Hoe optimaliseer je je weerstand?
dinsdag 20 augustus 2013 om 11:44
Eigenlijk ben ik zelden tot nooit ziek. Sinds vorig jaar werk ik met 'patienten' en heb ik vaker dan eerder een flinke verkoudheid te pakken gekregen. Deze winter werk ik op een hele leuke werkplek als invaller, dus hoe meer mensen ziek zijn, hoe meer ik kan werken. Daarom vroeg ik me af wat ik nog meer kan doen om mijn weerstand zo goed mogelijk te houden. Ik eet gezond, sport veel en fiets elke dag 2x14 km van en naar mijn werk (hoop dat in de winter ook te blijven doen maar wordt wel lastiger als ik van locatie moet wisselen halverwege de dag). Ik zou wel wat eerder naar bed kunnen gaan...
Qua sport merk ik wel dat het goed is voor mijn weerstand zolang ik het niet te bond maak. Vorig jaar werd ik 2 dagen na het lopen van een halve marathon behoorlijk beroerd. Voor deze winter staat er een marathon op de planning.
Wat doen jullie om je weerstand zo goed mogelijk te houden? Gebruiken jullie nog iets van multivitamines ofzo?
Qua sport merk ik wel dat het goed is voor mijn weerstand zolang ik het niet te bond maak. Vorig jaar werd ik 2 dagen na het lopen van een halve marathon behoorlijk beroerd. Voor deze winter staat er een marathon op de planning.
Wat doen jullie om je weerstand zo goed mogelijk te houden? Gebruiken jullie nog iets van multivitamines ofzo?

dinsdag 20 augustus 2013 om 12:56

dinsdag 20 augustus 2013 om 13:24
sporten ken een grens, teveel trainen is absoluut een aanslag op je weerstand. In mijn duursportverleden was ik veel vatbaarder voor griep en verkoudheid. Nu ik krachtsport doe heb ik daar veel minder last van. Als ik tijdelijk minder kan training door een blessure dan merk ik dat mijn weerstand nog weer optimaler is.
het is dus een kwestie van gezond eten, genoeg slapen, voldoende onstpanning en voldoende (maar niet teveel) bewegen.
Zo is elke dag sporten funest, je moet minstens 1 tot 2 hersteldagen per week pakken.
In de winter ben je ook vatbaarder, het is dan ook beter voor je weerstand om je marathons in de zomer te plannen
het is dus een kwestie van gezond eten, genoeg slapen, voldoende onstpanning en voldoende (maar niet teveel) bewegen.
Zo is elke dag sporten funest, je moet minstens 1 tot 2 hersteldagen per week pakken.
In de winter ben je ook vatbaarder, het is dan ook beter voor je weerstand om je marathons in de zomer te plannen
dinsdag 20 augustus 2013 om 14:07
Inderdaad vaak je handen wassen, maar dat deed je sowieso al wel, als je met patienten werkt. Voor mij persoonlijk is voldoende slapen erg belangrijk (maar anders ook erg gevoelig voor migraine, en als iets je hele systeem een optater geeft, is dat het wel). En gewoon aan wennen natuurlijk. De eerste tijd dat je in de zorg werkt kom je gewoon veel nieuwe virussen tegen, zal dit jaar wellicht al minder zijn, en anders volgend jaar zeker. Je bouwt als een tierelier weerstand op! Oja, en misschien kom je in aanmerking voor een griepprik (werkt natuurlijk alleen tegen influenza, maar daarvan kan je ook direct een week gevloerd zijn)? Normaal gesproken krijg je die wel in de zorg, maar ik weet niet hoe dat met invallers zit, even navragen bij je werkgever?
dinsdag 20 augustus 2013 om 19:59
Als fysio was ik hele dagen mijn handen, dus dat scheelt weer. Vorig jaar werkte ik oa met hart/longpatienten en daar werd je vriendelijk verzocht thuis te blijven als je zelf maar 2 keer moest niezen. Die mensen waren zo ontzettend vatbaar en gingen konden echt in levensgevaar raken als ze de griep kregen. Nu werk ik gelukkig met een minder kwetsbare doelgroep. Hoewel mensen die extreem veel sporten wel weer vatbaarder zijn.
1 of 2 echte rustdagen is lastig te zeggen of ik dat haal. Fiets 28 km per dag voor woon-werk verkeer maar dat doe ik op een tempo dat ik er niet moe van wordt. Verder loop/zwem/fiets ik veel maar natuurlijk ook veel rustige trainingen. Als ik die marathon heelhuids door kom wil ik voorzichtig aan een hele triathlon denken.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik die marathon in de winter ga lopen. Ik ben de afgelopen jaren in de winter altijd nog het meest in vorm geweest. Het zou voor mij echt funest zijn om bijvoorbeeld Rotterdam in april te lopen. Het is dan vaak net ineens best warm en aan sporten in de warmte moet ik echt een aantal weken goed wennen, anders ben ik echt een krant.
De meningen over aanvullende vitamines zijn nog wat uiteenlopend. Hebben mensen daar specifiek ervaringen mee?
1 of 2 echte rustdagen is lastig te zeggen of ik dat haal. Fiets 28 km per dag voor woon-werk verkeer maar dat doe ik op een tempo dat ik er niet moe van wordt. Verder loop/zwem/fiets ik veel maar natuurlijk ook veel rustige trainingen. Als ik die marathon heelhuids door kom wil ik voorzichtig aan een hele triathlon denken.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik die marathon in de winter ga lopen. Ik ben de afgelopen jaren in de winter altijd nog het meest in vorm geweest. Het zou voor mij echt funest zijn om bijvoorbeeld Rotterdam in april te lopen. Het is dan vaak net ineens best warm en aan sporten in de warmte moet ik echt een aantal weken goed wennen, anders ben ik echt een krant.
De meningen over aanvullende vitamines zijn nog wat uiteenlopend. Hebben mensen daar specifiek ervaringen mee?