Hpv
donderdag 1 juni 2023 om 07:28
Hallo, ik vraag mij af of er kans is op baarmoederhalskanker wanneer je maar 1 partner hebt (gehad) en wanneer je partner ook alleen jou heeft gehad.
Heb de zelftest gedaan, nu in afwachting van uitslag. Dus vind toch beetje spannend.
Maar vroeg het me af. Snap dat de kans kleiner is dan bij meerdere bedpartners. Maar is het nul, of is er altijd kans? Als ik google lees ik vooral dat je het, als je maar 1 partner hebt, alsnog van die partner kan krijgen omdat hij al besmet kan zijn door eerdere relatie. Maar als hij ook alleen jou heeft (gehad)?
Heb de zelftest gedaan, nu in afwachting van uitslag. Dus vind toch beetje spannend.
Maar vroeg het me af. Snap dat de kans kleiner is dan bij meerdere bedpartners. Maar is het nul, of is er altijd kans? Als ik google lees ik vooral dat je het, als je maar 1 partner hebt, alsnog van die partner kan krijgen omdat hij al besmet kan zijn door eerdere relatie. Maar als hij ook alleen jou heeft (gehad)?
donderdag 1 juni 2023 om 07:36
Lila-Linda schreef: ↑01-06-2023 07:33als jullie beiden elkaars eerste keer seks waren, dan kun je elkaar toch niet besmetten?
Ja hoor, je kunt HPV ook zonder seks krijgen/overdragen.
donderdag 1 juni 2023 om 07:47
maar die kans is klein
daarom krijgen jonge kinderen de prik nog niet
Pas tegen de tijd dat ze eventueel sexueel actief gaan worden
en als beiden maagd zijn, is de kans dat je het virus al opgelopen hebt klein
donderdag 1 juni 2023 om 09:42
Seksueel actief kan ook handwerk betekenen, penetratie met piemel hoeft daar niet eens aan te pas te komen. Daarom inderdaad op een hele jonge leeftijd de prik.Lila-Linda schreef: ↑01-06-2023 07:47maar die kans is klein
daarom krijgen jonge kinderen de prik nog niet
Pas tegen de tijd dat ze eventueel sexueel actief gaan worden
en als beiden maagd zijn, is de kans dat je het virus al opgelopen hebt klein
donderdag 1 juni 2023 om 09:48
Even relativeren.
Hpv is iets waar 80% van de mensheid mee in aanraking zal komen. Gelukkig ruimt het lichaam het meestal zelf op.
Ben echter wel heel erg voorstander van de inenting.
Ik was nl 1 van de mensen bij wie het niet werd opgeruimd en dat heeft absoluut een staart gekregen.
Prikken halen wanneer er nog geen besmetting heeft plaatsgevonden is absoluut een goed idee.
Hpv is iets waar 80% van de mensheid mee in aanraking zal komen. Gelukkig ruimt het lichaam het meestal zelf op.
Ben echter wel heel erg voorstander van de inenting.
Ik was nl 1 van de mensen bij wie het niet werd opgeruimd en dat heeft absoluut een staart gekregen.
Prikken halen wanneer er nog geen besmetting heeft plaatsgevonden is absoluut een goed idee.
donderdag 1 juni 2023 om 09:51
Ik heb het ook gehad, werd niet opgeruimd en zat met baarmoederhals vol slechte cellen en later bleek een redelijk grote tumor op de baarmoedermond te zitten ook.
Gelukkig is alles weg nu, maar moet nu nog eerst elk half jaar een nieuwe uitstrijk, en hopelijk daarna elke 1,5 jaar als aankomende 2 x schoon blijft.
Dus zou als ik TO was gewoon even de HA vragen of er kans is en of ze beiden ge-ent kunnen worden. Hij dus ook.
Mijn partner werkt in AVL en naast dat je een vrouw kan besmetten, kan je zelf ook peniskanker krijgen en dat komt bijna niet voor maar als je het hebt... dat is er niet af te branden, dan gaan ze snijden in penis, of verwijderen.
Gelukkig is alles weg nu, maar moet nu nog eerst elk half jaar een nieuwe uitstrijk, en hopelijk daarna elke 1,5 jaar als aankomende 2 x schoon blijft.
Dus zou als ik TO was gewoon even de HA vragen of er kans is en of ze beiden ge-ent kunnen worden. Hij dus ook.
Mijn partner werkt in AVL en naast dat je een vrouw kan besmetten, kan je zelf ook peniskanker krijgen en dat komt bijna niet voor maar als je het hebt... dat is er niet af te branden, dan gaan ze snijden in penis, of verwijderen.
Jaja.

donderdag 1 juni 2023 om 09:58
Ooit eens gelezen dat HPV bij nonnen niet voorkomt, zij zijn niet seksueel actief. Dat schijnt dus een fabeltje te zijn.
https: volkskrant.nl/mensen/het-papillomavirus-is-overal-baarmoederhalskanker-is-dat-niet.
Niet om je ongerust te maken uiteraard.
donderdag 1 juni 2023 om 10:39
Dat doen ze niet, ik heb het gevraagd.LuciFee2023 schreef: ↑01-06-2023 09:13En als je geen hpv hebt, kan je daarna misschien alsnog je laten enten, beiden? Zou dat zeker even vragen aan de ha, of dat nog mogelijk is.
donderdag 1 juni 2023 om 12:12
Je kan t wel doen maar moet je zelf bekostigen. Tis nogal duur (500 euro ongeveer). Heb t zelf gedaan ivm eerdere afwijkende cellen die verwijderd zijn. Volgens de gyn kan het helpen om herbesmetting te voorkomen. Maargoed das een andere situatie dan TO.LuciFee2023 schreef: ↑01-06-2023 10:50Recent? Want ze enten nu wel jong volwassenen ook nog, begreep ik laatst.
Maar als niet kan, dat is echt jammer maar zal goede reden hebben.
donderdag 1 juni 2023 om 12:13
Ja dit jaar heb ik het nog gevraagd, het was mijn eerste keer voor een uitstrijkje. Die nieuwe regels zijn ook maar tot 27 jaar. Maar vragen kan altijd natuurlijk.LuciFee2023 schreef: ↑01-06-2023 10:50Recent? Want ze enten nu wel jong volwassenen ook nog, begreep ik laatst.
Maar als niet kan, dat is echt jammer maar zal goede reden hebben.

donderdag 1 juni 2023 om 17:38
TO vraagt wat de kans op baarmoederhalskanker is na 1 sekspartner. Ik denk dat het goed is om haar er op te wijzen dat HPV geen baarmoederhalskanker is.
donderdag 1 juni 2023 om 17:46
Hmm ja eens. Baarmoederhalskanker wordt meestal veroorzaakt door HPV. Als je HPV hebt dan wil dat echter helemaal niet zeggen dat je baarmoederhalskanker krijgt. Wel is het goed om het te laten testen. Er zijn ook andere oorzaken van baarmoederhalskanker die niks met seks oid te maken hebben. Dat staat hier compleet los van (en de kans daarop is ook zeer klein).
donderdag 1 juni 2023 om 17:49
Daar staat iets anders, namelijk dat nonnen ook baarmoederhalskanker kunnen krijgen. Maar baarmoederhalskanker kan je ook zonder hpv krijgen. Het is zeldzaam, maar het kan wel.
donderdag 1 juni 2023 om 17:51
Ik snap het idd.Bbubbels schreef: ↑01-06-2023 17:46Hmm ja eens. Baarmoederhalskanker wordt meestal veroorzaakt door HPV. Als je HPV hebt dan wil dat echter helemaal niet zeggen dat je baarmoederhalskanker krijgt. Wel is het goed om het te laten testen. Er zijn ook andere oorzaken van baarmoederhalskanker die niks met seks oid te maken hebben. Dat staat hier compleet los van (en de kans daarop is ook zeer klein).
donderdag 1 juni 2023 om 18:49
Mijn vraag was meer: ik heb de zelftest voor bevolkingsonderzoek gedaan. Hoe groot is de kans, bij slechts 1 partner, dat er hpv/afwijkende cellen gevonden kunnen worden die dus uiteindelijk baarmoederhalskanker kunnen worden. Heb de test dus al gedaan en wacht op uitslag, maar vroeg het me af, omdat ik telkens lees dat het overdraagbaar is via seksueel contact en dat als je een vaste partner hebt je het alsnog kan hebben via je partner. Maar wat als jij voor partner ook de eerste bent. Ik ben overigens al wat ouder hoor, 35, getrouwd, al van redelijk jong bij elkaar, niemand anders gehad.
bij 30 geen uitstrijkje gedaan. Was zwanger en daarna niet meer bij stil gestaan.
bij 30 geen uitstrijkje gedaan. Was zwanger en daarna niet meer bij stil gestaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in