Gezondheid alle pijlers

Hartoperatie

03-10-2014 09:43 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede dag allemaal.

Ik ben een jonge moeder van 2 kinderen. Onze dochter is 4 jaar en onze zoon is 9 maanden oud.

Ik heb me hele leven al een hartpatiënt, en ben daar toen ik anderhalf was al aan geholpen.

Nu ben ik 25 jaar oud en krijg ik volgende week een hartoperatie. ze gaan een nieuwe klep plaatsen. ( ik heb tetralogie van fallot ).

Maar ik ben er zo bang voor en zou graag in contact willen komen met mensen die zoiets ook al hebben ondergaan.

Zit er momenteel helemaal door heen. maar ik wil sterk blijven en er voor vechten.

Hoop dat ik voordat ik geholpen word nog even met jullie wat kan delen.

Groet Frann
Ik kan snappen dat je het spannend vind. Een hartoperatie is ook niet niks. Zelf heb ik het niet meegemaakt maar wel stage gelopen bij een thoraxcentrum (en in specifiek de hartchirurgen). Dus vragen mag je me altijd stellen.

Welke klep(pen) gaan ze vervangen en wordt t een biologische of een mechanische klep?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
alvast heel veel sterkte de komende tijd
quote:neweve schreef op 03 oktober 2014 @ 09:48:

Ik kan snappen dat je het spannend vind. Een hartoperatie is ook niet niks. Zelf heb ik het niet meegemaakt maar wel stage gelopen bij een thoraxcentrum (en in specifiek de hartchirurgen). Dus vragen mag je me altijd stellen.

Welke klep(pen) gaan ze vervangen en wordt t een biologische of een mechanische klep?Ik krijg een biologische klep vanwege mijn leeftijd en omdat ze die aan jongen mensen geven is omdat ze misschien nog een kinderwens hebben
quote:renate73 schreef op 03 oktober 2014 @ 09:49:

alvast heel veel sterkte de komende tijd Dank je wel!!
Wat maakt je het meest bang? De operatie? Of ben je bang dat het misgaat?

Bedenk dat deze operatie voor jou iets nieuws is, maar voor artsen niet. Ze doen deze operatie erg vaak.
(gelukkig) Geen ervaring, maar wel alvast heel veel sterkte gewenst van mijn kant. Hou je taai!
quote:sinnombre schreef op 03 oktober 2014 @ 09:54:

Wat maakt je het meest bang? De operatie? Of ben je bang dat het misgaat?

Bedenk dat deze operatie voor jou iets nieuws is, maar voor artsen niet. Ze doen deze operatie erg vaak.

Nou ik ben vooral heel erg bang dat het mis gaat.

En de operatie ja ik kijk daar wel tegen op.

heb ook een gesprek met de chirurg gehad en dat was wel fijn.

het klinkt heel gek maar de laatste weken ben ik heel erg van mijn gezin aan het genieten met in mijn achterhoofd van straks ben ik er misschien niet meer. maar ik wil ook positief blijven en er voor vechten want ik kan niet zonder mijn kanjers!!.
Ook hier geen ervaring, maar ik wil je even heel veel sterkte wensen. Komt vast helemaal goed!
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
quote:frann89 schreef op 03 oktober 2014 @ 09:51:

[...]

Ik krijg een biologische klep vanwege mijn leeftijd en omdat ze die aan jongen mensen geven is omdat ze misschien nog een kinderwens hebben

Een bio-klep heeft als groot voordeel dat je veel korter bloedverdunners hoeft te gebruiken.

De ingreep is natuurlijk niet niks. Er wordt vaak gezegd: de eerste tijd zul je je slechter voelen dan voor de ingreep (zeker omdat veel mensen geen/weinig klachten van klep-problemen hebben). Maar beetje bij beetje, met hulp van de fysiotherapeut klim je weer naar boven.

In het centrum waar ik heb 'gewerkt' mochten mensen weer naar huis als ze trap konden lopen. Ik vond het altijd mooi om te zien hoe mensen naar dit doel toe werkten en daar ook kracht uit haalden. Meeste mensen gaan binnen ongeveer een week weer naar huis. Jij bent jong dus hebt het voordeel dat je sneller hersteld.

Laat je kinderen een mooie tekening maken, die kan je dan op je kamer ophangen en geeft al iets meer een thuis gevoel. Net zoals een eigen dekentje/kussensloop meenemen.
quote:milena1 schreef op 03 oktober 2014 @ 09:54:

(gelukkig) Geen ervaring, maar wel alvast heel veel sterkte gewenst van mijn kant. Hou je taai! Dank je wel!!
quote:koffieprut schreef op 03 oktober 2014 @ 10:01:

Ook hier geen ervaring, maar ik wil je even heel veel sterkte wensen. Komt vast helemaal goed!dank je wel
Doen ze de vervanging (van ik denk je pulmonalisklep) via de lies?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:neweve schreef op 03 oktober 2014 @ 10:01:

[...]

Een bio-klep heeft als groot voordeel dat je veel korter bloedverdunners hoeft te gebruiken.

De ingreep is natuurlijk niet niks. Er wordt vaak gezegd: de eerste tijd zul je je slechter voelen dan voor de ingreep (zeker omdat veel mensen geen/weinig klachten van klep-problemen hebben). Maar beetje bij beetje, met hulp van de fysiotherapeut klim je weer naar boven.

In het centrum waar ik heb 'gewerkt' mochten mensen weer naar huis als ze trap konden lopen. Ik vond het altijd mooi om te zien hoe mensen naar dit doel toe werkten en daar ook kracht uit haalden. Meeste mensen gaan binnen ongeveer een week weer naar huis. Jij bent jong dus hebt het voordeel dat je sneller hersteld.

Laat je kinderen een mooie tekening maken, die kan je dan op je kamer ophangen en geeft al iets meer een thuis gevoel. Net zoals een eigen dekentje/kussensloop meenemen.

Nou ik heb dus wel veel pijn eraan. erg veel hartkloppingen.

Heb ook een vernauwing zitten bij de longslagader.

ik krijg elke x aanvallen dan krijg ik het heel erg warm en heb enorm last van hartkloppingen en dan lijkt er iets in mijn hoofd uit te gaan waardoor ik dus duizelig word.

kijk als je hoofd te weinig zuurstof heeft ja dan word je naar.

En inderdaad heb mijn dochter al gevraagt of ze een tekening wilt maken voor me. en krijg een knuffel van der mee.
quote:suzyqfive schreef op 03 oktober 2014 @ 10:03:

Pulmonalis wordt op zeer weinig plekken via de lies vervangen. De aortaklep wordt steeds vaker via de lies vervangen maar dit is over het algemeen bij groepen patiënten die te zwak zijn voor de open behandeling (ouderen). De reden hiervoor is dat we nog niet genoeg weten van de lange termijn risico's en slagingskans.

Wel zijn er minimaal invasieve opties waar ze een kleinere snede maken (en dus kleiner litteken). Of de opties beschikbaar zijn verschilt per centrum omdat de ervaring er (toevallig) aanwezig moet zijn.
quote:suzyqfive schreef op 03 oktober 2014 @ 10:03:

Nou ik ben al eerder geopereerd.

en ze willen het weer via de borstkas proberen lukt het niet dan gaat het via de lies ja
Ook hier geen ervaring, maar ik begrijp dat je het vreselijk eng vindt en er tegenop ziet. Je wilt je kindjes natuurlijk ook niet ongerust maken. Praat het hier de spanningmaar lekker van je af.

Sterkte!
frann, ik wil je even heel veel sterkte wensen, ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren, maar probeer dat vanavond te doen.

Ik heb zelf een hartoperatie gehad, nu 8 jaargeleden, mijn mitralisklep is repareerd, kon ook niet via de lies, was een open hart operatie

Ik vond het net als jij super eng, ik had net een dochter van 4 maanden oud

de operatie en de tijd erna vond ik zwaar omdat ik niet zelf voor mijn dochter kon zorgen, had veel hulp nodig want ik mocht niet tillen, ook niet een baby van een paar kilo.. maar al met al moet ik zeggen dat ik supergoed opgeknapt ben.

Voordeel is dat je jong bent en het herstel waarschijnlijk sneller zal gaan dan bij oude mensen die geopereerd worden..
quote:frann89 schreef op 03 oktober 2014 @ 10:07:

[...]

Nou ik heb dus wel veel pijn eraan. erg veel hartkloppingen.

Heb ook een vernauwing zitten bij de longslagader.

ik krijg elke x aanvallen dan krijg ik het heel erg warm en heb enorm last van hartkloppingen en dan lijkt er iets in mijn hoofd uit te gaan waardoor ik dus duizelig word.

Kijk als je hoofd te weinig zuurstof heeft ja dan word je naar.

Klinkt misschien raar, maar eigenlijk is het een voordeel. Jij zal veel sneller een verbetering merken van de operatie omdat je vooraf klachten had en die zullen verdwijnen. Het zal met name de conditie zijn die weer opgebouwd moet worden. Ter motivatie: hoe verder je komt hoe meer je weer met je kinderen kan doen.

Over de spanning, bespreek die ook gewoon met de chirurg/zaalarts en verpleegkundige. Mijn ervaring is dat tijdens het opnamegesprek voldoende tijd is voor al jouw vragen en gevoelens.

Een operatie blijft altijd spannend, en helemaal als het om je hart gaat. Er blijft natuurlijk een risico maar dit risico wordt niet genomen als het niet nodig is/jou geen verbeteringen kan brengen. Bovendien ben je jong wat ervoor zorgt dat het risico kleiner is en je sneller hersteld.

quote:neweve schreef op 03 oktober 2014 @ 10:08:

[...]

Pulmonalis wordt op zeer weinig plekken via de lies vervangen. De aortaklep wordt steeds vaker via de lies vervangen maar dit is over het algemeen bij groepen patiënten die te zwak zijn voor de open behandeling (ouderen). De reden hiervoor is dat we nog niet genoeg weten van de lange termijn risico's en slagingskans.

Wel zijn er minimaal invasieve opties waar ze een kleinere snede maken (en dus kleiner litteken). Of de opties beschikbaar zijn verschilt per centrum omdat de ervaring er (toevallig) aanwezig moet zijn.Destijds (heb op cardio gewerkt, 12/13jr terug) waren ze bezig hiermee in ons ziekenhuis, er verandert zoveel in die tijd, vandaar de vraag. Ik vroeg het omdat dat inderdaad veel minder invasief is maar ik ben er al zo'n lange tijd uit dat ik niet weet wat en hoe ze het tegenwoordig doen ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Spannend, natuurlijk!

hartoperaties zijn tegenwoordig zeer veilig en klinieken moeten aan zeer strenge veiligheidseisen voldoen. Je bent jong, dus dat gaat vast helemaal vlekkeloos en goed verlopen (en je hebt ook eingelijk geen keus, dus zie dit ook als investering voor je jonge gezin...)
vervanging via de lies wordt alleen gedaan als patiente zo slecht zijn dat ze inoperabel zijn. Dus hier geen optie.
resulaten zijn ook veel slechter.....
quote:plezierenfun schreef op 03 oktober 2014 @ 10:32:

resulaten zijn ook veel slechter.....

Dat is volgens mij niet zo. Het wordt vooral bij ouderen gedaan die een open hartoperatie niet aan kunnen. Die resultaten kun je dus niet zo maar extrapoleren naar de hele bevolking.

Er is ook een tendens om de indicatie uit te breiden naar mensen die een OHO wel aan zouden kunnen. dat zou niet gebeuren als de resultaten echt slechter zijn.
Wees blij!
quote:citronella schreef op 03 oktober 2014 @ 10:16:

frann, ik wil je even heel veel sterkte wensen, ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren, maar probeer dat vanavond te doen.

Ik heb zelf een hartoperatie gehad, nu 8 jaargeleden, mijn mitralisklep is repareerd, kon ook niet via de lies, was een open hart operatie

Ik vond het net als jij super eng, ik had net een dochter van 4 maanden oud

de operatie en de tijd erna vond ik zwaar omdat ik niet zelf voor mijn dochter kon zorgen, had veel hulp nodig want ik mocht niet tillen, ook niet een baby van een paar kilo.. maar al met al moet ik zeggen dat ik supergoed opgeknapt ben.

Voordeel is dat je jong bent en het herstel waarschijnlijk sneller zal gaan dan bij oude mensen die geopereerd worden..

Ja ik ben er echt heel erg bang voor.

Ik wil er voor vechten en ik hoop dat ik er weer heel positief uit kom.

Heb jij ook maagsonde gehad en een catheter en beademingsbuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven