Gezondheid alle pijlers

Hoe voorkom je dat mensen vragen hoe het met je gaat?

24-02-2014 09:52 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een spoedopname en een heftige diagnose, pak ik vandaag de draad weer op. Mijn leven ziet er sinds een paar weken ineens heel anders uit. Ik mag en kan een heleboel dingen niet meer, ben boos en bang, verdwaal in mijn eigen dorp en word moe en knettergek van de pillen. Omdat ik misschien in tranen uitbarst als iemand me vraagt hoe het gaat, heb ik mijn jongste vanmorgen opzettelijk te laat op school afgeleverd. Maar ik kan het natuurlijk niet blijven ontlopen. Vanmiddag sta ik dus toch maar op tijd bij het hek ... en dan??? Hoe reageer je op de vraag hoe het met je gaat, als je het daar met die mensen niet over wil hebben?

Komische oneliners zijn ook welkom, ik heb nog een paar uur om te oefenen
En veel sterkte trouwens! Heb je iemand bij wie je wel je ei kwijt kunt?
Het is zoals het is
quote:sugarmiss schreef op 24 februari 2014 @ 10:07:

Ankalida waarom zou je dat doen? Waarom zou de hele school moeten weten wat er aan de hand is? Waarom zou je je zelf moedwillig tot onderwerp van alle roddels willen maken.

Dat levert voor to toch niets op.

Het gebeurt toch wel. Dan kun je maar beter zelf het verhaal vertellen aan de ergste roddeltante.

Ik heb zelf een behoorlijk heftige situatie meegemaakt en heb de fout gemaakt te roepen dat het allemaal prima ging. Maar ja, speelafspraakjes bij ons thuis of even helpen op school ging niet. Dáár kwamen dus nog veel meer vervelende roddels van.
...
Trouwens, een keer flink in huilen uitbarsten zal de meeste mensen ook wel afschrikken
Het is zoals het is
Jeetje wat naar allemaal Yette.

Ja wat kan je zeggen?

- `naar omstandigheden redelijk`

- `gewoon blijven doorademen he`

- `ik ben er nog niet maar ik wil postitief blijven`

- `mag er van de dokter niet over hebben (en dan een knipoog geven) `

- `tsja, hoe het met mij gaat? Over een ...........(tijd noemen) weet ik meer` of `vraag het mij over een paar maanden weer, dan weet ik meer`

Zou het nog kunnen dat ze het niet vragen of weet iedereen dat je ziek was?

Heel veel sterkte en ik duim voor je dat je weer helemaal de oude wordt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
"Vraag dat maar even niet, want van de vraag alleen moet ik al janken"

"Daar gaan we het maar even niet over hebben"

Of de hele vraag gewoon negeren en vragen hoe het met die ander gaat. Al is mijn ervaring dat duidelijkheid (als in: aangeven dat je het daar nu nog niet over wilt hebben) je verder helpt dan vaagheden.

Veel sterkte!
Ik vind de tip van ankalida ook nog niet zo gek. Dan zou ik geen roddeltante uitzoeken, maar iemand die jou mag en die voor jou de anderen in kan seinen dat je nog niet toe bent aan gesprekjes. De meeste mensen zullen het alleen maar fijn vinden dat ze weten hoe ze je het beste kunnen benaderen.
Het is zoals het is
Ik zeg dan meestal: 'Het gaat.' Vriendelijk knikken en weer verder gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mooie oneliners Carretjerockt!

Ik dacht zelf aan een shirt met 'Life Sucks' of zo

Het gaat me voor de duidelijkheid vooral om de mensen waar je gewoonlijk hooguit 'Hoi' tegen zegt, maar die nu ineens willen weten hoe het gaat. Ik begrijp dat zelfs mijn buurvrouw vragen van mensen uit de straat heeft gekregen. Aan de ene kant snap ik dat medeleven/die nieuwschierigheid weI, maar het komt op dit moment gewoon te dichtbij.
Off topic: hè, beeldig, ik miste je al een tijdje hier!
Het is zoals het is
Je zou ook gewoon kunnen zeggen:

Superkut. Maar ik heb geen zin om hier te gaan janken dus vertel me alsjeblieft een goede grap/verhaal/roddel.
Je hoeft je niet anders voor te doen dan dat je je voelt hoor. Je zegt gewoon dat je even niet wilt praten en als de mensen dan een beetje respect en begrip hebben dan zullen ze dat respecteren. Als je je anders gaat gedragen trek je juist de nieuwsgierige aagjes naar je toe. Dat wil je echt niet. Ik vind het knap van je hoor dat je er zo mee bezig bent en dat je voor jezelf een manier wilt vinden om er mee om te gaan .Ik wens je sterkte toe in deze onzekere tijd voor jou en je gezin en ik hoop echt dat je er bovenop komt. je zult zien dat je sterker bent dan ooit.
Sterkte TO,

Je zou ook iets kunnen zeggen over hoe het met je kind gaat als antwoord op de vraag. Zoals al gezegd is luisteren veel mensen niet echt naar het antwoord dus die zullen vast ook niet opmerken dat je eigenlijk geen antwoord geeft. Gewoon iets zeggen over hoe het weekend was/zwemles vanmiddag/de zon schijnt/blabla..........

Mensen die het écht willen weten en met wie je erover wilt praten, prikken daar wel doorheen en vragen door. En tegen hen kun je vast ook rustig zeggen: nu even niet. Dat respecteren ze vast en zeker.
Ik heb zelf ook wel een tijdje standaard gezegd: ik heb me wel eens beter gevoeld.

Werkte best redelijk en omdat ik dat heelt aak zei kwam het er erg soepel uit.
Het is zoals het is
Ik zou in geen geval jokken dat het goed gaat. Dat zorgt ervoor dat mensen te makkelijk aannemen dat het inderdaad wel meevalt. Tegen de tijd dat je wel klaar bent om je verdriet te delen, snappen mensen dan niet meer waar je je nog steeds zo'n zorgen om maakt. Het ging toch goed en het viel toch mee immers?

Als je situatie zo ernstig is, dan wil je niet dat een ander dat bagatelliseert. Daar hoef je die ander dus ook zeker geen handje bij te helpen in mijn ogen.
Niet iedereen weet het MV, maar in een dorp valt het wel op als je steeds ambulances voor de deur hebt staan. Bovendien is mijn jongste een paar weken niet naar school gegaan omdat hij voor de rust 200 km verderop is gaan logeren.
Mijn ervaring is trouwens dat de meeste mensen, op t moment dat ze merken dat je het er niet over hebben wilt, ook niet doorvragen.

Een enkeling wel maar de meesten snappen heus dat je niet in een volle kleuterklas (oid) over je gezondheid gaat vertellen.

Maar nogmaals: Kijk of er iemand anders is die even 2 weekjes je kind kan brengen en halen. Tot je zelf weer beetje lucht hebt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Voor de één is het een standaard vraag, een ander, die echt geïnteresseerd is, zal het vragen met de beste bedoelingen maar helaas weet je dat niet altijd. Ik kan me goed voorstellen dat je er gek van wordt, ik heb in augustus een zware operatie ondergaan, inmiddels ben ik weer bijna Hollands' welvaren maar de vraag "hoe gaat het nu met je" krijg ik nog steeds. Ik stel meteen een wedervraag: "hoe gaat het eigenlijk met jou?".
verba volant, scripta manent.
Ik ben tegenwoordig druk met andere dingen, Youk! En in dit geval is dat goed nieuws.

Yette, je voorkomt niet dat mensen die normaal alleen "hoi" zeggen in zo'n heftige situatie opeens meer interesse tonen. Ik ben altijd gewoon eerlijk, ook tegen mensen tegen wie ik normaal alleen op reguliere basis "hoi" zeg. Niet over mijn gevoelens, dat voelt meestal te privé. Maar wel over de ernst van de situatie en de vooruitzichten. Ik heb het altijd maar gewoon opgevat als interesse.
Tsja Hiltje, dat antwoord werkte gisteren op een feestje inderdaad wel. Om de een of andere reden voel ik me stoerder bij het antwoord 'Kut'. Bij 'Daar wil ik het nu ff niet over hebben', staan de tranen veel hoger.
Yette, mensen weten dan echt wel dat het niet goed is. Ik zou dus niet doen alsof het wel goed gaat met je.

Na een week is iedereen er weer aan gewend om je te zien, waarschijnlijk is het vandaag het ergst, in ieder geval voor je gevoel, en daarna wordt het beter.
Het is zoals het is
quote:Beeldig schreef op 24 februari 2014 @ 10:31:

Ik ben tegenwoordig druk met andere dingen, Youk! En in dit geval is dat goed nieuws.

e.Wat fijn!
Het is zoals het is
'Ik mag niet klagen van de dokter, niet dat ik ruzie heb met de dokter, maar ik mag niet klagen...'

Het beste trouwens.
quote:yette schreef op 24 februari 2014 @ 10:32:

Tsja Hiltje, dat antwoord werkte gisteren op een feestje inderdaad wel. Om de een of andere reden voel ik me stoerder bij het antwoord 'Kut'. Bij 'Daar wil ik het nu ff niet over hebben', staan de tranen veel hoger.

Precies, en dan kun je er overheen lachen en dan kun je die tranen veel makkelijker binnenboord houden.

Bovendien schrikken mensen een beetje van het antwoord en dat houdt ze ook wel tegen om verder te gaan peuren of (oh horor) een arm om je heen slaan en zeggen dat je best mag huilen.

Een wedervraag: vertel me een leuk verhaal.......zet mensen aan het werk en dan kunnen ze toch iets voor je doen.

Woon je trouwens niet meer overzee?
quote:sugarmiss, 28 minuten geleden Ankalida waarom zou je dat doen? Waarom zou de

hele school moeten weten wat er aan de hand is?

Waarom zou je je zelf moedwillig tot onderwerp

van alle roddels willen maken.

Dat levert voor to toch niets op.Maak je geen illusies, de hele school weet het al. Ik werd door voor mij wildvreemden aangesproken over mijn gezondheid.
quote:yette schreef op 24 februari 2014 @ 10:32:

Dat is wel logisch vind ik. In dat geval weet ik er nog wel een paar:

Kut!

Baggertjekut!

Klote!

Vet klote!

Alsof ik door een trein ben overreden!

Weet alleen niet of de juf blij met je is als je dit allemaal zegt in een kleuterklas
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven