Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
06-12-2021 07:52
Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van adhd op de werkvloer.

Bij mij voordelen:

* Ik doe alles tegelijk, aan de ene kant mijn handicap maar ook mijn kracht, multitasken.
* Ik denk heel snel, hierdoor leg ik snel verbanden en ben ik niet-adhders vaak een stapje voor.
* Ben creatief in het heel snel verzinnen van oplossingen, ik denk dat dit ook komt door mijn beelddenken en daardoor grote fantasie.
* Ik ben heel open en spontaan (soms beetje te) en leg heel makkelijk contact.
* Doordat ik zo makkelijk praat, krijg ik het vaak voor elkaar om de meest introverte persoon zich veilig voelt om z'n verhaal te vertellen (ik lijk soms wel een psycholoog, niet bewust maar gaat vanzelf)
* Hyper focus (ook een handicap, als ik iets leuk vind ben ik niet te stoppen en voel m'n grenzen dan niet aan)
* Ik verzet heel veel werk

Nadelen:

* Snel verveeld, ik hou echt niet van sleur
* Snel conflict, ik zeg wat ik denk en dat is soms te ongenuanceerd
* Heftig in emoties
* Alles door elkaar doen waardoor snel chaos.
* Heel snel overprikkeld door indrukken/ geluiden en beelden
* Snel in paniek
* Ik kan heel slecht tegen onrecht
* Ik ben heel druk
* Ik moet altijd mezelf dwingen om alert te zijn anders ga ik fouten maken, dit kost veel energie
Deze spuit 11komt ook weer eens om het hoekje kijken😏

Ik werd ook getriggerd door wat Avea opsomde. Dat ben ik ten voeten uit!

En dat heeft ook voor de nodige escalaties gezorgd. Zowel thuis als op het werk. Nu werk ik op dit moment niet, maar toen ik als pb'er met jongeren werkte (met adhd, gedragsproblemen etc) zat ik een team, wat gewoon echt niks van me begreep.
En ik niks van hen. Maar de jongeren snapte ik prima en heb van verschillende dan ook terug gekregen dat ze me wel streng vonden, maar dat ik wel altijd eerlijk was en me goed in hen kon inleven (logisch, mijn hoofd werkt hetzelfde🤯)

En eigenlijk is dit altijd, op verschillende werkplekken het geval geweest. En nu durf ik niet meer. De faalangst is zo enorm op dit gebied, dat alleen het idee aan werk me al lam legt.

Morgen weer naar de psycholoog. De vorige x (ik zit in de afrondende fase, dus er zat een paar weken tussen) heb ik aangegeven toch echt een add test te willen doen. Maar dat moest ze overleggen met mijn vorige behandelaar (die een x aantal jaar geleden een ass test met me heeft afgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Purple43 schreef:
09-12-2021 16:18
Deze spuit 11komt ook weer eens om het hoekje kijken😏

Ik werd ook getriggerd door wat Avea opsomde. Dat ben ik ten voeten uit!

En dat heeft ook voor de nodige escalaties gezorgd. Zowel thuis als op het werk. Nu werk ik op dit moment niet, maar toen ik als pb'er met jongeren werkte (met adhd, gedragsproblemen etc) zat ik een team, wat gewoon echt niks van me begreep.
En ik niks van hen. Maar de jongeren snapte ik prima en heb van verschillende dan ook terug gekregen dat ze me wel streng vonden, maar dat ik wel altijd eerlijk was en me goed in hen kon inleven (logisch, mijn hoofd werkt hetzelfde🤯)

En eigenlijk is dit altijd, op verschillende werkplekken het geval geweest. En nu durf ik niet meer. De faalangst is zo enorm op dit gebied, dat alleen het idee aan werk me al lam legt.

Morgen weer naar de psycholoog. De vorige x (ik zit in de afrondende fase, dus er zat een paar weken tussen) heb ik aangegeven toch echt een add test te willen doen. Maar dat moest ze overleggen met mijn vorige behandelaar (die een x aantal jaar geleden een ass test met me heeft afgenomen.
Ik herken je ervaring in je werk, mijn cliënten begrijp ik ook altijd beter dan “normale” mensen. 😅
Vervelend dat je niet uit de verf komt onder je collega’s aangezien je zo goed aansluit bij de doelgroep.
Collega’s zouden juist van je kunnen leren hoe het brein werkt.

Sterkte met de psycholoog
Wat een herkenning, al die lijstjes hier. Zeker die van op de werkvloer.

Ik heb alleen nog nooit een diagnose gehad, omdat ik dacht: ik ben anders, maar ja, ik ben gewoon zo. Totdat mijn lief dit jaar zei: volgens mij heb je ADHD, ADD of iets wat autistisch gerelateerd is. Ik ben gaan lezen en ik kan niets anders concluderen.

Wat nu? Ik lees verschillende verhalen over 'de eerste stap'. Moet ik eerst naar de huisarts voor een verwijzing? En naar wie word je dan doorverwezen? Een collega vertelde me dat ze een bol op haar hoofd kreeg om je hersenactiviteit te registreren. Dat was niet bij een psycholoog, maar wel een grondig onderzoek dus.

Ik wil meteen de juiste stappen zetten. Weten jullie wat het beste is?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Claire, de eerste stap is inderdaad de huisarts. Zo heb ik het gedaan. Ik heb veel van de informatie hier gekopieerd (zonder namen overigens!) en in een Word-bestand gezet, en geel gemaakt wat ik herken. Het lijstje van Avea is ook een goeie! Ik heb toen bij mijn HA neergelegd wat ik herkende, en ook een paar prakijkvoorbeelden gegeven van wat goed en slecht ging.

Vervolgens ben ik verwezen naar een onderzoekscentrum, dat inderdaad ADD/ADHD (H = hoofd, druk) vaststelde.

Enige punt bij mij is: omdat mijn broer mogelijk ziek is (ernstig, weten we nog niet, onderzoeken lopen) heb ik behoorlijk veel stress. Ik heb al een ietwat hoge bloeddruk waar ik medicatie voor slikte. Bij het onderzoek was hij te hoog (duhuh, ik was ws. toch wat nerveus) en ook bij twee metingen vonden ze 'm nog steeds te hoog. Ze willen dus geen medicatie geven en verwijzen mij nu naar de gyneacoloog voor oestrogenen, waar mijn HA weer geen fan van is.

Dus het is wat gedoe, zeg maar. Wel is het voordeel dat ik nu beter snap waarom ik bepaalde dingen wel of niet doe.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
ClaireUnderwood schreef:
10-12-2021 10:02
Wat een herkenning, al die lijstjes hier. Zeker die van op de werkvloer.

Ik heb alleen nog nooit een diagnose gehad, omdat ik dacht: ik ben anders, maar ja, ik ben gewoon zo. Totdat mijn lief dit jaar zei: volgens mij heb je ADHD, ADD of iets wat autistisch gerelateerd is. Ik ben gaan lezen en ik kan niets anders concluderen.

Wat nu? Ik lees verschillende verhalen over 'de eerste stap'. Moet ik eerst naar de huisarts voor een verwijzing? En naar wie word je dan doorverwezen? Een collega vertelde me dat ze een bol op haar hoofd kreeg om je hersenactiviteit te registreren. Dat was niet bij een psycholoog, maar wel een grondig onderzoek dus.

Ik wil meteen de juiste stappen zetten. Weten jullie wat het beste is?

Ja begin idd bij je huisarts voor een verwijzing, ik vind Koreana's methode echt briljant, noteren waar je je in herkent, op welke manieren je vastloopt
Er zijn ook online zelftests bv bij psyq en adhd centraal (al weet ik niet of ik daar 'geslaagd' zou zijn ;-D )
Ik vond nl. bij vanalles mezelf niet zo extreem of onrustig of van-de-hak-op-de-tak of het freestyle brainstormen ... ik vond zelf dat een schop onder mn kont de aangewezen oplossing was : 'gewoon ff normaal gaan doen net als iedereen, leg me maar even uit hoe dat werkt'

Er zíjn organisaties die in 1 dag de hele diagnose incl een eerste medicatie advies doen andere doen het in een paar sessies. Wellicht heeft je huisarts al ervaring met de een of ander.
Ik denk dat als er verder geen grote issues zijn en je behoorlijk stevig in je schoenen staat dat zo'n one-stop diagnose neel praktisch is.
Er zijn hier in het topic wel een aantal mensen die daar geweest zijn.
Ik was al klant bij een ggz-organisatie die ook adhd onderzoeken deed toen dit ter sprake kwam.


Men wil trouwens ook heel graag oude schoolrapporten zien als die er zijn en vragenlijst/interview met naasten indien mogelijk om een zo goed mogelijk beeld te krijgen


Succes!
Voor mij was het echt een openbaring
teaus wijzigde dit bericht op 10-12-2021 11:42
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
08-12-2021 18:13
Ik heb er de smoor in.

Mijn HA is niet bovenmatig verheugd met het idee van oestrogenen. Hij wil liever dat ik andere medicatie krijg.

Nu is mijn bloeddruk nogal stuiterend, momenteel zeker omdat we hier even een hele vervelende situatie aan de hand hebben. Mijn broer krijgt allerlei onderzoeken en we zijn simpelweg bezorgd vanwege mogelijk darmkanker.
Ze vonden hem bij het onderzoek te hoog. Ik ben toen gaan meten door middel van een halfuursmeting, toen vonden ze 'm nog te hoog.

Omdat mijn HA liever geen oestrogeen wil, hebben we de dosis van bloeddrukverlagers iets opgehoogd en was hij een heel stuk lager bij een nieuwe halfuursmeting. Met name de onderdruk was erg mooi (80), de bovendruk iets hoger dan 120, hij was 130.
Ze vinden 'm nog steeds te hoog.

Ze willen dus geen medicatie verstrekken, maar ik wil echt nu wel eens rust in mijn hoofd, en ik zit dus met het dilemma dat de HA geen fan is van oestrogeen, omdat het de kans op borst- en baarmoederhalskanker behoorlijk schijnt te verhogen.

Ik moet dus weer naar mijn HA en ik heb binnenkort een afspraak bij de Gyn voor de Oestrogeen, maar ik heb er fors de smoor in.

GRRRRRRR
Wat frustrerend, juist nu heb je hier gewoon geen energie voor over.
En je huidige bloeddruk medicatie ophogen/overstap naar iets anders (niet oestrogeen) is waarschijnlijk te simpel gedacht hè?


Sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
10-12-2021 11:21
Ja begin idd bij je huisarts voor een verwijzing, ik vind Koreana's methode echt briljant, noteren waar je je in herkent, op welke manieren je vastloopt
Er zijn ook online zelftests bv bij adhd centraal (al weet ik niet of ik daar 'geslaagd' zou zijn ;-D )
Ik vond nl. bij vanalles mezelf niet zo extreem of onrustig of van-de-hak-op-de-tak of het freestyle brainstormen ... ik vond zelf dat een schop onder mn kont de aangewezen oplossing was : 'gewoon ff normaal gaan doen net als iedereen, leg me maar even uit hoe dat werkt'

Er zíjn organisaties die in 1 dag de hele diagnose incl een eerste medicatie advies doen andere doen het in een paar sessies. Wellicht heeft je huisarts al ervaring met de een of ander.
Ik denk dat als er verder geen grote issues zijn en je behoorlijk stevig in je schoenen staat dat zo'n one-stop diagnose neel praktisch is.
Er zijn hier in het topic wel een aantal mensen die daar geweest zijn.
Ik was al klant bij een ggz-organisatie die ook adhd onderzoeken deed toen dit ter sprake kwam.


Men wil trouwens ook heel graag oude schoolrapporten zien als die er zijn en vragenlijst/interview met naasten indien mogelijk om een zo goed mogelijk beeld te krijgen


Succes!
Voor mij was het echt een openbaring
Precies dit. Ik was bij ADHD centraal. De diagnose in 1 dag. (Dit is een hele lange dag trouwens waar je door de mangel word gehaald)
Maar je komt nergens zonder een verwijzing bij de Huisarts. Dus dat is stap 1. Mijn huisarts was vrij snel overtuigd voor een doorverwijzing, ik gaf wat kleine voorbeelden en ik was aangemeld.

Wat voor mij iig erg fijn is, is de wetenschap. De bevestiging. Dat was voor mij ook de reden voor een verwijzing, ik wilde het gewoon weten en daar niet over te hoeven twijfelen. Had het er niet uitgekomen dan had ik dat ook geweten.
Alle reacties Link kopieren
Koreana

Ik ben inmiddels aan het verdwalen op internet :sherlock:
Zou acupunctuur iets voor je kunnen doen? Voor bloeddruk of wat rust&focus
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
10-12-2021 11:25
GRRRRRRR
Wat frustrerend, juist nu heb je hier gewoon geen energie voor over.
En je huidige bloeddruk medicatie ophogen/overstap naar iets anders (niet oestrogeen) is waarschijnlijk te simpel gedacht hè?


Sterkte! :hug:
We hebben mijn medicatie juist met dat doel iets verhoogd en je ziet merkbaar verschil, maar ook daar zijn ze nog ontevreden over :@
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
10-12-2021 12:05
We hebben mijn medicatie juist met dat doel iets verhoogd en je ziet merkbaar verschil, maar ook daar zijn ze nog ontevreden over :@
... zeurpieten zijn 't (6)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verheugd!!
Denk ik🤔

Vanochtend bij psycholoog geweest.
Het viel me op dat haar gezicht wat voller was geworden (en heel stom, ik had vanaf half september al het gevoel dat ze wel eens zwanger kon zijn) laatste afspraak was iets meer dan 4 wkn geleden. En toen ik dat dus opmerkte, vertelde ze dat ze idd inverwachting is! Zo leuk😃

Maar goed, ik word aangemeld voor een NPO (neuro psychologisch onderzoek) om te kijken of er misschien iets van verborgen hersenschade de oorzaak kan zijn van mijn disharmonisch profiel en daar aan gekoppelde problemen

En mijn verzoek om getest te worden op ad(h)d is ook goed gekeurd. In 2013 is er eerder op getest, maar ik had geen klik met die behandelaar. Behandeling is ook gestopt, omdat ik een "no show" was.
Ergens in 2017 heb ik een ass onderzoek gehad.

@claire, eigenlijk heb je de 1e stap al gehad, je begint te beseffen dat je "anders zijn" misschien wel eens iets anders kan zijn, dan een karaktertrek.

De volgende stap, zou kunnen zijn, je antwoord op de vraag of je dat wil uitzoeken?

Is je antwoord:"nee" dan is het klaar, dan accepteer je, jezelf zoals je bent. En dat is goed.

Is je antwoord:"ja" dan bel je de huisarts voor een verwijzing richting ggz. Benoem je vermoeden.

Succes
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
10-12-2021 11:47
Koreana

Ik ben inmiddels aan het verdwalen op internet :sherlock:
Zou acupunctuur iets voor je kunnen doen? Voor bloeddruk of wat rust&focus
Wat lief! :bigkiss:

Ik ga eens kijken, volgens mij zit er hier ergens eentje in de buurt. Heb ooit een folder gezien en Koreano is nogal van; altijd bewaren dat soort dingen, je weet maar nooit....
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Acupunctuur is zeker te proberen waard. (Word ook vergoed door de verzekering, dus waarom niet 🙃)
Ik heb dit de afgelopen maanden ook eens geprobeerd. En ik had een echte. Een strenge, niet verstaanbare Chinese dame (arts) die zat te zuchten en te schrijven in het Chinees waar ik dus, Chinees in zag… maar goed.

Ik ben flink door een pijnbank gegaan waarbij ik dus ook verplicht werd om te ontspannen en dat is erg bijzonder. En eerlijk, na elke sessie, kwam ik er relaxter en kwieker uit.
Als de Corona weer een beetje is gezakt ga ik zeker weer bij haar terug.

(Wat mij herinnert dat ik nog wat facturen moet opvragen bij haar omdat ik het moet voorschieten…)
Alle reacties Link kopieren
Moesten jullie bij een adhd test ook een familielid meenemen? Ik probeer het topic te lezen maar ik kom er nu niet doorheen.

Vorige week na maanden wachten een "test" gehad waarna de psychologe blijft hameren op een gesprek met mijn zus om haar vragen te kunnen stellen over hoe ik als kind was.
Niet alleen heeft mijn zus geen tijd maar ik wil het haar ook niet vragen omdat ze mijn privézaken al genoeg met anderen deelt.
Ik heb de psychologe het telnr. van mijn man gegeven maar daar heeft ze geen contact mee gezocht.
Ik ben bang dat ik nu voor niks op de terugkoppeling van de psychologe aan het wachten ben en de diagnose niet krijg terwijl alles wijst op add of adhd.
Goh.. Een jaar of zeven geleden heb ik een diagnose gekregen (geen AD(H)D) waar ik mezelf eigenlijk totaal niet in herken, maar bij de lijstjes die hier gepost worden denk ik: yes, check!
Dat zou wel een en ander verklaren.

Alleen had ik altijd het idee dat AD(H)D'ers erg makkelijk zijn in sociale contacten en altijd haantje de voorste (gebaseerd op die paar AD(H)D'ers die ik in het echte leven ken), terwijl ik zelf erg teruggetrokken ben en maar met moeite een gesprek op gang kan houden. Zeggen wat ik denk doe ik eigenlijk ook nooit. Behalve dat, herken ik erg veel.
anoniem_402748 wijzigde dit bericht op 11-12-2021 14:37
1.23% gewijzigd
Vuurenvlam26 schreef:
10-12-2021 23:43
Goh.. Een jaar of zeven geleden heb ik een diagnose gekregen waar ik mezelf eigenlijk totaal niet in herken, maar bij de lijstjes die hier gepost worden denk ik: yes, check!
Dat zou wel een en ander verklaren.

Alleen had ik altijd het idee dat AD(H)D'ers erg makkelijk zijn in sociale contacten en altijd haantje de voorste (gebaseerd op die paar AD(H)D'ers die ik in het echte leven ken), terwijl ik zelf erg teruggetrokken ben en maar met moeite een gesprek op gang kan houden. Zeggen wat ik denk doe ik eigenlijk ook nooit. Behalve dat, herken ik erg veel.

Ik val even midden in jullie gesprek, maar haak hier even op in. Heb van de week toevallig een (oud?) webinar gezien van een psychiater. Ze vertelde dat je introverte en extraverte ADD'ers/ADHD'ers hebt. Net als bij ieder ander.
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 11-12-2021 09:37
1.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Statiegeldfles schreef:
10-12-2021 22:40
Moesten jullie bij een adhd test ook een familielid meenemen? Ik probeer het topic te lezen maar ik kom er nu niet doorheen.

Vorige week na maanden wachten een "test" gehad waarna de psychologe blijft hameren op een gesprek met mijn zus om haar vragen te kunnen stellen over hoe ik als kind was.
Niet alleen heeft mijn zus geen tijd maar ik wil het haar ook niet vragen omdat ze mijn privézaken al genoeg met anderen deelt.
Ik heb de psychologe het telnr. van mijn man gegeven maar daar heeft ze geen contact mee gezocht.
Ik ben bang dat ik nu voor niks op de terugkoppeling van de psychologe aan het wachten ben en de diagnose niet krijg terwijl alles wijst op add of adhd.
Ik was het niet verplicht. Maar misschien kan je ipv afwachten zelf contact opnemen met de psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik hoefde niemand mee te nemen, maar iemand moest wel een scorelijst over mij invullen (dat deed Koreano voor mij). Je zou kunnen vragen of iemand dat over jou kan invullen (en dan kun je iemand anders kiezen dan je babbelgrage zus, Statiegeldfles.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Vuurenvlam26 schreef:
10-12-2021 23:43
Goh.. Een jaar of zeven geleden heb ik een diagnose gekregen waar ik mezelf eigenlijk totaal niet in herken, maar bij de lijstjes die hier gepost worden denk ik: yes, check!
Dat zou wel een en ander verklaren.

Alleen had ik altijd het idee dat AD(H)D'ers erg makkelijk zijn in sociale contacten en altijd haantje de voorste (gebaseerd op die paar AD(H)D'ers die ik in het echte leven ken), terwijl ik zelf erg teruggetrokken ben en maar met moeite een gesprek op gang kan houden. Zeggen wat ik denk doe ik eigenlijk ook nooit. Behalve dat, herken ik erg veel.
Als ik die diagnose 10 jaar geleden had gehad, had ik je voor gek laten verklaren. Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn diagnose is typerend voor vrouwen in de overgang, al ben ik dan rijkelijk laat/later gediagnosticeerd.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik dénk dat ik ADD heb. Laatst stonden er verschillende artikelen over in de krant. Er lijken een hoop dingen op zijn plek te vallen.

In mijn schoolrapport stond structureel dat ik 'soms' of 'vaak' dromerig was. Afgelopen week las ik een beoordeling van mijn werkbegeleider tijdens een stage voor de opleiding tot MBO-verpleegkundige terug dat ik dromerig was en dat we het er wel even over hebben gehad. Terwijl ik zó mijn best deed niet dromerig over te komen.
Ik heb ik weet niet hoeveel boeken die ik zo graag wil lezen, maar ik maak niks af (ook al interesseert het betreffende boek me wel). Ik raak altijd alles kwijt, echt alles. Het is qua opruimen alles of niets: of ik ga er helemaal doorheen of ik schuif het voor me uit waarna ik me dan wel weer heel onrustig voel door de chaos, maar me er toch moeilijk toe kan zetten. Als ik doordeweeks een dag vrij ben en vriend van zijn werk thuis komt en hij mij vraagt wat ik heb gedaan, dan ben ik naar mijn weten altijd bezig geweest, terwijl ik niet zoveel heb gedaan maar er wel lang mee bezig ben geweest, omdat ik tussentijds afgeleid raak.
Ik kan me overigens nog heel goed de irritatie vanuit mijn moeder herinneren. Mijn moeder is altijd heel opgeruimd. Ik niet. Ze heeft me zó vaak gezegd: "Celine, ruim je kamer eens op", maar ik kon me er niet toe zetten en als ik dan ging opruimen, kwam ik naar haar toe met allemaal spullen die ik na lange tijd weer terug zag en haar wilde laten zien. Echt totaal niet geconcentreerd.
Verder kan ik best wel impulsieve aankopen doen (voornamelijk kleding), kan ik vrij snel wisselen van stemming en heb ik een kort lontje. Ik kom structureel net op tijd of te laat, helemaal als het geen zakelijke afspraak betreft (zoals met vriendinnen). Als ik om 13.30 uur heb afgesproken, ga ik om 13.30 uur van huis weg (meestal).
Ik sta altijd te trippelen om een grappige opmerking te maken (wel op een passende manier hoor). Ik ben verder niet hyperactief.

Ik weet dus niet of ik ADD heb, maar ik heb een vrij sterk vermoeden.
Wat ik me overigens afvraag is of het mogelijk is dat je - als je bekend bent met ADD - wel heel gestructureerd kunt zijn in je werk? Dan wil ik echt dingen afwerken, zodat mijn hoofd helemaal leeg is.
Verder vraag ik me af welk voordeel de diagnose jullie heeft gebracht.
Statiegeldfles schreef:
10-12-2021 22:40
Moesten jullie bij een adhd test ook een familielid meenemen? Ik probeer het topic te lezen maar ik kom er nu niet doorheen.

Vorige week na maanden wachten een "test" gehad waarna de psychologe blijft hameren op een gesprek met mijn zus om haar vragen te kunnen stellen over hoe ik als kind was.
Niet alleen heeft mijn zus geen tijd maar ik wil het haar ook niet vragen omdat ze mijn privézaken al genoeg met anderen deelt.
Ik heb de psychologe het telnr. van mijn man gegeven maar daar heeft ze geen contact mee gezocht.
Ik ben bang dat ik nu voor niks op de terugkoppeling van de psychologe aan het wachten ben en de diagnose niet krijg terwijl alles wijst op add of adhd.

Vreemd dat ze erop blijft hameren, want er zijn heel veel mensen die geen familie hebben die het kunnen vertellen. En dan komt het er ook wel uit, indien je het hebt.

Ik vind persoonlijk ook de manier van vragen heel belangrijk. Als ze het nét anders hadden gevraagd in zo'n vragenlijst, had ik ja geantwoord i.p.v. nee, of vice versa.
anoniem_407803 wijzigde dit bericht op 11-12-2021 12:51
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Statiegeldfles schreef:
10-12-2021 22:40
Moesten jullie bij een adhd test ook een familielid meenemen? Ik probeer het topic te lezen maar ik kom er nu niet doorheen.

Vorige week na maanden wachten een "test" gehad waarna de psychologe blijft hameren op een gesprek met mijn zus om haar vragen te kunnen stellen over hoe ik als kind was.
Niet alleen heeft mijn zus geen tijd maar ik wil het haar ook niet vragen omdat ze mijn privézaken al genoeg met anderen deelt.
Ik heb de psychologe het telnr. van mijn man gegeven maar daar heeft ze geen contact mee gezocht.
Ik ben bang dat ik nu voor niks op de terugkoppeling van de psychologe aan het wachten ben en de diagnose niet krijg terwijl alles wijst op add of adhd.
Ze hebben er wel een heel sterke voorkeur voor maar wat niet kan/wil dat kan niet
Het kan de diagnose wel onderbouwen maar als je bv ouders hebt die écht niks herkennen .. wat dan?
Of dat, zoals bij jou , diegene eigenlijk niet veilig voelt..
Je kunt dat stuk wel 'weigeren' hoor, heb ik gedaan.
Zeker bij volwassen vrouwen blijkt dat het (de adhd kenmerken) in de kindertijd helemaal niet zo evident waren, ik kan zelf uit mijn kindertijd legio heel kenmerkende situaties en bijbehorende emoties ophalen die mijn ouders echt anders kwalificeerden.


Overigens moest ik zeker wel een week of 2, 3 ? wachten op de uitslag.
Dank voor jullie antwoorden! Op naar de huisarts:)
Alle reacties Link kopieren
Celine*28 schreef:
11-12-2021 10:24
Ik dénk dat ik ADD heb. Laatst stonden er verschillende artikelen over in de krant. Er lijken een hoop dingen op zijn plek te vallen.

In mijn schoolrapport stond structureel dat ik 'soms' of 'vaak' dromerig was. Afgelopen week las ik een beoordeling van mijn werkbegeleider tijdens een stage voor de opleiding tot MBO-verpleegkundige terug dat ik dromerig was en dat we het er wel even over hebben gehad. Terwijl ik zó mijn best deed niet dromerig over te komen.
Ik heb ik weet niet hoeveel boeken die ik zo graag wil lezen, maar ik maak niks af (ook al interesseert het betreffende boek me wel). Ik raak altijd alles kwijt, echt alles. Het is qua opruimen alles of niets: of ik ga er helemaal doorheen of ik schuif het voor me uit waarna ik me dan wel weer heel onrustig voel door de chaos, maar me er toch moeilijk toe kan zetten. Als ik doordeweeks een dag vrij ben en vriend van zijn werk thuis komt en hij mij vraagt wat ik heb gedaan, dan ben ik naar mijn weten altijd bezig geweest, terwijl ik niet zoveel heb gedaan maar er wel lang mee bezig ben geweest, omdat ik tussentijds afgeleid raak.
Ik kan me overigens nog heel goed de irritatie vanuit mijn moeder herinneren. Mijn moeder is altijd heel opgeruimd. Ik niet. Ze heeft me zó vaak gezegd: "Celine, ruim je kamer eens op", maar ik kon me er niet toe zetten en als ik dan ging opruimen, kwam ik naar haar toe met allemaal spullen die ik na lange tijd weer terug zag en haar wilde laten zien. Echt totaal niet geconcentreerd.
Verder kan ik best wel impulsieve aankopen doen (voornamelijk kleding), kan ik vrij snel wisselen van stemming en heb ik een kort lontje. Ik kom structureel net op tijd of te laat, helemaal als het geen zakelijke afspraak betreft (zoals met vriendinnen). Als ik om 13.30 uur heb afgesproken, ga ik om 13.30 uur van huis weg (meestal).
Ik sta altijd te trippelen om een grappige opmerking te maken (wel op een passende manier hoor). Ik ben verder niet hyperactief.

Ik weet dus niet of ik ADD heb, maar ik heb een vrij sterk vermoeden.
Wat ik me overigens afvraag is of het mogelijk is dat je - als je bekend bent met ADD - wel heel gestructureerd kunt zijn in je werk? Dan wil ik echt dingen afwerken, zodat mijn hoofd helemaal leeg is.
Verder vraag ik me af welk voordeel de diagnose jullie heeft gebracht.

De vraag is eigenlijk waar loop je echt tegenaan, wat belemmert je in je werk, relaties...
Wat verwacht jij van zo'n diagnose


Voor mij helpt het me vooral om te begrijpen waarom dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen in werk, school, relaties, hoe ik met situaties deal,
waarom sommige(veel) dingen zoveel energie kosten en vooral : dat ik niet lui, dom, egoïstisch of gemakzuchtig ben.
Dat ik best begrijp waar die overtuiging, dat beeld vandaan komt maar dat dat niet strookt met de werkelijkheid .

Die kennis maakt dat ik mezelf beter begrijp, veel meer regie heb, ik beter kan kiezen waar ik mijn energie aan besteed en dat is prettig.
Weten dat het geen kwestie is van iets beter je best doen, even doorzetten
Overigens niet perse leuk of makkelijk want je moet ook je beperkingen accepteren, grenzen (h)erkennen en er naar handelen ... en that sucks


Wellicht kun je met je huisarts of de poh in gesprek om te onderzoeken of het iets is waar je achteraan wilt
Alle reacties Link kopieren
ClaireUnderwood schreef:
11-12-2021 11:52
Dank voor jullie antwoorden! Op naar de huisarts:)
:daisy:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven