Gezondheid alle pijlers

Hyperventilatie

01-07-2017 20:12 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ben een meisje van 17.
Ik sporte afgelopen seizoen 4x in de week en speelde twee wedstrijden op zaterdag. Behoorlijk veel dus. Maar op een dag tijdens de training voelde ik me niet goed en vooral erg duizelig. Dat duurde erg lang en ging niet over na stil zitten. Dus is de ambulance gekomen om me na te kijken. Ze denken dat het hyperventilatie was. Ze wisten het echter niet zeker. Maar de meeste mensen zeggen dat hyperventilatie komt door stress, daar heb ik geen last van.

Nu is mijn vraag of ventilatie ook een duidelijke andere reden kan hebben dan stress? Heb nu nog een tijd erg veel hoofdpijn maar de huisarts doet er niks aan. 😞
Hyperventilatie is in feite een verkeerde ademhalingstechniek. Kan door stress, hoeft niet. Er zijn speciale ademhalingsfysiotherapeuten die je met een juiste techniek kunnen helpen oefenen. Misschien iets om met je huisarts te bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Ik schijn ook te hyperventileren, maar niet perse door stress. Het uit zich bij mij ook niet als duizeligheid of kortademigheid, maar als een heftige pijn in mijn ribbenkast. Werd er meestal snachts wakker door, dus ik denk dat het bij mij puur door verkeerd ademenen komt. Ik ben doorverwezen naar de fysio voor ademhalingstechnieken, maar ik heb dit tot op heden nog niet gedaan. Ik merk dat het bij mij al helpt als ik mediteer of heel duidelijk focus op buikademhaling (broek los, neus in-mond uit). Heb nu bijna geen last meer van die aanvallen. Maar je kunt dus vragen om fysio als je het zelf echt niet meer trekt :)
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Ik zou vragen of je huisarts je toch doorstuurt voor ademhalingstherapie. Bijvoorbeeld bij een fysiotherapeut. Je hoeft niet per se stress te hebben voor hyperventilatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven