Gezondheid alle pijlers

Hoe voorkom je dat mensen vragen hoe het met je gaat?

24-02-2014 09:52 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een spoedopname en een heftige diagnose, pak ik vandaag de draad weer op. Mijn leven ziet er sinds een paar weken ineens heel anders uit. Ik mag en kan een heleboel dingen niet meer, ben boos en bang, verdwaal in mijn eigen dorp en word moe en knettergek van de pillen. Omdat ik misschien in tranen uitbarst als iemand me vraagt hoe het gaat, heb ik mijn jongste vanmorgen opzettelijk te laat op school afgeleverd. Maar ik kan het natuurlijk niet blijven ontlopen. Vanmiddag sta ik dus toch maar op tijd bij het hek ... en dan??? Hoe reageer je op de vraag hoe het met je gaat, als je het daar met die mensen niet over wil hebben?

Komische oneliners zijn ook welkom, ik heb nog een paar uur om te oefenen
quote:nursejacky schreef op 24 februari 2014 @ 11:06:

[...]

Ik snap wat je schrijft hoor, maar wat ik uit de OP en verdere reacties van TO haal (en dat zijn idd ook aannames) is dat ze niet op de beleefdheidsvragen van de schoolpleinmoeders zit te wachten. Wat ik mij voor kan stellen.

Of in ieder geval geen behoefte heeft om op het schoolplein in huilen uit te barsten, wat ik mij wederom voor kan stellen.Je vat het hier inderdaad goed samen. Ik begrijp best waar die vragen vandaan komen hoor, neem het ook niemand kwalijk, maar op dit moment kan ik dat gewoon niet handelen.
quote:peecee schreef op 24 februari 2014 @ 11:02:

Ja met mij wel.......vreselijk dat je nu mensen op afstand gaat houden. En straks klagen als ze niet komen, als je ze nodig heb!!Dus jij zegt gelijk dat je nog steeds niet spoort tegen schoolpleinmoeders als ze vragen hoe het met je geestelijke gezondheid is?
Daar heb je ook een punt Elninjoo, mensen vragen het wel, maar je ziet ze tegelijkertijd gewoon hopen dat je je positieve oneliner al klaarhebt
quote:yette schreef op 24 februari 2014 @ 11:21:

Daar heb je ook een punt Elninjoo, mensen vragen het wel, maar je ziet ze tegelijkertijd gewoon hopen dat je je positieve oneliner al klaarhebt

Give the people what they want.

"Ach, ik leef een beetje met de dag nu."
Ik herken dat wel, als de tranen je hoog zitten en je bang bent dat je gaat huilen als iemand vraagt hoe het met je gaat. Dat wil je niet de hele dag door. Hoe fijn het ook is als mensen belangstelling tonen.

Een kort antwoord dat bij je past en meteen de wedervraag is ook mijn advies! Dus als 'kut' je woord is kun je zeggen 'stabiel kut!' en hoe het met jou?' Je biedt dan beiden in 1 klap de ontsnappingsmogelijkheid ipv een zwaar gesprek.
quote:korenwolf schreef op 24 februari 2014 @ 11:26:

[...]

Give the people what they want.

"Ach, ik leef een beetje met de dag nu."

Vind ik ook een mooie.

Of iets van `het gaat stapje bij stapje beter`.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Of gewoon: "Ik leef nog."
Of: ander onderwerp!
quote:Beeldig schreef op 24 februari 2014 @ 10:49:

Zeker fijn, Youk. Ik weet niet wat je weet van mijn situatie, maar het direct levensbedreigende is er gelukkig vanaf (deo volente en mits geen infectie) en ook niet onbelangrijk: ik heb weer voldoende energie om me op mijn gezin en directe omgeving te richten. Het is geen halleluja, maar voor mij helemaal prima zo. (En ik heb dus geen uren forummen meer nodig om mijn tijd door te komen. )

Sorry voor de off-topic, Yette... En nogmaals sterkte!

Ik kreeg mee dat het niet goed ging en ernstig was en toen zag ik je heel lang niet. Maakte me dus wel wat zorgen en ben blij te horen dat het nu beter gaat.

Veel forummen in tijden van weinig energie is erg herkenbaar

Ik ben hier nu ook veel maar dat heeft een leuke reden (zwangerschapsverlof)

Yette, fijn dat je er iets kunt met mijn suggesties

Ik hoop dat het meevalt vanmiddag!
Het is zoals het is
stabiel kut

@ Korenwolf, ik zie het zelf wel, maar in positieve zin: ik kan amper eten dus ik krijg mijn strakke broeken weer dicht.
quote:yette schreef op 24 februari 2014 @ 11:50:

stabiel kut

dicht.

Briljant!

Duidelijk, eerlijk ook nog, maar ook niet te serieus. En daarna hoeveel ze het nooit meer te vragen want je bent 'stabiel'.
Het is zoals het is
Ik heb wel eens in een heftige periode geantwoord:

Heb je de tijd en wil je het echte antwoord? Of was het hoe gaat het, een vervanging van hoi?
Ik heb ooit eens de tip gekregen om te reageren met: "Ja, met jou?"

Niemand die het destijds is opgevallen dat ik eigenlijk geen echt antwoord gaf. Kan natuurlijk anders zijn als ze al wel weten dat er iets aan de hand.
Ik kan me voorstellen dat dat ook werkt, rachelzane. Slim!
quote:rachelzane schreef op 24 februari 2014 @ 12:10:

Ik heb ooit eens de tip gekregen om te reageren met: "Ja, met jou?"

Dat doe ik ook vaak!
Ik zei altijd: Naar omstandigheden goed.

En hoe gaat het met jou? of: Lekker weertje vandaag, he?

Snappen ze vast.

Lekker kort antwoord en daarna gelijk afleiden die handel.
Hier kregen wij een poos geleden een brief mee van school. Een ernstig zieke moeder (hele school wist er al van) die ook geen zin had/het niet op kon brengen steeds maar vragen over haar ziekte te beantwoorden. Of we dat wilden respecteren en niet steeds over haar ziekte wilden beginnen.

Dit hielp in elk geval om de sensatiezoekers (helaas, die zijn er bij bosjes) op afstand te houden. Haar echte vrienden hield zij zelf al op de hoogte. En de tip die ook al gegeven werd, een paar bevriende mede-moeders stonden altijd bij haar dus zomaar even op haar afstappen werd ook niet gedaan.
Meid, wat rot!

Ik ga er altijd vanuit de mensen het goed bedoelen als ze de vraag stellen. En dan is mijn antwoord als ik er even geen trek in heb: "ik vind het echt heel lief dat je er naar vraagt, maar op dit moment lukt praten even niet zonder tranen. Hoe is het met jou?"
Ik antwoord altijd: "het gaat, maar het houdt niet over". Dat is meestal voldoende. Als mensen doorvragen en ik heb er geen tijd/zin in, dan zeg ik dat ik er graag op een later tjjdstip nog een keer over wil praten, maar nu even niet.
Nah, ik was toch nog niet zo stoer hoor. Heb het halen gewoon strak getimed. Dus op een holletje richting school waar de bel al was gegaan. Tegen één belangstellende 'Ja, lekker zonnetje hè?' gemompeld terwijl ik door bleef lopen om mijn kind uit de meute te vissen. En toen weer snel weg. Realiseerde me pas later hoe duf dat antwoord was

Anyway, overleefd.
Hoera, dag 1 overleefd

Voor morgen nog even oefenen:

Hoe gaat het?

Kut!

Hoe gaat het?

Kut!

Hoe gaat het?

Zwaar kut!!!
Het is zoals het is
Een "ach gaat wel" gevolgd door een wedervraag doet het meestal wel. De wedervraag gaat dan over hunzelf "hoe is het met je kind, de nieuwe bank, je gezondheid" etc En bij echte interesse vraagt iemand wel door en dan kun je altijd nog zeggen dat je het moeilijk vind en er nu niet over wilt praten.
Jet antwoord van Moonlight vind ik een goede. Ik zou snappen dat je er dan verder niet over wil praten.
Gevolg is natuurlijk wel dat niemand in dit topic durft te vragen hoe het met je gaat.
Precies......dit topic is een manier om aandacht te trekken.

Dit is hetzelfde als dat mensen op facebook zetten.

Ik voel mij zo rot, maar vertel niet waarom!!!

Nou hou dan je klep!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven