Gezondheid alle pijlers

Gevoelig voor E-nummers

04-05-2016 15:21 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje weet ik dat ik gevoelig ben voor sommige E-nummers. Dan gaat het om smaakversterkers ( de bekende E621 o.a. ) emulgator, en sommige conserveermiddelen.

Het veroorzaakt bij mij:

Maag en darm klachten, zoals pijn , krampen en diarree, slecht slapen, misselijk.

Dit heeft best veel consequenties. Vers thuis koken is geen probleem, vind ik zelfs leuk, want koken is mijn hobby. Maar buiten de deur eten is lastiger.

Zijn er meer mensen die dit hebben, misschien kunnen we tips uitwisselen.
I believe in good
Solomio, wel of niet kankerverwekkend interesseert me eigenlijk geen reet.

Ik opende een topic omdat ik fysieke klachten krijg van enkele additieven. Ik had het over sommige emulgators en smaakversterkers. Troep met aspartaam eet ik sowieso nooit omdat ik niet van light producten houd.

Wat jij wel of niet onzin vindt, interesseert me hoegenaamd ook geen reet. Al s je het goed vindt, sluit ik de discussie met jou.

Iedereen die gereageerd heeft met voor mij zinnige informatie dank ik vriendelijk.
I believe in good
quote:belgali schreef op 05 mei 2016 @ 23:05:

Sorry ik kom uit het Zuiden, dus kan je geen tips geven voor de Randstad. Ik ben gewoon door de huisarts verwezen naar dermatoloog ivm eczeem. Daar heb ik dan weer een verwijzing naar de allergologisch diëtist van gekregen. Gewoon binnen het lokale ziekenhuis. Super geholpen.

Raad van mijn dermatoloog omdat ik veel niet verdraag (voeding maar ook pollen en contactallegieen) : niet alles gaan vermijden!!! Je afweersysteem wordt er alleen overactiever van en zal door steeds meer (in essentie onschuldige) stoffen getriggerd gaan worden.Dat probeerde ik ook inderdaad, om niet alles te vermijden. Maar als je dan ernstige klachten krijgt, is dat wel heel moeilijk.
I believe in good
quote:zuidwester schreef op 06 mei 2016 @ 09:24:

Ik opende een topic omdat ik fysieke klachten krijg van enkele additieven. Ik had het over sommige emulgators en smaakversterkers. Troep met aspartaam eet ik sowieso nooit omdat ik niet van light producten houd.

Wat jij wel of niet onzin vindt, interesseert me hoegenaamd ook geen reet. Al s je het goed vindt, sluit ik de discussie met jou.

Iedereen die gereageerd heeft met voor mij zinnige informatie dank ik vriendelijk.En we weten nog steeds niet waar je dan precies klachten van krijgt. Je vraagt of we willen meedenken, maar je wil niets horen over dingen die wetenschappelijk zijn aangetoond. Wat wil je wel horen?
Dat had ik wel geschreven, hoor. Smaakversterkers, zoals o.a. Vetsin, en kunstmatige emulgators. Voor de derde keer.

Maar blijkbaar zijn er weinig lotgenoten hier op dit forum, dat kan.

Zonnige dag iedereen!
I believe in good
quote:zuidwester schreef op 06 mei 2016 @ 09:24:

Iedereen die gereageerd heeft met voor mij zinnige informatie dank ik vriendelijk.

Discussie voer je meestal met minimaal 2 mensen, dus eenzijdig afsluiten is lastig.

Dat het wetenschappelijke gehalte van onderzoeken je niet interesseert was me al duidelijk.

Het vaststellen van overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen is heel erg lastig. Je zou namelijk eerst alle eventueel verdachte middelen moeten vermijden en dan langzaam één voor één die stofjes weer toevoegen aan je dieet en zo kijken waar je precies op reageert. Liefst dan ook nog zonder dat je weet dat je een bepaald stofje weer binnenkrijgt.

Je kunt jezelf namelijk enorm wijsmaken dat je van bepaalde dingen last krijgt, alleen al doordat je er op let. De stoffen waar jij gevoelig voor bent komen namelijk ook van nature in diverse levensmiddelen voor, maar daar krijgen ze geen e-nummer, omdat ze niet apart zijn toegevoegd. Zolang jij dus geen last hebt van die voedingsmiddelen waar die stofjes van nature inzitten is je verhaal gewoon onzin.

Dat jij dat allemaal niet wilt weten, prima, maar dan krijg je dus dit soort reacties.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik weet dat mijn vader niet tegen E621 kan, waarbij de gevolgen echt zichtbaar zijn wanneer hij daar teveel van binnen krijgt. Terwijl alle E-nummers uitgebreid zijn getest en ook gewoon in een natuurlijke vorm in voedsel voorkomen. Met toxiciteiten is het de hoeveelheid die iets uitmaakt hoe men er op reageert. Alleen is het gewoon veel te kort door de bocht om alles maar op een grote hoop te gooien. Het zijn de moleculaire verbindingen die het verschil maken. Het lichaam kan geen Natrium aan en geen Chloor aan, maar NatriumChloride heeft het nodig om in leven te blijven.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:zuidwester schreef op 06 mei 2016 @ 10:24:

Dat had ik wel geschreven, hoor. Smaakversterkers, zoals o.a. Vetsin, en kunstmatige emulgators. Voor de derde keer.

Maar blijkbaar zijn er weinig lotgenoten hier op dit forum, dat kan.

Zonnige dag iedereen!

Dat je hier niet serieus genomen wordt, komt omdat je niet serieus genoeg bent in je antwoorden.

De groep waar jij zegt gevoelig voor te zijn, is met de door jou gebruikte woorden nog steeds diffuus. Om welke smaakstoffen gaat het nu precies? Welke kunstmatige emulgatoren roepen gevoelige reacties op?

Zolang je onduidelijk blijft in je uitleg, denkt men (en in ieder geval ikzelf): wéér zo'n e-zeur die met een windje mee waait. Hier zo lezende op het forum krijgen mensen over de meest uiteenlopende zaken goed advies. Het helpt als je zelf helder en duidelijk bent.
quote:Solomio schreef op 06 mei 2016 @ 10:24:

[...]

De stoffen waar jij gevoelig voor bent komen namelijk ook van nature in diverse levensmiddelen voor, maar daar krijgen ze geen e-nummer, omdat ze niet apart zijn toegevoegd. Is er voor jou verschil tussen stoffen die van nature in levensmiddelen voorkomen en kunstmatige (dus gefabriceerd) die worden toegevoegd?
http://www.ahealthylife.nl/lijst-van-e-nummers/

In deze lijst vind je alle e-nummers.

Als kraanwater een E-nummer zou krijgen zouden er onmiddellijk duizenden mensen bijkomen die allergisch dan wel intolerant zijn, er staat dan immers een E-nummer op en dat is slecht.
verba volant, scripta manent.
quote:EHR schreef op 06 mei 2016 @ 10:50:

[...]

Is er voor jou verschil tussen stoffen die van nature in levensmiddelen voorkomen en kunstmatige (dus gefabriceerd) die worden toegevoegd?Niet per se nee.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Hoe weet je dat dan eigenlijk? In een saus uit een pakje zit toch niet 1 E-nummer?

Je hebt dus niets met wetenschappelijk onderzoek (wat voor andere onderzoeken zijn er?), want fybriodinges kan niet worden aangetoond. Foute logica, maar goed.

Ik zou gewoon naar de dokter gaan en onderzoeken laten doen, als je daar wel in gelooft. Maar ik denk niet dat je veel begrip kweekt bij mensen die met zakjes koken als jij zegt 'ja ik ga niet naar de dokter hoor, want onderzoek geloof ik niet in, maar laten jullie je zakjes staan voor mij want ik kan niet tegen E nummers').

Jaw, Na komt niet vrij voor in de natuur en het gaat om ionische verbindingen
quote:strikjemetstippels schreef op 06 mei 2016 @ 10:54:

Hoe weet je dat dan eigenlijk? In een saus uit een pakje zit toch niet 1 E-nummer?

Je hebt dus niets met wetenschappelijk onderzoek (wat voor andere onderzoeken zijn er?), want fybriodinges kan niet worden aangetoond. Foute logica, maar goed.

Ik zou gewoon naar de dokter gaan en onderzoeken laten doen, als je daar wel in gelooft. Maar ik denk niet dat je veel begrip kweekt bij mensen die met zakjes koken als jij zegt 'ja ik ga niet naar de dokter hoor, want onderzoek geloof ik niet in, maar laten jullie je zakjes staan voor mij want ik kan niet tegen E nummers').

Jaw, Na komt niet vrij voor in de natuur en het gaat om ionische verbindingen

Dat klopt, als je op zo'n pakje saus kijkt, staan er tig vreemde namen op. Het gaat mij natuurlijk niet om het feit dat deze additieven een e nummer hebben, zoals sommigen hier suggereren. Verder klamp ik me niet vast aan onderzoeken, maar heb sinds een paar jaar te maken met klachten na het eten van bepaald voedsel. Vroeger nergens last van gehad.... Heb het idee dat dat het gekomen is sinds de menopauze, nu ongeveer 3 jaar geleden. ( helaas vervroegd in de overgang). Dan ga je uitproberen. Heb een hekel aan artsen en probeer dat altijd zo lang mogelijk uit te stellen.

Aanvankelijk dacht ik dat het om suiker ging. Maar soms ging suiker eten prima, dus dan zal het dat niet zijn toch. Na 3 ja geëxperimenteer merk ik dat ik sterk reageer op de genoemde additieven. Nogmaals, wat onderzoeken beweren ( veelal geïnitieerd door de voedingsindustrie, dat maakt het verdacht) boeit me niet zo. Ik merk het gewoon aan mijn lijf.

Misschien toch maar weer terug naar de arts.
I believe in good
Dat zelf "klooien" en experimenteren doet meer kwaad dan goed : als jij een tijd iets gaat vermijden, dan zijn daarna de sporen in je bloed niet meer vindbaar, dus komt dat niet uit de bloedtest. Eerst dus weer een tijd weer "normaal" eten en dan naar de allergologisch diëtiste gaan, zodat een en ander meetbaar kan aangetoond worden.

Als ik alles ga vermijden waar ik niet tegen kan, dan word ik een kasplantje. Met het risico dat mijn afweer er steeds nieuwe stofjes bij gaat verzinnen, zodat het probleem als een olievlek uitdijt. Ik heb af en toe eczeem, dan smeer ik een zalfje. Jij bent af en toe misselijk na eten bij vrienden. Ik denk dat je ook geholpen kan zijn bij symptoombestrijding en dan toch gewoon leuk kan uit eten gaan. Misschien ben ik te makkelijk in dat denken, maar mensen die hooikoorts hebben, moeten toch ook gewoon een pilletje nemen om in de lente buiten te kunnen komen? Het is toch niet erg om even iets voor de misselijkheid te nemen, als je thuis wel al 95% klachtenvrij bent ?

En dan heb ik het niet over de echte gevaarlijke allergieën, waarbij je in anafylactische shock komt na het eten van een spoor pinda.

De onderzoeken waarover wij het hebben (krasjestest/eliminatie-provocatie) zoals uitgevoerd in het ziekenhuis zijn objectief en niet gesponsord door voedingsindustrie. Ik snap je weerstand daartegen niet zo. Laat je adviseren door een medisch professional en niet door zweverige types of via/via verhalen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:belgali schreef op 06 mei 2016 @ 12:13:

Dat zelf "klooien" en experimenteren doet meer kwaad dan goed : als jij een tijd iets gaat vermijden, dan zijn daarna de sporen in je bloed niet meer vindbaar, dus komt dat niet uit de bloedtest.

Geen idee of er allergie of overgevoeligheid is bij bijv E621. Bij een overgevoeligheid komt er volgens mij niets uit een test ( buj allergietest wordt gekeken naast histamine release en bij een overgevoeligheid komt er geen histamine vrij) hoewel de klachten gelijk kunnen zijn.

Het is redelijk makkelijk grotendeels te omzeilen ( geen kant en klaar produkten), volgens mij zijn Chinese restaurants ook grootverbruiker van vetsin.

Ik ben allergisch voor een aantal dingen, die eet ik niet, vanzelfsprekend. Sommige produkten kan ik zelfs beter niet aanraken.

Op vetsin reageren heel veel mensen ( dwz op de hoeveelheid die in Chinese restaurants wordt gebruikt).

Ik heb er flink last van gehad in het verleden en mijdt dat eten dan ook. Omdat ik nauwelijks gebruik maak van kant en klaar produkten kom ik er ook niet verder mee in aanraking. Dat het in tomaten zit wist ik niet. Ik kan daar niet zo goed tegen maar dat heb ik met meer produkten uit de nachtschadefamilie.

Roma tomaten en cherrytomaatjes gaat niet, de rest wel. Ik krijg soms last met aardappelen schillen, heb nog niet helder wat het verschil maakt. Als ik last krijg neem ik een histaminepilletje.

Je kunt een voedseldagboek bijhouden. Vermijd kant en klare produkten en schrijf alles op.

Misschien komt er iets uit, misschien niet. Misschien ga je gezonder eten agv dat dagboekje en verdwijnen daarmee al klachten.
Je bent zelf een theepot
Mosterd .
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hangt hooikoorts samen met overgevoeligheid voor rauwe appel, (wilde) perzik, hazelnoten en walnoten ?

(Ik ben officieel allergisch voor grassenmix en nikkel)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nog even TO

Denk je dat je er niet tegen kunt of weet je dat?

Je s hrijft bijv. dat je allergisch bent voor conserveermiddelen, maar dat is nogal een ruim begrip. Het is suf om moeilijk te doen als zou blijken dat het bijv alleen MNG is waar je niet tegen kunt en dat is redelijk te vermijden
Je bent zelf een theepot
quote:Snoesje666 schreef op 06 mei 2016 @ 21:38:

Hangt hooikoorts samen met overgevoeligheid voor rauwe appel, (wilde) perzik, hazelnoten en walnoten ?

Bij mij wel.

Ik ben oa allergisch voor appel, steenvruchten, noten ( behakve cashewnoten) en had de vroege voirjaars hooikoorts ( als de bloesem er is). Mijn hooikoorts is wat veranderd ( iets dat ik meer hoor: langer last maar minder klachten)
Je bent zelf een theepot
quote:Snoesje666 schreef op 06 mei 2016 @ 21:38:

Grassen bloeien later dan de appelbloesem, de hazelnootboom bloeit zelfs heeeeel vroeg.

Ik had alleen last in het vroege voorjaar, wel heel veel last, letterlijk ziekmakend. Nu zijn mijn klachten veel milder, wel langer.

De voedselallergie van nu had ik al op kinderleeftijd. Tussen mijn 25 en 40ste ongeveer wS het uitgebreider, daarna werd het weer minder en is het weer zoals vroeger.
Je bent zelf een theepot
quote:Solomio schreef op 05 mei 2016 @ 17:51:

[...]

Waarmee je nog eens extra bewijst dat je geen idee hebt waar je over praat.

Aspartaam is mss wel het meest onderzochte stofje ter wereld inmiddels en er is juist aangetoond dat het NIET kankerverwekkend is. Keer op keer op keer op keer.

En iedereen die gelooft dat het wel kankerverwekkend is heeft dus geen idee waar hij/zij over praat.

En dat geldt ook voor dat levensgevaarlijke vetsin. En al die andere enorm giftige e-nummers.Vetsin is gewoon mononatriumglutamaat. Zit onder andere in aardappelen. Maar ja, het is enorm gevaarlijk https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat
Noem me lief nu ik nog leef!
Weet je wat het is TO. Er zijn aardig veel mensen die al snel roepen ergens allergisch voor te zijn. Wat zij dan zelf vertalen naar nooit meer mogen eten of gebruiken. Dit is heel vervelend voor de mensen die echt allergisch zijn, aangetoond door de arts (shock).

Als ik wit brood eet en mijn muesli laat staan, dan gaat mijn stoelgang echt niet lekker! Ik hen daar dan echt last van, maar dat wil niet zeggen dat ik geen wit brood meer kan of mag eten.

In mijn vakgebied heb ik erg vaak te maken met mensen die roepen ergens allergisch voor te zijn. Ze vinden dat het medisch noodzakelijk is om die "andere" te krijgen, omdat ze daar niet allergisch voor zijn. Als ik kijk naar de ingrediënten, de fabriek waar het gemaakt is alles is identiteit, maar toch beweren mensen dat zij hetgeen moeten hebben dat de maatschappij 8x (ja niet overdreven) zoveel kost dan de andere identieke.

Weet je, soms vind ik het heel vervelend voor andere, maar ik wordt soms een beetje moe van allergieën.
quote:Schmett schreef op 06 mei 2016 @ 22:13:

Weet je wat het is TO. Er zijn aardig veel mensen die al snel roepen ergens allergisch voor te zijn. Wat zij dan zelf vertalen naar nooit meer mogen eten of gebruiken. Dit is heel vervelend voor de mensen die echt allergisch zijn, aangetoond door de arts (shock).

Als ik wit brood eet en mijn muesli laat staan, dan gaat mijn stoelgang echt niet lekker! Ik hen daar dan echt last van, maar dat wil niet zeggen dat ik geen wit brood meer kan of mag eten.

In mijn vakgebied heb ik erg vaak te maken met mensen die roepen ergens allergisch voor te zijn. Ze vinden dat het medisch noodzakelijk is om die "andere" te krijgen, omdat ze daar niet allergisch voor zijn. Als ik kijk naar de ingrediënten, de fabriek waar het gemaakt is alles is identiteit, maar toch beweren mensen dat zij hetgeen moeten hebben dat de maatschappij 8x (ja niet overdreven) zoveel kost dan de andere identieke.

Weet je, soms vind ik het heel vervelend voor andere, maar ik wordt soms een beetje moe van allergieën.

Jij overdrijft het dan weer de andere kant op.

Je kunt ergens allergisch voor zijn zonder in een anafylactische shock te raken. Dat bepaalde klachten zomaar aan allergie worden toegeschreven: eens. Maar niet alle allergieen leiden tot een shock
Je bent zelf een theepot
quote:Schmett schreef op 06 mei 2016 @ 22:13:

Weet je wat het is, ik heb nergens geschreven allergisch te zijn. Wel heb ik gezegd gevoelig, intolerant, te zijn voor SOMMIGE ingrediënten. Als ik al drie jaar met buikpijn en diarree ( onder andere) reageer op vooral sauzen, soepen, kant en klaar spul, jus, chips die niet naturel is, ijs, dan is het een opeenstapeling die vraagt om een conclusie. Er is een groot verschil tussen allergie en intolerantie. Een klein hapje is bij mij ook geen probleem, een heel bord helaas wel. Ik opende dit topic omdat ik dacht en denk dat ik vast niet de enige ben op deze wereld die hiermee kampt. Ik dacht in mijn onschuld reacties te kunnen krijgen van mensen die het herkennen, tja naïef. Blijkt nu.

Ik schijn me ineens te moeten verdedigen, verantwoorden, wordt uitgemaakt voor zeur en hypochonder, en dat ik hoor bij de e nummers sekte..... Ik zal hier niet gauw nog een topic openen!

Ik wil de mensen bedanken die normaal gereageerd hebben, ik heb daar zeker wat aan gehad.
I believe in good
quote:zuidwester schreef op 07 mei 2016 @ 10:35:

[...]

Weet je wat het is, ik heb nergens geschreven allergisch te zijn. Wel heb ik gezegd gevoelig, intolerant, te zijn voor SOMMIGE ingrediënten. Als ik al drie jaar met buikpijn en diarree ( onder andere) reageer op vooral sauzen, soepen, kant en klaar spul, jus, chips die niet naturel is, ijs, dan is het een opeenstapeling die vraagt om een conclusie. Er is een groot verschil tussen allergie en intolerantie. Een klein hapje is bij mij ook geen probleem, een heel bord helaas wel. Ik opende dit topic omdat ik dacht en denk dat ik vast niet de enige ben op deze wereld die hiermee kampt. Ik dacht in mijn onschuld reacties te kunnen krijgen van mensen die het herkennen, tja naïef. Blijkt nu.

Ik schijn me ineens te moeten verdedigen, verantwoorden, wordt uitgemaakt voor zeur en hypochonder, en dat ik hoor bij de e nummers sekte..... Ik zal hier niet gauw nog een topic openen!

Ik wil de mensen bedanken die normaal gereageerd hebben, ik heb daar zeker wat aan gehad.Je zou kunnen overwegen geen kant en klaar spul meer te eten, zelf gemaakte soep of saus is veel lekkerder en je hoeft niet bang te zijn dat er levensbedreigende E nummers inzitten. Die zitten overigens van nature ook in verse waren waar niets aan is toegevoegd. Geen mens verplicht je om soep uit blik te eten, dat geldt ook voor chips. Waar je niet tegen kunt laat je staan.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 07 mei 2016 @ 10:43:

[...]

Je zou kunnen overwegen geen kant en klaar spul meer te eten, zelf gemaakte soep of saus is veel lekkerder en je hoeft niet bang te zijn dat er levensbedreigende E nummers inzitten. Die zitten overigens van nature ook in verse waren waar niets aan is toegevoegd. Geen mens verplicht je om soep uit blik te eten, dat geldt ook voor chips. Waar je niet tegen kunt laat je staan.Precies, dat schreef ik ook al.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven