Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
15-11-2021 06:54
Koreana : bedankt voor je reactie!
Lastig hè. Heb je dan ook regelmatig conflicten omdat mensen niet goed om kunnen gaan met je directheid?
Zelf heb ik dat wel en merk ook dat ik in het algemeen ook vaak 'teveel" zeg door mijn openheid en eerlijkheid en daardoor vaak beladen discussies krijg.
Of gewoon teveel informatie/ voeding geef waardoor gesprekken helemaal de verkeerde kant op gaan.
Eigenlijk heel jammer want ik vind dat iedereen mag zijn wie hij is, ook al reageren wij misschien soms teveel uit emotie of erg impulsief. Het is wel recht vanuit ons hart.
Toch merk ik dat het niet altijd begrepen wordt.
Iets met spreken is zilver.........
Heb je een manier gevonden om hiermee om te gaan?
Want ik merk dat ik steeds onzekerder wordt op dat gebied, dat ik tijdens bijv een vergadering steeds vaker heb dat ik er teveel op ga letten wat ik zeg en me steeds ga afvragen of iets slim was om te zeggen.
Dat gaat best ver, vind ik.

Teaus oh ja dat sudderen, ook niet altijd de 'gezonde' manier. Dat heb ik ook weleens als ik denk dat ik beter m'n mond kan houden. Maar na het sudderen, ontstaat er vaak nog meer vlam in de pan. 🙈
Goed dat je ermee aan de slag gaat.
Ben benieuwd of dat lukt
Ik ben er nog lang niet.
Verzwaringsdeken heb ik gekocht als cadeau voor mn man z'n verjaardag . Die had een keer over dat hij denkt dat hij het fijn zou vinden. Een Uber nuchtere man die z'n hoofd neerlegt en slaapt. Het was totaal geen eigenbelang hoor, maar stel hij vindt het toch niks dan wil ik m wel proberen :lol:

Mefunny CBD nooit geprobeerd. Werkt dat goed?

Ja, ik merk enerzijds dat mijn directheid mij parten speelt en anderzijds maakt dat ik 'geleerd' heb om dus dan maar niets te zeggen, om tot de ontdekking te komen dat meerdere mensen die vraag hebben, herkenning vinden in mijn vraag, of het gewoon een goede vraag vinden.

Die deken ga ik ook eens naar kijken. Ik hoor sowieso dat de verzwaringsdeken een goed idee is, al heb je nergens last van, en de slaap ten goede komt.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
15-11-2021 06:54
Koreana : bedankt voor je reactie!
Lastig hè. Heb je dan ook regelmatig conflicten omdat mensen niet goed om kunnen gaan met je directheid?
Zelf heb ik dat wel en merk ook dat ik in het algemeen ook vaak 'teveel" zeg door mijn openheid en eerlijkheid en daardoor vaak beladen discussies krijg.
Of gewoon teveel informatie/ voeding geef waardoor gesprekken helemaal de verkeerde kant op gaan.
Eigenlijk heel jammer want ik vind dat iedereen mag zijn wie hij is, ook al reageren wij misschien soms teveel uit emotie of erg impulsief. Het is wel recht vanuit ons hart.
Toch merk ik dat het niet altijd begrepen wordt.
Iets met spreken is zilver.........
Heb je een manier gevonden om hiermee om te gaan?
Want ik merk dat ik steeds onzekerder wordt op dat gebied, dat ik tijdens bijv een vergadering steeds vaker heb dat ik er teveel op ga letten wat ik zeg en me steeds ga afvragen of iets slim was om te zeggen.
Dat gaat best ver, vind ik.

Teaus oh ja dat sudderen, ook niet altijd de 'gezonde' manier. Dat heb ik ook weleens als ik denk dat ik beter m'n mond kan houden. Maar na het sudderen, ontstaat er vaak nog meer vlam in de pan. 🙈
Goed dat je ermee aan de slag gaat.
Ben benieuwd of dat lukt
Ik ben er nog lang niet.
Verzwaringsdeken heb ik gekocht als cadeau voor mn man z'n verjaardag . Die had een keer over dat hij denkt dat hij het fijn zou vinden. Een Uber nuchtere man die z'n hoofd neerlegt en slaapt. Het was totaal geen eigenbelang hoor, maar stel hij vindt het toch niks dan wil ik m wel proberen :lol:

Mefunny CBD nooit geprobeerd. Werkt dat goed?
Iedereen moet natuurlijk zijn wie ze zijn. Maar we kunnen niet van de maatschappij verwachten dat zij zich kunnen aanpassen aan mijn ADHD-gedrag. Dat werkt twee kanten op natuurlijk.

CBD-olie vind ik wel fijn. Ik gebruik het af en toe voor het slapen gaan. Iets relaxter hoofd bij inslapen.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
15-11-2021 08:55
Iedereen moet natuurlijk zijn wie ze zijn. Maar we kunnen niet van de maatschappij verwachten dat zij zich kunnen aanpassen aan mijn ADHD-gedrag. Dat werkt twee kanten op natuurlijk.

CBD-olie vind ik wel fijn. Ik gebruik het af en toe voor het slapen gaan. Iets relaxter hoofd bij inslapen.

Heb je een persoonlijk voorbeeld?

Fijn dat cbd olie werkt. Ik heb zelf oxazepam voor 2x per week keer goed te kunnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Grrrrr >:-(
Heel verhaal -poefff- weg

Straks een nieuwe poging
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
15-11-2021 10:50
Heb je een persoonlijk voorbeeld?

Fijn dat cbd olie werkt. Ik heb zelf oxazepam voor 2x per week keer goed te kunnen slapen.
My life story…
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
15-11-2021 11:32
Grrrrr >:-(
Heel verhaal -poefff- weg

Straks een nieuwe poging
Ja het VF stoort. Echt bloed verziekend irritant.
:there:
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
15-11-2021 11:32
Grrrrr >:-(
Heel verhaal -poefff- weg

Straks een nieuwe poging
O o o o o...
Wat irritant
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam deze tegen, een mooi filmpje dat een ander persoon kan uitleggen hoe jij het leven ervaart.

https://www.adhd-nederland.nl/videos/het-emmertje/
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
https://www.dejongepsychiater.nl/onderz ... ndra-kooij

Even een zit, maar de moeite waard.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat heb niks last van het thuiswerken.... Nul concentratie..... Bah
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
23-11-2021 21:20
Oh wat heb niks last van het thuiswerken.... Nul concentratie..... Bah
Zo herkenbaar.
Want alles leidt af: de buren, de was, het vuil, huisdieren, een kutbrief....
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
23-11-2021 20:51
Ik kwam deze tegen, een mooi filmpje dat een ander persoon kan uitleggen hoe jij het leven ervaart.

https://www.adhd-nederland.nl/videos/het-emmertje/

Avea , dit is wel een mooie verbeelding van het aanpassen en hoe verschrikkelijk veel (energie en 'zelf' of eigenheid) dat kost
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
23-11-2021 21:35
Zo herkenbaar.
Want alles leidt af: de buren, de was, het vuil, huisdieren, een kutbrief....
Hier ook heel veel last van het thuiswerken, wel een coachingstraject gehad maar om e.e.a. in de praktijk te brengen is toch lastig. Ik heb een andere baan gezocht, ik begin volgende week en daar mag ik ook gedeeltelijk naar kantoor komen. Nu werk ik voor de rijksoverheid, logge organisatie, lange procedures, veel administratie en weinig doelgericht kunnen werken, het thuiswerken heeft mij wel de das om gedaan. Dus besloten andere baan te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
okay jeetje dat is wel een stap , andere baan zoeken, maar als het helpt.


ik sta nu zelf een beetje in dubio, ik ga dus weer op kantoor werken en misschien moet ik uiteindelijk mijn concentratieprobleem opbiechten bij de manager want er wordt door collega;s wel met een schuin oog naar gekeken dat ik op kantoor ben.
NU gooi ik het nog onder de noemer, alleenstaande moeder met 3 pubers thuis, dat heb ik eigenlijk liever dat ze het niet weten.....

Niet omdat ik me schaam maar omdat ik denk dat het mij kan beperken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er open over. Dat heeft echt geholpen. Ik mag een paar dagen per week op kantoor zitten en heb dan een aparte ruimte. Ik maak dan echt meters, terwijl ik anders centimeters maak omdat ik thuis word afgeleid en op werk ook door kletsende collega's. Ben ik toch heel gevoelig voor.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
24-11-2021 18:10
Ik ben er open over. Dat heeft echt geholpen. Ik mag een paar dagen per week op kantoor zitten en heb dan een aparte ruimte. Ik maak dan echt meters, terwijl ik anders centimeters maak omdat ik thuis word afgeleid en op werk ook door kletsende collega's. Ben ik toch heel gevoelig voor.
ik ben er ook open over geweest tegen mijn leidinggevende, dat was geen probleem, en die heeft mij ook zoveel mogelijk proberen te faciliteren dmv coaching en werkafspraken, maar voor mij heeft het weinig zin om naar kantoor te gaan, want daar is gewoon niemand, dus dat werkt niet bepaald motiverend. Mijn functie is inhoudelijk zo veranderd in de loop der jaren, mede ook door Corona-maatregelen, dat alles wat voor mij als ADHD-er interessant en motiverend was weg is gevallen. ik kreeg echt geen energie meer van mijn werk dus vandaar de keuze voor een andere baan in een ander soort organisatie.

Maar of je er open over bent hangt denk ik heel erg van de organisatie en leidinggevende af, open zijn kan soms ook juist heel verhelderend zijn, want als jij en je werkgever juist gebruik kunnen maken van je kwaliteiten als AD(H)D-er dan heeft het juist alleen maar meerwaarde. Maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke afweging.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
24-11-2021 12:11
okay jeetje dat is wel een stap , andere baan zoeken, maar als het helpt.


ik sta nu zelf een beetje in dubio, ik ga dus weer op kantoor werken en misschien moet ik uiteindelijk mijn concentratieprobleem opbiechten bij de manager want er wordt door collega;s wel met een schuin oog naar gekeken dat ik op kantoor ben.
NU gooi ik het nog onder de noemer, alleenstaande moeder met 3 pubers thuis, dat heb ik eigenlijk liever dat ze het niet weten.....

Niet omdat ik me schaam maar omdat ik denk dat het mij kan beperken.
Maar je hoeft er toch geen naampje aan te hangen, je kan toch gewoon aangeven dat je omstandigheden thuis je hinderen in je functioneren, zoals je eigenlijk nu doet? Het is voor iedereen anders in wat voor omgeving hij of zij goed functioneert, dus het is helemaal niet gek om aan te geven dat het voor jou gewoon niet werkt het thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
Boira schreef:
25-11-2021 08:16
Maar je hoeft er toch geen naampje aan te hangen, je kan toch gewoon aangeven dat je omstandigheden thuis je hinderen in je functioneren, zoals je eigenlijk nu doet? Het is voor iedereen anders in wat voor omgeving hij of zij goed functioneert, dus het is helemaal niet gek om aan te geven dat het voor jou gewoon niet werkt het thuiswerken.
je hebt gelijk, goed punt , dankje.....
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van adhd op de werkvloer.

Bij mij voordelen:

* Ik doe alles tegelijk, aan de ene kant mijn handicap maar ook mijn kracht, multitasken.
* Ik denk heel snel, hierdoor leg ik snel verbanden en ben ik niet-adhders vaak een stapje voor.
* Ben creatief in het heel snel verzinnen van oplossingen, ik denk dat dit ook komt door mijn beelddenken en daardoor grote fantasie.
* Ik ben heel open en spontaan (soms beetje te) en leg heel makkelijk contact.
* Doordat ik zo makkelijk praat, krijg ik het vaak voor elkaar om de meest introverte persoon zich veilig voelt om z'n verhaal te vertellen (ik lijk soms wel een psycholoog, niet bewust maar gaat vanzelf)
* Hyper focus (ook een handicap, als ik iets leuk vind ben ik niet te stoppen en voel m'n grenzen dan niet aan)
* Ik verzet heel veel werk

Nadelen:

* Snel verveeld, ik hou echt niet van sleur
* Snel conflict, ik zeg wat ik denk en dat is soms te ongenuanceerd
* Heftig in emoties
* Alles door elkaar doen waardoor snel chaos.
* Heel snel overprikkeld door indrukken/ geluiden en beelden
* Snel in paniek
* Ik kan heel slecht tegen onrecht
* Ik ben heel druk
* Ik moet altijd mezelf dwingen om alert te zijn anders ga ik fouten maken, dit kost veel energie
Alle reacties Link kopieren
Avea, jouw post had de mijne kunnen zijn.

Ik ervaar altijd dat ik te 'snel' ben volgens anderen. Reflecteren heb ik dan ook helemaal niets mee, omdat ik zoiets heb van: we hebben een probleem, dit is de oplossing. Later gaan we wel zeuren wat we ervan hadden kunnen leren...
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
06-12-2021 08:08
Avea, jouw post had de mijne kunnen zijn.

Ik ervaar altijd dat ik te 'snel' ben volgens anderen. Reflecteren heb ik dan ook helemaal niets mee, omdat ik zoiets heb van: we hebben een probleem, dit is de oplossing. Later gaan we wel zeuren wat we ervan hadden kunnen leren...
Ahhhh herkenbaar.
Ik denk dat adhders sowieso vaak uit gevoel / emotie reageren en niet vanuit verstand/ tactisch oogpunt/ goed doordacht.
Toch vind ik een adhder vaak puurder dan mensen die tactisch reageren en proberen de vrede te bewaren uit eigenbelang.
Je reageert snel en impulsief maar wel vanuit je hart.
Vaak dus ook heel oplossingsgericht.
Bij mij moet ook alles gelijk direct.
Ik kan echt niet snappen waarom mensen het fijn vinden om soms eindeloos alles overdenken en reflecteren.
Nu zit er denk ik wel een verschil in ADHD of ADD qua impulsief reageren / doen.
Ik heb de "h" ertussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ADHD, maar ik verwarde het met ADD omdat ik van nature niet een enorme stuiterbal ben die bijv. druk tettert ofzo. Maar de H zit in de drukte in mijn hoofd, en daardoor dacht ik aan ADD. Uiteindelijk heb ik dus alle kenmerken van ADD met de drukte in mijn hoofd.

En dat onrecht, man ik kan er boeken over schrijven. Ik kan echt razend worden over stom gedrag van mensen. Fouten maken, okee, kan gebeuren, maar dat je gewoon nonsens praat of een puinzooi ergens van maakt, krijgt mij moeiteloos over de kling.

Misbruik maken van mensen die laaggeletterd zijn of laagopgeleid, Koreana to the violent rescue.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er de smoor in.

Mijn HA is niet bovenmatig verheugd met het idee van oestrogenen. Hij wil liever dat ik andere medicatie krijg.

Nu is mijn bloeddruk nogal stuiterend, momenteel zeker omdat we hier even een hele vervelende situatie aan de hand hebben. Mijn broer krijgt allerlei onderzoeken en we zijn simpelweg bezorgd vanwege mogelijk darmkanker.
Ze vonden hem bij het onderzoek te hoog. Ik ben toen gaan meten door middel van een halfuursmeting, toen vonden ze 'm nog te hoog.

Omdat mijn HA liever geen oestrogeen wil, hebben we de dosis van bloeddrukverlagers iets opgehoogd en was hij een heel stuk lager bij een nieuwe halfuursmeting. Met name de onderdruk was erg mooi (80), de bovendruk iets hoger dan 120, hij was 130.
Ze vinden 'm nog steeds te hoog.

Ze willen dus geen medicatie verstrekken, maar ik wil echt nu wel eens rust in mijn hoofd, en ik zit dus met het dilemma dat de HA geen fan is van oestrogeen, omdat het de kans op borst- en baarmoederhalskanker behoorlijk schijnt te verhogen.

Ik moet dus weer naar mijn HA en ik heb binnenkort een afspraak bij de Gyn voor de Oestrogeen, maar ik heb er fors de smoor in.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
06-12-2021 07:52
Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van adhd op de werkvloer.

Bij mij voordelen:

* Ik doe alles tegelijk, aan de ene kant mijn handicap maar ook mijn kracht, multitasken.
* Ik denk heel snel, hierdoor leg ik snel verbanden en ben ik niet-adhders vaak een stapje voor.
* Ben creatief in het heel snel verzinnen van oplossingen, ik denk dat dit ook komt door mijn beelddenken en daardoor grote fantasie.
* Ik ben heel open en spontaan (soms beetje te) en leg heel makkelijk contact.
* Doordat ik zo makkelijk praat, krijg ik het vaak voor elkaar om de meest introverte persoon zich veilig voelt om z'n verhaal te vertellen (ik lijk soms wel een psycholoog, niet bewust maar gaat vanzelf)
* Hyper focus (ook een handicap, als ik iets leuk vind ben ik niet te stoppen en voel m'n grenzen dan niet aan)
* Ik verzet heel veel werk

Nadelen:

* Snel verveeld, ik hou echt niet van sleur
* Snel conflict, ik zeg wat ik denk en dat is soms te ongenuanceerd
* Heftig in emoties
* Alles door elkaar doen waardoor snel chaos.
* Heel snel overprikkeld door indrukken/ geluiden en beelden
* Snel in paniek
* Ik kan heel slecht tegen onrecht
* Ik ben heel druk
* Ik moet altijd mezelf dwingen om alert te zijn anders ga ik fouten maken, dit kost veel energie


Copy paste voor mij.... Planning is wel echt lastig al dwing ik mij in allerlei plansystemen....
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
08-12-2021 18:13
Ik heb er de smoor in.

Mijn HA is niet bovenmatig verheugd met het idee van oestrogenen. Hij wil liever dat ik andere medicatie krijg.

Nu is mijn bloeddruk nogal stuiterend, momenteel zeker omdat we hier even een hele vervelende situatie aan de hand hebben. Mijn broer krijgt allerlei onderzoeken en we zijn simpelweg bezorgd vanwege mogelijk darmkanker.
Ze vonden hem bij het onderzoek te hoog. Ik ben toen gaan meten door middel van een halfuursmeting, toen vonden ze 'm nog te hoog.

Omdat mijn HA liever geen oestrogeen wil, hebben we de dosis van bloeddrukverlagers iets opgehoogd en was hij een heel stuk lager bij een nieuwe halfuursmeting. Met name de onderdruk was erg mooi (80), de bovendruk iets hoger dan 120, hij was 130.
Ze vinden 'm nog steeds te hoog.

Ze willen dus geen medicatie verstrekken, maar ik wil echt nu wel eens rust in mijn hoofd, en ik zit dus met het dilemma dat de HA geen fan is van oestrogeen, omdat het de kans op borst- en baarmoederhalskanker behoorlijk schijnt te verhogen.

Ik moet dus weer naar mijn HA en ik heb binnenkort een afspraak bij de Gyn voor de Oestrogeen, maar ik heb er fors de smoor in.
Balen… :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven