Gezondheid alle pijlers

Het gemalen ijzer in Kellogs super K

17-10-2009 09:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje verbaasd dat niemand hierover schrijft. Donderdag avond toonde de Keuringsdienst van waarde aan dat het ijzergehalte in de pap niet bestaat uit een chemische verbinding van ijzer, wat je lichaam dus op kan nemen. Maar nee, er zitten gewoon gemalen klompjes ijzer in, gemalen fietsen zeg maar.

Het Tv programma liet dit zien door eerst een hapje pap op een glasplaat een magneet te achtervolgen en daarna vermaalden ze een portie pap met water en hingen er een magneet in verpakt in een plastic zak, toen ze de magneet er weer uithaalden hing er gemalen ijzer aan de zak.

Misschien niet zo vreemd dat in Denemarken Kellogs niet verkocht mag worden.

Zelf eet ik dit spul al een tijdje niet meer, omdat ik er enorme honger van kreeg (1 uur later al), maar voor wie het nog steeds lekker vindt......, kijk je uit dat je tanden niet vermaalt op al dat ijzer!
quote:Xander68 schreef op 17 oktober 2009 @ 09:45:

Is ijzer in ontbijtgranen veilig?

Het ijzer waarmee de Kellogg’s producten worden verrijkt is natuurlijk veilig. Net als andere fabrikanten die hun producten verrijken met ijzer, houdt Kellogg’s zich natuurlijk strikt aan alle wet- en regelgeving. Het ijzer dat aan Kellogg’s ontbijtgranen wordt toegevoegd is een metaal in een zeer zuivere, minuscule poedervorm dat voedingskundig te vergelijken is met het ijzer in groenten. Het ijzer in onze producten is, zoals je bij ijzer mag verwachten, magnetisch.Bij mij is de spinazie niet magnetisch hoor, en er zit ook geen ijzervijlsel in een pot appelstroop, bij mijn weten moet er toch echt geen ijzervijlsel in voedsel zitten. Of neem jij ook een klompje kalk op je brood mee, i.p.v. een plakkie kaas?
Nee, maar Appelstroop en spinazie zijn van nature ijzerhoudend, dus zit het opgelost in het product. Hier is het toegevoegd, en Kellogs is geen waterhoudend iets, dus ik kan me voorstellen dat het daar anders is.
Vind ik ook altijd heftige berichten Toety.

Maar het lijkt bijna niemand iets te doen.

Net zoals het feit dat in zoveel producten het levensgevaarlijke fructose-glucosestroop zit, een suikervervanger, ook wel 'invertsuiker' genoemd.

Vooral in zaken die als 'gezond' te boek staan, of als gezond tussendoortje, zit die troep.

In ontbijtkoek bijvoorbeeld is het ingrediënt 1 op de lijst. In Sultana's, Smoeltjes, Liga en ga zo maar door. Dingen die mensen aan hun kinderen meegeven dus.

Hartstikke slecht spul, je wordt er dik van, het is pest voor je alvleesklier, maar niemand hoor je er over.
quote:vlinder67 schreef op 17 oktober 2009 @ 10:22:

[...]

Dit komt toch op hetzelfde neer, of ben ik nou achterlijk?

In Denemarken is het dus verboden (want de Deense autoriteiten geven geen toestemming om dit produkt op de markt te brengen) en in Nederland niet.Ik denk dat jij gelijk hebt.
quote:eleonora schreef op 17 oktober 2009 @ 10:30:

Vind ik ook altijd heftige berichten Toety.

Maar het lijkt bijna niemand iets te doen.

Net zoals het feit dat in zoveel producten het levensgevaarlijke fructose-glucosestroop zit, een suikervervanger, ook wel 'invertsuiker' genoemd.

Vooral in zaken die als 'gezond' te boek staan, of als gezond tussendoortje, zit die troep.

In ontbijtkoek bijvoorbeeld is het ingrediënt 1 op de lijst. In Sultana's, Smoeltjes, Liga en ga zo maar door. Dingen die mensen aan hun kinderen meegeven dus.

Hartstikke slecht spul, je wordt er dik van, het is pest voor je alvleesklier, maar niemand hoor je er over.Ja, zit idd in al die "gezonde" repen.
quote:Vinyl schreef op 17 oktober 2009 @ 10:25:

Nee, maar Appelstroop en spinazie zijn van nature ijzerhoudend, dus zit het opgelost in het product. Hier is het toegevoegd, en Kellogs is geen waterhoudend iets, dus ik kan me voorstellen dat het daar anders is.Maar......die flakes zijn gemaakt van granen...en, laat daar nou ook heel veel ijzer in zitten. Dus ze hoeven eigenlijk niks toe te voegen.
quote:toetyfroety schreef op 17 oktober 2009 @ 10:34:

[...]

Maar......die flakes zijn gemaakt van granen...en, laat daar nou ook heel veel ijzer in zitten. Dus ze hoeven eigenlijk niks toe te voegen.Nee, het deel waaróm ze ijzer toevoegen snap ik ook niet helemaal...
Hoezo is appelstroop van nature ijzerhoudend? In een gewone appel zit toch ook geen ijzer? Hoe kan appelstroop dan ijzerhoudend zijn?

Ik heb begrepen dat het ijzer in appelstroop afkomstig uit de ketel waarin het gekooikt wordt, dus dat is hetzelfde ijzer als in de kellogg's.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Volgens wikipedia: "Het hoge ijzergehalte (20mg per 100gr) in de appelstroop van nu, word veroorzaakt door de toevoeging van ingedikt bietensap (beetwortelsap) dat wel rijk aan ijzer is,en de appelstroop ook zoeter maakt."
Over die appelstroop: ik heb ook altijd begrepen dat er vroeger ijzer in zat doordat het in ijzeren ketels gekookt werd en dat het tegenwoordig gewoon toegevoegd wordt. Dat laatste staat ook op wikipedia ("Het hoge ijzergehalte in de appelstroop van nu, word veroorzaakt door de toevoeging van ingedikt bietensap dat wel rijk aan ijzer is, en de appelstroop ook zoeter maakt.)

Kunnen ze dat ook niet bij cornflakes doen? Gewoon een beetje ingedikt bieten sap erbij gooien. Klinkt al gezonder dan gemalen fietswrakken.
ja dat stukje las ik dus ook... :-)
Mosterd in de appelstroop
Ik vond niet dat het programma helemaal goed het verschil tussen ijzer als element en ijzer als metaal uitlegde.

Maar inderdaad, dat ijzerpoeder in de special K....brrrr. ik hou me sowieso het liefst ver van teveel 'processed foods' oftewel bewerkt voedsel. Helemaal als er ook nog een label 'gezond' op wordt geplakt. Vaak met dat soort producten koop je alleen een imago, en zijn het gewoon opgewerkte goedkopen ingredienten. Je kan beter ongezoete muesli of haveremout pap eten. Weet je wat er in zit.
Ik ben altijd zeer geboeid door de onderzoeken van KvW maar gelukkig eet ik geen Special K waardoor ik toch iets minder geschokt was
*houdt een magneet bij haar 3-jarige*

Nee, ze komt niet naar me toe.
Dat van spinazie is trouwens ook een fabel. Ok, er zit wel ijzer in, maar de Popeye-mythe berust op een typfout in een Duitse voedingstabel. Aldus meneer Katan

IJzer in groenten wordt slecht opgenomen overigens.
Is het dan niet duurzaam om ouwe fietsen zo te recyclen ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
O, dus daarom voel ik me de laatste tijd zo krachtig..
quote:Donkeyshot schreef op 17 oktober 2009 @ 11:21:

Is het dan niet duurzaam om ouwe fietsen zo te recyclen ?
quote:Star schreef op 17 oktober 2009 @ 11:18:

*houdt een magneet bij haar 3-jarige*

Nee, ze komt niet naar me toe.Hi,hi Star! Hmmmm hier moest een smiley staan, maar die werken dus weer es niet.
quote:toetyfroety schreef op 17 oktober 2009 @ 11:28:

[...]

Hi,hi Star! Hmmmm hier moest een smiley staan, maar die werken dus weer es niet.Moet je ze gewoon uit je hoofd leren
quote:Star schreef op 17 oktober 2009 @ 11:24:

[...]

Waarom werken ze bij jou wel?
quote:Star schreef op 17 oktober 2009 @ 11:28:

[...]

Moet je ze gewoon uit je hoofd leren Zoiets als alt-v of zo?
Nee hoor X - D zonder spaties is bijvoorbeeld.

I did it! I did it!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven