Gezondheid alle pijlers

Help! bloedprikken...

20-05-2016 06:57 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet straks bloedprikken en zie daar nu al tegen op... Soms heb ik het gevoel dat die angst alleen maar erger wordt, terwijl ik daar vroeg iets minder last van had..

Ik heb geen hekel aan naalden en prikken, maar dit is gewoon mijn angst voor flauwvallen, elke keer als ik moet bloedprikken, zit ik mij zo druk te maken, van wat nou als ik flauwval na het bloedprikken. Ik vindt dit zo eng, en elke keer kost het me moeite om daar heen te gaan.

Heeft er tips om hier mee om te gaan? Kan me zo druk maken..
Wat bij mij helpt is de andere kant op kijken als ze prikken. Ga na het prikken even terug in de wachtkamer zitten mocht er dan iets gebeuren (de kans lijkt mij héél klein) dan zijn er mensen om je heen.
Je angst is het flauwvallen.

Stel nou dat dat gebeurt. Dan komt het ook weer goed.

Dan is dat maar even.
Gewoon vragen of je mag liggen.

Doe ik ook altijd, om dezelfde reden.
Adem in, adem uit!

Niet overdreven ademen maar wel gewoon door ademen. Juist van verkeerd ademen kun je flauwvallen of gaan hyperventileren.

Denk aan iets leuks en kijk de andere kant op. Geef aan dat je het vervelend vindt dan houden ze daar rekening mee. Laat je niet prikken door de stagiair of prikkert in opleiding als je je daar niet goed bij voelt. Ga op een rustig tijdstip zodat je je niet zit op te vreten in de wachtkamer.
Elke keer als ik moet bloedprikken, zeg ik natuurlijk wel tegen die vrouw dat ik er een angst voor heb, dat ik bang ben om flauw te vallen. Laatste keer zei ze dat ik het volgende keer gewoon weer moet aangeven, en dan gewoon mag gaan liggen ipv zitten
En die mensen zien regelmatig iemand flauwvallen dus die schrikken er niet zo van.

Als je het toch voelt aankomen dat je flauw gaat vallen, ga dan op de grond zitten, zodat je jezelf het minst bezeert.
Ik had die angst vroeger altijd ( ik viel echt altijd flauw) kan er iemand met je mee ? Die kan zorgen voor afleiding.

Ik kijk nu de andere kant op, weet ook dat het niet zo erg is en dat het zo weer voorbij is. Mocht ik me licht in mn hoofd voelen doe ik even mn hoofd tussen mn benen of neem een dextro in.

Succes !
Carpe diem
Aan geven dat je bang bent. Eventueel liggen. Het helpt ook om tegelijkertijd met je tenen te wiebelen. Je hersenen vinden moeilijk om op 2 dingen te focussen.

Of om toverzalf of bananenspray vragen. Zijn beide verdovend zodat je de prik minder voelt.
leven is het meervoud van lef
sterkte....
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Mijn remedie is de naald en spuit zelf uit het bakje aan de prikmeneer of -mevrouw geven.

Mijn angst kwam meer voor uit: hoezo laat ik dit toe?? Een wildvreemde me te laten prikken?

En als ik dan de spullen mag aangeven geef ik figuurlijk akkoord en is er niets aan de hand.

(andere angst dan jij hebt maar mss heeft iemand anders er iets aan)
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Zeggen dat je het eng vind. Bepaal voor jezelf vind je het prettig als ze zeggen wanneer de prik komt of juist niet (bij mij het laatste) en geef dat ook aan. Ik kijk ook altijd de andere kant op.
Mijn man valt ook flauw bij naalden,prikken, bloed, etcetera.

Het helpt om de naald nooit

Te zien. Ogen dicht of de andere kamt op kijken. Ook effectief is zo'n voorverpakt doekje met ea' de cologne (hoe schrijf je dit??) en zich daar een beetje mee op te frissen. Succes zo!
Als je je licht in je hoofd voelt je beenspieren aanspannen. Dan zakt je bloeddruk minder weg.
- aangeven dat je het akelig vindt

- niet kijken naar de naald

- goed doorademen (niet van angst je adem inhouden)

- tijdens het prikken focussen op iets anders. Een liedje trommelen met je tenen bijvoorbeeld. Of het alfabet achterstevoren opzeggen. Of in gedachten je naam in spiegelbeeld schrijven.

- rustig overeind komen, langzaam opstaan als je klaar bent. Evt. even in de wachtkamer gaan zitten en een bekertje water drinken als je je wiebelig voelt, voordat je weer op de fiets of in de auto stapt.

En misschien een hele gekke tip: meld je aan bij Sanquin als bloeddonor. De eerste keren misschien best eng, maar het went snel en na een paar jaar ben je nooit meer bang voor geprik in je lijf. En je helpt de medemens er nog mee ook! In mijn ervaring zijn ze daar een stuk behendiger met prikken dan de bloedprikkers in het ziekenhuis, ze doen het echt heel subtiel, je voelt er bijna niks van. In het ziekenhuis met bloedprikken krijg ik steevast commentaar dat ik lastige aders heb en moeilijk te prikken ben. Nou, daar hebben ze bij Sanquin geen last van, gaat altijd meteen goed. En: ze voeren je roze koeken, broodjes kaas en kopjes thee totdat je je weer lekker voelt .
Ik vind iemand die flauwvalt niet raar. Ik vind het wel iets menselijks hebben. En veronderstel dat iemand het wel raar vindt. Dan heeft hij iets om te lachen, waardoor hij weer een vrolijk moment heeft in zijn saaie leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Herkenbaar!

-zorg dat de plek waar geprikt wordt warm is.

-inderdaad zeggen dat je bang bent, empathie helpt bij mij echt.

- praat over vakantie met de assistente.

-tel in je hoofd af, 99,98,97..... je brein kam maar een ding tegelijk.

-jezelf geruststellen. Ja, ik ben bang. Ik weet dat er een prikje komt en ik ben in goede handen en ik heb genoeg trucjes om mijzelf erdoorheen te helpen. Komt goed!

-Als je meerdere buisjes moet is het fijn om te vragen of ze een naald met slangetje kunnen gebruiken, dan voel je het wisselen van de buisjes helemaal niet.

Succes!!
Het is ook niet leuk maar meestal is de angst vlák voor erger dan de prik zelf.

Vraag gewoon of je mag liggen en kijk niet naar de naald.
Ik had het vroeger ook. Flauwvallen en braken. Ik heb flink wat keren de prikkamer op stelten gezet met mijn gedoe.

Maar op een gegeven moment moest ik zo vaak geprikt worden dat het went, en ik me ook boos maakte: ik had geen zin in het flauwvalspectakel en me de rest van de dag rot voelen.

Maar ik blijf het een vervelend gevoel vinden, alhoewel ik nu niet meer flauw val, of duizelig word. Wat me geholpen heeft:

Benen over elkaar en aanspannen en wiebelen met voet (gaat bloeddruk ietsje omhoog)

In mijn hoofd een liedje zingen, als het liedje klaar is, is het bloedprikken ook klaar en het leidt af

Andere kant op kijken en zo snel mogelijk beginnen

Met de prikzuster over iets heel anders beginnen te afleiding

Niet praten over je flauwvallerij, dit vertraagt alleen maar en hoe langer het duurt hoe vervelender vind ik, en wordt er zo opgelet

Ik vind liggen erg onprettig
Je mag op de onderzoekstafel gaan liggen als je dat liever hebt

Dan heb je misschien minder schrik om flauw te vallen
Ik moet zo eerst na de tandarts en daarna het briefje voor bloedprikken ophalen. Ik denk dat ik maandag voor mijn werk ga bloedprikken. De bloedbank is dan om 07.00 uur open en dan is het een stuk rustiger...
Ik heb hier ook vaak last van. Wat ik wel heb gemerkt is dat het eigenlijk alleen maar in je hoofd zit. Probeer jezelf af te leiden door over andere dingen te praten. Wat ook vaak wel goed werkt is iets met suiker achteraf drinken zoals bijvoorbeeld sinaasappelsap. Sterkte
Geef het gewoon aan bij degene die je gaat prikken. Deze mensen hebben dagelijks te maken met personen met lichte tot zeer extreme prik angst, die weten precies hoe ze daarmee om moeten gaan.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Er gaat echt niet zoveel uit dat je flauwvalt.
anoniem_284079 wijzigde dit bericht op 20-05-2016 09:56
Reden: Grrr autocorrect.
% gewijzigd
Ik heb het als puber een keer gehad na bloedprikken toen we het ziekenhuis uitgingen. Sindsdien nooit meer echt relaxed geweest omtrent bloedprikken. Ik zorg er nu voor dat ik vlak voor het bloedprikken wat eet. En banaan en handje noten ofzo (suikers om de bloedsuikerspiegel te verhogen en vetten zodat het niet meteen weer naar beneden crasht daarna)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven