Gezondheid alle pijlers

Gespannen schouders

30-11-2009 12:24 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren last van gespannen schouders en krijg hier af en toe ook hoofdpijn door. Zeer waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat ik MS heb. Ik merk dat aanraking mijn lijf veel verlichting geeft, mijn lichaam is dan minder pijnlijk, zwaar en gesprannen.

Een paar weken geleden ben ik bij een fysiotherapeut terecht gekomen voor massage die mij wat verlichting gaf, (tot die tijd heb ik jaren geen massages gehad en dus wel pijn in mijn lijf) hoewel ik wel wat teleurgesteld was over de te zachte behandeling en de duur van de massage. Van het consult van 30 minuten werd er maar 10 minuten effectief gemasseerd.

Afgelopen week kreeg ik bij toeval een stoelmassage van een therapeut met hele stevige handen en dat had duidelijk meer effect. Toen ik dit vertelde tegen de masseuse heeft zij mij die keer niet meer gemasseerd omdat ze mijn bezoeken aan haar vergelijkbaar met symptoombestrijding vind en zegt dat ik zelf aan de slag moet met ontspanningsoefeningen enz.. Ze vertelde ook dat bijna iedereen gespannen schouders enz. heeft en dat het van de gekke is om dan maar iedereen's schouders los te maken. Ik ben daarom nu heel benieuwd of dat zo is, of bijna iedereen last heeft van gespannen schouders? hoe vaak heb je er last van? en wat doe je er tegen?
hier ook last ja. en geen ms of iets anders.

wat doe ik er tegen, vraag mn vriendje me soms te masseren, maar voor mij is hij iets te hardhandig lenen?

ik kan er wel inkomen dat ze zegt dat jezelf opzoek moet gaan naar ontspanning. zwemmen is een hele goeie, de warmte het water en de beweging helpen. (en dan bedoel ik niet dat je 20 banen moet crowlen).
Ja hier 1. Vreselijk krijg er ook hele erge hoofdpijn van.

Heb van mijn fysio wat oefeningen gehad om achter de computer ieder halfuur van positie te veranderen. En je schouders rondraaien (of iets dergelijks).

Maar ik vindt het een beetje vreemd van je masseuse te zeggen dat ze je schouders niet meer wilt masseren? Daar is ze toch voor of ben ik nou gek?

Ik heb er trouwens 4 tot 5 x per week last van.
Ja ik heb er ook chronisch last van (schouders, nek), en mijn man masseert mij vaak. Maar ja, dan moet je die wel hebben...

Ik heb ook een Theracane, dat is een massagestok waarbij je zelf heel makkelijk knopen in je rug en schouders kunt 'behandelen'. Ik vind dat wel prettig, als je dat regelmatig doet is er goed verschil merkbaar. Google ook een op triggerpoints, dit zijn die spierknopen, bijna iedereen heeft die en ze zorgen ervoor dat een heel gebied vast gaat zitten. Triggerpoints klinkt wat zweverig, maar dat is het niet, het is een wetenschappelijk bewezen toestand waar veel fysio`s ook al mee werken, alleen is het in Nederland nog niet zo bekend.
Ik heb ook altijd gespannen schouders. Maar geen MS.

Soms ontspan ik ze heel bewust, maar dan moet ik echt geconcentreerd blijven. Zodra ik op iets anders focus heb ik alweer gespannen schouders.
Sorry dat ik het zeg, maar wat een nitwit van een fysio IMHO. Leuk en aardig dat je niet op symptoombestrijding wilt focussen wanneer je de onderliggende oorzaak aan kunt pakken. Bij jou kan het best zijn dat dit echter niet het geval is. Dat ontspanningsoefeningen wellicht kunnen bijdragen, maar niet het Ei van Columbus zijn.

Fysio is voor die groep júist bij uitstek ook de aangewezen tak om mee te werken in het pure symptoombestrijden. Je moest eens weten voor hoeveel mensen fysio een constant terugkerend iets is, puur om symptoombestrijding. Behandelingen die chronisch vanuit het basispakket vergoed worden. Als een fysio niet aan symptoombestrijding wil doen, dan hebben ze het verkeerde vak gekozen IMHO.

Mijn ervaring? Zoek een andere fysio, eentje die wél bij jou past. Kijk, dat het naar jouw zin te zacht is; dat kan gebeuren. Bij een goede fysio zal dit echter snel veranderen als je aangeeft een wat pittigere aanpak te prefereren. Uiteraard blijft er verschil tussen fysio A en B, maar dan nog. Het is ook een kwestie van elkaar leren aanvoelen en leren wat wel en niet werkt. Zo kan een pittige massage bijv. op dat moment zelf heerlijk aanvoelen maar kun je er later toch meer last van hebben dan van een zachtere aanpak. Of kan het zijn dat je zélf wel het gevoel hebt dat pittig beter is, maar dat het -zonder dat je het zelf direct merkt- toch niet de juiste aanpak is voor jouw type klachten op de lange duur. Veel praten dus met de fysio, waarvoor ook een vertrouwen in elkaar nodig is.

Ik zit elke week weer vast en in de knoop. Allover zo ongeveer maar kan veelal alleen de fysio velen aan mijn bovenlijf. Elke week neemt mijn fysio mijn schouders, nek, rug, hoofd en bovenarmen onder handen. En ja, das elke week weer hetzelfde. Pure symptoombestrijding en pijnstilling. Dus? Doen we het níet, dan krijg ik daar de rekening van. Binnen no time worden de klachten alleen maar erger.

Tijdsduur kan overigens ook afhankelijk zijn van omstandigheden. Voor bepaalde mensen zal een volle "30 minuten" te veel zijn. Het kan zijn dat er tijd nodig is voor diagnostiek, gesprekken etc. Ook dat gaat ten koste van 'hands on' tijd maar is minstens net zo belangrijk.
vandaag ga ik van alles kunnen
Heeft de fysio je geen oefeningen gegeven dan?!

Als je merkt dat je lichaamsaanraking op zich al ontspant, dan kun je met je linkerhand je rechterschouder masseren/aanraken en vice versa (doe ik ook) maar ik weet natuurlijk niet hoeveel last je van MS hebt. Misschien helpt warmte ook wel (warme kruik, warme douche).
Hier nog een gevalletje 'gespannen-schouders'. Kun je heel vervelende klachten aan overhouden. Vind het ook een rare reactie van die masseuse, het is toch haar werk? Ik neem aan dat ze ervoor betaald krijgt?

Zeker als je ook al beperkt bent door MS is het toch fijn als zo'n massage helpt om een prettiger leven te hebben. Gauw op zoek naar een vriendelijkere masseur zou ik zeggen.

Ik ben ook een tijdje bij een fysio geweest omdat ik er zoveel last van had. Nu nog steeds bij tijd en wijle, maar ik herken het eerder en door nu de oefeningen te doen die ik gekregen heb, krijg ik het zelf weer onder controle.
Ik heb vooral in de winter last van mn schouders, waarschijnlijk omdat de slaapkamer-kou dan op mn schouders slaat. Yoga helpt!! Verbetert sowieso je houding, dus is een aanrader voor iedereen met schouderklachten.
Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben dit de aanpak van deze masseuse vreemd vond. Mijn relatie is pas beeindigd dus ik krijg helaas niet meer van die fijne massages van hem die mij zoveel verlichting gaven. Ik probeer mijzelf ook vaak los te maken en ben ook veel met Reiki bezig en let ook op mijn houding, maar heb niet altijd de energie voor ontspanningsoefeningen, het zijn juist de massages die pijn en zwaarte bij mij weghalen en mij energie geven waardoor ik er weer tegen kan. Ik zal nu mijn artsen om advies vragen, met hen heb ik een leuk en goed contact en zal ook eens googlen op theracane, ben benieuwd..
Ik heb een ander kussen gekocht. Sindsdien nauwelijks meer last van mijn nek/schouders. Maar goed, dit heb je misschien allang gedaan.
quote:Liv schreef op 30 november 2009 @ 12:53:

Ik heb een ander kussen gekocht. Sindsdien nauwelijks meer last van mijn nek/schouders. Maar goed, dit heb je misschien allang gedaan.Hahha ja dat kussen heb ik al jaren in huis (ondertussen natuurlijk een nieuwe aangeschaft via de fysio dat dan weer wel)
Ook hier iemand met last in schouders/nek...hoef momenteel niets bijzonders te doen of heb er al last van! Vanacht zelfs slecht geslapen omdat het helemaal uitstraalde naar mn armen en ik niet wist hoe ik deze moest neerleggen.

Ik loop bij de fysio vanwege een andere rugklacht. Als ik zeg dat ik last heb van mijn schouders omdat het vast zit, krijg ik direct een massage,.... van 30 minuten! Helpt echt heel erg goed!

Wellicht dus toch een andere fysio zoeken?
Hallo allemaal,

Er is onderzoek gedaan en uit dat onderzoek blijkt dat massage niet helpt ter vermindering van nekklachten....... Maar ik moet zeggen ik heb zelf altijd veel baat bij een stevige massage, als ik nekklachten heb.

Als je er veel baat bij hebt, zou ik inderdaad toch op zoek gaan naar een fysiotherapeut bij jouw in de regio die wel wil masseren als het nodig is.

Succes ermee
Massage helpt natuurlijk wel ter vermindering van nekklachten, maar massage als behandeling zal de oorzaak van het ontstaan van de nekklachten natuurlijk niet wegnemen. Ik denk dat dat een belangrijk verschil is.
Ik loop nu ook weer bij de fysio voor mijn schouders. Ben in februari geopereerd aan mijn rechterschouder, doordat deze steeds uit de kom ging door hypermobiliteit.

Blijkt dat al die jaren een aantal spieren de functies van andere spieren hebben overgenomen, waardoor deze nu overbelast zijn geraakt.

Momenteel ga ik wekelijks naar de fysio voor dryneedling. De fysiotherapeute brengt de naald in op een triggerpoint en dit moet ervoor zorgen dat de knoop eruit gaat en mijn spier kan ontspannen en daardoor minder spanning heb.

Hopelijk zijn over een tijdje mijn pijnklachten minder.
Ja hoor ook gespannen schouders, als ik er niks aan doe.

Heb me een tijdje regelmatig laten masseren (geen fysio) en die mevrouw zei natuurlijk dat ik dat echt nodig had. Maar het enige dat mij echt helpt is yoga (eventueel samen met massages). Ik heb een speciale (totaal niet zweverige) yoga DVD voor nek en schouderklachten (viniyoga therapy) en dat werkt echt goed.

O ja en lekker op vakantie gaan, helpt ook. En zwemmen trouwens.
quote:Ligeiro schreef op 01 december 2009 @ 22:17:

Ik loop nu ook weer bij de fysio voor mijn schouders. Ben in februari geopereerd aan mijn rechterschouder, doordat deze steeds uit de kom ging door hypermobiliteit.

Blijkt dat al die jaren een aantal spieren de functies van andere spieren hebben overgenomen, waardoor deze nu overbelast zijn geraakt.

Momenteel ga ik wekelijks naar de fysio voor dryneedling. De fysiotherapeute brengt de naald in op een triggerpoint en dit moet ervoor zorgen dat de knoop eruit gaat en mijn spier kan ontspannen en daardoor minder spanning heb.

Hopelijk zijn over een tijdje mijn pijnklachten minder.Je moet je wel realiseren dat er door dat dryneedling er wel littekenweefsel ontstaat, wat ook weer klachten kan veroorzaken.
Hoi hoi,

Een heel bekend probleem. Het zijn dan niet alleen mn schouders maar ook mn nek. Dingen die een beetje helpen zijn tijgerbalsem en een rubberen kruik in je nek.

Het is niet alleen heel vervelend en pijnlijk, je houding wordt er ook niet mooier van.

Een tijd geleden kwam ik in aanraking met nordic walking. Klinkt een beetje suf maar het maakt de boel wel los, en je krijgt een mooiere houding. Helaas helpt het natuurlijk maar tijdelijk. Wellicht is dit iets voor jouw
Ik denk wel dat dit in veel gevallen, en zeker ook voor mij, een soort van ''lifestyle problem'' is. Als ik teveel loop te stressen, teveel werk, teveel achter de computer zit, en te weinig op de juiste manier beweeg, krijg ik hier last van. Autorijden is ook funest (doe ik niet vaak).

Ik probeer een paar keer per week te yoga-en of zwemmen, naar mijn werk loop of fiets ik, en ik probeer wat oefeningen tussendoor te doen als ik veel achter de computer zit. Dan heb ik er echt veel minder of geen last van.

Wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is natuurlijk, maar ik denk wel dat de leefstijl van een groot deel van de bevolking dit soort problemen in de hand werkt. Daar valt natuurlijk niet tegenop te masseren.

Wil natuurlijk niet zeggen dat massages jou niet zouden kunnen helpen Giselle, dat hangt natuurlijk van heel veel dingen af. Voor mij was het idd alleen symptoombestrijding, dat wel helpt om de situatie tijdelijk wat te verbeteren, maar het beste en blijvende resultaat heb ik alleen als ik bovenstaande levenstijl redelijk consequent volhoud (en daar voel ik me eigenlijk in het algemeen een stuk beter bij -soms glijdt het natuurlijk weer af, maar ja, dan begin ik maar weer opnieuw).
quote:zeepsop schreef op 03 december 2009 @ 12:58:

Een tijd geleden kwam ik in aanraking met nordic walking. Klinkt een beetje suf maar het maakt de boel wel los, en je krijgt een mooiere houding. Helaas helpt het natuurlijk maar tijdelijk. Wellicht is dit iets voor jouwO ja ook een goed idee. Inderdaad maar een heel afgelegen weggetje zoeken en een bivak must op . Als je dit regelmatig doet (evt in combi met andere dingen) is het resultaat toch wel blijvend lijkt me?
Heb altijd al gehad dat ik de neiging heb mn schouders omhoog te trekken. Toen ik via via leerde nordic walken verbeterde ook mn houding. Mensen die ik een tijdje niet gezien had viel het ook op.

En nordic walking is het prettigst op bospaden i.p.v. een harde ondergrond. Volgens mij zijn er wel fora over dit onderwerp waar je info kunt vinden.

Moet eerlijk bekennen dat de stokken nu ongebruikt in de schuur staan...
Vind dat de fysio in het verhaal van TO zeker wel een punt heeft. Massage kan fijn zijn en tijdelijk jouw gespannenheid verlichten, maar het is geen blijvende oplossing. Voor een blijvende oplossing kan je m.i. beter ontspanningsoefeningen zelf gaan doen. Daarmee voorkom je zelf vaak gespannen schouders. Stress leren hanteren is ook goed in deze.

Gespannen schouders komen nl niet zomaar ergens vandaan.

Maar goed ja kan natuurlijk ook wekelijks de fysio platlopen voor een massage, dan hoef je zelf niets te doen
quote:Stoeptegel schreef op 04 december 2009 @ 16:55:

Vind dat de fysio in het verhaal van TO zeker wel een punt heeft. Massage kan fijn zijn en tijdelijk jouw gespannenheid verlichten, maar het is geen blijvende oplossing. Voor een blijvende oplossing kan je m.i. beter ontspanningsoefeningen zelf gaan doen. Daarmee voorkom je zelf vaak gespannen schouders. Stress leren hanteren is ook goed in deze.

Gespannen schouders komen nl niet zomaar ergens vandaan.

Maar goed ja kan natuurlijk ook wekelijks de fysio platlopen voor een massage, dan hoef je zelf niets te doen ik loop ook sinds 2,5 maand iedere week bij de fysio met gespannen schouders en nekspieren. idd stress. voornaamste is oefeningen doen en je bewust zijn van het feit dat je je schouders optrekt/aanspant. dus ja, sinds een week of 2 gaat het eindelijk beter en nu sla ik een weekje fysio over om te kijken of het goed blijft gaan, zo ja en dan hoef pas weer terug te komen als ik weer echt pijn heb en beperkt ben in mijn bewegingen. (ik kon amper meer omkijken, kin op de borst brengen of goed omhoog kijken omdat alles steeds weer vast ging zitten)
Heb je al gedacht aan Cesar therapie? Ik heb ook last van mijn nek en schouders, en daardoor ook problemen met mijn armen ( RSI). Ik heb naast twee keer in de week fysiotherapie (eerst losmaken, nu trainen) dus ook Cesar. Het viel me steeds meer op dat ik bij ongeveer alles wat ik doe mijn schouders optrek, niet zo handig dus. Bij Cesar therapie leer ik nu me meer bewust te worden van wat ik doe met mijn rug, schouders enzovoort. Ik blijk voor een heleboel simpele bewegingen de verkeerde( "oppervlakkige") spieren te gebruiken en te "helpen" met mijn schouders, daar zijn we dus nu aan aan het werken. Echt wel goede aanvulling.

Massage kan wel ontspannend werken, dat heb ik ook gemerkt. Ik weet natuurlijk niet hoe goed je verzekerd bent, maar ga eens na wat je allemaal vergoed kunt krijgen. Dan kun je misschien ook gaan voor een multidisciplinaire aanpak. Ik heb zelf massages via een "alternatieve" therapeut, die worden via aanvullende ziektekostenverzekering (mits aangesloten bij het BATC) grotendeels vergoed tot een bepaald maximum. Mij kost het daarmee maar negen euro per uur. En dan werkt het misschien maar niet voor langere tijd; eventjes is mijn lijf helemaal los en ontspannen, en dat vind ik dan best een goede deal. Bovendien is over de afgelopen tijd (ik heb dit nu negen maanden) wel gebleken dat er niet één therapie is die echt meteen goed en snel werkt. Dus ik ga nu voor de mix. En ik merk dat er langzamerhand wel verbetering in zit.

Wat mij dagelijks ook een beetje helpt is de backstretcher; google er maar eens op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven