Gezondheid alle pijlers

Gestoorde hormoonhuishouding?

25-03-2016 19:45 14 berichten
Al tijdenlang, misschien wel jaren, word ik beperkt door (wat ik nu denk) mijn hormoonhuishouding. Ik denk dit al langer, maar nu ik gekeken heb naar het programma Filemon Staat Strak, en hij precies de effecten en bijwerkingen van (het stoppen met) anabolen en testosteron aangaf, herkende ik me daar toch wel heel erg in (ook al is hij dan een man).

Al jaren 0 libido, weinig energie, zere borsten, slecht slapen, en me slecht, angstig, overdreven besluiteloos, onzeker, en geirriteerd voelen.

Het gaat verder dan alleen rondom de menstruatie en pms, waar de meeste vrouwen wel last van zullen hebben. Dit is bij mij heel de maand door, en het maakt ook niet zo heel veel uit of ik wel of niet aan de pil ben. Ik voel me met of zonder ongeveer even slecht en libidoloos.

Zou het kunnen zijn dat er iets mis is met mijn hormoonbalans? Bestaan daar kuren voor, of zou simpelweg een andere pil al verschil kunnen maken? Of verschillen die onderling niet zoveel van effect?

Ik weet het, de huisarts kan me ongetwijfeld meer vertellen, en ik ga ook binnenkort een afspraak maken, maar ik wil even peilen of iemand dit herkent en hier iets zinnigs over kan zeggen.

Ik zoek het namelijk al jaren in de psychologische hoek (ook tijdje AD gebruikt en gesprekstherapie), maar ik begin nu te denken dat het puur mijn hormonen zijn die me al jaren dwars zitten.
Van alles kan een oorzaak zijn voor je klachten, dus ook je hormonen.

En er zijn diëten/leefstijlen om de hormonen in balans te krijgen.

Ik geef mijn hormonen altijd de schuld als ik me klote voel, en dat is 2 weken voor de menstruatie en de 3 weken erna (ja ik heb geen normale cyclus). Ik heb verschillende soorten anticonceptie geprobeerd, prikpil, antidepressiva, cognitieve therapieën etc.

Tot nu toe hielp vooral de rust reinheid en regelmaat met gezond eten en elke dag beweging.

En het bijhouden van m'n cyclus en die de schuld geven ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts?
Je bent zelf een theepot
Gestoord of verstoord? Kan best maar je moet wel weten wat het is voordat je er iets aan kunt doen. Weinig oestrogeen is iets andersdan een slecht werkende schildklier. Het kan best een combi zijn van psyche en hormonen. Even bloed laten prikken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik kreeg vitaminetekorten door de AD, lichaam was niet alleen op hormonaal verstoord maar zoveel rare dingen ineens, herken je klachten helemaal. Trage schildklier en uiteindelijk diabetes erbij. Maar ik slik niet alleen AD en wel al een lange tijd.

Misschien vragen om een uitgebreide bloedtest. Dus alle vitamines, schildklier, mineralen en suiker en ontstekingswaarden. De HA weet er vast meer. En vraag dan ook echt om de waardes bij de uitslag, soms zit je op het randje van wel of niet goed maar heb je wel klachten. Die kan je dan bespreken.
Misschien iseen vrouwenpoli iets voor je? In boxmeer zit er een die actief aandacht besteedt aan dit soort dingen.
Is je schildklier al eens nagekeken?
Nee schildklier is nooit nagekeken, bloedgeprikt om tekorten e.d. te checken eigenlijk ook nooit. Het ging, als ik naar de huisarts ging, eigenlijk altijd puur om het psychologische deel, en werd dan doorverwezen naar een therapeut, maar ik ben me nu aan het orienteren om het dus eens op een andere manier te laten nakijken.

Vind het alleen lastig hoe dit te brengen. Mijn ervaringen met huisartsen zijn niet zo bijster goed, en beetje bang om met een kluitje het riet in te worden gestuurd.
Ik zou iig bij de huisarts vragen om een vit D, vit B12 en een schildklier test te laten prikken.

Verder zou je hier eens kunnen kijken:

http://www.dehormoonfactor.nl/hormoonfactor
quote:jellybelly schreef op 25 maart 2016 @ 20:37:

Nee schildklier is nooit nagekeken, bloedgeprikt om tekorten e.d. te checken eigenlijk ook nooit. Het ging, als ik naar de huisarts ging, eigenlijk altijd puur om het psychologische deel, en werd dan doorverwezen naar een therapeut, maar ik ben me nu aan het orienteren om het dus eens op een andere manier te laten nakijken.

Vind het alleen lastig hoe dit te brengen. Mijn ervaringen met huisartsen zijn niet zo bijster goed, en beetje bang om met een kluitje het riet in te worden gestuurd.

Je hebt daar zelf ook een aandeel in. Zeg wat je wilt, duidelijk en waarom. Een huisarts kan niet ruiken wat jij wilt en als je duidelijk aangeeft wat je klachten zijn, dat je het psychische al onderzocht hebt en nu graag lichamelijk onderzoek wilt om dingen uit te sluiten, dan kan ik me niet voorstellen waarom een huisarts zou weigeren. Misschien krijg je hierdoor een goede ervaring; als je merkt dat er naar je geluisterd wordt als je duidelijk bent?

En als het echt heel lastig voor je is; iemand ter ondersteuning meevragen?
Kijk eens bij Ralph Moorman en zijn hormoontherapie/dieet.
quote:Wining schreef op 25 maart 2016 @ 21:00:

[...]

Je hebt daar zelf ook een aandeel in. Zeg wat je wilt, duidelijk en waarom. Een huisarts kan niet ruiken wat jij wilt en als je duidelijk aangeeft wat je klachten zijn, dat je het psychische al onderzocht hebt en nu graag lichamelijk onderzoek wilt om dingen uit te sluiten, dan kan ik me niet voorstellen waarom een huisarts zou weigeren. Misschien krijg je hierdoor een goede ervaring; als je merkt dat er naar je geluisterd wordt als je duidelijk bent?

En als het echt heel lastig voor je is; iemand ter ondersteuning meevragen?Dit zou ik ook doen. En van tevoren mijn vragen en de dingen die ik onder de aandacht wil brengen opschrijven.
quote:lolly-pop schreef op 25 maart 2016 @ 21:01:

Kijk eens bij Ralph Moorman en zijn hormoontherapie/dieet.Schreef ik al. Nogmaals de link:

http://www.dehormoonfactor.nl/hormoonfactor
quote:lolly-pop schreef op 25 maart 2016 @ 21:01:

Kijk eens bij Ralph Moorman en zijn hormoontherapie/dieet.Kwakzalverij
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven