Gezondheid alle pijlers

Hoe val ik in slaap

24-08-2025 18:31 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik heb al jaren slaapproblemen. Soms gaat het een periode vrij goed en soms heel slecht. Ik zit nu in een wat slechtere periode wat zich vertaalt in slecht in slaap komen en ook weer vroeg wakker. Ik ben al naar de HA geweest, die heeft me slaapmedicatie voorgeschreven (Ik slaap niet goed met slaapmedicatie en maar max 5 uurtjes en ik wil er niet verslaafd aan raken dus ik ben ermee gestopt.
), slaapcentrum (kwam niets uit) en ik heb slaaptherapie gehad op basis van slaapregressie en allemaal andere tips. Niets heeft tot nu toe geholpen en de slaaptherapie heeft het voor mijn gevoel nog erger gemaakt. Ik ben in de twintig en heb een normale cyclus dus geen menopauze, ik eet gezond (geen cafeïne of alcohol) en ervaar behalve het slapen weinig stress.

Ik merk vooral dat ik slecht in slaap kom en ik denk dat ik teveel druk leg op het slapen zelf, maar geen idee hoe ik er vanaf kom. Vaak weet ik niet zo goed wat ik met mijn gedachtes moet en denk ik vooral "Ik kan niet slapen". Body scan maakt me alleen maar gefrustreerd, soms lukt het me om een verhaaltje in mijn hoofd te doen maar ik kan dan vaak ook gewoon daarnaast nog denken "Ik moet slapen".

Iemand misschien een gouden tip? Of misschien iemand met vergelijkbare ervaring?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 25-08-2025 09:49
14.77% gewijzigd
Anna285 schreef:
24-08-2025 20:29
Hi to. Een aantal weken geleden las ik over de 4 7 8 adem methode: 4 tellen diep ademhalen, 7 tellen adem vasthouden, 8 tellen uitademen. Het wonder geschiedde voor mij: het werkte!
Wat ik ervaar is dat er gedachten voorbij komen maar die laat ik gaan. Ik blijf doorgaan met de ademhaling 4 7 8.
Ik herken je slaapprobleem. Bij mij is er weinig nodig om niet te kunnen slapen. En de gedachte: ik kan niet slapen is funest. Maar oké bovenstaande werkt dus voor mij.
Op het internet is de uitleg over deze methode te vinden. Ik heb ook van alles geprobeerd, maar deze simpele oplossing werkt.
Dit of 4 4 4 4. 4 tellen in 4 vast 4 uit 4 vast. Of 2 tellen in 6 uit en 4 vast.
Terug van weggeweest
Eekhoorntje schreef:
24-08-2025 18:47
Bij de therapie werd er erg op gehamerd dat ik inderdaad schermen moest vermijden. Echter merk ik ook dat ik het best slaap als ik nog even een serietje kan kijken op mijn telefoon voordat ik ga slapen. Dan merk ik dat ik opeens niet meer kan focussen en dan doe ik het uit en leg ik het weg. Dus dat hele schermen verhaal laat ik ook achterwege. De laatste tijd lukt me dit alleen niet...
Misschien heb je een best ‘harde’ focus op dingen, met andere woorden dat je je een beetje in iets vastbijt. Ook gewoon dingen die in het alledaagse leven gebeuren. En je het lastig vindt om los te laten.
Even geleden opende iemand een topic over haar slaapproblemen en zij had last van controle houden. Deze niet los kunnen laten. Dan kan slaap ook erg lastig komen. Want de controle zit er bovenop.
Ik ga zoeken of ik hem terug kan vinden
psyche/al-2-maanden-last-van-slapeloosh ... ges/509240
Als ik moeite heb met slapen zet ik 'brown noise ' op. Ik moet mezelf dan wel focussen op het geluid, maar het zorgt ervoor dat ik stop met het denken aan andere dingen.
Cbd en valeriaan, tegelijkertijd 1 pilletje innemen.

Verder geen koffie meer na 15 uur.

En, last but not least, wat bij mij heel goed hielp: een ademhalingstechniek. Hieronder zet ik het officiële, maar ik adem in 2 seconden en dan hou ik het vast 7 seconden en ik blaas in 7 seconden uit. Achter elkaar door. Werkt heel goed. Hier de officiële beschrijving:

4-7-8 ademen
De 4-7-8 methode is een ademhalingstechniek ontwikkeld door Dr. Andrew Weil. Hij omschrijft het als een ‘natuurlijk kalmeringsmiddel voor je zenuwstelsel’.

Om 4-7-8 ademen te proberen, volgt u deze gemakkelijke stappen:

Adem volledig uit door uw mond met een blazend geluid.
Doe uw mond dicht en adem 4 seconden in door uw neus. Zorg dat u met uw buik ademt in plaats van met uw borst.
Houd uw adem 7 seconden in.
Adem 8 seconden lang uit door uw mond met een blazend geluid.
Herhaal deze stappen tot u in slaap valt.
De techniek is sl gegeven zie ik. Het werkt echt.
Iedereen is weer anders op dit gebied. Zelf moet ik het hebben van medicatie. Vanaf mijn kindertijd slaap ik niet tot nauwelijks. Als kind al brak me dat enorm op, later, als volwassene, kon ik nauwelijks nog functioneren. Ik probeerde van alles, tot aan peperdure cursussen aan toe. Ja, ik denk dat ik alles al geprobeerd heb.
Uiteindelijk kwam ik toch uit op slaapmedicatie: eerst oxazepam, toen mirtazapine en nu slik ik quetiapine. Het werkt allemaal niet perfect, maar ik heb in ieder geval elke nacht minstens zo'n vijf uur slaap.
Door de medicatie kan ik functioneren: werken, sporten, sociaal zijn, de hond uitlaten, kortom: een gewoon leven leiden.

En ja, ik zal vast verslaafd zijn, ik sla geen nacht over. Maar ik functioneer!
Zijn binaural beats hier al genoemd? Is wetenschappelijk bewezen (dacht ik).

https://energieherstel.nl/2023/12/08/de ... oepassing/
Hecamel schreef:
24-08-2025 19:40
Dan nog een kleine tip, zet het geluid zo zacht dat je net kan horen wat ze zeggen, dat je daar je best voor moet doen, want dan is je brein te druk met dat doen en is er geen ruimte om zelf na te denken. Te hard en je brein hoeft niets te doen om het te kunnen horen.

En het echt gewoon accepteren dat het even zo is. Over een tijdje slaap je weer gewoon.

Overigens las ik ook iemand die HRT heeft en sindsdien goed slaapt, het kan, maar bij mij doet de HRT dus helemaal niets op dat vlak helaas.
Het geluid zachtjes lijkt mij een goed idee.
Maar mensen gaan voorbij
Vannacht weer bagger geslapen. Laat in slaap gevallen en weer vroeg wakker... Waarschijnlijk aankomende nacht nog erger want ik moet vroeg uit bed morgen (en ik slaap altijd erg slecht onder druk).

Ik heb mijn OP aangepast want medicatie is in mijn geval niet handig. HA heeft dit ook alleen voorgeschreven voor als het echt niet lukt en omdat ik merk dat het soms ook rust geeft om te weten dat ik altijd nog een slaappil kan namen als het echt niet lukt, maar dit is voor mij zeker geen structurele oplossing. Ik functioneer ook niet goed na een nacht met medicatie want moe en suf.

Ik ben nog in de twintig dus ik denk niet dat het ligt aan menopauze oid. Er lijkt ook fysiek niets aan de hand te zijn, maar ik denk dat het puur mentaal is. De 4-7-8 heb ik wel eens geprobeerd, maar ik krijg het dan erg benauwd en voel me dan zeer ongemakkelijk. Misschien een keer overdag goed oefenen. Het is in ieder geval waard om het nog eens te proberen.
Heb je wel eens saaie slaapverhalen voor volwassenen geprobeerd? Staan er best veel op spotify. Ik luister dit zelf in het Engels maar ook wel Nederlandse te vinden. Gewoon proberen te volgen en dan ben ik op een gegeven moment weg. Misschien het proberen waard.
Ik ben dertiger en ook zeer slechte slaper. En als ik slecht in mijn vel zit wordt het nog 10x erger.

Bij mij helpt het om een podcast op te zetten (met iemand met een fijne stem, dat is heel persoonlijk natuurlijk) die ik al vaker gehoord heb. Dan kan ik het half volgen maar is het niet erg als ik een stuk mis en is het ook niet zo dat ik wakker blijf omdat ik het zo boeiend vind.

Ik zet dan de slaaptimer van spotify aan zodat hij vanzelf uitgaat na X minuten. Als ik s nachts wakker wordt zet ik hem weer opnieuw aan met een slaaptimer.

Ik spreek ook wel eens met mezelf af als ik wakker lig, dat als ik nog wakker ben als de klok op .. staat, dat ik dan eruit ga en thee zet/stukje serie kijk/yoga doe. Dat haalt de druk er een beetje af. Vaak val ik voor dat punt in slaap, en als het niet zo is dan is het ook fijn om heel even uit bed te gaan om het plafondstaren te doorbreken.
Bij mij scheelt het trouwens ook dat ik inmiddels beter weet waar mijn slechte slapen vandaan komt (slechte ervaringen als klein kind midden in de nacht, daardoor aangeleerd om altijd alert te willen zijn). Daardoor kan ik wat milder en minder gefrustreerd naar mezelf zijn, in plaats van boos dat ik niet in slaap val. En dat haalt ook al wat druk eraf.
Ik zou de hormonale problemen / perimenopauze niet meteen afschrijven op basis van je leeftijd. De laatste studie uit de VS toont aan dat een groep vrouwen begin 30 al de eerste klachten hadden. Ook ik had toen de eerste klachten maar wist niet dat dit door de perimenopauze kwam. Mijn persoonlijke ervaring is dat hormonale problemen gigantisch onderschat worden en onbekend zijn.

Wat je kan gaan doen is kijken of er een patroon is. Zijn er dagen in de maand dat het slapen erg slecht gaat? Is het te pinnen op je cyclus? Heb je nog andere klachten? Denk o.a. jeuk in je oren, last van gewrichten zoals je knie, pols of kaak, etc. Google maar eens op perimenopause symptoms
Ahuevo schreef:
25-08-2025 14:00
Ik zou de hormonale problemen / perimenopauze niet meteen afschrijven op basis van je leeftijd. [...] Mijn persoonlijke ervaring is dat hormonale problemen gigantisch onderschat worden en onbekend zijn.
Ondanks dat ik het met dat laatste absoluut eens ben, denk ik dat het statistisch gezien veruit meer waarschijnlijk is dat TO als twintiger andere redenen heeft voor haar slaapproblemen dan perimenopauze. Ik denk dat het juist ook niet helpend is om te snel naar hormonen te gaan wijzen, als we willen dat hormonale problemen serieuzer genomen worden.
Ik slaap al jaren heel slecht. Meestal maximaal 4 a 5 uur. Soms zelfs hele nacht niet. Hoort bij mij.
Wat ik vaak doe is mindfullness en soms neem ik een ibuprofen, dit helpt vaak tegen een onrustig gevoel.

Ik heb van alles al geprobeerd. Ik lees ook mee. Misschien zit er nog een tip voor mij bij wat ik nog niet heb geprobeerd.
Ahuevo schreef:
Ik zou de hormonale problemen / perimenopauze niet meteen afschrijven op basis van je leeftijd. De laatste studie uit de VS toont aan dat een groep vrouwen begin 30 al de eerste klachten hadden. Ook ik had toen de eerste klachten maar wist niet dat dit door de perimenopauze kwam. Mijn persoonlijke ervaring is dat hormonale problemen gigantisch onderschat worden en onbekend zijn.

Wat je kan gaan doen is kijken of er een patroon is. Zijn er dagen in de maand dat het slapen erg slecht gaat? Is het te pinnen op je cyclus? Heb je nog andere klachten? Denk o.a. jeuk in je oren, last van gewrichten zoals je knie, pols of kaak, etc. Google maar eens op perimenopause symptoms
Mijn persoonlijke ervaring is dat, zeker hier op Viva, problemen juist overdreven vaak aan hormonen worden toegeschreven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
stokbootje schreef:
25-08-2025 10:13
Bij mij scheelt het trouwens ook dat ik inmiddels beter weet waar mijn slechte slapen vandaan komt (slechte ervaringen als klein kind midden in de nacht, daardoor aangeleerd om altijd alert te willen zijn). Daardoor kan ik wat milder en minder gefrustreerd naar mezelf zijn, in plaats van boos dat ik niet in slaap val. En dat haalt ook al wat druk eraf.
Ik heb hetzelfde en dacht hier ook aan bij de OP. Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn bij TS.

Logeren of sowieso met anderen slapen kan ik nog steeds niet of nauwelijks omdat mijn brein het associeert met onveiligheid.
Tvp
Wombat schreef:
24-08-2025 23:02
Dit kan ik heel goed ‘droog’ oefenen maar in bed om werkelijk te slapen word ik enorm benauwd. En dat is weinig slaapverwekkend. Heb jij dat niet?
Nee, dat heb ik niet. Het gaat heel goed. Ik weet niet of ik het precies volgens de aangegeven regels doe. Ik haal 4 tellen diep adem door mijn neus, houd de adem 7 tellen in (hierbij zet vooral het middenrif en de buik uit). Na die 7 tellen blaas ik 8 tellen door de mond weer uit. Daarna adem ik weer 4 tellen rustig in enz.

En zoals iemand anders al schreef: het is ws heel persoonlijk wat voor je werkt. Dit is voor mij simpel en effectief. Vooral toen ik ontdekte dat ik opkomende gedachten gemakkelijk laat gaan. De gedachten komen op en gaan weer.

Ik heb al vele andere manieren geprobeerd: b.v. het spannen en ontspannen van alle verschillende lichaamsdelen. Daar werd ik vooral heel erg moe van, maar ik sliep niet.
Ik herken dit, vooral als ik in de ochtend vroeg een wekker heb staan of voor mijn gevoel iets ‘belangrijks’ heb de volgende dag, is slapen een ding. Ik ben ook eind twintig en heb dit al jaren.

Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad, want bij mij was ik inmiddels erg angstig geworden om niet te kunnen slapen. Deze therapie heeft geholpen, omdat je anders naar je slaap gaat kijken. Vooral de gedachte: mijn lichaam kan slapen, mijn brein houdt me wakker. Dus ik doe het mezelf eigenlijk aan.

Nu heb ik nog steeds wel eens slechte nachten, maar ik kan het wat beter relativeren. Ook helpt het bij mij júist niet om me teveel aan te passen om maar te kunnen slapen. Ik denk maar zo, goede slapers hebben ook geen hele uitgebreide routine om te kunnen slapen.

Als je er echt mee zit zou ik ook kijken of je misschien bij een psycholoog terecht kan.
Ahuevo schreef:
Ik zou de hormonale problemen / perimenopauze niet meteen afschrijven op basis van je leeftijd.
Ze is geen 30, ze is ergens in de 20. En ze is dan ook vast geen 29 ofzo want dan zou eind 20 zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven