Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
moizer schreef:
05-01-2022 20:53
Is er hier toevallig iemand die dexamphetamine gebruikt!? Ik gebruik het nu een paar maanden. Ik voel me er prima onder, maar ik blijf zo’n enorm droge mond houden, vooral in de avond. I
Dat had ik met methylfenidaat en dat is nooit meer over gegaan, ook al slik ik het jaren niet meer
koreana schreef:
08-01-2022 09:43

Herkennen anderen dat, dat je dus een verzadiging, soort van immuun kan raken voor methylfenidaat?
Ik ben nooit meer terug gegaan voor een ander middel. Ik ging in het begin nog naar de psycholoog en die heeft wel gezegd dat gewenning niet kon maar dat hij van meerdere patienten had gehoord dat ze er aan gewend raakten en dat het minder ging werken. Ik moest op den duur 3 x 3 pilletjes per dag slikken en ik was gewoon met 1 begonnen. Waar zou het eindigen? Met 3 x 15??? Ik heb het nooit meer geprobeerd.

Jammer, want ik viel er zo mooi van af. Toen het nog werkte tenminste.
Ttroeteltje schreef:
08-01-2022 12:40
Mag ik jullie een vraag stellen?

Ik ben nog vrij onbekend met AD(H)D.
Momenteel zijn wij bezig met een traject voor kind, basisschoolleeftijd, waarbij kenmerken zijn gediagnosticeerd uit het ADHDspectrum. Heel korte concentratieboog, hoge bewegingsdrang. Impulsief, loopt tegen eigen beperkingen op school aan.
Hoe jong waren jullie toen jullie wisten wat er aan de hand was en hoe gingen jullie en jullie omgeving hiermee om?
Wij staan nu op de wachtlijst voor begeleiding, hoe die begeleiding er uit gaat zien weten we nog niet. Er moet nog een intake plaatsvinden van waaruit een behandelplan/begeleidingsplan zal worden opgesteld.
Mijn ervaring kun je ws. niet veel mee, want ik ben 64 en heb het ws. als gevolg van afname oestrogeen waardoor ik er dus ws. een jaar of 5 - 10 last van heb.

Maar ik weet van vrienden van mij en bijv. buren dat de meeste diagnoses grofweg tussen 5 en 15 jaar worden vastgesteld, maar pin mij er niet op vast.

Juist school is een goede graadmeter waarbij afwezigheid, concentratieproblemen, snel afgeleid zijn etc naar boven komen. Het kind kan dan medicatie krijgen, belangrijk is hierbij dat ook school eventueel betrokken wordt bij de medicatie. Niet alle kinderen kunnen nog zelfstandig hun medicatie innemen, zelfs niet met bijv. een app als waarschuwing. Methylfenidaat (ritalin) werkt ongeveer 4 uur, dus stel kind zou dat slikken, dan moet hij of zij het ook mee naar school en de leerkracht ook waken over inname. Dat is in het begin best lastig, zeker omdat het na 4 uur uitwerkt. Ze zeggen wel eens, je bent 4 uur rustig, maar onderwijl spaar je weer je energie op die er dan vervolgens weer uit knalt.

Misschien kun je hier iets mee?
https://www.kenniscentrum-kjp.nl/scholen/adhd/
https://www.thuisarts.nl/adhd/mijn-kind-heeft-adhd
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Ik zelf was iets van 37 toen het gediagnosticeerd werd. In mijn kindertijd "bestond het nog niet".
Ik ga me verdiepen in de links.
School had het inderdaad ook over medicatie. Andere partijen hebben we tot nog toe niet daarover gehoord. We zijn er zelfs wat huiverig voor, maar dat komt mede door onbekendheid.
Ttroeteltje schreef:
08-01-2022 15:51
Ik ga me verdiepen in de links.
School had het inderdaad ook over medicatie. Andere partijen hebben we tot nog toe niet daarover gehoord. We zijn er zelfs wat huiverig voor, maar dat komt mede door onbekendheid.
Het is hoe dan ook, bij een diagnose, komen er opties.
Opties in medicatie, coaching, begeleiding en nog veel meer gericht op ADHD (en het gezin).
Deze opties zijn er niet zonder diagnose.

Ik had het als kind graag willen weten. En heel graag medicatie willen slikken.

Bij mij is de diagnose op mijn 33ste gesteld.
Er is geen diagnose ADHD gesteld. Wel zijn er kenmerken van ADHD vastgesteld. In de thuissituatie waarin alles vrij georganiseerd en prikkelarm verloopt zien we de signalen iets minder dan men op school ziet. Op school zien ze heel duidelijk signalen. Op basis daarvan is men van mening dat geen ADHD diagnose van toepassing is.

We proberen kind nu te gaan begeleiden (met hulp) signalen zelf op te merken en te leren daarop te anticiperen.
We willen heel graag dat kind die begeleiding krijgt. En als medicatie nodig is zullen we ook daar in mee gaan. Het belang van ons kind staat voorop.

Op dit moment is het voor ons allemaal wat warrig. Er zijn signalen en kenmerken, school blijft hameren op aanpak van deze zaken nu het nog kan op de veilige plek op de basisschool. Over 2 jaar gaat kind naar voortgezet onderwijs en dan zal alles er heel anders uitzien. Structuur, vaste klasgenoten, vaste leerkracht vallen dan weg. En we zijn bang dat dat voor veel problemen kan zorgen. We hopen dat voor te zijn.
Ttroeteltje schreef:
09-01-2022 08:31
Er is geen diagnose ADHD gesteld. Wel zijn er kenmerken van ADHD vastgesteld. In de thuissituatie waarin alles vrij georganiseerd en prikkelarm verloopt zien we de signalen iets minder dan men op school ziet. Op school zien ze heel duidelijk signalen. Op basis daarvan is men van mening dat geen ADHD diagnose van toepassing is.

We proberen kind nu te gaan begeleiden (met hulp) signalen zelf op te merken en te leren daarop te anticiperen.
We willen heel graag dat kind die begeleiding krijgt. En als medicatie nodig is zullen we ook daar in mee gaan. Het belang van ons kind staat voorop.

Op dit moment is het voor ons allemaal wat warrig. Er zijn signalen en kenmerken, school blijft hameren op aanpak van deze zaken nu het nog kan op de veilige plek op de basisschool. Over 2 jaar gaat kind naar voortgezet onderwijs en dan zal alles er heel anders uitzien. Structuur, vaste klasgenoten, vaste leerkracht vallen dan weg. En we zijn bang dat dat voor veel problemen kan zorgen. We hopen dat voor te zijn.
Dat laatste is zeker waar en vind ik attent van school. Nu nog heeft jouw kind een vaste docent, misschien even een andere voor bijv. Engels, Gym, Handenarbeid, maar over het algemeen een vast gezicht en een vast lokaal.
Hoewel leerkrachten volgens een rooster werken, geeft de juf of meester aan: we gaan nu rekenen doen. En dan na de pauze Nederlands. Kortom, kind hoeft alleen maar het goede boek even te pakken.

Op de middelbare school heel anders: andere lokalen, 10 verschillende leraren, een rooster met lokalen waar hij of zij chocola van moet maken, en huiswerk noteren. En dat is echt huiswerk. Was het op de basis een leuk werkstukje knutselen waar je weken de tijd voor had, hier is het elke week je boeken open slaan.
Daarom is het goed om daar nu ook al op in te zetten. Een ander voordeel, als kind met een 'labeltje' (rotwoord, hoor) naar school komt, dan krijgt hij vanzelf meer begeleiding in bijvoorbeeld die wirwar van roosters, docenten en lokalen en huiswerk. Hij leert daar plannen.

Ik zou vragen aan school om een rapport op te maken van hun bevindingen en daarmee naar de huisarts gaan en vragen om een verwijzing. Wachttijd kan best lang zijn (ik moest ruim half jaar wachten) en dan ben je maar voorbereid voor de overstap naar het middelbaar onderwijs.

Ook ik ben geen fan van medicatie, al moet ik het vanwege overige kwalen en nu ADD wel slikken, maar ben er blij mee. Ben een stuk rustiger, georganiseerd(er) zoals ik ooit vroeger was (iets met afname oestrogeen) en kom weer aan dingen toe om bijv. uit te zoeken of op te ruimen.
Echt, de rust in mijn hoofd, heerlijk.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
09-01-2022 10:56
Dat laatste is zeker waar en vind ik attent van school. Nu nog heeft jouw kind een vaste docent, misschien even een andere voor bijv. Engels, Gym, Handenarbeid, maar over het algemeen een vast gezicht en een vast lokaal.
Hoewel leerkrachten volgens een rooster werken, geeft de juf of meester aan: we gaan nu rekenen doen. En dan na de pauze Nederlands. Kortom, kind hoeft alleen maar het goede boek even te pakken.

Op de middelbare school heel anders: andere lokalen, 10 verschillende leraren, een rooster met lokalen waar hij of zij chocola van moet maken, en huiswerk noteren. En dat is echt huiswerk. Was het op de basis een leuk werkstukje knutselen waar je weken de tijd voor had, hier is het elke week je boeken open slaan.
Daarom is het goed om daar nu ook al op in te zetten. Een ander voordeel, als kind met een 'labeltje' (rotwoord, hoor) naar school komt, dan krijgt hij vanzelf meer begeleiding in bijvoorbeeld die wirwar van roosters, docenten en lokalen en huiswerk. Hij leert daar plannen.

Ik zou vragen aan school om een rapport op te maken van hun bevindingen en daarmee naar de huisarts gaan en vragen om een verwijzing. Wachttijd kan best lang zijn (ik moest ruim half jaar wachten) en dan ben je maar voorbereid voor de overstap naar het middelbaar onderwijs.

Ook ik ben geen fan van medicatie, al moet ik het vanwege overige kwalen en nu ADD wel slikken, maar ben er blij mee. Ben een stuk rustiger, georganiseerd(er) zoals ik ooit vroeger was (iets met afname oestrogeen) en kom weer aan dingen toe om bijv. uit te zoeken of op te ruimen.
Echt, de rust in mijn hoofd, heerlijk.
Helemaal mee eens!

Zolang je in een “misschien” zit, blijf je daarin zitten. Bij onderzoek krijg je een antwoord. Met een Ja of een Nee. En in beide gevallen verder advies.

https://balansdigitaal.nl/kennisbank/on ... t-is-adhd/

In verschillende regio’s zijn er ouder groepen/bijeenkomsten wanneer er vermoedens zijn van ADHD/ASS. Je zou bij het CJG hier informatie over kunnen opvragen. Dan kom je bij gelijk gestemden en leer je gelijk een hoop samen met een deskundige/hulpverlener.
MEFunny schreef:
09-01-2022 08:23
Het is hoe dan ook, bij een diagnose, komen er opties.
Opties in medicatie, coaching, begeleiding en nog veel meer gericht op ADHD (en het gezin).
Deze opties zijn er niet zonder diagnose.

Ik had het als kind graag willen weten. En heel graag medicatie willen slikken.

Bij mij is de diagnose op mijn 33ste gesteld.
Ik ook. Ik had op school namelijk wellicht beter uit de verf gekomen en dat had ook stress gescheeld.
Vandaag een telefonische intake gehad. Over plusminus 2,5 a 3 maanden hulpuitvraag op locatie. Maar we staan in ieder geval nu op die wachtlijst en men ziet in dat ondersteuning gewenst en noodzakelijk is! Halleluuuuuuujaaaaaaa! Wat een opluchting!
We willen ons kind zo graag de juiste begeleiding kunnen bieden. En wij, als gezin kunnen vrij goed inspelen op kinds behoeften. We bouwen structuur en een prikkelarme omgeving in. Echter kinds leven speelt zich niet enkel af binnen ons gezin. En het leven met activiteiten buiten ons gezin zal de komende jaren alsmaar meer vorm krijgen.
Ik heb ooit gelezen dat dieet ook veel invloed heeft. Suikervrij bijvoorbeeld.

Is iemand bekend met verslaving aan Methylfenidaat? Ik kon namelijk zo stoppen als ik dat wilde. Maar ik hoor dat er verslaving bij kan komen. Ik kan me daar niets bij voorstellen.
iones schreef:
11-01-2022 18:38

Is iemand bekend met verslaving aan Methylfenidaat? Ik kon namelijk zo stoppen als ik dat wilde. Maar ik hoor dat er verslaving bij kan komen. Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Ook rood snoepgoed, heb ik gelezen.

Stoppen zie ik ook overal, mensen die zelfs een stopweek inlassen, maar ik kan mij, maar ben nog niet zo lang bezig, er niets bij voorstellen. Ik kan mij hooguit voorstellen dat stoppen bij mij weer de onrust brengt die ik juist kwijt ben met de medicatie.
Ttroeteltje schreef:
11-01-2022 18:19
Vandaag een telefonische intake gehad. Over plusminus 2,5 a 3 maanden hulpuitvraag op locatie. Maar we staan in ieder geval nu op die wachtlijst en men ziet in dat ondersteuning gewenst en noodzakelijk is! Halleluuuuuuujaaaaaaa! Wat een opluchting!
We willen ons kind zo graag de juiste begeleiding kunnen bieden. En wij, als gezin kunnen vrij goed inspelen op kinds behoeften. We bouwen structuur en een prikkelarme omgeving in. Echter kinds leven speelt zich niet enkel af binnen ons gezin. En het leven met activiteiten buiten ons gezin zal de komende jaren alsmaar meer vorm krijgen.
Fijn :yes:
iones schreef:
11-01-2022 18:38

Nee niet over verslaving, daar kan ik me ook niks bij voorstellen eerlijk gezegd.

Op dagen dat ik het niet inneem, ik heb een langwerkend product en ben soms veel te laat/vergeet het, dan verrommel ik heel ouderwets .. tijd glipt veel makkelijker door mijn vingers, kan enorm in cirkels blijven ronddraaien en frustratie- & prikkeltolerantie zijn véél lager
Kortom dan moet je flink zeilen bijzetten om een beetje charmant de dag door te komen maar er is geen enkele sprake van drang naar medicatie.

Ik kan me wel voorstellen dat heel suikerrijke voeding wat hyper kan maken en als je al een adHd in je gedrag hebt zou dat best kunnen versterken
Langzame koolhydraten, groenten, niet te veel fabrieksvoer is natuurlijk voor iedereen goed
Ttroeteltje schreef:
11-01-2022 18:19
Fijn dat er schot in zit!
Even van me afschrijven als dat goed is.

Ondertussen is het anderhalve maand na de nietszeggende vragen die de adhd test moesten voorstellen en nog steeds geen diagnose. Die tr :swear: t van een psychologe heeft me in de afgelopen weken wel 4x gebeld maar uitslag geven, ho maar.
Eerste keer was om een belafspraak in plannen.
Tweede keer was de belafspraak waar ze 10 minuten lang heeft door lopen drammen om een gesprek met mijn zus, nadat ik haar al had verteld en gemaild dat dit niet kon. Pas toen ik kwaad werd stopte ze met het gedram.
Derde keer was om een nieuwe belafspraak te maken voor 3 weken laten waar ze mij ook even moest vertellen dat ze tussendoor op vakantie ging.
De uitslag zou ik dus morgen krijgen, maar ze belde mij vandaag op (4de keer) om de afspraak te verzetten want haar collega is ziek.
Kennelijk kan ze het gesprek niet alleen aan en moet die ene collega er perse op beeld bij zijn.
Heb gevraagd of ze me wel alvast de uitslag kon geven maar nee, dat wou ze niet.

Heb opgehangen en ben er helemaal klaar mee. Ik neem morgen contact op met de huisarts en vraag of hij het dossier of uitslag op kan vragen en ik ga naar een andere behandelaar. Misschien adhd centraal, dan heb je vrijwel direct duidelijkheid. Ik wacht nog liever een paar maanden dan dat ik met deze muts verder ga.
-Matilda- schreef:
24-01-2021 08:57
Wat fijn, weer eens een ADD-topic!
Die komen hier met enige regelmaat langs, maar blijven nooit lang actief helaas... Goh, hoe zou dat toch komen?? :rolling: Jammer, want eigenlijk heb ik best behoefte aan af en toe een plek waar ik begrepen word....

Ik heb nu een jaar of 5 de diagnose en gebruikte concerta.
Ik ben een tijd terug noodgedwongen gestopt met mijn medicatie. Plotseling kwamen de bijwerkingen op en werden de nadelen groter dan de voordelen. Sindsdien ben ik alle controle weer kwijt. En het ging net zo goed :"-( Nu dus maar eens overleggen met de huisarts hoe nu verder. Want medicatie voor ADD instellen doet de huisarts helaas niet. Maar wie dat wel doet kan ze me ook niet vertellen.... balen dus!
Een enkele keer gebruik ik, als ik op mijn werk iets belangrijks heb, medicatie van de kinderen. Is een lagere dosis dus haalt het de scherpe randjes er wat vanaf. Maar dan dus ook lichte bijwerkingen. (Huisarts weet hiervan hoor, ik ga niet op eigen initiatief zitten rommelen)
De ggz? Iemand die begeleiding geeft aan mensen met ADD/ADHD en medicatie voorschrijft.
Terug naar degene die de diagnose heeft gesteld?
Psychiater.
Statiegeldfles schreef:
12-01-2022 18:00

Ondertussen is het anderhalve maand na de nietszeggende vragen die de adhd test moesten voorstellen en nog steeds geen diagnose. Die tr :swear: t van een psychologe heeft me in de afgelopen weken wel 4x gebeld maar uitslag geven, ho maar.
Tweede keer was de belafspraak waar ze 10 minuten lang heeft door lopen drammen om een gesprek met mijn zus, nadat ik haar al had verteld en gemaild dat dit niet kon. Pas toen ik kwaad werd stopte ze met het gedram.
Derde keer was om een nieuwe belafspraak te maken voor 3 weken laten waar ze mij ook even moest vertellen dat ze tussendoor op vakantie ging.
De uitslag zou ik dus morgen krijgen, maar ze belde mij vandaag op (4de keer) om de afspraak te verzetten want haar collega is ziek.
Kennelijk kan ze het gesprek niet alleen aan en moet die ene collega er perse op beeld bij zijn.
Heb gevraagd of ze me wel alvast de uitslag kon geven maar nee, dat wou ze niet.

Heb opgehangen en ben er helemaal klaar mee. Ik neem morgen contact op met de huisarts en vraag of hij het dossier of uitslag op kan vragen en ik ga naar een andere behandelaar. Misschien adhd centraal, dan heb je vrijwel direct duidelijkheid. Ik wacht nog liever een paar maanden dan dat ik met deze muts verder ga.
Soms zou je ze….. :hamer: ….
Statiegeldfles schreef:
12-01-2022 18:00

Het toont maar eens te meer het gebrek aan respect voor een patient. Ze beseffen niet wat een uitslag of diagnose, en vooral het afwachten daarop, met een mens kan doen.
Vriendin van mij zit al maanden in een mallemolen en zou tussen kerst en O&N een operatie krijgen die verlossing zou brengen. Alles in kannen en kruiken, inclusief anesthesie en operatie ingepland. Alleen nog een laatste scan.
Dag na de scan: operatie wordt even uitgesteld...
Vriendin zag al het einde der dagen en helemaal van de rel.
Ik heb toen maar - in haar bijzijn want AVG - gebeld hoe het zat.
Arts wilde liever na kerst opereren omdat er dan gewone ipv minimale bezetting was.
In plaats dat ze dat nou zéggen?!?!
Vriendin was bijkans haar begrafenis al aan het regelen.
Arts realiseerde zich niet dat de communicatie (doorgegeven vanaf poli) zo'n effect kon hebben.

Moraal van dit verhaal, jij doet er echt goed aan om naar je HA te gaan en dit te bespreken. Je hebt gesprekken gehad, het gedram over je zus terwijl je dat niet wilt, hoeveel duidelijker moet je nog zijn? En dan, een belafspraak voor een afspraak? Gaat toch nergens over? Daar hebben ze toch een assistente of secretaresse voor?
Ik hoop dat je bij ADHD-C beter tot jouw recht komt. Denk het wel en hoop het echt voor je. :hug:
koreana schreef:
13-01-2022 08:53
Alles in kannen en kruiken, inclusief anesthesie en operatie ingepland. Alleen nog een laatste scan.
Dag na de scan: operatie wordt even uitgesteld...
Vriendin zag al het einde der dagen en helemaal van de rel.
Ik heb toen maar - in haar bijzijn want AVG - gebeld hoe het zat.
Arts wilde liever na kerst opereren omdat er dan gewone ipv minimale bezetting was.
In plaats dat ze dat nou zéggen?!?!
Vriendin was bijkans haar begrafenis al aan het regelen.
Arts realiseerde zich niet dat de communicatie (doorgegeven vanaf poli) zo'n effect kon hebben.

Woede is al wat gezakt maar heb een klacht ingediend bij de instelling.
Ik wacht dinsdag de uitslag af en bel daarna de huisarts op voor een andere verwijsbrief.

Jeetje zeg, operatie die op het laatste moment (zonder opgaaf van reden) wordt uitgesteld. :-o Ben je al helemaal voorbereid moet je nog wachten. Weet ze al wanneer ze geopereerd gaat worden?
Statiegeldfles schreef:
13-01-2022 14:16
Woede is al wat gezakt maar heb een klacht ingediend bij de instelling.
Ik wacht dinsdag de uitslag af en bel daarna de huisarts op voor een andere verwijsbrief.

Jeetje zeg, operatie die op het laatste moment (zonder opgaaf van reden) wordt uitgesteld. :-o Ben je al helemaal voorbereid moet je nog wachten. Weet ze al wanneer ze geopereerd gaat worden?
Ja, als alles doorgaat (even Corona voorbehoud) volgende week woensdag.
Voor haar was belangrijk dat er geen enge reden achter de verplaatsing zat.
Mijn moeder zou vandaag een interview hebben met mijn psycholoog wb mogelijke ad(h)d.
Deze afspraak vorig jaar gemaakt, niet wetende wat ons boven het hoofd zou hangen.

Tussen O&N te horen gekregen dat mijn vader alvleesklierkanker heeft (met uitzaaïngen). Op dit moment wordt hij geopereerd, dus vandaar dat, dat interview niet doorgaat.

En nog geen week na dat nieuws, het bericht dat mijn zwager, totaal onverwacht, is overleden (vermoedelijk hartfalen)

Mijn wereld staat even op z'n kop en het kost verdomd veel energie om de kop erbij te houden. Ik heb het idee te worden overspoeld en gigantisch aan het watertrappelen ben.

En ik doe zo mijn best om toch nog iets van structuur vast te houden, maar het lukt gewoon niet. Huishouden niet, eten niet, gedachten niet. Focus op iets, slechts een uur en dan zit ik alweer vol. En moet echt bijkomen.

Ben ik hier bezig, zie ik ergens anders wat liggen, ga een boek lezen, 2 zinnen en ik ben er alweer klaar mee. Emoties vliegen alle kanten op, van heel begripvol naar compleet onredelijk en soms zo'n agressie/woede die me van binnenuit verteert. Maar tegelijkertijd helemaal niks voelen tot hysterische jankbuien

Ik ben mezelf een beetje zat geloof ik.😔
Dit is erg veel wat je in korte tijd op je bordje krijgt Purple :-(
Sterkte bij het verwerken van het verlies van je zwager en ook veel sterkte met het nieuws van je vader. Is de operatie goed gegaan?
Jeetje Purple, wat een achtbaan aan emoties.
Er komt echt even heel veel over je heen. Heb je een beetje steun/luisterend oor van vrienden? Ik vind het niet zo gek dat je even alle kanten uitvliegt (en uiteraard ongelofelijk verdrietig).
:hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven