Gezondheid alle pijlers

Hormoononderzoek

27-11-2017 00:47 14 berichten
hallo,

ik moet aankomende week naar de gynaecoloog voor een "hormoononderzoek".
ik ben een maand geleden al geweest voor een inwendige echo om te kijken of ij eventuele cysten zou hebben in mijn eietstokken. hier dacht mijn huisarts aan n.a.v. mijn klachten. toen konden ze niet heel veel zien.. alleen dat ik per eierstok 10 eitjes had.. en de gynaecoloog vond dat wel wat veel.. normaal is dit tussen de 4 en de 6. maar goed. nog geen probleem werd er vertel
ik moest een vervolg afspraak maken om een hormoon onderzoek te ondergaan. voor weer een inwendige echo en bloed prikken etc.

heb veel vage klachten. :
uitblijven ongesteldheid
pijn/buik/steken
afscheiding
stemmingswisselingen/depressie
problemen met afvallen
melk uit beide borsten
extreme vermoeidheid.
Hartkloppingen/hoge pols
slecht in slaap komen/veel dromen
veel zweten/dan weer heel koud.

en zo kan ik nog wel doorgaan...
nou is mijn vraag.. is er iemand bekend met deze onderzoeken? hoe ging dat.. of wat was uiteindelijk de oorzaak?
heb geen idee waar ik aan moet denken..

dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, bloedprikken.

Melkafvloed kan bijvoorbeeld komen door een te hoge prolactinewaarde.
Ben dan inderdaad ook benieuwd naar je schildklier en andere hormonen.

Maar voor echte antwoorden zul je de uitslagen natuurlijk moeten afwachten.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Laat inderdaad bloedprikken. En als de gynaecoloog niets van belang kan vinden, laat je dan doorverwijzen naar een endocrinoloog.
snowdogs schreef:
27-11-2017 07:54
Laat inderdaad bloedprikken. En als de gynaecoloog niets van belang kan vinden, laat je dan doorverwijzen naar een endocrinoloog.

Dit dus! Familielid van mij heeft veel te lang doorgelopen met vergelijkbare klachten. Uiteindelijk heeft de endocrinoloog de juiste diagnose kunnen stellen, maar dat heeft echt jaren geduurd. Familielid is al die jaren op zoek geweest naar een juiste diagnose, werd zelfs gedacht dat het psychisch was etc.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-11-2017 09:44
0.10% gewijzigd
Klinkt als hyperprolactinemie, vanwege de melk.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Andersom schreef:
27-11-2017 08:27
Dit dus! Familie lid van mij heeft veel te lang doorgelopen met vergelijkbare klachten. Uiteindelijk heeft de endocrinoloog de juiste diagnose kunnen stellen, maar dat heeft echt jaren geduurd. Familielid is al die jaren op zoek geweest naar een juiste diagnose, werd zelfs gedacht dat het psychisch was etc.
Misschien ben ik dan wel familie van je! ;-)
wat is een endocrinoloog ? waar zou ik dan aan moeten denken?

heb zojuist net bloed geprikt. en dat was behoorlijk wat.. misschien herkenbaar?

AMH
Androsteendione
DHEA-sulfaat
FSH
Insuline
LH
Oestradiol
Progesteron
Prolactine
T4
Testosteron + SHBG
TSH

ik hoop stiekem wel dat ze iets vinden .. wil nu wel gewoon weten wat ik heb.. mag ik vragen wat jouw familielid uiteindelijk had @Andersom?
anoniem_641af97a91958 wijzigde dit bericht op 27-11-2017 13:30
0.25% gewijzigd
De endocrinoloog houdt zich bezig met de hormoonhuishuiding in zijn geheel.

De gynaecoloog eigenlijk alleen met het stukje hormoonhuishouding wat de voortplanting betreft.

Maar mocht er iets geks uitkomen, dan zal de gynaecoloog je ongetwijfeld doorsturen naar de endocrinoloog. En mocht er niets uit het bloedonderzoek komen zou ik alsnog vragen om een verwijzing, gezien al je klachten.

Wat je nu geprikt hebt is allerlei geslachtshormonen (AMH, Androsteendione, DHEA-sulfaat, FSH, LH, Oestradiol, Progesteron, Prolactine, Testosteron, SHBG) + schildklierhormonen (T4, TSH) + insuline.

(Bedoelen ze trouwens geen fT4 i.p.v. T4?)
flipje2 schreef:
27-11-2017 13:30
De endocrinoloog houdt zich bezig met de hormoonhuishuiding in zijn geheel.

De gynaecoloog eigenlijk alleen met het stukje hormoonhuishouding wat de voortplanting betreft.

Maar mocht er iets geks uitkomen, dan zal de gynaecoloog je ongetwijfeld doorsturen naar de endocrinoloog. En mocht er niets uit het bloedonderzoek komen zou ik alsnog vragen om een verwijzing, gezien al je klachten.

Wat je nu geprikt hebt is allerlei geslachtshormonen (AMH, Androsteendione, DHEA-sulfaat, FSH, LH, Oestradiol, Progesteron, Prolactine, Testosteron, SHBG) + schildklierhormonen (T4, TSH) + insuline.

(Bedoelen ze trouwens geen fT4 i.p.v. T4?)

er stond T4 op het formulier...
ben benieuwd ...
Hmm, eigenlijk hoor je eerst het fT4 te testen, T4 is evt. later pas aan de orde.
T4 (totaal T4) is de totale hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed, maar >95% hiervan is gebonden aan eiwitten en niet biologisch actief.
Het fT4 (vrij T4) is de actieve fractie.

Maar de eerste test voor screening is de TSH en die staat er wel bij dus dat is prima. Als je fT4 te hoog is dan is je TSH namelijk verlaagd (en andersom).
Totaal T4 doet er (n eerste instantie) niet zoveel toe.

Ben benieuwd wat er uit komt. Wanneer krijg je de uitslagen?
A.s. maandag telefonisch consult. de gyn zou in de ochtend bellen. dus weer even een week wachten...
Ik wacht ook op maandag voor een onderzoek, dus dan wachten we samen. :)
flipje2 schreef:
27-11-2017 14:03
Ik wacht ook op maandag voor een onderzoek, dus dan wachten we samen. :)
spannend. beter als alleen ! niets ernstigs hoop ik ! :daisy:
nou uitslag van het bloed onderzoek is binnen... Niks.. noppes... nada... kunnen vinden helaas.. nu moet ik wachten tot ik ongesteld word. volgens de bloedwaarden gebeurt dat deze week... dan moet ik op dag 3 van mijn ongesteldheid weer opnieuw terug naar de poli om weer bloed te laten prikken .... nou ben benieuwd.. maar heb zo een gevoel dat ook hier weer niets uit gaat komen.... pff... zucht.. nou kom ik nog niet verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven