Gezondheid alle pijlers

Gezwel in mijn buik

11-09-2009 22:05 431 berichten
Vanochtend heb ik een bezoekje aan de huisarts gebracht. Ik heb namelijk al een paar maanden last van vage buikklachten.

Ik dacht dat het een nieuw pijntje was van mijn spastische darm, of galstenen. Of dat het psychosomatisch was.

Maar nee, dat is het allemaal niet. Ik blijk namelijk een gezwel in mijn buik te hebben. En mijn huisarts zegt dat het nogal groot is. En ook dat het van alles kan zijn: goedaardig, kwaadaardig, of een vleesboom. En het kan mijn baarmoeder zijn, mijn eierstokken of mijn darmen. Kortom: er zal nog veel onderzocht moeten worden. Ik moet waarschijnlijk over zo'n twee weken naar de internist.

En nu, nu zit ik hier. En ik weet eigenlijk niet wat ik voel, wat ik denk. Soms moet ik even huilen, en is het heel echt. En soms denk ik: "dit gaat niet over mij", en dan lijkt het zo onwerkelijk.

Laat het ALSJEBLIEFT goedaardig zijn....

En wat ik hiermee wil? Gewoon even mijn verhaal kwijt. En ik geloof dat ik behoefte heb aan wat steun....
Vanochtend zijn de nietjes er dus uit gehaald. Op een klein stukje van de wond heb ik een hechtpleister gekregen, dit is nog niet helemaal goed geheeld. De wond zit vanaf mijn navel, tot bijna aan mijn schede. De gyn had trouwens gezegd dat ik bijna nog van mijn navel naar boven toe ook een snede had gehad, ze hadden hem er maar net uit kunnen krijgen.

Mijn huisarts zei (evenals eerder de internist) dat hij in zijn hele loopbaan nog nooit zulke grote vleesbomen heeft gezien. Wel een maf idee hoor, ik lijk wel één of ander wonderlijk medisch geval.

Mijn darmen zijn nog ontregeld inderdaad. Vreselijk diarrhee gehad vanochtend, en gisteren ook. Het kan dus nog wel een tijdje duren voordat dit weer op regel is, begrijp ik. Fijn om te weten, want dan weet ik tenminste dat het niet aan mijn eigen lijf ligt! Nou ja, wel natuurlijk, maar dat ik geen uitzondering ben.

Ik vind het toch wel lastig om rustig aan te doen, terwijl ik wel voel dat ik over mijn grenzen ga. Niet alleen wat betreft mijn buikpijn, maar ook wat betreft de uitvloeiselen van de narcose (vermoeidheid, weinig energie).

Vanochtend naar de dokter kostte al aardig wat energie. Daarna een half uurtje gerust, toen achter de computer, toen kwam een vriendin, en nu weer achter de computer (voordat mijn ouders thuiskomen). Ik doe dus eigenlijk toch weer teveel

Ik voel het ook wel hoor, moe en lichte hoofdpijn. Dus straks alleen nog maar languit op de bank!

Concentreren kan ik me trouwens ook slecht. En onthouden ook. Ik vertel soms 3x dezelfde dingen. Veel van wat anderen me vertellen dringt ook maar half tot me door.

Ik verwacht dat ik eind volgende week naar mijn nieuwe huis ga. Ik ben er trouwens vanochtend even geweest! Het is nog lang niet klaar, maar wordt heel mooi.

Ik vond het fijn er even te zijn, maar heb niet zoiets van: ik wil er gelijk heen, op mezelf zijn en mijn eigen plekje hebben. Ik merk dat het nog teveel is, om weer helemaal mijn eigen dingen te moeten regelen, boodschappen, huishouden enzo.

Dus vind het nog wel even goed zo, bij mijn ouders en verzorgd worden (al ga ik nu wel wat meer zelf doen, zelf een kopje thee zetten enzo.)
Alle reacties Link kopieren
Even laten weten dat ik je gelezen heb. Ben te moe om uitgebreid te reageren.

Bij je ouders valt alles mee dus. Grappig dat je ze nu anders bekijkt en dat je ook andere dingen ziet. Lijkt me wel heerlijk dat ze iedere middag gaan klussen, heb jij even tijd voor jezelf!

Het lijkt me wel raar dat je die vleesbomen hebt gehad, en dat daar nu 'niets' zit. De organen moeten misschien weer even hun plekje vinden. Dat je darmklachten hebt zal er wel bij horen... wel vervelend natuurlijk.

Lekker uitzieken dan maar, en niet teveel lachen
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Dat ze iedere middag weg zijn, is inderdaad heerlijk. Eerlijk gezegd denk ik, dat ik het anders niet zo lang zou volhouden bij hen als nu. Ondanks dat het goed gaat.

Ik moet erg wennen aan mijn platte, lege, en vooral zachte buik. Als dit een normale buik is, kan ik nu concluderen dat mijn buik al jááááren niet normaal is geweest.

En dat kan wel kloppen, want de artsen zeggen ook dat die vleesbomen van mij er zo'n jaar of 4 à 5 over hebben gedaan om zo groot te worden.

Ik heb het er ook wel met de gyn over gehad of ik het niet eerder had moeten merken dat er iets mis was. Maar zij zei dat de groei zo geleidelijk gaat, en de klachten zo geleidelijk komen, dat het pas op den duur tot je doordringt dat er iets niet klopt. Zo is het bij mij ook gegaan.

En ik heb altijd een buikje gehad, dus dat was ook niet raar of zo. Alleen werd hij wel steeds harder. Dit had ik dan misschien wel moeten merken.

Maar goed, allemaal achteraf-gepraat....
Tja... jij dacht waarschijnlijk gewoon dat je wat aangekomen was (naja dat was je ook, maar dan op een andere manier).

Als dat zo geleidelijk gaat, word je ook niet ongerust, lijkt me, als je geen pijn hebt verder.

Zou ik ook een vleesboom hebben, mijn buik is ook wat dikker geworden
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Verana, je hebt dus ook zo'n grote jaap op je buik. Zullen we een clubje beginnen?

Voelt het anders nu de nietjes er uit zijn? Wat een verschil zal het zijn zonder die vleesbomen in je buik. Je organen zijn vast helemaal blij met al die ruimte!

Ach joh, maak je geen zorgen over het feit dat je het niet hebt gemerkt. Je bent echt de eerste niet die dat overkomt. Ik zat pas bij de huisarts toen ik niet meer rechtop kon lopen van de pijn. En toen de gynaecoloog me liet voelen waar het ding zat, viel me pas op dat het inderdaad anders aanvoelde dan de rest van mijn buik.

Eind volgende week al naar je nieuwe huis, wat een fijn vooruitzicht. Wel gek denk ik, om dan weer alleen te zijn! Gelukkig ga je niet naar een hele nieuwe omgeving, maar gewoon naar je oude vertrouwde buurt.
Hallo Verana - een beetje stil van mijn kant maar ik denk wel aan je .
Ja Hemalover, het Grote-litteken-clubje of zoiets

Het ziet er bij mij ook nog niet uit hoor. Zo'n lange jaap inderdaad, en dan al die kleine wondjes van de nietjes eromheen. Het is geen gezicht. Gelukkig zit het allemaal wel mooi dicht.

@ Moonlight:

Ik was juist niet aangekomen, omdat ik bezig was iets af te vallen. Het afvallen ging zo hard, en dat vond ik alleen maar leuk natuurlijk. Achteraf blijkt dat dit door de vleesbomen kwam, dat het zo hard ging (en natuurlijk ook wel door mijn eigen inspanningen...). Het is een symptoom wat bij vleesbomen hoort.

Ik bleef ondanks het afvallen dat buikje behouden, maar dat vond ik niet raar, omdat ik altijd slank met een buikje ben geweest.

Ik ben nu te dun trouwens. Ben in 20 jaar niet zo dun geweest. Ik ben nu dus aan het "bij-eten". Voor zover dat gaat, want echt veel trek heb ik nog steeds niet. Maar ik eet wel veel chocolade op het moment, en vanmiddag croissantjes. Er mag wel zo'n 7 kilo bij!

En je buikje.... weet je zeker dat je ook niet heel veel chocolade hebt gegeten!!!

@ Paloma:

Is goed hoor! Het leven bestaat uit meer als forummen.

terug!
Nee, ik eet niet zoveel chocola. Bij mij is mijn buik gewoon de eerste plek waar het vet blijft hangen. Als ik t zelf voor t zeggen had, zou ik wat van mijn buik op mijn bovenbenen plakken. Maar daar ga ik niet over

Zal wel raar zijn om ineens 'te dun' te zijn.

Hoe gaat het met de wond / littekens? Geneest alles goed?

Complimentje trouwens voor je postbode

Ik heb het topic op overige ook gezien
Bij mij komt het vet ook altijd het eerste op mijn buik. Vandaar dus ook dat ik lange tijd niets achter mijn buikje zocht...

Het litteken geneest verder goed. Het ziet er niet uit, maar het zal op den duur wel vervagen.

Voor mensen die mijn topic op Overig niet gezien hebben, en hier misschien wel lezen:

Bedankt allemaal voor jullie kaart! Ik ben er heel erg blij mee!

(topic op Overig heet "Jullie zijn lief!!! (over kaart Verana)" )
Verder heb ik de uitslag van het onderzoek van mijn baarmoeder / vleesbomen gekregen, en alles is goed! Dus ik heb definitief geen kanker!

Wat wel vervelend was, is dat ze naar mijn vaste nummer hebben gebeld (waar ik dus niet bereikbaar ben omdat ik bij mijn ouders zit). Ik had doorgegeven dat ze naar mijn mobiele nummer moesten bellen, doen ze dat dus niet. Gelukkig had de gyn wel ingesproken op mijn voicemail.

Dus morgen de gyn maar weer bellen, want ik ben toch benieuwd naar de details, en heb ook nog wat vragen.
Verana, wat een heerlijk nieuws! Super, geweldig, ben helemaal blij voor je.

Geniet maar lekker van je extra chocola, je hebt het verdiend.
he Verana valt zeker toch wel een beetje tegen he???als je net thuis bent voel je jezelf een hele piet maar fijn dat het goed met je gaat!!
@ Swissie:

Bedankt! Ik ben ook erg blij! Alhoewel de kans nog maar 2% was dat het kwaadaardig was, was het toch nog een beetje spannend. Het is gewoon fijn om definitief te weten dat alles nu goed is.

@ Elyssa:

Ja, ik wil veel sneller dan eigenlijk kan. Maar mijn lijf fluit me vanzelf terug. Ik merk het gelijk als ik teveel heb gedaan.

Het herstel van mijn buik gaat goed, elke dag heb ik iets minder pijn.

De vermoeidheid valt me wel tegen, al gaat dat vandaag ook een klein beetje beter.

Hoe gaat het met jou? Gaat jouw baarmoeder ook verwijderd worden, of is dit nog steeds niet zeker? Ik zal zo ook even op jouw topic kijken, die heb ik nog niet gelezen sinds ik uit het ziekenhuis ben.
Vanochtend nog even met de gynaecoloog gebeld, en de baarmoeder / vleesbomen wogen 3 kilo i.p.v. 4 kilo. Maar is nog genoeg natuurlijk.

Verder moet ik nog steeds elke 5 jaar een uitstrijkje laten maken, omdat er nog een stukje baarmoedermond zit. Dat vind ik wel balen, had gehoopt daar ook vanaf te zijn.

Maar goed, ik mag niet klagen, nu alles zo goed is afgelopen!
@verana: vervelend voor je dat je nog zo moe bent. Hoe gaat het voor de rest met je? kan mij voorstellen dat je baalt

is alles goed gegaan met de verhuizing?
Het gaat, los van de moeheid, goed met me. Mijn buik herstelt goed. De pijn wordt elke dag wat minder en ik kan elke dag iets meer. De wond heelt goed.

Het verhuizen is waarschijnlijk dit weekend klaar, dus dan ga ik in de loop van volgende week naar mijn eigen huis. Wel moet het oude huis dan nog goed opgeleverd worden, vloerbedekking eruit, luxaflex eraf, e.d., maar daar hebben we dan nog 2 weken voor, dus dit moet lukken!
@verana: fijn dat het goed met je gaat Dat zal vast wel wennen zijn om in een nieuw huis te komen, hebben je ouders ook al alles ingericht of kun je het nog een beetje eigen maken?

ik hoop dat alles goed gaat verlopen en dat je steeds minder moe wordt!
Hoe gaat het vandaag?

Met je lichaam... en je humeur?

Hoeveel nachten slaap je nog bij je ouders en wanneer ga je in je nieuwe huis slapen?

Hoe voelt dat?

Ik ben niet meer zo chagrijnig als gisteravond. Gelukkig. Maar het was wel lekker dat ik niet de enige chagrijn was.

Als ik echt een slecht humeur heb, ben ik meer blij met iemand die net zo hard loopt te zeuren dan met iemand die 'kom op' en dat soort dingen zegt. Geef mij mijn ruimte om een kuthumeur te hebben :-)

Succes alvast, met alles.
Verana, ben je al iets minder moe? Doet je buik al minder pijn? Heb je ook iets van zalf (litekenzalf ofzo) wat je op de wond moet doen?

(Ik had je topic trouwens nog nooit gezien , ik lees niet zo vaak op gezondheid)
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Het gaat goed, de moeheid is inmiddels iets minder. Is wel fijn, want na elke (kleine) inspanning moest ik weer gaan liggen.

De pijn is ook elke dag iets minder, maar ik moet wel goed opletten dat ik het niet teveel belast.

Vanmiddag ben ik naar mijn nieuwe huis geweest, en dan doe ik toch weer teveel. Dus nu weer meer pijn....

Ik heb gisteren trouwens ook het eerste wandelingetje buiten gemaakt! Nu wil ik elke dag een klein rondje lopen. Zijn echt hele kleine rondjes hoor, binnen 10 minuten ben ik weer terug.

Ik heb geen littekenzalf, maar de wond geneest goed. Alles zit al dicht. Op een klein stukje van de wond zit nog een hechtpleistertje, en die mag er morgen af.

Ik ben nu niet meer chagrijnig, Moonlight.

Het was ook fijn om vanmiddag in mijn eigen huis te zijn. Ik ga waarschijnlijk volgende week donderdag over naar mijn eigen huis. Het is waarschijnlijk begin volgende week bewoonbaar, maar omdat mijn vader woensdag jarig is, blijf ik nog iets langer hangen.

En ik denk dat het voor mijn herstel ook wel goed is, als ik nog tot zo lang bij mijn ouders blijf. Want ik heb vanmiddag gemerkt, dat ik toch heel snel teveel doe als ik in mijn eigen huis ben. En rust is echt heel belangrijk voor het goed herstellen van de wonden in mijn buik, en die buiten op mijn buik.
Goed dat je niet meer chagrijnig bent. Ik ook niet. Wel moe... en moet straks nog weg. Dus geen lang bericht.
Als je in je eigen huis bent moet en ga je ook automatisch weer meer dingen doen. Ook boodschappen en koken enzo... dus wat dat betreft is even thuis bij je ouders zijn ook wel goed. Dan rust je toch meer uit... Slaap lekker zo!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Dag Verana, ik heb inmiddels bijgelezen op je topic en wat een ontzettend goed nieuws dat het weer goed/beter met je gaat! Pfff wel zwaar dan ook nog eens een verhuizing erachteraan. Hopelijk komt je leven binnenkort weer in een rustiger vaarwater! Sterkte met de moeheid en het herstel de komende tijd.
Ha Verana,

Heerlijk die wandelingetjes buiten. Ook al kom je doodmoe thuis, je knapt er toch even van op. Vind je het een fijn vooruitzicht, naar je eigen huis?

Het is een stuk moeilijker om je rustig te houden als je thuis bent, is mijn ervaring. Laat de albert lekker komen voor de boodschappen of doe zelf elke dag boodschappen (kleine beetjes). Als je een rugzak meeneemt hoef je niet zo te tillen en heb je je handen vrij. Ik heb toen veel stoommaaltijden en salades gegeten van de appie, zijn lekker en dan hoef je tenminste niet te koken.

Littekenzalf is wel een aanrader hoor, die gekke puntjes van de nietjes trekken daardoor beter weg! Wat je zelf al zegt, de buitenkant is nu mooi dicht maar binnen in je buik zit natuurlijk nog een flinke wond. Die kan nog wel wat rust en tijd gebruiken om te herstellen.

Fijn weekend!
Ik verheug me er erg op naar mijn eigen huis te gaan!

Al is het ook goed dat het nog een paar dagen duurt, want ik heb al gemerkt dat ik inderdaad meer doe als ik alleen ben.

Ik ga waarschijnlijk het eind van de week naar mijn eigen huis. Als dit kan, want mijn vader heeft gisteren door de waterleiding heen geboord

Dus het is te hopen dat dit allemaal gerepareerd is voor het einde van de week!

Ik ben ook niet van plan uitgebreid te koken de eerste weken in mijn eigen huis. Heb ik ook minder afwas!

Ook zullen vriendinnen af en toe met boodschappen langs komen en voor mij koken, dus dat scheelt mij dan ook weer (ik heb ze nog niet meegedeeld dat het afwassen inbegrepen is

)

Ik zal die littekenzalf gaan kopen! Ik vind het inderdaad wel moeilijk om me rustig te houden. Vooral nu de pijn minder wordt. Maar het is waar wat je zegt: van binnen is het natuurlijk nog lang niet allemaal hersteld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven