Gezondheid alle pijlers

hartoperatie , ervaringen?

03-11-2009 12:24 555 berichten
Hallo allemaal,

Na een periode van veel (pijn)klachten en ziekenhuisopnames is er vandaag duidelijk geworden dat mijn moeder een bypassoperatie en een hartklepvervanging moet ondergaan.

Ik ben best geschrokken van dit bericht en ben daarom opzoek naar mensen die dit ook in hun omgeving hebben meegemaakt. Mijn moeder is bijna 80, longpatiente en heeft suikerziekte en ik ben erg bang dat ze de hele ingreep niet overleefd. Mijn moeder is zelf ook best geschrokken van dit bericht terwijl ze normaal hartstikke positief, optimistisch en sterk is.

Ik ben alleen , dwz geen broers/zussen en andere familie (wel vrienden) en ervaar de zorg en dit hele traject (moeder ligt al paar weken in het ziekenhuis) ontzettend zwaar. Ik zoek dus ook een beetje steun hier , naast wellicht verhalen van mensen die dit ook van nabij hebben meegemaakt.

Alvast enorm bedankt!

(heb later deze week gesprek met arts, dan wordt wellicht ook meer duidelijk)
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader was in het begin angstig en onzeker en inderdaad ook snel benauwd en moe. Toen hij zich langzaamaan wat beter begon te voelen, ging de angst en onzekerheid ook weg. Maar dat heeft wel even tijd nodig.
van de narcose en de morfine kan ze ook nog in de war zijn, dus paniek is niet zo gek, en de plaspillen zullen er wel voor zorgen dat ze veel moet plassen, op zich goed natuurlijk want dat vocht moet weg, maar wel irritant dat ze dan steeds haar bed uit moet en dat dat zo'n opgave is
Het klinkt misschien onaardig maar ik ben echt heel blij te lezen dat jullie hetzelfde hebben meegemaakt. Daar word ik wat rustiger van. Opzich ben ik nu niet heel onrustig en bang. Wel helemaal gebroken van de slapeloze nacht . En ik zo heel heel erg op tegen de komende nacht.

De dag vandaag is rustig gegaan. Mama heeft nog een paar keer geslapen en verder aan tafel gezeten en de aardappels geschild en de groente schoongemaakt. Ze blijft verschrikkelijk moe. En kortademig.

Goh, ik ben toch wel echt opgelucht te lezen dat het bij jullie, Dark en Kanga ook zo ging. En Cintronella, die het zelf heeft meegemaakt. En ik ben ook ontzettend blij dat jullie hier nog lezen en meeschrijven. Ik heb echt heel veel steun aan jullie!
Het klinkt misschien lang...maar mensen kunnen er soms wel een half jaar tot een jaar over doen om er weer een beetje bovenop te komen...Fysiek...maar ook mentaal. Een openhart operatie is zo ingrijpend...Het herstel kost (met name op de leeftijd van je moeder en al haar andere lichamelijke klachten) heel veel kracht en heel veel tijd.

Fijn dat het vandaag rustiger was! Je zult met de tijd zien dat de goede dagen de slechte dagen gaan overwinnen.
Ik hoop dat je gelijk hebt Enigme. Vannacht dacht ik echt dat ze het niet zou gaan redden, dat het allemaal echt te zwaar voor haar is.
Hoe is het gegaan vannacht Tjilla?
Vannacht was weer onrustig. Ze is vaak wakker, elke 2 uur wel. Ze krijgt pijn in haar rug van het liggen en dus gaat ze zitten. Waar ze dan weer benauwd van wordt, van het zich omhoog trekken. Ze kan nog niet op haar zij liggen dat is nog te pijnlijk.

Ze heeft vandaag vaak op bed gelegen. Ze is echt intens moe. Komt wel haar bed uit om te eten of te lezen of even tv te kijken maar is snel moe en gaat dan weer terug. Ze ziet er ook erg moe uit.

Ik weet niet zo goed of dit allemaal goed is..ze zal toch ook haar aktiviteiten moeten uitbreiden maar het enige wat ze doet is een paar stappen naar de wc lopen. Wat is wijsheid? iemand tips?
Heb je de huisarts nu al eens langs laten komen? Als ze pijn heeft, dan is het logisch dat ze moe is.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik heb gisteren gebeld met de vraag of de huisarts op visite wilde komen. De assistente zei dat dat niet gebruikelijk is maar dat ze het zou overleggen. Later belde de huisarts terug om te vragen hoe het gaat. Hij komt niet langs tenzij het iets urgents is.
Mmm, je moeder heeft een huisarts die niet van visite rijden houdt.... Ik ken er genoeg die wel langskomen bij mensen die net uit het ziekenhuis komen. Heb je wel gevraagd of hij nog iets kan betekenen qua pijnstilling?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Poeh, de nachten zijn echt een ramp. Moeder slaapt steeds een uur, hooguit twee, en dan zit ze weer rechtop. Vaak omdat ze angstig is geworden maar waarvan dat weet ze dan niet. Vanochtend zei ze wel ; ik ben zo bang dat ik dement word. Waar ze dat vandaan heeft geen idee want als er iemand bij de tijd is dan is het mijn moeder wel. En dat in en uit bed is echt een drama, dat is geen doen.Kost zoveel inspanning waardoor ze weer kortademig wordt. Vanochtend zei ze ook dat ze het idee heeft dat ze steeds slechter wordt ipv beter. Niet omdat ze zich ziek voelt maar omdat ze niks kan en vreselijk moe is en niet kan slapen. En als ze slaapt dan droomt ze naar, dat ze achterna wordt gezeten en op de vlucht moet of dat iemand haar keel dicht knijpt. En dan wordt ze wakker en dan zegt ze zo heel zielig; ik wil eruit en dan kijkt ze me aan met zo'n verwilderde blijk. Echt , dat gaat echt dwars door mn ziel. En ik ben doodmoe, heb al drie nachten niet geslapen. Heb maar een matrasje naast haar bed in de huiskamer gelegd zodat ik in de buurt ben snachts.

Ik weet niet zo goed wat ik moet. Ik pep haar op en ben heel positief (echt!haha). Maar ik vind het wel verschrikkelijk haar zo te zien. Elke nacht denk ik : ze gaat het niet overleven, deze hele toestand, het is te zwaar voor haar. Gek genoeg ben ik in de ochtend weer wat positiever en denk ik: het hoort erbij, met de tijd wordt het beter. Ik hoop het zo....

Nu zit ze lekker met wat kussens in de bank aan de koffie en kijken we tv en kletsen we wat af. Dus nu gaat het weer goed. Straks lekker douchen dan voelt ze zich ook vast wat beter.

Wat denken jullie, hoort dit erbij? Of ben ik nu weer te positief ipv te negatief....?

En hebben jullie misschien tips vwb het slapen en weer een ritme krijgen? (slaappil wil ze niet meer, daar is ze ineens bang van geworden)
Is ze naast de dromen ook wat in de war? Dan zou ik je aanraden om de huisartsenpost te bellen.

En behalve slaappillen heb je ook andere middelen bv melatonine. Dat is het hormoon wat je aanmaakt als het donker wordt en waar je slaperig van wordt. Je kunt het zonder recept krijgen bij de apotheek in tabletjes van 0,1 mg. Maar dat is zo ongeveer een homeopathische dosis. Voor jetlag wordt bv 10 mg per nacht voorgeschreven, da's 100 van die pilletjes. Maar een stuk of 8 werkt meestal ook best goed. Het is echt een onschuldig middel dus probeer het eens.

En probeer haar overdag zoveel mogelijk actief te zijn, niet gaan slapen overdag en zo min mogelijk in bed liggen. Dan is ze 's nachts moe genoeg om te slapen.
Nee hoor, ze is niet in de war. Wat bedoel je precies? Oei, nu maak ik me weer zorgen....Wat zou dat kunnen zijn dan?

We hebben net gedouched en nu zit ze lekker weer op de bank te kletsen, niks aan de hand.
Als mensen in de war zijn, hebben ze vaak een infectie ergens. Blaasontsteking oid. Bij ouderen heeft dat vaak het effect dat ze in de war raken, zonder pijn bij het plassen ed te hebben.

Maar als ze overdag echt goed helder is, dan is dat het niet.

Hou haar zoveel mogelijk wakker vandaag, veel stukjes lopen in huis ed. Enne, voor de pijn heeft ze toch nog wel gewoon paracetamol mag ik hopen? Evt samen met andere dingen?
Ja, ze heeft paracetamol maar die wilt ze niet te veel innemen omdat ze er niet gewend aan wil raken. Ze neemt wel hoor, meestal savonds voor het naar bed gaan.

Nu gaat het goed , ze is gewoon zichzelf alleen heel heel erg moe.

Ontzettend bedankt Sing! Ik had vanmorgen echt weer even steun nodig en ben zo blij dat ik dat hier krijg!
Als ze overdag ook pijn heeft, moet ze gewoon paracetamol innemen hoor. Juist door regelmatig te slikken (3 of 4 keer per dag 2 tabletten) bouw je een spiegel op. Dit werkt echt veel beter dan een of twee keer per dag wat slikken.

En als je echt pijn hebt, raak je er niet aan gewend hoor!
Snap best dat ze zo moe is...Ze heeft een grote operatie achter de rug...en ze slaapt nu slecht...Daarvoor zou ik toch de huisarts eens bellen. Misschien dat ze haar wat rustgevends voor de nacht kunnen geven?

Weeg je haar ook regelmatig? 3 keer per week bijvoorbeeld?

En wat betreft die pijnstilling ben ik het eens met Singala...Eigenlijk zou ze 4xdd 1 gram in moeten nemen. Dan ben je de pijnpieken vaak voor. Daarnaast moet ze de pijn juist zoveel mogelijk onderdrukken zodat ze goed blijft doorademen. Hoest ze misschien ook of dat niet?
Nee ze hoest niet. Ook niet gedaan.

Ze heeft Oxazepam en Tezazepam (?) die ze zonodig in mag nemen voor de nacht maar dat durft ze ineens niet meer. Ik hoop echt dat ze vannacht wat rustiger is want ik houd het zo ook niet vol, ik ben zo ontzettend moe, ik tril helemaal.

Opzich hebben we vandaag wel een goeie dag. Vanmiddag heeft ze even bezoek gehad en dat was gezellig. Daarna is ze even 45 min gaan slapen. Wat ze dan wel zegt als ze wakker wordt is: ik weet helemaal niet dat ik heb geslapen. Maar ze is niet in de war , gewoon zichzelf. En ze wilde vanmiddag even in de thuis dus hebben we 5 minuutjes in de tuin gestaan en een beetje gelopen. Volgende week wil ze graag buiten een stukje wandelen zegt ze maar ik denk niet dat dat lukt, ze is bij inspanning echt wel kortademig. Die kortademigheid zakt trouwens wel als ze even een paar minueten bijkomt.

Ik zal haar eens even zeggen wat jullie hier zeggen over de paracetamol.

Bedankt weer!
Oh trouwens, ik weeg haar niet maar had al wel elders gelezen dat dat moet . Ivm vocht toch? Mijn moeder heeft geen weegschaal dus die zal ik maandag even gaan halen. Maar ze heeft geen dikke voeten meer oid.
Mijn vader moet zich elke dag wegen (vanwege vocht), maar hij heeft hartfalen. Maandag anders even navragen?

Kun je niet beter in een andere kamer slapen dan je moeder? Ik snap dat je dichtbij wil zijn, maar wellicht kan je in de kamer ernaast gaan liggen, zodat je je moeder wel kan horen als ze je nodig heeft. Maar op deze manier kom jij niet aan je rust toe, die je wel heel hard nodig hebt.

Wat betreft pijnstilling sluit ik me aan bij wat al gezegd is. Zorgen voor een constante dosis, zodat ze de pijn voor is.

Moest eigenlijk wel een klein beetje lachen om je opmerking 'ben ik nu te positief?'. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat snel zal gebeuren

Sterkte!
Wegen ivm mogelijk hartfalen vind ik wat overdreven. Dikke voeten zeggen meestal genoeg.
Dikke voeten zeggen niet altijd wat.

En ik vind 3x per week wegen de eerste tijd na een klep-ok helemaal niet overdreven. Eerder verstandig. Het is een handeling van niks maar wel een goede controle ivm eventueel vocht vasthouden. Helemaal in het geval van de moeder van Tjilla die volgens mij ook nog eens diabetes, COPD, een verminderde nierfunctie heeft en ook bekend (was) met een anemie...

Hopelijk heeft je moeder (en dus jij ook) een beter nacht Tjilla!
Hoi meiden,

Om 22uur gaan slapen en moeder om 23uur en om 24uur er uit. Vervolgens heeft ze tot ongeveer 430u geslapen. Beter dan de afgelopen nachten maar het blijft een ramp. Op haar rug slapen is bijna niet te doen maar op haar zij lukt nog niet. Gelukkig geen paniek geweest dus dat is goed. Alleen heb ik weer geen oog dichtgedaan dus ben echt helemaal totalloss nu, kan niet meer. Durf niet in een andere kamer te gaan slapen.

Wel apart dat niemand ons in het ziekenhuis heeft gezegd dat we moeten wegen. Ik las het idd ook op internet maar niets tegen ons gezegd. Morgen maar zo´n ding kopen. Paracetamol gaan we doen over de hele dag. Dikke voeten heeft ze niet.

Moeder is alleen sinds vanochtend heel erg benauwd. En ik ben heel bang, zo bang dat we vandaag weer in het ziekenhuis zitten...Ze slaapt nu maar ik ben nu al bang voor als ze wakker wordt. Hadden jullie ouders dat ook wel eens? (Kanga jouw vader is toch longpatient?)

Bedankt weer!
Geen dikke voeten zegt helemaal niets. Je kan ook vocht vasthouden op plekker waar je het niet ziet. Mijn vader heeft nog nooit dikke voeten gehad.

Tjila, mijn vader is geen longpatient hoor.

Ik zou trouwens over dat wegen toch wel even navraag doen bij het ziekenhuis. Want je moet dan ook weten waar je op moet letten en wat je moet doen als je denkt dat je moeder vocht vast houdt.

Bijvoorbeeld: mijn vader moet contact opnemen met het ziekenhuis als hij 1 a 2 kg aankomt binnen een dag of 2.

Slikt je moeder eigenlijk plastabletten?
Tjilla, als ze zo benauwd is bel dan ajb een dokter. Al is het

maar om je gerust te laten stellen (want zo houd je het ook geen dagen vol). Is jullie huisarts te beroerd om te komen bel dan een ander. Volstrekt belachelijk gezien je moeder haar historie dat hij het niet serieus oppakt. Dat het niet iets ernstigs is (wil je niet bang maken) kan hij door de telefoon niet uitsluiten.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven