Gezondheid alle pijlers

Het nicotinemonstertje

07-09-2014 20:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week maandag 15 september is het zover en ga ik stoppen met roken.

Ik zeg dat nu heel stelling, maar bij eerdere stoppogingen kreeg ik soms na een paar uur gestopt te zijn al last van het nicotinemonstertje.

Wat gebeurt er dan?

Ik ga in discussie met mezelf en kom al vrij snel tot de conclusie dat dit niet het juiste moment is om te stoppen, want:

a) nu vakantie, ik wil me kunnen ontspannen;

b) het is nu nog erg druk op mijn werk;

c) overmorgen moet ik naar de tandarts;

d) etc etc etc

Kortom, ik vind elke keer wel een argument dat dit niet het juiste moment is. En ik weet inmiddels heel goed dat het juiste moment er nooit komt, en dat er altijd wel wat is en dat ik het gewoon moet DOEN. Maar.. Hoe bied ik weerstand aan dat monstertje? Hoe zorg ik dat IK de discussie volgende week win en niet het monstertje?

Daarnaast ben ik heel bang voor agressie en woedeaanvallen als ik gestopt ben. Ik ben normaal heel kalm en rustig, maar ik schrik gewoon van mezelf en maakte echt dingen (en soms ook relaties) kapot door mijn woedeaanvallen bij het stoppen met roken. Help!!

Wie o wie heeft de gouden tip?

Alvast bedankt!!
Oeps, staat onder kinderen.. Kan ik dit nog wijzigen??
Nicotine of kinderen, het kunnen allebei monsters zijn

Misschien is elektrisch roken iets voor je?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zie het niet als poging, je rookt gewoon niet meer.
En waarom pas de 15e? Geen enkel moment is het beste moment.
Lees je in, staan nog meer topics over stoppen met roken op het vivaforum. Eventjes heel simpel gesteld, stoppen met roken is niets anders dan je volgende sigaret niet opsteken, probeer er zo simpel over te gaan denken, voor de rest hoop ik dat je hele goede tips krijgt, ik rook jammer genoeg zelf (weer), wat mij nu tegenhoudt (smoes ik weet het) is de gewichtstoename.
die ik wilde bestaat al...
Wanneer je de behoefte aan nicotine voelt opkomen (of het nicotinemonstertje dringt zich aan je op) moet je je mentaal concentreren op je mantra en tegen jezelf zeggen:

Ik ben een niet-roker

Rokers zijn zielig

Nicotine helpt mij niet tegen stress

Ik ben sterker dan een sigaret

Sigaretten helpen mij niet.

En dan jezelf een schouderklopje geven

Succes, ik ben net twee dagen gestopt!
Kijk goed naar foto's van rokerslongen, dat help ook!
Persoonlijk vind ik stoppen met roken niet zomaar de sigaret niet meer opsteken.

Ben nu 5 maanden gestopt en vind het nog steeds een drama, de momenten dat ik blij ben worden steeds langer, momenten dat ik het zwaar heb worden steeds korter. Wat mij enorm helpt is ruiken aan vieze rokerige kleding/mensen die net gerookt hebben want dat heb ik persoonlijk nooit zo ervaren maar ik wil echt nooit meer zo ruiken.

Succes met stoppen
Bedankt voor de tips! Ik houd jullie op de hoogte...
Succes, je kan het!!!
Vroeger rookte ik ook en veel. Op een gegeven moment dacht ik "ooit ga ik stoppen". Maar ik heb mezelf niet opgelegd wanneer, dat vond ik te eng. Dus toen heb ik besloten mezelf geen deadline op te leggen. Ik was ervan overtuigd dat het moment vanzelf zou komen.

Dat heeft nog twee jaar geduurd, maar daarna ben ik wel in 1x gestopt. En nu rook ik al 15 jaar niet meer.

Dus misschien forceer je een stoppoging waar je eigenlijk niet 100% achter staat en dat maakt het extra moeilijk.

Veel succes!
Wat is de reden dat je stopt?
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Zeg eens, als je wik stoppen dan wil je stoppen toch?

Ik ben nu twee jaar gestopt, eerst soort noodgedwongen ( opname ziekenhuis) en toen besloot ik maar door te zetten.

Wel nog een pakke sigaretten in huis.

Want weet je, ik mag wel gewoon, maar ik wil gewoon niet meer. Dat is het het. Meer niet.

Succes

Met

Dot besef!
Ik heb nooit gerookt en dus geen ervaring. Maar ik ken een vrouw die rookte en die miste het 'iets om handen hebben' heel erg. Die is gaan haken. Haken is ook rustgevend. En als je haakt heb je iets om handen. Sterker nog: als je haakt kan je geen nieuwe sigeret opsteken want je hebt je handen vol.

Misschien kan je ook zoiets zoeken om te doen ipv roken.
Ahh, je neemt jezelf niet serieus; dan was het ook niet serieus bedoeld die stopperij.
Ik kan wel honderd redenen bedenken waarom ik wil stoppen met roken (gezondheid, geld, geur, huid, tanden, etc etc etc). En geloof me: ik wil dolgraag niet meer roken.

Ik weet niet of ik het met je eens ben Inglein met je opmerking dat ik mezelf niet serieus neem. Ik wil het namelijk echt en stond na de stoppogingen ook te huilen van frustratie dat het weer niet gelukt is.

Bedankt voor alle bovenstaande tips, ik ga me verder inlezen.
Roefan, gebruik je ook hulpmiddelen zoals zuigtabletjes of nicotinekauwgum voor het stoppen met roken?

Wat in het begin het stoppen ook vergemakkelijkt is af en toe, als de behoefte aan nicotine schreeuwt, een trekje te nemen van een elektrische sigaret.

Nogmaals heel veel sterkte toegewenst, tot nu toe gaat het stoppen met roken bij mij vrij relaxed maar het blijft onwennig om na al die jaren nu eens géén sigaret op te steken bij de koffie, na het eten engazomaardoor

Ik bedenk me dan maar dat ik ook een leven heb gekend voordat ik rookte en toen heb ik stress ook overleefd zonder sigaret en kon ik het ook gezellig hebben zonder sigaret.
Ik haat dat monstertje...zelfs na 9 maanden niet roken achtervolgt ie me in mn dromen (echt waar) en gedachten. Tot nu toe nog niet aan toe gegeven maar ik vraag me wel af hoe lang zoiets blijft. Ben overigens gewoon in 1 keer gestopt zonder hulpmiddelen. Wat een een eerdere stop poging een keer heeft geholpen voor mij is 1 dag minimaal 2 of 3 pakjes roken. Dan ben je er gewoon ziek van en zo kon ik makkelijk de eerste moeilijke dagen doorkomen.
t zal wel
Ik droomde ook dat ik rookte. Eerst schrok ik heel erg als ik wakker werd, omdat ik dacht dat ik de avond ervoor gerookt had. later vond ik het wel handig, om het in mijn droom te doen en niet in het echt!

Inmiddels pak ik een enkele keer een sigaret als ik een borrel te veel op heb, maar als ik dan daarna mijn mond proef heb ik er weer helemaal genoeg van, zo smerig! Wat voor mij werkte, was idd een mantra: ik ben sterker dan sigaretten. Oh, en oefenen voor als iemand me iets zou aanbieden: Nee dank je, ik rook niet!

En weten waarom je het wil. Ik wilde dan ook zelf stoppen, niet omdat stoppen schijnt te moeten. Ik wilde geen roker zijn, ik was bang voor het risico er longkanker door te krijgen en zo moedwillig mijn kinderen hun moeder te ontnemen. zwaar misschien, maar het werkte wel!

De eerste tijd heb ik ook geen wijn gedronken, smaakte niet zonder sigaret.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Ik heb vandaag besloten te stoppen! Vanochtend nog wel een sigaret gerookt en nu is het klaar.

Ik heb zuigtabletten bij me en neem die braaf in.

Op mijn werk heb ik altijd bijna tot geen trek in een sigaret, maar thuis... daar ligt voor mij de uitdaging\ val! Mijn man rookt ook en heeft nog niet de behoefte om te stoppen en dat gaan voor mij de moeilijkste momenten worden!
Ik onderneem ook weer een poging. Rook dit pakje nog op en dat is het dan. Ben allee, net als Roefan erg bang voor de depressieve gedachtes en het korte lontje wat er dan weer aan zit te komen. De laatste poging duurde 6 weken en ik had echt dagen dat ik blij was dat ik naar bed kon.

Maar goed, dat gaat nu niet gebeuren. Ik STOP er gewoon mee.
De enige tip die ik kan geven is jezelf bezig houden: ipv roken even een rondje door de buurt lopen, de was opvouwen, je kledingkast herindelen, de douche schoonmaken, etc etc.

Ga breien desnoods!
Bedankt voor alle tips! Zuigtabletten zijn in huis, maar ik wil de ontwenningsperiode daarmee niet verlengen. Of dat ik dan als ik stop met die nicotine-tabletjes alsnog die woedeaanvallen krijg..

Hoe was dat bij jullie?

SunnyC en Moment: heel heel veel succes met het stoppen!
anoniem_186197 wijzigde dit bericht op 08-09-2014 19:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
En...?

Roefan ben je al gestopt of zie je ertegen op.

Ik ben nu precies een week gestopt met roken en hoewel het bij mij eerst vrij relaxed ging begin ik nu de kriebels te krijgen alsin zin in een sigaret, al is het maar één trekje ... omdat ik zo nieuwsgierig ben naar hoe het ook alweer smaakt

Dat zullen wel truukjes van de verslaving zijn om mij weer aan het roken te krijgen, ik ben nu ook niet te genieten, sjacherijnig enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven