Gezondheid alle pijlers

Herstel na longontsteking

22-09-2009 21:56 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

4 weken geleden heb ik longontsteking gehad, dit is nu over maar nu ben ik zo moe dat ik nog niets kan. Heeft iemand hier een oplossing dat ik weer wat meer energie krijg?

Groetjes Elzen
Gewoon doorgaan. Wel bewegen, wel sporten. Da's 't enige wat ik kan zeggen.
Ik heb vroeger 3 longontstekingen gehad, waarvan 2 met maandenlange nasleep.

Het enige dat eigenlijk hielp was rust nemen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dus: één van bovengenoemde dingen. Kies zelf maar
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Rust nemen op zijn tijd maar ook aan je weerstand en je conditie werken. In ieder geval goed eten, extra vitamines etc en sport rustig weer opbouwen. Probeer wel goed frisse lucht te krijgen, wandelen bijvoorbeeld is een prima manier om je conditie weer wat op te vijzelen. Maar overdoe jezelf niet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Digi is nogal een harde. Mijn advies zou ook 'rust' zijn, maar bespreek het anders eens met je huisarts. Volgens mij is het niet meer dan logisch dat je lijf bij moet komen en zul je eraan toe moeten geven.
Ja das waar Poezewoes, het zal ook gewoon weer moeite kosten om aan je conditie en weerstand te gaan werken. Beterschap in elk geval!
Ja ik ben hard, maar ik heb een longontsteking met complicaties gehad die drie maanden duurde. Als alleenstaande vrouw met studie en die voor haar eigen inkomen moet zorgen in een land waar ze geen recht heeft op bijstand van de staat moest ik wel. En ben nog niet volledig hersteld de Tafelberg gaan beklimmen, dus het kan

Recentelijk weer een longontsteking gehad, lang zo heftig niet, maar ja, ik kon iig mijn stage niet afmaken (meer omdat ik zo zat te blaffen op kantoor) en had erna examenperiode. Rusten ging gewoon niet. Teveel op bed liggen bevordert het genezingsproces niet. Extreem sporten ook niet, maar gewoon verder gaan waar je mee bezig bent en dan wellicht minder in de kroeg hangen tot 3u ofzo.
Ik heb het alleen in mijn kindertijd gehad. Ging na verloop van tijd wel weer naar school dan, maar bleef ziek / zwak / misselijk en zelfs licht depressief.

Ik kan me herinneren dat ik in schoolvakanties dan heel veel sliep en eindelijk weer wat fitter werd.

Misschien helpt het om een multivitamine te gaan slikken, en in ieder geval goed te eten.
.
quote:Digitalis schreef op 22 september 2009 @ 22:15:

Ja ik ben hard, maar ik heb een longontsteking met complicaties gehad die drie maanden duurde. Als alleenstaande vrouw met studie en die voor haar eigen inkomen moet zorgen in een land waar ze geen recht heeft op bijstand van de staat moest ik wel. En ben nog niet volledig hersteld de Tafelberg gaan beklimmen, dus het kan

Dat het kan wil niet zeggen dat het goed is hè? Maar volgens mij hebben jij en oa Qwertu zeker een punt: rust is erg belangrijk maar je zult jezelf moeten pushen om weer aan je conditie te werken.
Rustig je conditie weer opbouwen. In het begin ben je al uitgeput van een blokje om, maar als je gewoon elke dag een stukje verder wandelt of fietst gaat het snel.

Na een paar weken merk je vanzelf of je weer kunt beginnen met je normale sport (als je die hebt)
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
.
Sja we hebben niet allemaal de luxe verzorgd te worden. Had ik ook wel gewild. Maar ja, wat moet je, als je 2 maanden aan de AB zit, de arts je verplicht rust laat nemen op je kamertje van 14 vierkante meter terwijl je wel voor je inkomen moet zorgen en je studie op peil houden? En diezelfde arts na drie maanden het lab niet eens serieus neemt als er staat 'Digi heeft 8 keer zoveel streptokokken in haar lijf dan een normaal mens'? Rust nemen in de vorm van goed slapen en niet (veel) uitgaan ok, maar alles laten vallen en je zielig gaan voelen omdat je een longontsteking hebt en de hele dag op bed liggen? Nah. Maar 10% ofzo gaat er aan dood en dat zijn mensen die al wat mankeren. Met depressie etcetera net hetzelde, mezelf tien maanden ofzo opsluiten en zuipen als een zwijn hielp ook niet.

Vitaminepillen slikken, rustig sporten (beetje baantjes zwemmen), wandelen, en de dagdagelijkse zaken doen, dat zou ik aanraden (dat van die Tafelberg was gewoon omdat ik het beu was me te laten beperken door zoiets als een longontsteking, mijn benen deden het toch nog). En mwah, je hoeft ook niet elke dag schoon te maken. Eens in de week een stofdoek over wat zaken halen lijkt me voldoende. Zoiets zou ik dan zeggen. Maar hele dagen op bed, daar word je niet enkel krankjorum van (ik wel iig, veel te veel denken) maar is ook slecht voor je gezondheid.
Tsja Digi, we wonen niet allemaal in België in de barre omstandigheden waarin jij leeft.

Dus de andere tips lijken me iets meer hout snijden dan die van jou, in geval van to.
Voel je je aangevallen Poezewoes omdat iemand eens een ander advies geeft dan jouw Hemelse Inzichten, dat je zo sarcastisch uithaalt?
Nee hoor Digi, ik voel me niet aangevallen. Waarom denk je dat?

Ik geef alleen maar aan, dat iemand met een longontsteking achter de rug, gewoon goed op zichzelf moet passen en voor zichzelf moet zorgen.

Jij post hier dat je dat niet kon, omdat je de mogelijkheden niet had in België die je hier wel hebt. "Als alleenstaande vrouw met studie en die voor haar eigen inkomen moet zorgen in een land waar ze geen recht heeft op bijstand van de staat moest ik wel."

Nou, to heeft die mogelijkheden wel want woont in NL (neem ik aan).
quote:Digitalis schreef op 23 september 2009 @ 01:09:

Voel je je aangevallen Poezewoes omdat iemand eens een ander advies geeft dan jouw Hemelse Inzichten, dat je zo sarcastisch uithaalt?Mijn Hemelse inzichten.... die ga ik onthouden
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben niet een die veel op de bank zit want ik heb 2 kinderen en die moeten wel naar school enz. en het huishouden komt ook op mijn schouders terecht, mijn man is vrachtwagenchauffeur dus weinig thuis.

Maar waar ik het meest mee zit is dat wanneer ik een blokje om loop daarna zo kapot ben dat ik weinig meer kan verdragen van mijn dochters. Ik wil heel veel maar ik kan niet, voel me net een bejaarde.

Groetjes Elzen
.
Ik slik mijn reactie maar in Qwertu.
quote:Ann Liv schreef op 22 september 2009 @ 22:29:

[...]

Dat het kan wil niet zeggen dat het goed is hè? Maar volgens mij hebben jij en oa Qwertu zeker een punt: rust is erg belangrijk maar je zult jezelf moeten pushen om weer aan je conditie te werken.

Dieg, ik quote mezelf even, dan zie je dat ik juist aangeef dat doorgaan soms erg belangrijk is. Het stukje voor de smiley is een reactie op je Tafelberg-opmerking. Ik nuanceer wel door te zeggen dat als je lijf aangeeft dat 'ie het allemaal niet trekt, dat je rust moet nemen. Dat dat in sommige situaties niet kán, tja, das knap kut. Neemt niet weg dat het in een idealere situatie wel het slimst is. Dat ben je met me eens, toch?

Elzen, ik sluit me bij Qwertu aan, zo te lezen ben je gewoon nog niet beter. Doe (zo mogelijk) rustig aan en veel beterschap. Die blokjes om ga je steeds beter trekken!
Twee keer longontsteking gehad, ik geloof in 1991 en 1995, weet ik niet precies meer. Ik ben maar 2 dagen goed ziek van geweest. Daarna knapte ik heel snel op en ik had overal zin in. De tweede keer overschatte ik de genezing enigszins omdat ik op de tweede dag buiten stond (21 graden) terwijl de arts dat verboden had. Heel erg stom van mij, maar ik genas wel.
World of Warcraft: Legion
@hans66,

Ik heb nog nergens zin in, drukte kan ik nog niet eens verdragen maar ik doe alles wel en ik werk ook gewoon, maar je moet me 's avonds niet zien.

Vanavond heb ik voor het eerst weer gefietst het viel tegen, het gaat me wel gemakkelijker af dan lopen.
Ik heb (bijna) elk najaar en voorjaar een longontsteking door de griep. Doordat ik zwaar astma heb, duurt bij mij het herstel ook heel lang.

Nu zelfs zo erg dat ik vanaf maart nog aan het herstellen ben.

Ook hier kind, studie, werk en huishouden want manlief werkt 60-80 uur per week. (en nee, dus geen recht op bijstand van de staat).

Bijna blij dat manlief in de zomer thuis kwam te zitten, want kon daardoor veel overnemen. (Tuurlijk financieel was het waardeloos, maar dit was topic gezondheid, toch?)

Wat mij de laatste maanden helpt om meer te kunnen doen is een longrevalidatietraject bij een fysiotherapiepraktijk met eigen sportruimte. Ik had het voordeel dat het bij mij als chronisch bestempeld werd en dus volledig vergoed wordt.

Maar anders had ik 27 trainingen vergoed gekregen. (check je verzekering even)

Waar ik verder rekening mee houd is de "Spoon-theory". Is gebaseerd op een andere ziekte, maar principe is hetzelfde.

Je kan (blijkbaar) nog niet alles op 1 dag. Dus je zult je taken goed over de dag moeten spreiden om m door te komen.

Elke taak is een lepel en op een gegeven moment zijn je lepels op en zul je toch echt moeten rusten.

Op een dag dat ik revalidatietraining heb, plan ik verder niks aners dan kleine meid van en naar school en doe ik de dag ervoor boodschappen zodat het die dag niet hoeft.

Beetje lange reactie, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven