Gezondheid alle pijlers

Het is vast spanning, een burn out, je hebt teveel gedaan

29-11-2023 21:27 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben langdurig ziek (fysieke diagnose). Op de een of andere manier lijkt het voor mensen fijner om te zeggen "het is vast spanning" in plaats van te erkennen dat ik een medisch probleem heb. Of mensen wuiven de gestelde diagnose weg, willen het niet geloven en maken er een eigen verzonnen burn out achtig verhaal van. Ik erger me hieraan. Wat maakt het zo moeilijk om te erkennen dat iemand onzichtbaar, maar toch echt fysiek ziek is?

Precies hetzelfde zag ik een tijd geleden gebeuren bij iemand anders. Je krijgt een hersenscan? Joh, volgens mij is het spanning.

Ik wil het graag begrijpen, omdat dit me helpt in het omgaan met mijn ziekte. Ik wil niet gefrustreerd zijn door dergelijke opmerkingen. Alle reacties zijn welkom, ook als ze mij op m'n plaats zetten.

Note: Ik besef me dat mijn bericht verkeerd over zou kunnen komen. Ik wil benadrukken dat ik begrijp dat een burn out ook serieus en ernstig is, veel leed veroorzaakt en "echt" is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mss valt het niet te begrijpen?
Of mss is dat de manier waarop mensen zichzelf kunnen wijsmaken dat het hen niet zal overkomen.
Dat je 'zomaar' ziek kunt worden is een eng idee. Als het door spanning of teveel werk komt hebben mensen denk ik meer het idee dat ze dat onder controle kunnen houden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp het wel. Heel veel ziektes worden veroorzaakt doordat mensen langdurig stress ervaren. Dat kan zich prima vertalen in lichamelijke diagnoses. Zo heb ik diabetes. Door mijn leefstijl grondig aan te passen, hoef ik nog niet insuline te spuiten, maar het moment komt. Ik zie wel dat stress ook een negatieve invloed heeft. Ik ben er wel een voorstander van als er ook bij fysieke klachten naar de somatische component wordt gekeken..
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat je waarschijnlijk een diagnose hebt gekregen waar stress een (grote) rol in kan spelen? En jij dat misschien zelf liever niet wil horen?

Ik kan er natuurlijk naast zitten..
Enigme schreef:
29-11-2023 21:47
Omdat je waarschijnlijk een diagnose hebt gekregen waar stress een (grote) rol in kan spelen? En jij dat misschien zelf liever niet wil horen?

Ik kan er natuurlijk naast zitten..
Heb je überhaupt gelezen wat TO schrijft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt voor mij een beetje alsof je aan de wereld wil bewijzen dat het niet jouw schuld is dat je ziek bent.

Maar dat is het sowieso natuurlijk niet, zelfs al zou stress een rol gespeeld hebben in het ontstaan van de klachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien in de hoop dat simpelweg rust zorgt dat het overgaat, dus een soort poging om perspectief te bieden?
Geen idee hoor, ik vind het gek dat mensen jouw woord niet aannemen over je eigen medische situatie. Je kan het ze zelf vragen waarom ze dat doen?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
29-11-2023 21:55
Het klinkt voor mij een beetje alsof je aan de wereld wil bewijzen dat het niet jouw schuld is dat je ziek bent.

Maar dat is het sowieso natuurlijk niet, zelfs al zou stress een rol gespeeld hebben in het ontstaan van de klachten.
Dit denk ik ook. Maar inderdaad, het is sowieso niet jouw schuld. Zelfs al zou stress een rol spelen, dan nog is het niet iets wat jij had kunnen voorkomen. Het is niet jouw schuld. En sommige mensen zijn gewoon idioten. Het is helemaal niet nodig om tegen iemand die ziek is, een diagnose heeft, te zeggen dat jij persoonlijk eerder aan stress denkt. Pffff, hou dat soort dingen voor je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat los wat anderen er van vinden.
Daar heb je nl geen invloed op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou helpen als we wisten wat voor ziekte het om ging.

Om iets als fibromyalgie hangt nog veel stigma, dan kan ik me de reactie wel voorstellen. Zelfde met bijvoorbeeld psychische stoornissen.
Als je eindstadium nierfalen hebt of uitgezaaide kanker dan is dat nogal wat anders.

Tegelijk willen mensen vaak geloven in maakbaarheid dus vaak krijg je als zieke de ‘schuld’. Niet omdat mensen jou daadwerkelijk als schuldige zien, maar als er ‘schuld’ te verdelen is, betekent dat dat je er controle over hebt en dat is wat ze graag willen geloven.

Jij kunt daardoor natuurlijk getriggerd worden omdat het niet leuk is om ziek te zijn en al helemaal niet om je dan niet begrepen te voelen. Misschien zit je zelf wel met onbewuste en daardoor onverwerkte schuldgevoelens over je ziekte, of deze nou terecht zijn of niet.

Een boeiendere wedervraag lijkt me: waarom mág het je niet raken? Je hoeft toch niet overal boven te staan? Je vindt dat geen fijne opmerking, het raakt je. Nou en? Je bent ook maar een mens. Als je nou eens begint met tegen jezelf te zeggen: Ohja, dit vind ik niet leuk, en that’s totally ok.

Sterkte!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
29-11-2023 21:35
Mss valt het niet te begrijpen?
Of mss is dat de manier waarop mensen zichzelf kunnen wijsmaken dat het hen niet zal overkomen.
Dat je 'zomaar' ziek kunt worden is een eng idee. Als het door spanning of teveel werk komt hebben mensen denk ik meer het idee dat ze dat onder controle kunnen houden.
Dit wilde ik ook gaan schrijven, scheelt mij weer werk :)

Wat mij ook opvalt is dat mensen het begrip chronisch lastig en wat spannend vinden; het idee dat die pijn er altijd is en altijd zal zijn is voor veel mensen niet te vatten. Plus, iedere keer nee antwoorden op de vraag of het goed gaat doen veel mensen niet, dus dan vergeten mensen het ook wat…
Melisande2 schreef:
29-11-2023 21:38
Ik begrijp het wel. Heel veel ziektes worden veroorzaakt doordat mensen langdurig stress ervaren. Dat kan zich prima vertalen in lichamelijke diagnoses. Zo heb ik diabetes. Door mijn leefstijl grondig aan te passen, hoef ik nog niet insuline te spuiten, maar het moment komt. Ik zie wel dat stress ook een negatieve invloed heeft. Ik ben er wel een voorstander van als er ook bij fysieke klachten naar de somatische component wordt gekeken..
Naar eventuele somatische oorzaken kijken staat toch los van wat TO omschrijft?! Als jij zegt dat je diabetes hebt, is er vast niemand dit dat wegwuift en zegt 'oh, het is vast gewoon stress'?

Ik snap het een beetje. Alleen ik heb last van een psychische aandoening, maar ook dat wordt weggewuifd. Het lijkt me nog irritanter als je een lichamelijke aandoening hebt die wordt gebagatelliseerd als 'gewoon stress'. (Overigens is mijn angstgevoeligheid ook lichamelijk/neurologisch, denk ik, maar das een andere discussie.)

Ik hoop dat je kunt leren om het van je af te laten glijden, want je gaat andere mensen en hun gedrag en reacties niet veranderen.
Ik heb ook eens een hersenscan gehad en toen zeiden mensen ook, “oh, het is vast spanning”, maar ik vatte dat op als een manier om mij proberen gerust te stellen. Het was trouwens geen spanning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje wat ongrijpbaars en onzichtbaars gehad; daar kreeg ik inderdaad veel rare opmerkingen over. Dat blijft, ook toen ik er al lang weer vanaf was en het zo eens ter sprake kwam met mensen die me helemaal niet ziek meegemaakt hadden, vlogen de 'diagnoses' en oplossingen me om de oren :facepalm:
Het is, denk ik, gewoon te ingewikkeld om empathie te tonen voor iets onduidelijks: een zwangere buik, iets met gips er om, daar kan men wat mee.
Gewoon lekker rustig aan doen meid, komt goed 🥴
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook echt iets dat alleen maar tegen vrouwen gezegd wordt.
nitflex schreef:
29-11-2023 22:30
Ik heb ook eens een hersenscan gehad en toen zeiden mensen ook, “oh, het is vast spanning”, maar ik vatte dat op als een manier om mij proberen gerust te stellen. Het was trouwens geen spanning.
En vast ook om zichzelf gerust te stellen. Ik denk dat geruststelling van zichzelf en/of de ander een belangrijke reden is, en inderdaad: mensen weten niet wat ze er verder mee aan moeten. Irritant voor jou, maar je hoeft er verder niets mee, TO: het betekent niet per se iets negatiefs tav jou. Dit is gewoon hoe wij mensen met "enge, onbekende en onzekere dingen" omgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een reden zou kunnen zijn dat jij een persoon bent die altijd heel veel uren werkt, een echte workaholic, altijd bezig is, aan staat, aan het rennen is en zich van de ene naar de andere activiteit snelt en hyped overkomt. Als je zo'n type bent, zullen mensen eerder denken dat je veel stress hebt en eerst eens moet uitrusten.

Een andere reden kan zijn dat de lichamelijke ziekte die je omschrijft vaag is en nog niet volledig erkend is door de medische wetenschap, of dat het een zieke is gerelateerd aan stress en spanning in je lijf. Stress is niet iets puur mentaals, het kan je hele lijf ontregelen, dus op zich is het niet een heel vergezocht idee.

Een derde reden die in me opkomt is dat je over iets dat oplosbaar is (bijvoorbeeld door je levensstijl te veranderen) iets heel groots en chronisch voor jezelf maakt, terwijl het juist iets is waarvan is bewezen dat het nog kan verbeteren en dat mensen je willen aanmoedigen om hoop te houden en bezig te gaan met zelfontwikkeling en zelfreflectie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf chronisch ziek en daardoor afgekeurd, dit zie je verder niet aan me, maar ik herken me eigenlijk niet in je verhaal.

Als mensen aan je vragen wat er is en je vertelt je diagnose dan zou er toch geen vraag meer moeten zijn of het een burnout is of stress?! jij hebt die diagnose, punt uit.
Maar mensen voelen dus de ruimte om te gaan gissen.
Daarom vraag ik me af wat je over jezelf kenbaar maakt aan de ander en hoe je dit dan omschrijft, ben je zelf duidelijk? blijkbaar laat je zelf ruimte over voor twijfel.

Misschien is de grootste vraag, waarom is het zo belangrijk voor je wat anderen er van denken waarom raakt het je zo dat ze dat zeggen?

Maar het allerbelangrijkste, laat het lekker aan je reet roesten wat anderen er van denken, ene oor in andere weer uit, je hebt al genoeg aan jezelf en je bent aan niks of niemand verantwoording schuldig over je fysieke of mentale toestand!
mis_poes wijzigde dit bericht op 29-11-2023 23:24
Reden: spelfoutje
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
drHunt schreef:
29-11-2023 21:49
Heb je überhaupt gelezen wat TO schrijft?
Jazeker.

Het zou idd helpen als we weten om welke ziekte het gaat..?

Vergis je niet wat (langdurige) stress met een lijf doet. Maar goed. Misschien heeft het werkelijk niks met haar ziekte te maken.. maar ja.. er staat gewoon niet zoveel in haar openingspost.
Enigme schreef:
29-11-2023 23:05
Jazeker.

Het zou idd helpen als we weten om welke ziekte het gaat..?

Vergis je niet wat (langdurige) stress met een lijf doet. Maar goed. Misschien heeft het werkelijk niks met haar ziekte te maken.. maar ja.. er staat gewoon niet zoveel in haar openingspost.
Maar vertel eens, waarom duik jij meteen op de diagnose “stress” (en nog hardnekkig ook). Wat triggert TO bij jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn idee en ervaring: mensen willen het niet negeren maar weten ook niet zo goed wat wel te zeggen. Of weten niet meer precies wat je ook alweer had. En dan rolt een ‘maak maar even pas op de plaats hè/wel goed voor jezelf zorgen meid/rust maar eens goed uit/niemand is onmisbaar op het werk hè’ makkelijk van de tong. Denk ik.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de stress best zou kunnen meespelen, gezien ik vermoed dat het om Long Covid gaat. Daar is natuurlijk nog heel weinig over bekend en de kans de stress meespeelt in het herstelproces is best aanwezig. En aangezien je nogal last van piekeren, doemdenken en moeite met loslaten hebt zal dat niet meehelpen. Maar dat alles dan verklaard zou moeten worden middels spanning, neuh, dat ben ik met je eens. Maar het is erg ongrijpbaar, LC, dus mensen proberen dan snel een kader te maken waarin ze het wel makkelijker kunnen plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh herkenbaar inclusief misdiagnose. Maandenlang met rugpijn gelopen. Zowel huisarts als fysio als bedrijfsarts gooiden het op stress want ja ik was een paar jaar daarvoor gescheiden (en had alles allang weer op de rit) dus ben maar door ze naar bedrijfsmaatschappelijk werk gestuurd. Die pijn zat tussen mijn oren.

Bleek na twee jaar geklooi een flinke rughernia te zijn. In mijn rug dus. Niet tussen mijn oren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat er best ook wel veel ziektes en diagnoses zijn die vaag of psychosomatisch zijn, of gesteld worden als er niets anders gevonden kan worden, zoals fybromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom bijvoorbeeld. Misschien is jouw diagnose ook in die categorie?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven