Gezondheid alle pijlers

Het is vast spanning, een burn out, je hebt teveel gedaan

29-11-2023 21:27 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben langdurig ziek (fysieke diagnose). Op de een of andere manier lijkt het voor mensen fijner om te zeggen "het is vast spanning" in plaats van te erkennen dat ik een medisch probleem heb. Of mensen wuiven de gestelde diagnose weg, willen het niet geloven en maken er een eigen verzonnen burn out achtig verhaal van. Ik erger me hieraan. Wat maakt het zo moeilijk om te erkennen dat iemand onzichtbaar, maar toch echt fysiek ziek is?

Precies hetzelfde zag ik een tijd geleden gebeuren bij iemand anders. Je krijgt een hersenscan? Joh, volgens mij is het spanning.

Ik wil het graag begrijpen, omdat dit me helpt in het omgaan met mijn ziekte. Ik wil niet gefrustreerd zijn door dergelijke opmerkingen. Alle reacties zijn welkom, ook als ze mij op m'n plaats zetten.

Note: Ik besef me dat mijn bericht verkeerd over zou kunnen komen. Ik wil benadrukken dat ik begrijp dat een burn out ook serieus en ernstig is, veel leed veroorzaakt en "echt" is.
Alle reacties Link kopieren Quote
In tijden van ziekte en nood leer je de mensen kennen. Het helpt om de goede eruit te filteren denk ik dan altijd maar, de mensen aan wie je echt iets hebt. Zijn er nooit zo veel maar daar heb je er ook niet veel van nodig.
Kris84 schreef:
01-12-2023 08:44
Veel reacties hier gaan ervan uit dat lichamelijke klachten en aandoeningen serieuzer zijn dan stressklachten, terwijl het steeds duidelijker is dat alles met elkaar samenhangt.

Voeding, beweging, ontspanning, slaap, mensen onderschatten echt de impact van hun eigen levensstijl. De manier waarop veel mensen tegenwoordig leven staat ver af van wat ons lichaam nodig heeft. Langdurige stress zonder tijd in te lassen om bij te komen is een belangrijke oorzaak voor veel klachten die zich op de lange termijn kunnen vertalen in lichamelijke aandoeningen.

Als we het pas serieus nemen als het 'lichamelijk' wordt (terwijl stress ook in het lichaam plaatsvindt en niet minder schadelijk is), dan zitten we echt op het verkeerde spoor.
Ja, en soms loop je gewoon tijdens een pandemie een vervelende aandoening op omdat je in de tram zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
01-12-2023 10:13
Ja, en soms loop je gewoon tijdens een pandemie een vervelende aandoening op omdat je in de tram zat.
De vraag is natuurlijk waarom de ene persoon long covid ontwikkelt en de ander niet. We hebben inmiddels allemaal corona gehad, meestal meerdere keren, maar de meeste mensen komen er prima doorheen.

Ik denk dat we er veel meer aan hebben om dat te onderzoeken. De schuldvraag vind ik niet relevant, ook mensen met veel stress en mentale aandoeningen kiezen daar niet voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
01-12-2023 08:44
Veel reacties hier gaan ervan uit dat lichamelijke klachten en aandoeningen serieuzer zijn dan stressklachten, terwijl het steeds duidelijker is dat alles met elkaar samenhangt.

Voeding, beweging, ontspanning, slaap, mensen onderschatten echt de impact van hun eigen levensstijl. De manier waarop veel mensen tegenwoordig leven staat ver af van wat ons lichaam nodig heeft. Langdurige stress zonder tijd in te lassen om bij te komen is een belangrijke oorzaak voor veel klachten die zich op de lange termijn kunnen vertalen in lichamelijke aandoeningen.

Als we het pas serieus nemen als het 'lichamelijk' wordt (terwijl stress ook in het lichaam plaatsvindt en niet minder schadelijk is), dan zitten we echt op het verkeerde spoor.
Je illustreert mooi het punt dat TO probeert te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
01-12-2023 10:22
De vraag is natuurlijk waarom de ene persoon long covid ontwikkelt en de ander niet. We hebben inmiddels allemaal corona gehad, meestal meerdere keren, maar de meeste mensen komen er prima doorheen.

Ik denk dat we er veel meer aan hebben om dat te onderzoeken. De schuldvraag vind ik niet relevant, ook mensen met veel stress en mentale aandoeningen kiezen daar niet voor.
Dat is een zelfde vraag als waarom de ene roker wel longkanker krijgt en de andere roker niet.
Aanleg is iig belangrijk. En volgens mij weten ze daar verder nog weinig van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Misschien een apart topic openen over dit onderwerp? Dat is zowel interessant in het algemeen als nu voor de TO niet relevant. Er wordt namelijk al van alles ingevuld, terwijl ze daar zelf niets over zegt. Het was haar vraag (wat zou ik mankeren?) in de OP immers ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rabarber schreef:
01-12-2023 12:28
Misschien een apart topic openen over dit onderwerp? Dat is zowel interessant in het algemeen als nu voor de TO niet relevant. Er wordt namelijk al van alles ingevuld, terwijl ze daar zelf niets over zegt. Het was haar vraag (wat zou ik mankeren?) in de OP immers ook niet.
Het ging erom waar deze reacties over stress vandaan komen, we zijn nog steeds ontopic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
01-12-2023 12:35
Het ging erom waar deze reacties over stress vandaan komen, we zijn nog steeds ontopic.
Nee, daar gaat het topic van TO niet over
Wat jij doet helpt haar zeker niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-12-2023 12:50
Nee, daar gaat het topic van TO niet over
Wat jij doet helpt haar zeker niet
Het staat letterlijk in haar openingspost.
Joh, volgens mij is het spanning.

Ik wil het graag begrijpen, omdat dit me helpt in het omgaan met mijn ziekte. Ik wil niet gefrustreerd zijn door dergelijke opmerkingen. Alle reacties zijn welkom, ook als ze mij op m'n plaats zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
01-12-2023 10:22
De vraag is natuurlijk waarom de ene persoon long covid ontwikkelt en de ander niet. We hebben inmiddels allemaal corona gehad, meestal meerdere keren, maar de meeste mensen komen er prima doorheen.

Ik denk dat we er veel meer aan hebben om dat te onderzoeken. De schuldvraag vind ik niet relevant, ook mensen met veel stress en mentale aandoeningen kiezen daar niet voor.
Eens net nitflex, want ik ging maar 1x per week naar buiten om boodschappen te doen. Ik bleef op 1,5m en droeg een mondkapje. En toch kreeg ik een corona-longontsteking en ben ik nu al bijna 4 jaar uit de running.

De waarom vraag is nog niet te beantwoorden, maar er zijn wel risicogroepen benoemd. Maar er zijn genoeg mensen die buiten die groepen vallen die ook long covid hebben. Ik wacht echt op beter politiek beleid voor long covid patienten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het ook een deel vermijding is van de mensen die het bagatelliseren.

Uit een soort angst. Stress kan je (tot zekere hoogte) vermijden, daar heb je 'controle' over. Als jij een fysieke ziekte hebt kan het hun OOK zomaar overkomen, dus dat willen ze niet zien. Het is vast stress, dan is er ook minder kans dat zij het krijgen (niet qua besmettelijkheid maar qua -slechte- kansberekening)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-12-2023 12:50
Nee, daar gaat het topic van TO niet over
Wat jij doet helpt haar zeker niet
Wat zou haar wel helpen?

De "waarom" vraag stellen brengt je meestal geen steek verder volgens mij.

Het gaat denk ik over het verdriet en de teleurstelling van het onbegrepen en veroordeeld voelen, wat je er vaak gratis bij krijgt als je chronisch of langdurig ziek bent.

Ik weet niet wat je daar aan kan doen, ik dat denk je focus verleggen naar de mensen die je wel steunen misschien een beetje kan helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Melisande2 schreef:
29-11-2023 21:38
bij fysieke klachten naar de somatische component wordt gekeken..
Somatisch IS de fysieke kant (het lichaam).
TO, in reactie op je vraag uit je openingspost: ik zou vragen aan de mensen die deze dingen zeggen, waarom ze dat zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
aliva schreef:
01-12-2023 13:55
Somatisch IS de fysieke kant (het lichaam).
Oeps je hebt natuurlijk helemaal gelijk!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven