Gezondheid alle pijlers

hoe moet je flossen?

09-09-2011 23:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de banaliteit, maar ik heb géén idee hoe ik moet omgaan met het flosdraadje.

Van mijn tandarts moet ik nl. gaan flossen, en ik ben in dit geval zo volgzaam dat ik de goede raad wil opvolgen.

Is het voldoende om het draadje 'naar boven' te laten schieten en dan weer terug eruit te trekken, of moet je echt flink heen en weer rauschen met dat draad?

Flossen doe je zo:

Totaal aantal stemmen: 5

flink heen en weer (20%)
naar boven en weer terug (40%)
NIET ! Geen stemmen
anders, nl.... (40%)
Rauschen, lekker!
Ik gebruik stokertjes
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mijn mondhygiëniste heeft me gezegd dat je het draadje met enige spanning langs je tand omhoog moet laten glijden, dus in een beweging door, alsof je een elastiekje laat 'wiebelen'. Anders komt er niet genoeg tandplak en etensresten mee.
ok.... dus eigenlijk actief proberen langs je tand te 'schrapen' en langs de andere kant weer terug naar beneden 'schrapen'?
Ik heb 'les' gekregen van de tandartsassistente, omdat ik het niet goed deed. Kijken of ik t kan uitleggen: men neme een lang stuk flosdraad. Strak tussen je duim en wijsvinger van beide handen. Dan rustig heen en weer bewegen tussen je tanden, zodat je niet hard op je tandvlees terecht komt. Maar dan wel goed aan de voor- en achterkant van je tanden heen en weer, tussen het tandvlees.

Zo iets.
Nee,, aan de voor- en achterkant van je tand/kies omhoog schrapen, anders duw je het weer terug onder je tandvlees. Ja, en voor je dan gaat schrapen idd een beetje heen en weer tussen je tandvlees en tand, anders komt er niet zo veel los. Tenminste, zo doe ik het altijd.
Ik moet het van de tandarts ook onder het tandvlees doen, dus als je tussen de tanden zit, ook nog eens opzij, beide kanten op. Nu ben ik geen heel trouw flosser, dus ik moet regelmatig 'opnieuw' beginnen na een tijd spijbelen. En oh oh wat doet dat zeer! Maar 't is voor het goede doel...
mmh, blijkbaar toch een bijzonder ambacht, aan de reacties te lezen.

Het lijkt mij fijn als er eens cursus-avonden georganiseerd worden in het wijkgebouw, denk dat die goed bezocht zullen worden!

Ik oefen nog even verder, maar aangezien het karwei nog wat tijd in beslag neemt ben ik morgen pas weer terug!
sorry, toch geboeid door de reacties.

Als ik het goed begrijp:

Dus eerst de startpositie innemen (=tussen de tanden omhoog, net onder het tandvlees

stap 2: wat heen en weer sjorren om het beginpunt goed schoon te krijgen

stap 3: aan alle kanten goed strak langs de tand naar beneden gaan met het flosdraad, waaarbij je steeds weer terug gaat naar de startpositie.

Sjonge, dit gaat echt veel tijd kosten!
stap 0: bel je tandarts op? :D

stap 1: draad tussen tand en tandvlees plaatsen, tot het net geen pijn doet, dit is de startpositie

stap 2: heen-en-weren

stap 3: draad strak omhoog trekken

stap 4: draad aan andere kant tussen tand en tandvlees plaatsen
Guinnevere (mooie naam trouwens, lady of Leonesse):

wat is dan de andere kant? Je bedoelt dat je je eerst concentreert op de linkertand en daarna op de rechtertand?

Tja en de tandarts bellen is natuurlijk wel erg simpel... haha!
nou, een tand heeft een keelkant en een lippenkant, of een achter- en voorkant, zo je wilt. ik begin dus met flossen helemaal achteraan, aan de achterkant van mijn verstandskies, daarna voorkant verstandskies, achterkant volgende kies, enzovoorts.
Volgens mijn tandarts kon je kiezen tussen 2 technieken:

1) het draadje (behoedzaam) recht naar beneden tussen de tanden laten schieten en dan weer in tegengestelde richting (dus recht omhoog) eruit laten schieten.

2) het draadje (behoedzaam) recht naar beneden tussen de tanden laten schieten en dan de hele draad 1 kant op trekken totdat ook het uiteinde van de draad tussen je tanden uit is.

In GEEN GEVAL heen-en-weren, want dan trek je het losgekomen vuil aan alle kanten weer terug tussen het tandvlees.
En ik maar denken dat het alleen om de zijkant gaat.

Ik rag met dat draadje langs de zijkant van mijn tand zoals je met een handdoek je rug afdroogt.... lol
oei....

ik zal het nu maar vertellen: ik ben laatst naar de tandarts geweest voor het eerst in 10 jaar, en heb verschillende gaatjes, tússen mijn tanden.

Dus de tandarts zegt: ik kan wel zien dat je niet flost.

Daarom begin ik er nu maar aan. Ga bij de eerste 'gaatjesvulsessie' toch maar even vragen of hij ter plekke tijd heeft voor een instructie. Zit ik wel even flink voor lul, maar dan gaat het wel goed.

Ik ben wel een beetje knurftig geloof ik dat ik met zoveel lieve goedbedoelde uitleg nog steeds niet beslagen ten ijs kom....ha
Ik gebruik altijd van die stokjes waar een flos-draadje al tussen gespannen zit. Kan je wat beter voor de spiegel mee flossen. (heb altijd moeite met zo'n losse draad)

En gewoon even flink mee raggen en klaar!
@wifra volgens mij heten die dingen die jij bedoelt ook raggers.
@marte Beter laat dan nooit toch? Denk trouwens niet dat je voor lul zit hoor. Toen het mij werd uitgelegd, zeiden ze dat heel veel mensen het verkeerd doen. Was me als kind ook al eens uitgelegd, maar blijkbaar niet goed blijven hangen.
quote:wifra98 schreef op 09 september 2011 @ 23:58:

Ik gebruik altijd van die stokjes waar een flos-draadje al tussen gespannen zit. Kan je wat beter voor de spiegel mee flossen. (heb altijd moeite met zo'n losse draad)

En gewoon even flink mee raggen en klaar!

Die gebruik ik ook. Grote paniek hier als ik ze niet meer (bij me) heb!

Ik flos iedere keer nadat ik iets gegeten heb. Zit nogal wat ruimte tussen sommige kiezen.'

Eerst steken/stoken, daarna nog even flossen.

Edit: deze zijn ook heel fijn

Heerlijk!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
CharlotteAnnaSophie, 51 minuten geleden

@wifra volgens mij heten die dingen die jij bedoelt ook raggers.

(denkt in plaatjes) ragers!
zijn ook veel filmpjes over op YouTube, bijvoorbeeld deze
Ik ben vorige maand bij de tandarts geweest en vroeg over flossen en toen zei mijn tandarts dat flossen niet meer mag. Sinds kort weten "ze" dat je er meer schade mee creëert dan dat het goed voor je is, idd omdat je je bacteriën veel meer verspreid en zo ontstekingen kan krijgen. Van hem mag ik nu dus alleen maar stoken en het stokertje mag je goed doorduwen zodat het puntje aan de andere kant van je tand of kies ook voelbaar is.
quote:Elizaar schreef op 10 september 2011 @ 10:29:

Ik ben vorige maand bij de tandarts geweest en vroeg over flossen en toen zei mijn tandarts dat flossen niet meer mag. Sinds kort weten "ze" dat je er meer schade mee creëert dan dat het goed voor je is, idd omdat je je bacteriën veel meer verspreid en zo ontstekingen kan krijgen. Van hem mag ik nu dus alleen maar stoken en het stokertje mag je goed doorduwen zodat het puntje aan de andere kant van je tand of kies ook voelbaar is.Maar als je daarna gewoon je tandenpoetst, is er toch geen sprake meer van bacteriën? Ik gebruik ook een stokertje trouwens, maar het lijkt me zo dat bij flossen die zog. schade alleen maar kan omdat je daarna niet meer poetst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven