Gezondheid alle pijlers

Het gemalen ijzer in Kellogs super K

17-10-2009 09:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje verbaasd dat niemand hierover schrijft. Donderdag avond toonde de Keuringsdienst van waarde aan dat het ijzergehalte in de pap niet bestaat uit een chemische verbinding van ijzer, wat je lichaam dus op kan nemen. Maar nee, er zitten gewoon gemalen klompjes ijzer in, gemalen fietsen zeg maar.

Het Tv programma liet dit zien door eerst een hapje pap op een glasplaat een magneet te achtervolgen en daarna vermaalden ze een portie pap met water en hingen er een magneet in verpakt in een plastic zak, toen ze de magneet er weer uithaalden hing er gemalen ijzer aan de zak.

Misschien niet zo vreemd dat in Denemarken Kellogs niet verkocht mag worden.

Zelf eet ik dit spul al een tijdje niet meer, omdat ik er enorme honger van kreeg (1 uur later al), maar voor wie het nog steeds lekker vindt......, kijk je uit dat je tanden niet vermaalt op al dat ijzer!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Donna schreef op 17 oktober 2009 @ 10:21:

Of een groentesap maken van spinazie en rode bieten.

Lekkere linzensoep maken of chilli con carne.Krijg spontaan honger :D
Alle reacties Link kopieren
Mooie aflevering inderdaad, weer. Erg grappig dat ze de R&D directeur van Corus erbij halen — leuk voor het programma, maar voegt inhoudelijk natuurlijk niets toe.



Wat ik me nou afvraag is wie de makers van KVW heeft getipt hierover. Ik zie het al voor me: je kind speelt een beetje met een Playmobil of Lego magneetje bij zijn bord Kellogs, drijven alle vlokken ineens naar één kant.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gelul, Fabibia. Normaal is een hb-gehalte rond de 8. Toen ik 6.3 had, was ik doodmoe de hele dag. Na een serie staaltabletten, werd ik weer snel de oude.
quote:Zamirah schreef op 17 oktober 2009 @ 12:28:

Wat een gelul, Fabibia. Normaal is een hb-gehalte rond de 8. Toen ik 6.3 had, was ik doodmoe de hele dag. Na een serie staaltabletten, werd ik weer snel de oude. Helemaal met je eens Zamirah. Mijn hb-gehalte zat nog een tikje lager dan het jouwe, en is nu na een heel tijdje staaltabletten weer helemaal oke. Ik slik ook geen staaltabletten meer, wel let ik op dat ik regelmatig rood vlees, spinazie, appelstroop e.d. eet.

Kennelijk kan ik ook Kellogg's eten nu en is dat ook goed voor m'n ijzer! Maar even serieus: ik laat me door een zo'n uitzending niet meteen op de kast jagen. Ik was eerst groot fan van KvW, maar ze hebben nu de plank misgeslagen volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik betwijfel of ze de plank hebben misgeslagen, hier kan je de aflevering terugzien:

http://sites.rvu.nl/page/3167/nl

Alle reacties Link kopieren
wat een gezeur over eten altijd, we hebben niet voor niets een voedsel en waren autoriteit.



Maar iedereen:

Geen kellogs flakes etc meer nemen is slecht.

Neem ook geen cola met aspartaam want daar krijg je kanker en weet ik veel van.



Maar ook niks met suiker, want als je dat teveel eet gaat je alvleesklier over de zeik en krijg je diabetes,



Vet is ook slecht.



Maar van alleen eiwitten eten wordt je ook niet goed.



Niks eten dan maar?





Of gewoon een gebalanceerd dieet aanhouden en niet als een zat konijn paniekerig gaan rondrennen als een of andere schreeuwlelijk iets beweert over eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Warsocket schreef op 17 oktober 2009 @ 14:08:

wat een gezeur over eten altijd, we hebben niet voor niets een voedsel en waren autoriteit.



Of gewoon een gebalanceerd dieet aanhouden en niet als een zat konijn paniekerig gaan rondrennen als een of andere schreeuwlelijk iets beweert over eten.Hmmm, nou ja, ik vond het dus een ijzersterk programma!
Alle reacties Link kopieren
quote:Warsocket schreef op 17 oktober 2009 @ 14:08:

wat een gezeur over eten altijd, we hebben niet voor niets een voedsel en waren autoriteit. zo streng zijn die regels daar helemaal niet als je al kijkt naar wat voor E nummers er toegestaan worden in voedsel.



Maar iedereen:

Geen kellogs flakes etc meer nemen is slecht.

je kan ook gewoon flakes van een ander merk gaan eten waar dit niet in zit ipv stoppen

Neem ook geen cola met aspartaam want daar krijg je kanker en weet ik veel van.



Maar ook niks met suiker, want als je dat teveel eet gaat je alvleesklier over de zeik en krijg je diabetes,



Vet is ook slecht.



Maar van alleen eiwitten eten wordt je ook niet goed.



Niks eten dan maar?



natuurlijk kan je moeilijk stoppen met al het voedsel eten of drinken, maar als je ziek of zwakker bent en je eet nog steeds alles door ga je het wel merken aan je energie level. Het kost je lichaam namelijk veel energie om bepaalde stoffen te verwerken of uit te scheiden.



Of gewoon een gebalanceerd dieet aanhouden en niet als een zat konijn paniekerig gaan rondrennen als een of andere schreeuwlelijk iets beweert over eten. je hoeft inderdaad niet als een zat konijn te gaan rondrennen, maar ik zou dit niet het geval schreeuwlelijk beweerd iets willen noemen. sowieso merken wij zo'n effect niet direct, pas aan het einde van je leven ga je dit merken en vaak zelfs pas over generaties heen. als jij ongezond eet en jou kinderen ook dan gaan jou kleinkinderen hier last van hebben omdat ze dan erfelijk verhoogd risico hebben op bijvoorbeeld bepaalde soorten kanker, als zij dan zo blijven dooreten zal dit zich hoogstwaarschijnlijk eerder uiten in de vorm van ziek zijn tegenover mensen die generaties lang gezonder hebben gegeten. Een deel van ziektes wordt erfelijk bepaald en ook een deel door verzorging van jezelf, als je dit over generaties gooit kan dit ook effect gaan hebben op erfelijkheid. En daarbuiten kan het natuurlijk iedereen overkomen, wil je die kansen vergroten of niet is de vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje geleden n.a.v. een topic hier op het forum eens Nutricia gebeld met de vraag of dat toegevoegde ijzer in hun Bambix wel zin had omdat de meeste kinderen dit eten of drinken in combinatie met melk waardoor de opname van het ijzer nihil wirdt. Toen kreeg ik een heel lulverhaal over heem en non-heemijzer en het verschil in opname als je het met zuivel eet. Volgens mij maakt het niet uit of het heem of non-heemijzer is; zodra je het met zuivel (calcium dus ook een multivitamine) eet wordt de opname van ijzer belemmerd.



Verder vroeg ik me ook af of je darmen of nieren (of andere organen) niet te lijden hebben van dat ijzerpoeder. Dat miste ik ook in het programma.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
ik zag vanochtend een advertentie in de krant staan van Keloggs waarin zij reageren op de uitzending. zij geven aan dat hun product veilig is en goedgekeurd is door de voedsel en waren autoriteit en zeggen dat de keuringsdienst van waarde een verkeerd beeld schetst.

vraag me dan wel af waarom de voedsel en warenautoriteit van Denemarken het product verboden heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet zo goed begrijp is dat niemand rept over de ijzermineralen Fe2+, Fe3+ en over het (neutrale) metaal ijzer.

Een paar feitjes:



Ijzer komt in (natuurlijke!) voedingsmiddelen voor als Fe2+ en Fe3+.

Fe2+ is nodig voor de opbouw van hemoglobine.

Fe3+ is onbruikbaar voor het lichaam. (=Nah jaaa... wordt in darmwand wel weer omgezet tot Fe2+ enz en z da;s een erg lastig en lang verhaal. Voor de geinteresseerden: dit heet het Resorptieproces van ijzer.)

Neutraal metaal ijzer is onbruikbaar voor het lichaam.



Fe2+ oxideert gemakkelijk tot Fe3+ in een basisch milieu (melk ofzo).

Fe3+ kan mbv een zuur (bijv vitamine C, =ascorbinezuur, maar ook met maagzuur) omgezet worden in Fe2+.

IJzervijlsel is het neutrale metaal ijzer. Bij mijn weten doet je lichaam weinig tot niets hiermee; hooguit dat in de erg zure maagomgeving er wat van zal oplossen tot Fe2+, hetgeen dus gebruikt wordt voor hemoglobineopbouw.



M.a.w.:

IJzervijlsel in voeding stoppen slaat nergens op. Je zult er normaal gesproken niet ziek van worden of wat ook, maar het is gewoonweg totaal debiel om te doen.

IJzer verrijken met Fe2+ of Fe3+ kan tot op zeker hoogte, maar moet zeker goed gecontroleerd worden door een VWA ofzo. Teveel van het mineraal ijzer binnenkrijgen is niet goed voor je lever. (Daar wordt het gebonden aan een proteine opgeslagen...)

IJzerhoudende producten eten, tegelijk met melk oid is niet handig. Erg veel van de Fe2+ zal omgezet worden in Fe3+ als die plens melk het maagzuur tijdelijk neutraler van pH maakt.....

IIzerhoudende producten eten, tegelijk met vitamine C oid is slim, omdat dan alle aanwezige Fe3+ omgezet wordt tot Fe2+. Daaaaaar krijgen we uiteindelijk een hoog Hb van!



Nah ja, dit is zeer kort door de bocht-informatie. Biochemie is zeker nooit mijn sterkste punt geweest, dus ik weet er ook niet helemaal de details van. Maar bovenstaande is me altijd wel bijgebleven van de colleges......



Kellogs zou ik dus wel gerust durven eten. Ook als ik zwanger zou zijn. Maar ehhh.... ik vind het goor en hou meer van een bruin broodje appelstroop .

Wel ben ik erg tegen al die toevoegingen in het voedsel. Het verstoort al die prachtig mooie processen in je lijf of heeft er in ieder geval invloed op.

Met gewoon puur natuur voedsel en een normaal eetpatroon krijg je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen. En je lijf maakt daar op ingenieuze manier allerlei hapklare brokjes van die nodig zijn om gezond te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Xop, bedankt voor je duidelijke uitleg. Misschien dat je me toch wat meer uitleg kunt geven ondanks dat je al aardig wat vergeten bent van de lessen biochemie :-)



Ik citeer het volgende uit jouw post: Teveel van het mineraal ijzer binnenkrijgen is niet goed voor je lever. (Daar wordt het gebonden aan een proteine opgeslagen...)



Bedoel je met dat proteine misschien ferritine? Misschien dat jij weet hoe het volgende zit: ik heb een goede ijzerwaardes, prima hb waarde alleen is mijn ferritine altijd onder de maat (9). Voorlaatste bloedtest bleek één van de waardes (niet de hb) zelfs ietsje boven de waarde te zitten. Helaas lukt het niet om mijn ferritine omhoog te krikken met ijzertabletten of ijzerrijk voedsel in combi met bijv fruitsap.



Weet jij hoe dit kan? Ik weet niet wat jouw opleiding of studie precies is waardoor jij biochemie als vak hebt gehad, misschien is heeft het wel helemaal niets met geneeskunde of voeding te maken maar ik dacht; ik probeer het even :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Hee Louise! Nee, ik zit niet in de voeding of in de geneeskunde. Ik heb een chemische achtergrond, maar daarbij wordt tijdens de opleiding de Biochemie ook behoorlijk uitgelicht. Moeilijk, vond ik altijd, maar dit stukje ervan vond ik wel interessant ofzo....



Wat ik me er nog van herinner, is dat dat inderdaad het proteine Ferritine is. Ik geloof dat ze dat eigenlijk je "ijzervoorraad" noemen. Want als het lichaam eventjes teweinig Fe2+ voor handen heeft, wordt het complex vanuit de lever weer omgezet in vrij Fe2+. Via allerlei ingenieuze stappen die ik zo even niet meer weet....

Maar zoals ik al zei; google even op de resorptie van ijzer.... misschien staat het ergens duidelijk uitgelegd? Want ik doe dit nu uit mijn blote hoofd, even snel tijdens het werk....

Ik kan wel thuis mijn mooie boek er even bijpakken en wat info overtikken.... Maar dat zal niet eerder dan morgen zijn, vrees ik .
Alle reacties Link kopieren
Xop720; bedankt voor je reactie. Ik had al even gegoogled maar kwam niet veel verder dan dat er hoogstwaarschijnlijk iets mis kan zijn met je darmen maar ik denk zelf niet dat ik dat heb.



Anyway, bedankt voor je informatie!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij meer druk maken om de grote hoeveelheiden suiker die ze in die meuk stoppen dan dat beetje ijzer!
Duidelijke uitleg Xop. Ik vond het ook al zo raar dat er weinig werd gemeld over het verschil tussen het mineraal ijzer en wat er in de Kellogg's is gevonden. Hier overigens nog een stukje van Wikipedia over ijzer in voeding.



Dat ze het mógen toevoegen is nog tot daaraantoe, maar ze voegen dat natuurlijk niet zonder reden toe. Op deze manier kunnen ze op de verpakking zetten dat het product ijzer bevat, mensen denken dat het gezond is en kopen het. Terwijl het ijzer dat erin zit blijkbaar helemaal niets doet. Grappig is ook wel dat Kellogg's en de VWA niet zeggen dat het goed voor je is, ze zeggen alleen dat het niet slecht is.
Alle reacties Link kopieren
quote:schuim schreef op 19 oktober 2009 @ 01:01:

als jij ongezond eet en jou kinderen ook dan gaan jou kleinkinderen hier last van hebben omdat ze dan erfelijk verhoogd risico hebben op bijvoorbeeld bepaalde soorten kanker,





Waaaaat?



Of ik er op los paf, hele autos naar binnen werk, daar gana mijn kleinkinderen niet meer kans op kanker vna hebben, jouw DNA verandert niet lieve schat. Het zit er erfelijk in of niet, heeft niks te maken met wat je doet in je leven.



Jij bent zeker ook zo een die beweert dat evolutie van giraffe is gebeurt omdat de genen van de giraffe die het hardst hun nek uitrekten eerder evolueeerden en lange nekken kregen.





Sorry hoor maar als jij dit soort dingne gaat roepen heb ik er moeite mee jouw serieus te nemen.





Als ik je fout heb begrepen ben je natuurlijk vrij dit recht te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Wel eens gehoord van Teratogene en/of mutagene effecten?



Bepaalde verbindingen kunnen wel degelijk DNA-veranderingen doen optreden. Dit kun jij weer doorgeven aan je nageslacht en zo verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:xop720 schreef op 22 oktober 2009 @ 11:43:

Wel eens gehoord van Teratogene en/of mutagene effecten?



Bepaalde verbindingen kunnen wel degelijk DNA-veranderingen doen optreden. Dit kun jij weer doorgeven aan je nageslacht en zo verder.





Klopt, als je je balzak bestraald en daarna gelijk sex hebt dan kna het zijn da tje kinderen er wat raar uit komen te zien, maar een eigenschap die je hebt veranderd qua dna niet door heel je lijf door een actie die jij onderneemt.



Giraffen kregne ook geen lange nek omdat ze moeite deden om hoog bladeren te eten. Degenen zonde rlange nek gingen dood omdat ze niks konen eten, en toen hield je degene met de lange nek over, stomweg omdat de rest dood is.
Alle reacties Link kopieren
Ze hadden dus een (toevallige) verandering in hun DNA, waardoor ze een langere nek kregen dan soortgenoten.

En die met die langere nek, die gaven dus die genetische informatie (codering voor langere nek) via de geslachtscellen door. Toch?



.....
Alle reacties Link kopieren
quote:xop720 schreef op 22 oktober 2009 @ 14:04:

Ze hadden dus een (toevallige) verandering in hun DNA, waardoor ze een langere nek kregen dan soortgenoten.

En die met die langere nek, die gaven dus die genetische informatie (codering voor langere nek) via de geslachtscellen door. Toch?



.....



jeps, jij snapt het alleen bij schuim krijg ik het idee dat ze de andere kant op redeneeert (voorbeeld al eerder gegeven).



En ik heb nog nergens een onderzoek gevonden waaruit blijkt dat het dan van gameten muteert onder invloed van ijzer.





Dus ja je kan je dna vna je gameten beschadigen, maar dat geld alleen voor de gameten die beschadigd zijn, als mijn zaad wat beschadigd is en ik loos alles eruit en ik stop met het betralen vna mijn ballen dan krijg ik weer gezonde gameten zonder afwijking in het dna
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.... toch zou ik het niet doen. Het bestralen van die ballen .



Voor de rest; allemaal erg interessant en ik zou er nog lang met je van over gedachten kunnen wisselen maar:

a) erg off-topic

b) geen tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:xop720 schreef op 23 oktober 2009 @ 13:13:

Hmmm.... toch zou ik het niet doen. Het bestralen van die ballen .



Voor de rest; allemaal erg interessant en ik zou er nog lang met je van over gedachten kunnen wisselen maar:

a) erg off-topic

b) geen tijd.



True



*handje geeft*
Ben er wel van geschrokken.

At iedere dag van dit spul.

En inderdaad er zitten in meerdere producten wel het een en ander.

Maar om nou gemalen spijkers te eten?

Overgestapt op een ander ontbijt.



Zit het ook in de andere Keloggs producten zover jullie weten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven