Gevoelig voor E-nummers
woensdag 4 mei 2016 om 15:21
Sinds een tijdje weet ik dat ik gevoelig ben voor sommige E-nummers. Dan gaat het om smaakversterkers ( de bekende E621 o.a. ) emulgator, en sommige conserveermiddelen.
Het veroorzaakt bij mij:
Maag en darm klachten, zoals pijn , krampen en diarree, slecht slapen, misselijk.
Dit heeft best veel consequenties. Vers thuis koken is geen probleem, vind ik zelfs leuk, want koken is mijn hobby. Maar buiten de deur eten is lastiger.
Zijn er meer mensen die dit hebben, misschien kunnen we tips uitwisselen.
Het veroorzaakt bij mij:
Maag en darm klachten, zoals pijn , krampen en diarree, slecht slapen, misselijk.
Dit heeft best veel consequenties. Vers thuis koken is geen probleem, vind ik zelfs leuk, want koken is mijn hobby. Maar buiten de deur eten is lastiger.
Zijn er meer mensen die dit hebben, misschien kunnen we tips uitwisselen.
I believe in good
dinsdag 19 september 2017 om 08:43
Dag Solomio, ik heb nergens gezegd dat ik ' bang ben voor E nummers. ' En ik snap als geen ander dat het ene E nummer het andere niet is. In mijn openingspost staat dat het om 'sommige E nummers' gaat bij mij. Dat had je kunnen lezen.
De manier waarop dan vervolgens door een hele club de draak wordt gestoken met een topic ( niet alleen deze) vanwege de vooringenomenheid van de desbetreffende figuren vind ik verontrustend. Blijkbaar is het tegenwoordig heel normaal om zo met elkaar om te gaan.
Maar ach, ik ben er inmiddels aan gewend dat dat hier doodnormaal is en ik lees er omheen.
De manier waarop dan vervolgens door een hele club de draak wordt gestoken met een topic ( niet alleen deze) vanwege de vooringenomenheid van de desbetreffende figuren vind ik verontrustend. Blijkbaar is het tegenwoordig heel normaal om zo met elkaar om te gaan.
Maar ach, ik ben er inmiddels aan gewend dat dat hier doodnormaal is en ik lees er omheen.
I believe in good
dinsdag 19 september 2017 om 08:52
Als jij het ervaart als de draak steken met je topic hebben we daar duidelijk een ander beeld bij.zuidwester schreef: ↑19-09-2017 08:43Dag Solomio, ik heb nergens gezegd dat ik ' bang ben voor E nummers. ' En ik snap als geen ander dat het ene E nummer het andere niet is. In mijn openingspost staat dat het om 'sommige E nummers' gaat bij mij. Dat had je kunnen lezen.
Je topictitel triggert idd het een en ander en mijn reacties zijn mede daarop gebaseerd, gecombineerd met de anti-e-nummer-hype die zowel hier op het forum als in onze hele maatschappij heerst.
En mss doe jij daar niet aan mee, dat kan, maar je OP in combinatie met je topictitel geeft mij niet die indruk.
Jammer dat je de reacties zo negatief opvat, want nogmaals: inzicht in hoe dat hele e-nummer-systeem werkt kan het leven juist een stuk makkelijker maken.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 19 september 2017 om 09:41
Zoals o.a. tomaten, paddestoelen, vis, aardappels, wortelen, koolsoorten, groene thee (!)Hayek schreef: ↑04-05-2016 15:46quote:EHR schreef op 04 mei 2016 @ 15:41:
[...]
Waarom jou weer facepalm?
Je zal de eerste niet zijn die aan de schijt gaat van aspartaam en hartkloppingen krijgt van vetsin.
Van aspartaam is dat een bekend effect.........
Het vervelende met ve-tsin/MSG/gistextract/E621 is dat mensen gek genoeg nooit problemen krijgen van producten waar het gewoon van nature in zit, maar waarbij het niet algemeen bekend is..........
Misschien als we dat E-nummer voortaan "umami" gingen noemen? Dat zal een stuk schelen !
dinsdag 19 september 2017 om 09:52
Heb jij dan ook last van voedingsmiddelen waar E-621 van nature (in grote hoeveelheden) in zit, zoals aardappels, vis, tomaten, groene thee?happyapple schreef: ↑17-09-2017 21:20Heb je dan toch totaal geen last van de smaakversterkers e621 etc?
Ik heb daar namelijk wel last van. Krijg er migraine en /of darmklachten van. Thuis let ik er zelf goed op en in een restaurant neem ik bijv geen sauzen bij het vlees etc.
dinsdag 19 september 2017 om 09:52
Ook al zo'n sneue en kleinzielige reactie.
dinsdag 19 september 2017 om 09:55
Je kunt beter geen vlees meer eten. Daar zit van nature veel MSG in....happyapple schreef: ↑17-09-2017 21:20Heb je dan toch totaal geen last van de smaakversterkers e621 etc?
Ik heb daar namelijk wel last van. Krijg er migraine en /of darmklachten van. Thuis let ik er zelf goed op en in een restaurant neem ik bijv geen sauzen bij het vlees etc.
dinsdag 19 september 2017 om 10:00
Ik ben het juist met jou eens! Veel consumenten weten niet dat MSG (oftewel umami) van nature in veel voedingsprodukten zit.
Een kennis van mij ageert bijv. tegen het e-nummer monosodiumglutamaat maar drinkt wel groene thee. Als er één voedingsprodukt is dat veel MSG bevat, is het groene thee....
Ik schuif echt niet alles voedselintolerantie aan de kant, ben zelf bijv. iets gevoelig voor zuivel en zure produkten als paprika en citrus, maar veel angsten zijn te wijten aan onwetendheid. Van iedereen die een paar geleden beweerde zich veel beter te voelen met spelt, had slechts een klein percentage écht coeliakie. Toch heeft de spelthype veel goed opgeleverd voor mensen die écht geen gluten kunnen verdragen: er zijn nu veel meer glutenvrije produkten verkrijgbaar.
dinsdag 19 september 2017 om 10:23
Maar spelt is niet glutenvrij toch?
Denk dat je de update van TO hebt gemist Amarna, het blijkt dat ze niet tegen soja kan. Hoe ze dat heeft ontdekt heeft ze helaas nog niet gemeld. Ik neem aan dat ze toch nader onderzoek heeft laten doen, en dat is dus verstandig, veel beter dan in het wilde weg van alles gaan vermijden omdat je denkt dat...
Denk dat je de update van TO hebt gemist Amarna, het blijkt dat ze niet tegen soja kan. Hoe ze dat heeft ontdekt heeft ze helaas nog niet gemeld. Ik neem aan dat ze toch nader onderzoek heeft laten doen, en dat is dus verstandig, veel beter dan in het wilde weg van alles gaan vermijden omdat je denkt dat...
dinsdag 19 september 2017 om 10:28
dinsdag 19 september 2017 om 10:31
Vandaar mijn smiley erachter. Mijn opmerking was sarcastisch/ironisch/whatever bedoeld.amarna schreef: ↑19-09-2017 10:00Ik ben het juist met jou eens! Veel consumenten weten niet dat MSG (oftewel umami) van nature in veel voedingsprodukten zit.
Een kennis van mij ageert bijv. tegen het e-nummer monosodiumglutamaat maar drinkt wel groene thee. Als er één voedingsprodukt is dat veel MSG bevat, is het groene thee....
Ik schuif echt niet alles voedselintolerantie aan de kant, ben zelf bijv. iets gevoelig voor zuivel en zure produkten als paprika en citrus, maar veel angsten zijn te wijten aan onwetendheid. Van iedereen die een paar geleden beweerde zich veel beter te voelen met spelt, had slechts een klein percentage écht coeliakie. Toch heeft de spelthype veel goed opgeleverd voor mensen die écht geen gluten kunnen verdragen: er zijn nu veel meer glutenvrije produkten verkrijgbaar.
dinsdag 19 september 2017 om 15:20
Amarna, nee. Gefermenteerde soja kan ik wel verdragen. Door het fermentatieptoces worden namelijk de soja-eiwitten vernietigd.
En zoals ik al eerder schreef: ook soja lecithine is voor mij een no go. ( E 322). Maar dat had ik twee keer geschreven. Ik stop met herhalen.
Of er een anti E nummer hype is/was is volkomen langs mij heen gegaan. Ik houd mij daar niet mee bezig
Spelt bevat ook gluten. Voor de coeliaki patiënten is spelt niet geschikt.
En zoals ik al eerder schreef: ook soja lecithine is voor mij een no go. ( E 322). Maar dat had ik twee keer geschreven. Ik stop met herhalen.
Of er een anti E nummer hype is/was is volkomen langs mij heen gegaan. Ik houd mij daar niet mee bezig
I believe in good
dinsdag 19 september 2017 om 18:23
In aardappels zit ook e621. Sorry.zuidwester schreef: ↑05-05-2016 13:38Zolang ik alleen groente, rijst, aardappels en vlees ( onbewerkt ) bestel, gaat het goed
Verder is er in het jaar 2000 een dubbelblind onderzoek gedaan naar de uitwerking van e621, waarbij geen reacties werden vastgesteld?
Ja, ik hoor ook bij de critici.
Ik wil niet zeggen dat e-nummers altijd onschuldig zijn, of dat je er helemaal naast zit, maar hopelijk sla je er niet in door. Probeer een beetje rationeel te blijven en luister niet alleen maar naar je gevoel, maar ook naar de wetenschap. En als je wilt dat men zonder pakjes voor je kookt, moet dat te doen zijn. Maar geef dat dan van tevoren aan bij de gastheer/-vrouw. Aan tafel zitten en dan gaan miepen over gebruikte additieven is ronduit vervelend.
dinsdag 19 september 2017 om 19:25
zuidwester schreef: ↑19-09-2017 15:20Amarna, nee. Gefermenteerde soja kan ik wel verdragen. Door het fermentatieptoces worden namelijk de soja-eiwitten vernietigd.
Soja lecithine of gewoon lecithine (E322)? Het geeft alleen aan waar het uit gewonnen is, in dit geval soja. Het is wel vreemd als je daar niet tegen kan aangezien lecithine in elke cel van jouw lichaam zit.
Enne, Miso is een heel bekend gefermenteerd soja product en zit barstensvol eiwitten. Het is onzin dat het fermentatieproces de eiwitten vernietigt,
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
dinsdag 19 september 2017 om 21:28
Ik heb vooral last van bijv. de hoeveelheden vet-sin die bij de Chinees gebruikt worden. Een portie babi pangang staat bij mij garant voor migraine, dus dat eet ik maar gewoon niet meer. Maar ik krijg ook migraine van kaas, dus het is niet dat ik 'bang' ben voor e-nummers op zich.
En soms kan iets misschien net de druppel zijn, want ik heb inderdaad ook wel eens last gehad na het eten van veel tomaten.
Maar ik voel me er dus het beste bij om de toevoeging E621 zoveel mogelijk te vermijden.