Gezondheid alle pijlers

Hoe val ik in slaap

24-08-2025 18:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik heb al jaren slaapproblemen. Soms gaat het een periode vrij goed en soms heel slecht. Ik zit nu in een wat slechtere periode wat zich vertaalt in slecht in slaap komen en ook weer vroeg wakker. Ik ben al naar de HA geweest, die heeft me slaapmedicatie voorgeschreven (Ik slaap niet goed met slaapmedicatie en maar max 5 uurtjes en ik wil er niet verslaafd aan raken dus ik ben ermee gestopt.
), slaapcentrum (kwam niets uit) en ik heb slaaptherapie gehad op basis van slaapregressie en allemaal andere tips. Niets heeft tot nu toe geholpen en de slaaptherapie heeft het voor mijn gevoel nog erger gemaakt. Ik ben in de twintig en heb een normale cyclus dus geen menopauze, ik eet gezond (geen cafeïne of alcohol) en ervaar behalve het slapen weinig stress.

Ik merk vooral dat ik slecht in slaap kom en ik denk dat ik teveel druk leg op het slapen zelf, maar geen idee hoe ik er vanaf kom. Vaak weet ik niet zo goed wat ik met mijn gedachtes moet en denk ik vooral "Ik kan niet slapen". Body scan maakt me alleen maar gefrustreerd, soms lukt het me om een verhaaltje in mijn hoofd te doen maar ik kan dan vaak ook gewoon daarnaast nog denken "Ik moet slapen".

Iemand misschien een gouden tip? Of misschien iemand met vergelijkbare ervaring?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 25-08-2025 09:49
14.77% gewijzigd
Backpack10 schreef:
25-08-2025 07:16
De techniek is sl gegeven zie ik. Het werkt echt.
Voor bepaalde mensen. Voor anderen doet dit weinig.
De meeste tips in dit topic zijn gericht op in slaap vallen, maar daar ben je juist al teveel op gefocused.

Hoe suf het ook klinkt, probeer te accepteren dat je slecht/ niet slaapt. Zorg voor een bed waar je echt lekker in ligt. En dan mag je denken: slapen wordt lastig, maar ik ga wel heel lekker liggen, genieten van het feit dat ik niets hoef en zo lekker uitrusten. Slapen hoeft niet, ik rust iig uit.

Temperatuur is ook een dingetje, als je maar een klein beetje te koud bent, ga eruit voor dat extra dekentje. Je bent geneigd te denken: het gaat wel zo, als ik nu een deken pak ben ik weer helemaal wakker. Toch doen, zorg voor optimale omstandigheden en geniet vh in bed liggen. Nu is dat bed bijna je vijand, je gaat een gevecht aan. Daar moet je van af...
Hecamel schreef:
24-08-2025 18:45
Je realiseren dat het maar een beperkte periode is, dat je er niet meteen dood van gaat als je ff slecht slaapt en accepteren dat het even zo is.

Films of series kijken/luisteren, luisterboek luisteren, podcast luisteren.

Dat advies dat je geen schermen meer na een bepaalde tijd moet hebben heb ik naast me neergelegd, want de nachten met alleen mijn gedachten werden daardoor wel echt erg lang.

Ik zet vaak een timer dat hij automatisch uitgaat na een uur of zo. Meestal slaap ik dan allang.
Zo doe ik dat ook. Ik kijk in bed een suffe serie van Netflix of zo. In ieder geval iets waar ik niet teveel bij na hoef te denken. Op dit moment volg ik Bridgerton op Netflix. Na een kwartiertje of zo val ik meestal in slaap en dan zoek ik de volgende dag even terug waar ik ongeveer in slaap was gevallen. Een timer is voor mij mss ook een goed idee. Even kijken hoe ik dat doe.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Ik heb ook last van insomnia met periodes. Eigenlijk is het een soort ‘fobie’ niet kunnen slapen. Heel erg op zien tegen de nacht en eigenlijk bang zijn om niet te kunnen slapen.

Mijn arts heeft mij een lichte dosis anti psychotica voorgeschreven. Dit is ongeveer 1/10 van een normale dosis. Dit zorgt ervoor dat je gedachtes wat gedempt worden, ook maakt het je moe en zwaar. Dit is niet verslavend en je mag het lang gebruiken . Ik gebruik het nu 2 jaar. Ik heb soms nog wel een dip maar dat is snel weer weg door het middel.

Voor mij werkt het heel goed.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven