Gezondheid alle pijlers

Hoe voorkom je dat mensen vragen hoe het met je gaat?

24-02-2014 09:52 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een spoedopname en een heftige diagnose, pak ik vandaag de draad weer op. Mijn leven ziet er sinds een paar weken ineens heel anders uit. Ik mag en kan een heleboel dingen niet meer, ben boos en bang, verdwaal in mijn eigen dorp en word moe en knettergek van de pillen. Omdat ik misschien in tranen uitbarst als iemand me vraagt hoe het gaat, heb ik mijn jongste vanmorgen opzettelijk te laat op school afgeleverd. Maar ik kan het natuurlijk niet blijven ontlopen. Vanmiddag sta ik dus toch maar op tijd bij het hek ... en dan??? Hoe reageer je op de vraag hoe het met je gaat, als je het daar met die mensen niet over wil hebben?

Komische oneliners zijn ook welkom, ik heb nog een paar uur om te oefenen
Ik zou het gewoon laten bij: "Niet zo goed, maar ik wil er liever niet over praten, dankjewel".

Sterkte Yette.
'Hoe is het met je?'

'Echt ruk. Maar ja, het is niet anders. Hoe is het hier eigenlijk? Nog leuke roddels?'
Het is zoals het is
Yette, dan is dat toch gewoon jouw antwoord? "Kut" met daarna een wedervraag of voor mij part alleen met boos kijken.

Het gaat er op dit moment alleen om hoe jij je bij zo'n antwoord voelt. Niet om of dat antwoord sociaal wenselijk is. De hele situatie is immers niet sociaal wenselijk, dus daar hoef je in je antwoord simpelweg geen rekening mee te houden.
Thanx voor de krachttermen Youk desnoods leg ik uit dat ik er ook nog-es Gilles de la Tourette bij heb gekregen.

We zijn inderdaad weer terug Hiltje.
quote:Youk79 schreef op 24 februari 2014 @ 10:40:

'Hoe is het met je?'

'Echt ruk. Maar ja, het is niet anders. Hoe is het hier eigenlijk? Nog leuke roddels?'Ja dat, dat zou ik zeggen.
quote:Beeldig schreef op 24 februari 2014 @ 10:25:

Ik zou in geen geval jokken dat het goed gaat. Dat zorgt ervoor dat mensen te makkelijk aannemen dat het inderdaad wel meevalt. Tegen de tijd dat je wel klaar bent om je verdriet te delen, snappen mensen dan niet meer waar je je nog steeds zo'n zorgen om maakt. Het ging toch goed en het viel toch mee immers?

Als je situatie zo ernstig is, dan wil je niet dat een ander dat bagatelliseert. Daar hoef je die ander dus ook zeker geen handje bij te helpen in mijn ogen.

Maar dit zijn schoolplein moeders. Lekker belangrijk toch.

Ik neem aan (omdat TO zegt dat dit mensen zijn waar ze hooguit hoi tegen zegt) dat dit nu niet de personen zijn waar ze haar verhaal in geuren en kleuren aan toevertrouwd. Als ze er wel aan toe is dan.
Misschien niet waar je nu al aan toe bent.

Maar bij mij kind was ook een moeder met een heftige diagnose.

Kinderen werden hier ook op aangesproken door andere kinderen e.d.

Er was toe af en toe een update in de nieuwsbrief, niet zo zeer hoe het met de moeder ging, maar meer in de trend van eea is al zo heftig voor dit gezin dat ze op school het plezierig willen houden. Dus graag niet over de situatie praten met dit gezin, de juffen en een paar vriendjes zijn meer op de hoogte en dit is voldoende.

Stond er anders maar daar kwam het op neer.

Yette
Zeker fijn, Youk. Ik weet niet wat je weet van mijn situatie, maar het direct levensbedreigende is er gelukkig vanaf (deo volente en mits geen infectie) en ook niet onbelangrijk: ik heb weer voldoende energie om me op mijn gezin en directe omgeving te richten. Het is geen halleluja, maar voor mij helemaal prima zo. (En ik heb dus geen uren forummen meer nodig om mijn tijd door te komen. )

Sorry voor de off-topic, Yette... En nogmaals sterkte!
Overigens, als ik zelf de tranen hoog heb en niet wil dat anderen ernaar vragen bijt ik gewoon op mijn lip en schud ik zachtjes nee.
Sorry Yvette.......maar wat een hysterisch gedoe zeg, als mensen vragen hoe het gaat. Geef gewoon antwoord.

Wees blij dat mensen het vragen.

Het is ook nooit goed he.......en anders jezelf gewoon opsluiten, heb je ook geen vragen!
quote:peecee schreef op 24 februari 2014 @ 10:54:

Sorry Yvette.......maar wat een hysterisch gedoe zeg, als mensen vragen hoe het gaat. Geef gewoon antwoord.

Wees blij dat mensen het vragen.

Het is ook nooit goed he.......en anders jezelf gewoon opsluiten, heb je ook geen vragen!

Jouw empathie is in bed blijven liggen vandaag?

quote:Maar dit zijn schoolplein moeders. Lekker

belangrijk toch.

Ik neem aan (omdat TO zegt dat dit mensen zijn

waar ze hooguit hoi tegen zegt) dat dit nu niet de

personen zijn waar ze haar verhaal in geuren en

kleuren aan toevertrouwd. Als ze er wel aan toe is dan.Dat weet je niet. Tussen de "hoi-zeggers" kunnen wel degelijk oprecht geïnteresseerde mensen zitten die een lieve steun en toeverlaat blijken te zijn. Dat bleek hier wel zo te zijn, we hebben soms juist hulp en steun uit onverwachte hoek gekregen (van "hoi-zeggers" dus). Je hoeft niet iedereen in je leven af te houden omdat je eerder toevallig nooit toenadering hebt gezocht.
Fijn om te lezen, Beeldig

Ik hoop dat het bij ons niet zo ver komt Sassie. Heb de besturen waar ik inzit een mailtje gestuurd met een uitleg en de mededeling dat ik per direct stop. Vind dat ik alleen hun een reden hoef te geven.
quote:Beeldig schreef op 24 februari 2014 @ 10:55:

[...]

Dat weet je niet. Tussen de "hoi-zeggers" kunnen wel degelijk oprecht geïnteresseerde mensen zitten die een lieve steun en toeverlaat blijken te zijn. Dat bleek hier wel zo te zijn, we hebben soms juist hulp en steun uit onverwachte hoek gekregen (van "hoi-zeggers" dus). Je hoeft niet iedereen in je leven af te houden omdat je eerder toevallig nooit toenadering hebt gezocht.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat TO duidelijk geen behoefte heeft aan de hoi zeggers. Wat haar goed recht is.

Of er nu steun van de hoi zeggers komt of niet, TO wil het niet, anders open je ook dit topic niet lijkt mij.

Dan is een happy face en ja is goed antwoord het handigste
ik heb niks toe te voegen aan wat er allemaal al is gezegd, wil je alleen even een geven Yette

En Beeldig, fijn om te lezen dat het een stuk beter met je gaat!

En Peecee, ergens moet er toch een beetje empathie zitten bij jou, probeer dat eens aan te boren meid, daar wordt je een veel leuker mens van
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hé peecee! Alles OK?
Ja met mij wel.......vreselijk dat je nu mensen op afstand gaat houden. En straks klagen als ze niet komen, als je ze nodig heb!!
Tja, daar denken we dan anders over, Nursejacky. Maar goed, ieder moet in zo'n situatie doen waar ze zich zelf het fijnst bij voelt. Ik vertel wat ik gedaan heb en waarom. Als Yette zich bij een andere aanpak beter voelt: doe het vooral anders. Er zijn geen regels voor rouw.
Damn.

Is er iets aan je te zien? "Dat zie je toch" is dan een zeer afdoend antwoord, waarbij mensen meestal niet verder durven vragen.
quote:peecee schreef op 24 februari 2014 @ 11:02:

Ja met mij wel.......vreselijk dat je nu mensen op afstand gaat houden. En straks klagen als ze niet komen, als je ze nodig heb!!

Dat schrijft ze toch helemaal niet?

Ze heeft alleen geen zin in de schoolplein moeders.

Wellicht wel van de buurvrouw van 2 huizen verderop, of haar beste vriendin.

iets met aannames enzo
Peecee, zout toch op, feestneus.
quote:Beeldig schreef op 24 februari 2014 @ 11:03:

Tja, daar denken we dan anders over, Nursejacky. Maar goed, ieder moet in zo'n situatie doen waar ze zich zelf het fijnst bij voelt. Ik vertel wat ik gedaan heb en waarom. Als Yette zich bij een andere aanpak beter voelt: doe het vooral anders. Er zijn geen regels voor rouw.

Ik snap wat je schrijft hoor, maar wat ik uit de OP en verdere reacties van TO haal (en dat zijn idd ook aannames) is dat ze niet op de beleefdheidsvragen van de schoolpleinmoeders zit te wachten. Wat ik mij voor kan stellen.

Of in ieder geval geen behoefte heeft om op het schoolplein in huilen uit te barsten, wat ik mij wederom voor kan stellen.
Zeggen dat 't kut gaat. Meestal vraagt men zoiets enkel uit beleefdheid en rekenen ze op 'n 'goed en met jou?' wedervraag om daarna over zichzelf te kunnen beppen.
Wacht! Ik weet het!

"Het is erg besmettelijk."
quote:roosje1976 schreef op 24 februari 2014 @ 10:00:

Spreek met je kind af dat je op een ander plekje staat te wachten. (Niet naast alle andere moeders) sterkte......Daarmee leg je wel een grote verantwoording op erg kleine schoudertjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven