Gezondheid alle pijlers

Gezond leven past niet bij mij, hoe hou ik het vol?

20-07-2009 10:38 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo, mijn eerste topic op deze pijler.

Ik ben vorige week ingestort, letterlijk, en op de eerste hulp beland.

Nu moet ik deze week naar de cardioloog en in afwachting daarvan moet ik heel rustig aan doen.

Ik moet sowieso drastisch mijn levensstijl wijzigen.

Ik was altijd erg laat op, veel roken en drinken en altijd bezig met van alles.

Nu moet ik dus heel erg rustig aandoen, veel slapen, niet roken en drinken en heel gezond eten.

Dat eten lukt redelijk met af en toe een dipje maar de rest is echt zo niet mij!!!

Hoe maak ik me deze levensstijl eigen en hoe maak ik het minder moeilijk vol te houden?

Ik weet natuurlijk dat het MOET maar daar ben ik er nog niet mee.

Is het makkelijker vol te houden als ik af en toe een beetje zondig of is het beter om radicaal het roer om te gooien en ben ik dan nog wel dezelfde Mamalief?
Thyra, het gaf me geen goed gevoel maar ik denk dat het een soort vluchtgedrag was.

Verdoven op wat voor manier dan ook.

Nu ik wakker en helder in mijn bedje lig komt er heel wat naar boven en denk dat ik daarvoor op de vlucht was.

Denk nu: laat het maar komen, alle zooi eruit, dat hoort ook bij normaal en gezond leven!
Graag wil ik eerst even melden dat ik het ontzettend dapper van je vind dat je hier je verhaal doet. Er rust nogal een taboe op 'bewust ongezond leven'.

On topic;

Je bent op de eerste hulp beland. ONGEZOND leven is gewoon geen optie meer voor je. Het levert je namelijk niks op behalve het ziekenhuis. En hou dat gewoon in je achterhoofd bij elke keuze (gezond of ongezond) waar je voor staat. Ongezond is gewoon geen optie. Klaar.

Ik heb lang geleden ook in jouw schoenen gestaan en natuurlijk is het moeilijk in het begin, maar je krijgt er zo veel voor terug. Als iemand mij 13 jaar geleden had gezegd dat ik vandaag de dag een sportief type zou zijn met een heel gezonde levensstijl had ik die persoon in het gezich driedubbel uitgelachen. Maar dat is wel wat ik ben geworden.... Van te veel feestjes met drank en sigaretten (hell, mijn eerste stak ik al op nog voor ik in de badkamer was 'sochtends vroeg en als er een fles wijn open ging ergens dan moest die gewoon leeg) naar iemand die gewoon halve marathons loopt! En dat voelt vreselijk goed.

Ik ben nooit 'ingestort', ik heb zelf de knoop doorgehakt. Maar bij jou is het niet eens meer een kwestie van willen.... maar doen. Je hebt namelijk geen andere keuze. Denk dan ook niet na over 'hoe gezellig het had kunnen zijn als je nog wel mocht drinken en roken'... dan die 'hoe' bestaat niet meer en zit niet meer in je optiepakket. Je beland er door in het ziekenhuis.
En inderdaad, is het niet gewoon verstandiger om hulp in te schakelen? Het klinkt alsof je behoorlijk wat dingen moet doorvoeren, dus een beetje hulp kan geen kwaad en vergroot je kans op slagen lijkt me.
Ik zal dat topic eens doorlezen en me misschien aansluiten.

Ik ga nu eerst de pc uitzetten en me douchen en aankleden en de frisse buitenlucht in!
Jij was toch ook oppasadres voor andermans kinderen? Hoe kreeg je mensen zo gek om hun kids in 'n huis te laten waarin de oppasser rookt als 'n ketter?

Verder gewoon coldturkey en jezelf in 't weekend verwennen met 'n wijntje/biertje. Op tijd naar bed en op tijd er uit. Ga iets sportiefs doen, dan voel je je ook beter over jezelf dan wanneer je alleen maar in huis rondhangt.

Oh, en wat betreft visite die iets wil drinken waar jij je niet meer toe wilt laten verleiden: koop iets voor hen wat zij lusten en jij niet of laat ze gewoon rekening houden met jou. Ik haal geen snaai in huis omdat ik op de lijn let en koop voor bezoek olijven (ik vind olijven het goorste wat er bestaat) zij blij, ik geen verleiding om toch mee te snaaien.
quote:mamalief schreef op 20 juli 2009 @ 11:17:

Thyra, het gaf me geen goed gevoel maar ik denk dat het een soort vluchtgedrag was.

Verdoven op wat voor manier dan ook.

Nu ik wakker en helder in mijn bedje lig komt er heel wat naar boven en denk dat ik daarvoor op de vlucht was.

Denk nu: laat het maar komen, alle zooi eruit, dat hoort ook bij normaal en gezond leven!

Doe dat ook met mate en begeleiding. Zoals je vol overgave in drank en slechte gewoontes kan stoppen, kan je misschien ook doorslaan in verwerken van allerlei zaken. De boekenkast niet over je heen trekken als je het wilt opruimen, want dan kom je heel snel in een depressie terecht.

Maak je leven fijn. Ga sporten onder begeleiding (intentie is er, goed!) Maak een dag schema en eet gezond, lekker en leuk. Volg een kookcursus. Zorg dat je niet alleen afkickt van verslavend gedrag maar stort je niet in allerlei ellende erbij. Dat trekt geen mens. Een moment reserveren voor je ellende, veel voor je verplichtingen en een hoop voor plezier. Zo hou je het vol.
Doe dingen die je trots maken dat je ze kan, dat je ze bereikt hebt, die jou motiveren.
Hoi Mamalief,

Als ik je zo lees, vlucht je in ongezond gedrag omdat je lief voor jezelf wilt zijn. Je voelt je slecht, dus dan mag je als cadeautje een sigaret, of een biertje, of nog een paar uur fijn forummen. Alles om maar niet last te hebben van die nare gevoelens.

Op het moment zelf voelt dat heel bevredigend en fijn, maar achteraf heb je spijt. Het zijn kortetermijnoplossingen die op de lange termijn heel schadelijk zijn. En dat weet je, maar je denkt dat ongezonde gedrag nodig te hebben om je ok te voelen.

Je moet dus op zoek naar nieuwe dingen die fijn voelen en dat ook zijn. Thrya gaf goede tips. Beloon jezelf met een tijdschrift of met een bezoekje aan de kapper, niet meer met sigaret of alcohol. Of geniet gewoon maar eens van de zon op je gezicht, dat is ook een cadeautje waardoor je je direct weer wat prettiger voelt.

Zet de computer en de tv uit op het moment dat je kinderen naar bed zijn. Besteed de avonduren eens bewust zonder afleiding, dan zul je merken dat je om tien uur waarschijnlijk gewoon moe bent. En lig je vanzelf op tijd in bed. Internet en televisie zijn verraderlijk: ze zorgen voor instant vermaak waar je weinig voor hoeft te doen, en houden je daardoor veel te lang wakker.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Das inderdaad ook een goeie tip, Elninjoo: sporten. Kan ook erg verslavend werken, en je voelt je zo goed na het sporten. (hardlopen kan ik je aanbevelen )
Sport je ook? Ik denk dat als je je lichaam afmat, je ook vanzelf meer wil slapen en vroeger naar bed gaat (zo werkt het voor mij tenminste wel, als ik vanalles doe, maar niets actiefs, dan ben ik s avonds niet moe, en 's ochtends bij het opstaan nog wel).

Qua eten denk ik dat het gewenning is, ik heb zelf bv. nóóit meer zin in Burger King ofzo. Wel in chocola, maar dat eet ik dan ook gewoon. Als ik een keer Burger King wil haal ik het ook gewoon. Je hebt 30 dagen nodig voor een nieuwe gewoonte geloof ik, dus als je die dertig dagen een nieuw ritme aanneemt, met gezond eten ed. zou het daarna makkelijker moeten gaan.
Nou, 30 dagen zou wel heel mooi zijn! Mijn ervaring is dat je de eerste twee maanden doorkomt op adrenaline, het gevoel dat je echt met iets goed bezig bent. Bij mij kwam het omslagpunt na twee maanden pas, toen kreeg ik het echt moeilijk omdat je je dan pas realiseert dat het echt voor altijd is.

Het verschilt dus per persoon en het is ook zo moeilijk om je hierin te adviseren juist omdat het voor iedereen zo anders werkt. Ik ging 'cold turkey' maar heb mezelf daarin alleen maar meer in de nesten gewerkt omdat ik doorsloeg. Voor een ander werkt dit echter weer als een tiet.

Belangrijk is in ieder geval dat je eerlijk bent naar jezelf, inderdaad geen smoesjes gaat verzinnen en het belangrijkste is dat je ook in je dagelijks leven een klankbord zoekt. Iemand bij wie je bij wijze van spreken dag en nacht terecht kunt om even je frustraties te uiten maar ook om je successen te vieren.
Iig herkenbaar Mamalief, maar dat wist je al. Heb de rest niet gelezen maar zit nu met maag-en longontsteking thuis door dat ongezonde gedoe. Erna kan het weer met mate, denk ik dan maar.
Oh ik lees nu pas dat je nog niet mag sporten.

Weet je, gezond eten is echt véél lekkerder dan ongezond. Kan je (goed) koken? Trek er tijd voor uit, zie het als een soort hobby om wat lekkers en gezonds te maken voor je kinderen en jezelf.

Wat betreft drank las ik hier over fruitshakes en dat is een goeie, maak voor jezelf lekkere smoothies, shakes, sappen en bv. limonade enzo, en maak dat in het voren. Ook bv. capuccino of koffie met slagroom (wel niet zo heel gezond........). Als je dan zin krijgt in drank kan je een lekkere shake pakken.

Ik lust best wel een drankje, maar eerlijk is eerlijk, een shake van yoghurt met aardbeien, banaan en sinaasappel, daar kan natuurlijk niets tegenop!
Wel goed dat je nu ziet waar het probleem zit.

Als je zorgt dat uiteinelijk al je gewoontes de deur uit zet, en er nieuwe voor terugkiest, zie je er straks ook veel beter uit, en dan ben je één en al GIRLPOWERRRR, om het maar ff zo te zeggen.

Je redt het wel, zo moet je jezelf zien, en tegen jezelf praten!
quote:mamalief schreef op 20 juli 2009 @ 11:01:

[...]

Ook zoiets: Ik heb dus omdat ik weet dat ik zwak ben geen bier in huis, als ik dan onverwachts visite krijg dan voelen ze zich niet welkom omdat ik het niet heb en blijven ze dus weg....

Dat is één van de mindere kanten van dat afkicken van mijn gewoontes.

Ik heb geen koekjes in huis, want die zijn op voor de visite (onverwachts) komt. Alleen dus als ik weet dat er iemand komt haal ik wat, anders pech gehad.

Heb trouwens nog niemand horen klagen.

Bij iemand anders pas ik me aan, trekt die een wijnfles openn, dan doe ik mee, gaat die aan de sap dan doe ik dat mee.

Alleen als ze aan de thee gaan , waardeer ik t wel als ze voor mij n bakkie koffie zetten, Ik zet oook thee speciaal voor t bezoek (Op verzoek)

A
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Drankverslaving is meestal om iets te vergeten, jezelf te willen verdoven, en voor de gezelligheid onder vrienden (grenzen vervagen, men heeft meer lol omdat ze zich niet meer in kunnen houden). Dat beseffen non-alcoholici gewoon niet zo goed. Dat sommige mensen een bepaalde vorm van sedatie willen omdat herinneringen/de werkelijkheid/verdriet te reeel is. En ja, Elk Perfect Mens hier kan het allemaal zonder. Nou, ik geef toe dat ik niet zonder sedatie kan. Hoewel ik gestopt ben met excessief zuipen en misschien 2 wijnglazen per week drink (als het niet minder is, maar ik zal wel weer meer gaan drinken als ik niet meer ziek ben), stop ik niet met tranquilizers. En dat dan ook met mate. En ja, je kunt uit de bocht vliegen maar dat is iets wat ik accepteer. Soms is minderen ook ok als je nog functioneren kunt op een normale manier. Ok, als je op de EH belandt dan moet er acuut iets drastisch gebeuren, maar ik zou niet geheel nuchter zonder sigaret door het leven willen gaan. Echt niet. Maakt me dat zwak? Prima. Maar dat ik normaal eet vind ik al een overwinning, wat een ander vindt moet 'ie naar de politie brengen. Ik heb natuurlijk geen kinderen die afhankelijk van me zijn, da's wel ietsje anders maar toch, dat veroordelende vind ik not done.
quote:Margaretha2 schreef op 20 juli 2009 @ 11:35:

Wat betreft drank las ik hier over fruitshakes en dat is een goeie, maak voor jezelf lekkere smoothies, shakes, sappen

Zoooooo lekker en snel klaar: 'smorgens verse jus in de beker van de staafmixer, handje aardbeien en een kiwi erbij, eetlepel lijnzaad, halve eetlepel echinaforce druppels en mixen maar. Kost je echt nog geen 5 minuten en het is heerlijk!

Dat is mijn ochtendritueel - uiteraard wel met wat afwisseling in soorten fruit.
Jee, da's schrikken! Maarrehh, als je denkt dat Mamalief gedefinieerd wordt door veel drinken, veel roken en algeheel slecht voor zichzelf zorgen, dan heb je een probleem dat nog groter is dan dat het nu al lijkt. Jij bent jij, en dat verandert niet door beter voor jezelf te zorgen. Jij blijft namelijk nog steeds jij, alleen in een wat gezondere verpakking.

Bovendien: je hoeft niet aan de driedubbelrechtsgedraaide grutten met gedroogd zeewier, je moet gewoon normáál gaan leven. Als je nou eens die focus afhaalt van 'gezond, gezond, gezond' en het gaat zien als 'normaal', dan lijkt de drempel misschien al een stuk lager. Het is namelijk heel normaal om gewoon goed voor jezelf te zorgen. Het is heel normaal om bijtijds naar bed te gaan en niet elke avond aan de drank te gaan en te roken. Da's niks bijzonders, en dus ook iets wat jij kan.
quote:Digitalis schreef op 20 juli 2009 @ 11:40:

Drankverslaving is meestal om iets te vergeten, jezelf te willen verdoven, en voor de gezelligheid onder vrienden (grenzen vervagen, men heeft meer lol omdat ze zich niet meer in kunnen houden). Dat beseffen non-alcoholici gewoon niet zo goed. Dat sommige mensen een bepaalde vorm van sedatie willen omdat herinneringen/de werkelijkheid/verdriet te reeel is. En ja, Elk Perfect Mens hier kan het allemaal zonder. Nou, ik geef toe dat ik niet zonder sedatie kan. Hoewel ik gestopt ben met excessief zuipen en misschien 2 wijnglazen per week drink (als het niet minder is, maar ik zal wel weer meer gaan drinken als ik niet meer ziek ben), stop ik niet met tranquilizers. En dat dan ook met mate. En ja, je kunt uit de bocht vliegen maar dat is iets wat ik accepteer. Soms is minderen ook ok als je nog functioneren kunt op een normale manier. Ok, als je op de EH belandt dan moet er acuut iets drastisch gebeuren, maar ik zou niet geheel nuchter zonder sigaret door het leven willen gaan. Echt niet. Maakt me dat zwak? Prima. Maar dat ik normaal eet vind ik al een overwinning, wat een ander vindt moet 'ie naar de politie brengen. Ik heb natuurlijk geen kinderen die afhankelijk van me zijn, da's wel ietsje anders maar toch, dat veroordelende vind ik not done.

Ik denk dat je al heel goed bezig bent en dat het gewoon veel is. Wat ik net al zei tegen mama, gooi niet die hele boekenkast ineens over jezelf heen.

Je hebt hier echter 1 gevaar tussen jou en mamalief. Jullie kunnen elkaar de verkeerde kant op adviseren. Elkaar negatief versterken. Ik denk ook dat in een stadium dat jullie echt bergopwaarts zijn jullie elkaar positief kunnen versterken. Geldt niet specifiek voor jullie twee, maar voor mensen die er midden in zitten en er nog niet zelf uitkomen.

Ik geloof dat omringen met normaliteit het beste is. Hoewel dat soms een allergische reactie kan opwekken houdt het je wel met voetjes op de grond.

Je kunt elkaar wel helpen door te stimuleren door te pakken.
Denk bv. ook aan buitenlands eten, bv. aziatisch is vaak heel gezond en mager, met veel groentes, mediterraan (vis, schaal en schelpdieren, pastas), indiaas (rijst curries etc), caribisch al is dat wel wat vetter (jerk chicken, hmmm.... gebakken banaan), mexicaans (tortillas gevuld met gehakt en groentes en saus), noord-afrikaans (couscous, tajine) enzovoort. Wel zelf klaarmaken en niet uit een pakje.
Ik vind dat er niet echt veroordelend gereageerd wordt hier op het topic, juist behulpzaam en supportive (kom effe niet op het woord).

Het is natuurlijk wel een zwakte als je niet zonder verdovingsmiddelen kan, maar zoals een andere forummer mij hier eens meldde, heeft elk mens zijn zwaktes en zit het bij mensen die bv. teveel eten (en ook teveel drinken) zichtbaar voor iedereen aan de buitenkant, terwijl andere zwaktes voor de goegemeente verborgen blijven.
Brain circuits take engrams (memory traces), and produce

neuroconnections and neuropathways only if they are

bombarded for 21 days in a row. This means that our brain

does not accept ?new? data for a change of habit unless

it is repeated each day for 21 days (without missing a day)

Particularly enlightening - and applicable to so many vital

situations in life - is Maltz' identification of the '21 day'

phenomenon: the fact that the human mind takes almost exactly

21 days to adjust to a major life change, universally - whether

it's a negative like a loss of a limb or a loved one, a change

of employment or residence, or positive like entering into a

new romantic relationship."

bron
Niemand veroordeelt hier, er wordt hier wel wat kont geschopt je, en dat lijkt me normaal en gezond. Want ik ben zeker niet perfect, ben zojuist begonnen aan lijnpoging 3.000.002 bijvoorbeeld, en sporten lukt me niet. Maar stoppen met roken is me wél gelukt en ik ben 15 kilo lichter dan ik 4 jaar geleden was.

En Digi, laten we nou vooral niet gaan doen alsof alle mensen die een regelmatig en redelijk gezond leven leiden de uitzonderingen zijn die zichzelf perfect vinden, want feit blijft dat de overgrote meerderheid van de mensheid prima met drank en dergelijk kan omgaan. Dat jij dat niet kan maakt jou niet slecht of zwak, maar het is níet de norm, niet normaal en niet gezond.
En ik snap overigens álles van verslavingen, ik zou geloof ik binnen no-time verslaafd kunnen zijn aan drinken bijvoorbeeld en dat is ook de reden waarom ik nooit meer drugs heb gebruik dan een enkel jointje jaren geleden. Een fles wijn móet bij mij leeg en op feestjes niet drinken vind ik saai en als ik gehoor zou geven aan mijn wensen zou ik elke avond aan de wijn zitten. Maar ik dóe het niet, want ik ken mezelf. Als ik te vaak denk '1 wijntje kan best' dan wordt het een gewoonte en ga ik het nodig hebben. Ben zo verslavingsgevoelig als de ziekte.
Het probleem is denk ik wel dat vrijwel alle oplossingen die jullie opperen zo veel tijd en vooral energie kosten, zoals koken en sporten.

Terwijl een sigaret voor instantgeluk zorgt, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Heel fijn als je zo moe bent, je uitgeput of gestresst voelt.

Misschien is het dan ook het handigst als je eerst leert om op tijd naar bed te gaan. Dus wat ik al schreef, computer en tv uit en om half elf gaan slapen. Dat scheelt al enorm en dan krijg je vanzelf meer energie om ook de andere dingen aan te pakken en je leefwijze te veranderen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven