wakker.
dinsdag 18 juli 2017 om 15:33
Bij een operatie word je heel goed in de gaten gehouden. Bij een roesje is er veel minder controle. Mocht er iets mis gaan, dan wordt dat veel minder snel bemerkt. Daarnaast vind ik het zelf een groot nadeel dat je langer moet blijven en niet alleen naar huis mag gaan.
woensdag 26 juli 2017 om 10:38
Het is gebeurd hoor. Zonder te vragen kreeg ik een roesje. Ze houden je echt wel goed in de gaten. Bloeddrukmeter om, plakkers op de borst, zuurstofmeter op de vinger. Bij mij duurde de ingreep ook een half uur. Ik heb wel iets meegemaakt, op een gegeven moment werd ik een beetje wakker en kreunde ik behoorlijk. Maar verder was t goed te doen.
Ik had dit echt never nooit zonder roesje willen doen. Nu alleen nog een zere keel.
Ik had dit echt never nooit zonder roesje willen doen. Nu alleen nog een zere keel.
woensdag 26 juli 2017 om 16:19
Wellicht dat er jn je verwijsbriefje vermeld stond dat je een roesje moest krijgen?
Ik heb vorige week vande huisarts ook een verwijzing gekregen voor een scopie. Zij kwam zelf met het voorstel om het met roesje te laten doen. Na contact te hebben opgenomen met het ziekenhuis blijkt dat er geen vermelding van een roesje is. Ik heb dus opnieuw een verwijsbriefje moeten aanvragen. Nu eerst maar op vakantie en dan zie ik het wel.
Ik heb vorige week vande huisarts ook een verwijzing gekregen voor een scopie. Zij kwam zelf met het voorstel om het met roesje te laten doen. Na contact te hebben opgenomen met het ziekenhuis blijkt dat er geen vermelding van een roesje is. Ik heb dus opnieuw een verwijsbriefje moeten aanvragen. Nu eerst maar op vakantie en dan zie ik het wel.