Harde lenzen na je 50 plus.
zondag 17 december 2017 om 13:42
Vanaf mijn 17e draag ik harde zuurstofdoorlatende lenzen. Sinds 5 jaar heb ik daarnaast een bril die ik in de avonduren draag en 1 dag draag ik helemaal geen lenzen.
Mijn grootste angst is dat mijn ogen de lenzen beu worden en dat ik ze niet meer verdraag.
Zijn hier 55 plussers die zonder problemen lenzen dragen?
Mijn grootste angst is dat mijn ogen de lenzen beu worden en dat ik ze niet meer verdraag.
Zijn hier 55 plussers die zonder problemen lenzen dragen?
zondag 17 december 2017 om 14:28
ha Tut
mag 52 jaar ook?
ik draag een harde lens vanaf mijn 18e.
Ben onlangs naar een nieuwe opticien gegaan, heb nu een lens die veel mooier past dan de vorigen. Draag probleemloos. Waarom ben je bang dat het niet meer lukt na je 55e?
Ik heb daar nooit over nagedacht? Wel als ik oud en bejaard ben met bibberhandjes.. wie zet dan die lens in..daar dacht ik wel over na (nog geen oplossing bedacht trouwens)
mag 52 jaar ook?
ik draag een harde lens vanaf mijn 18e.
Ben onlangs naar een nieuwe opticien gegaan, heb nu een lens die veel mooier past dan de vorigen. Draag probleemloos. Waarom ben je bang dat het niet meer lukt na je 55e?
Ik heb daar nooit over nagedacht? Wel als ik oud en bejaard ben met bibberhandjes.. wie zet dan die lens in..daar dacht ik wel over na (nog geen oplossing bedacht trouwens)
zondag 17 december 2017 om 16:50
Wij zijn van hetzelfde bouwjaar Ambra.
Staar, te hoge oogdruk of teveel vaatgroei hoor ik wel eens in de wandelgangen waardoor lenzen niet meer kunnen.
Ik zou zo graag mijn lenzen inhouden tot mijn trillende, reumatische handen zeggen: nee en niet eerder omdat m’n ogen ze niet meer kunnen verdragen.
Staar, te hoge oogdruk of teveel vaatgroei hoor ik wel eens in de wandelgangen waardoor lenzen niet meer kunnen.
Ik zou zo graag mijn lenzen inhouden tot mijn trillende, reumatische handen zeggen: nee en niet eerder omdat m’n ogen ze niet meer kunnen verdragen.
zondag 17 december 2017 om 17:38
JustcallmeTuT schreef: ↑17-12-2017 17:37O, dat gebeurd mij ook regelmatig. Dan hangen ze in mijn haar en dan... foetsie. Daar hoef je geen oma voor te zijn![]()
Oma was ouder dan 70 plus Miedo?
ONGEVEER
zondag 17 december 2017 om 18:28
Ik ben 55+ en heb vanaf begin 20 harde contactlenzen. Toen ik 43 was ben ik aan beide ogen aan staar geopereerd. Na een paar weken rust, weet niet meer hoeveel, gewoon lenzen weer gaan dragen. Eerste keer vond ik het wel eng want tja ze hebben toch in je oog zitten peuteren, maar niks aan de hand.
Ik kreeg wel problemen met lezen en lenzen in. Op advies van de opticien lenzen met leesgedeelte geprobeerd maar dat is niks voor mij. Dit ging ten koste van het min gedeelte en dat vond ik toch te veel.
Nu draag ik nog steeds lenzen maar als ik iets wil lezen moet daar wel een leesbril overheen.
Harde contactlenzen zijn trouwens veel beter voor je ogen dan zachte omdat ze "drijven" op je hoornvlies. Oogarts vertelde mij een keer dat áls er mensen met problemen komen meestal dragers van zachte contactlenzen zijn.
Ik kreeg wel problemen met lezen en lenzen in. Op advies van de opticien lenzen met leesgedeelte geprobeerd maar dat is niks voor mij. Dit ging ten koste van het min gedeelte en dat vond ik toch te veel.
Nu draag ik nog steeds lenzen maar als ik iets wil lezen moet daar wel een leesbril overheen.
Harde contactlenzen zijn trouwens veel beter voor je ogen dan zachte omdat ze "drijven" op je hoornvlies. Oogarts vertelde mij een keer dat áls er mensen met problemen komen meestal dragers van zachte contactlenzen zijn.
Niemand is onmisbaar
zondag 17 december 2017 om 18:30
Kan hoeft niet, is per persoon verschillend, ik heb nergens last van.
Niemand is onmisbaar
zondag 17 december 2017 om 19:41
Ooit had ik een opticien die mij aan de zachte lenzen wilde. Tuurlijk, het leverde hem veel meer op. Gelukkig kon ik daar niet aan wennen. Dit is veel goedkoper.
Ik draag multifocale lenzen maar heb evengoed een leesbril nodig. Het verschil is te groot nml.
Welke leeftijd had jij Seahorn toen jouw ogen te droog werden?
Laseren is bij mij geen optie omdat mijn ogen nooit 2 jaar stabiel zijn. Door een schildklierafwijking wordn mijn ogen sowieso niet gelaserd.
Ik draag multifocale lenzen maar heb evengoed een leesbril nodig. Het verschil is te groot nml.
Laseren is bij mij geen optie omdat mijn ogen nooit 2 jaar stabiel zijn. Door een schildklierafwijking wordn mijn ogen sowieso niet gelaserd.
zondag 17 december 2017 om 20:02
Ik heb trouwens min 5, liep continue met die leesbril te sjouwen, werd er helemaal gek van.
Nieuwe opticien gevonden, die leeslenzen had. Eerst van dat merk de gewone lenzen om te wennen, en daarna de leeslens. Daar kon ik dus niet mee overweg, en toen ben ik teruggegaan naar de proeflens. Die was per ongeluk aangemeten op min 4,5. Daarmee kon ik zoveel beter lezen! En voor veraf is het nog steeds te doen, ook al is het iets minder scherp. Ik heb de leesbril er nog wel bij voor de kleine lettertjes maar het dagelijks leven is weer brilloos. Zo fijn, en het was eigenlijk toeval dat het zo liep.
dus doordat mijn lens voor veraf minder scherp is, is het dichtbij weer scherper, dat is de clou
Nieuwe opticien gevonden, die leeslenzen had. Eerst van dat merk de gewone lenzen om te wennen, en daarna de leeslens. Daar kon ik dus niet mee overweg, en toen ben ik teruggegaan naar de proeflens. Die was per ongeluk aangemeten op min 4,5. Daarmee kon ik zoveel beter lezen! En voor veraf is het nog steeds te doen, ook al is het iets minder scherp. Ik heb de leesbril er nog wel bij voor de kleine lettertjes maar het dagelijks leven is weer brilloos. Zo fijn, en het was eigenlijk toeval dat het zo liep.
dus doordat mijn lens voor veraf minder scherp is, is het dichtbij weer scherper, dat is de clou
zondag 17 december 2017 om 20:22
Oooo, mijn veraf, min is het ene oog rond de 5, andere rond 3,75.
De plus is 3 dus vandaar dat het niet in de lens verwerkt kan worden. Als ik een boek, met lenzen, lees heb ik een leesbril nodig.
Probeer maar eens te eten met alleen een - lens. Niet te doen dus vandaar mijn varifocus lenzen.
Als ik mijn bril op heb is eten een ramp dus eet zonder bril en lenzen of moet uit eten dan heb ik lenzen in.
De plus is 3 dus vandaar dat het niet in de lens verwerkt kan worden. Als ik een boek, met lenzen, lees heb ik een leesbril nodig.
Probeer maar eens te eten met alleen een - lens. Niet te doen dus vandaar mijn varifocus lenzen.
Als ik mijn bril op heb is eten een ramp dus eet zonder bril en lenzen of moet uit eten dan heb ik lenzen in.
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 17-12-2017 20:26
20.00% gewijzigd
zondag 17 december 2017 om 20:41
Ik heb ook heel lang lenzen gedragen, eerst harde en daarna zachte. Toch kreeg ik op den duur steeds meer last van geirriteerde ogen. Volgens de oogarts komt dat wel vaker voor na jarenlang (in mijn geval ongeveer 37 jaar) lenzen dragen. Op het hoornvlies zijn dan allemaal heel kleine beschadigingen te zien. Ik heb daarom gekozen voor lensimplantaten. Laseren kon niet omdat er teveel gecorrigeerd moest worden en het hoornvlies te dun was. Een bril was geen optie, omdat ik erg dikke glazen moest hebben. Ik heb nog wel een leesbril.
zondag 17 december 2017 om 20:51
zondag 17 december 2017 om 20:59
Ja, ik was gelukkig wel stabiel. Ik had ook eerst harde lenzen, maar vanwege allergieen gaven die veel irritaties. Daarom op de zachte lenzen overgestapt, maar na lange tijd gaf dat dus ook problemen. Het verhaal van je schoonzusje klopt dus wel. Als ik niet van die sterke glazen had gehoeven, dan had ik misschien nog wel voor een bril gekozen.JustcallmeTuT schreef: ↑17-12-2017 20:51Ahh Pientje, lensimplantaten maar dan was jij heel stabiel of heb ik dat mis?
Mijn schoonzusje had ook beschadigingen op haar hoornvlies en mocht geen lenzen meer maar haar oogarts vertelde dat het eerder bij zachte lenzen voorkwam.
Zij had eerst harde lenzen en de laatste 20 jaar zachte lenzen.
zondag 17 december 2017 om 22:23
Tut, ik had leesbril met plus 3.JustcallmeTuT schreef: ↑17-12-2017 20:22Oooo, mijn veraf, min is het ene oog rond de 5, andere rond 3,75.
en ik lees nu echt zonder bril, met dat halfje verschil in de min. Alleen 's avonds is het wat lastiger, dan pak ik de bril er wel weer ff bij.
Er hoort een verhaal bij vd opticien waarom dat zo werkt zoals het nu bij mij gedaan is maar dat weet ik ff niet meer.
Ik heb maar 1 lens, andere oog is blind.
Ik snap je verhaal met eten niet zo goed. Dat lukt toch nog wel zonder leesbril? Dat kan toch gewoon met je min-lenzen
Heb je al eens overlegd met de opticien of je een oog voor veraf kunt corrigeren en het ander ook voor dichtbij? Schijnt ook te kunnen. Dan wissel je dus van oog afhankelijk van wat je doet?
Heb je een goeie opticien? Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe, zit in Wijchen. Is aan te bevelen als je wilt gaan experimenteren.
maandag 18 december 2017 om 12:13
Het advies om 1 dag en zoveel mogelijk avonden geen lenzen in te doen is van een bevriende oogarts. Dit deed ik nooi, soms had ik mijn lenzen 24 uur per dag in omdat ik geen bril had.
Sinds 5 jaar heb ik een bril naast mijn lenzen.
De opticien heeft alles al geprobeerd met de varifocuslenzen en ik heb inderdaad 1 lens vooral gericht op het lezen en de andere gericht op het veraf zien.
Sinds 5 jaar heb ik een bril naast mijn lenzen.
De opticien heeft alles al geprobeerd met de varifocuslenzen en ik heb inderdaad 1 lens vooral gericht op het lezen en de andere gericht op het veraf zien.
maandag 18 december 2017 om 17:28
JustcallmeTuT schreef: ↑17-12-2017 19:41Ooit had ik een opticien die mij aan de zachte lenzen wilde. Tuurlijk, het leverde hem veel meer op. Gelukkig kon ik daar niet aan wennen. Dit is veel goedkoper.
Ik was ongeveer 47 jaar, ik bleef last houden van droge ogen en had ook steeds het gevoel alsof er een haartje onder mijn lens zat. Wat niet zo was.
maandag 18 december 2017 om 17:33
Dat heb ik ook een poosje geprobeerd maar dat irritante gevoel van er zit iets onder mijn lens kwam snel weer terug. Ik had dan de hele dag moeten druppelen. Ik heb lenzen gedragen vanaf m'n 30e , vrij lang dus.