Gezondheid alle pijlers

Ik val alleen maar af ..

25-05-2020 23:54 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!
Ik zit met een vervelend probleem. Zoals in de titel beschreven: ik val alleen maar af. En dat is absoluut niet positief. Ik was van nature altijd al een slank gebouwde vrouw. Niet dat ik dit fijn vond.. ik wilde al een tijdje wat kilootjes extra, maar zó mager was ik niet, dus ik liet het gaan. Sinds enkele maanden begon ik plotseling af te vallen. Op zes maanden tijd verloor ik maar liefst 5 kilogram, en dit zonder mijn voeding aan te passen. Ik at misschien wel een beetje minder aangezien ik last kreeg van maag- en darmklachten, maar ik at niet zó weinig om 5 (!) kilogram af te vallen. Sindsdien ben ik graatmager. Ik walg van mezelf. Ik bracht een bezoekje aan de huisarts maar hij lachtte het gewoon weg.. pijnlijk. Mijn omgeving neemt me ook niet serieus. “Ach, soms vallen mensen eenmaal af. Niets aan de hand” krijg ik dan te horen. Maar vijf kilogram afvallen.. op zes maanden? Dat kan toch niet normaal zijn. Mijn kleding past me niet meer. Mijn armpjes zijn even dik als een flesje water. Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben? Ik ben enorm nieuwsgierig naar jullie verhalen en hoe jullie hiermee omgaan. Ik ben ten einde raad.
Als jij met 15,99 bij de huisarts staat lijkt me dat er weinig valt te lachen.
Dus maak vandaag maar een nieuwe afspraak en zeg dat je vet ondergewicht hebt en niet durft te eten.
Alle reacties Link kopieren
Axelle1712 schreef:
27-05-2020 00:02
Een eetstoornis zou ik het niet noemen. Ik heb wel emetofobie (angst voor braken). Hierdoor probeer ik misselijkheid ten alle tijden te vermijden. Ik ben al enkele maanden dagelijks misselijk.. daarom durf ik niet meer eten dan gewoonlijk (angst om misselijk te worden). Voor de misselijkheid ging ik naar de dokter, maar zoals gewoonlijk lachte hij dit weg: “Het zit gewoon in je hoofd hoor, je moet jezelf ervan overtuigen dat je niet misselijk bent”.
Als dit geen eetstoornis is dan weet ik het niet meer.
#doeslief
Loesiepoesie schreef:
27-05-2020 07:53
Als dit geen eetstoornis is dan weet ik het niet meer.
De misselijkheid na het eten kan ook een medische oorzaak hebben.

Als TO tegelijk een psychisch probleem heeft met betrekking tot overgeven, dan kunnen beide problemen elkaar versterken.

Sterkte, TO, ik hoop dat er snel een goede oplossing komt!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees allemaal dingen waardoor je opnieuw naar de huisarts moet.
Je hebt het zelf geprobeerd maar komt niet verder, daarom heb je hulp nodig.
Alle reacties Link kopieren
Axelle1712 schreef:
27-05-2020 00:05
Aan de rest: bedankt voor jullie tips. Het klinkt belachelijk maar het doet me écht goed, de reacties. Wanneer ik dit probleem aankaart in mijn omgeving wordt er eigenlijk niet geluisterd. “Wees blij dat je zo slank bent, de kilo’s komen later wel!”. Zo ‘n dingen maken me écht verdrietig.. alsof ondergewicht niet gezien wordt als een probleem.
wil je wel naar de huisarts? of zoek je redenen om niet te gaan?
omdat het eng is om aan te komen?? stel, dat hij iets aan je probleem doet
rozemarijn123 schreef:
27-05-2020 00:19


Ik was vanavond met een blok gezondheid, voeding en maag-darmwerking bezig - en kwam tegen: val je 5 kilo af binnen 6 maanden, dan gelijk naar de huisarts.

Onbedoeld afvallen bedoel je dan, neem ik aan?
Niq schreef:
27-05-2020 07:18
Als jij met 15,99 bij de huisarts staat lijkt me dat er weinig valt te lachen.
Dus maak vandaag maar een nieuwe afspraak en zeg dat je vet ondergewicht hebt en niet durft te eten.
Dat laatste is het belangrijkste. TO moet eerlijk toegeven dat ze een eetfobie heeft, te weinig eet en daardoor zoveel afvalt en ze te mager is. Vervolgens moeten zeggen dat ze een doorverwijzing wil naar een psycholoog
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-05-2020 08:34
wil je wel naar de huisarts? of zoek je redenen om niet te gaan?
omdat het eng is om aan te komen?? stel, dat hij iets aan je probleem doet
Ik wil heel graag naar de huisarts.. Ik heb zometeen een afspraak! Ik vind het niet eng om aan te komen opzich, maar de angst om daardoor misselijk te worden speelt wel. Ik hoop alleszins dat ik straks een goed gesprek kan voeren met de (nieuwe) huisarts en dat medische aandoeningen kunnen worden uitgesloten.
Axelle1712 schreef:
27-05-2020 10:04
Ik wil heel graag naar de huisarts.. Ik heb zometeen een afspraak! Ik vind het niet eng om aan te komen opzich, maar de angst om daardoor misselijk te worden speelt wel. Ik hoop alleszins dat ik straks een goed gesprek kan voeren met de (nieuwe) huisarts en dat medische aandoeningen kunnen worden uitgesloten.
Goed dat je opnieuw naar de huisarts gaat. Sterkte!
Wees eerlijk en open over je situatie, dat helpt je het meest.
Alle reacties Link kopieren
Fijn!
Kom je nog vertellen hoe het ging?
Alle reacties Link kopieren
Afvallen? Ik weet er alles van. Heel langzaam begon het bij me, kreeg steeds minder trek, misselijk gevoel etc. Bij een griepje viel ik extra af. Aankomen lukte niet. Ben naar huisarts en diëtiste gegaan, maar helaas is er toen niet verder gekeken. Mijn bloedwaarden waren nietiger maar werd geweten aan afvallen....
Een jaar later bleek ik ernstig ziek te zijn.
Ga naar je huisarts en laat je goed onderzoeken. Laat je niet afschepen met komt wel goed, werd bij mij wel gedaan. Zorg alsjeblieft dat je hier goed naar laat kijken!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-05-2020 13:32
maar als je zo weinig eet, dan kan 1 boterham (een klein bakje yoghurt) per dag al het verschil maken

en wat je eet, is erg weinig
als je moeite hebt met maaltijden, kun je het meer verdelen over de dag:
om 7 uur 2 boterhammen
om 10 uur een boterham
om 11 uur fruit
12.30 3 boterhammen
14.00 2 boterhammen
15.30 fruit (en yoghurt)
18.30 avondeten
20.00 yoghurt

etc
Maar dat zijn 8 boterhammen. Moet ze dat eten vind je? Ja misschien als ze echt aan wil komen.
Ik ben zelf ook slank, goed bmi, en red t vaak ook met 3 of 4 boterhammen per dag. Ik val daar niet mee af. Eet wel dingen tussendoor :)

Maar goed snap idd dat TO een laag bmi heeft en zou moeten aankomen, zeker niet afvallen. Dus goede tip het eten te spreiden. Maar zou het zelf niet naar binnen krijgen, 8 boterhammen.
bedoel je boterham (= 2 sneetjes) of 8 sneetjes?
ik ben namelijk ook slank (wel gezond bmi) en heb al 8 sneetjes op voordat het 11 uur sochtends is (4 ontbijt en 3 tussendoor)
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
27-05-2020 11:07
Maar dat zijn 8 boterhammen. Moet ze dat eten vind je? Ja misschien als ze echt aan wil komen.
Ik ben zelf ook slank, goed bmi, en red t vaak ook met 3 of 4 boterhammen per dag. Ik val daar niet mee af. Eet wel dingen tussendoor :)

Maar goed snap idd dat TO een laag bmi heeft en zou moeten aankomen, zeker niet afvallen. Dus goede tip het eten te spreiden. Maar zou het zelf niet naar binnen krijgen, 8 boterhammen.
het is met aankomen, als met afvallen: Nood breekt wet
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap dat heel goed hoor, het vervelend vinden om af te vallen. Ik heb ook bijna mijn hele leven lang ondergewicht gehad. Ik wilde op een gegeven moment zó graag aankomen dat ik mezelf dwong om meer te eten dan ik op kon en dan werd ik weer misselijk. Op een gegeven moment zag ik echt op tegen eten, juist daardoor. Probeer gewoon wat meer rust erin te krijgen en eet mooie volle producten, verspreid over de dag.
Wat bij mij uiteindelijk echt hielp was stoppen met roken. Ik kwam toen moeiteloos veel aan en kreeg een mooi gezond gewicht. Inmiddels mag er zelfs wel weer een kilootje af :P
Alle reacties Link kopieren
Rnacie schreef:
27-05-2020 11:10
bedoel je boterham (= 2 sneetjes) of 8 sneetjes?

Een boterham is hetzelfde als een sneetje hoor.
Alle reacties Link kopieren
Rnacie schreef:
27-05-2020 11:10
bedoel je boterham (= 2 sneetjes) of 8 sneetjes?
een boterham is een sneetje brood
een sandwich zijn er 2

ik eet er 's morgens 2, bij de lunch 3

maar heb een bmi van ruim 19, toen ik ooit onder de 14 zat, moest ik echt bij-eten
Trotter schreef:
27-05-2020 11:18
Een boterham is hetzelfde als een sneetje hoor.
Bij mijn opleiding, ok jaren steentijd, leerden wij toch echt dat 2 sneetjes brood 1 boterham is dus die vraag is helemaal niet raar.
Alle reacties Link kopieren
VivaYfke schreef:
27-05-2020 11:24
Bij mijn opleiding, ok jaren steentijd, leerden wij toch echt dat 2 sneetjes brood 1 boterham is dus die vraag is helemaal niet raar.

Ik vind zowel de vraag als die opleiding raar: https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... s/boterham.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
27-05-2020 11:27
Ik vind zowel de vraag als die opleiding raar: https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... s/boterham.
inderdaad!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boterham
Een boterham is een snee gesneden brood,
lise1985 schreef:
27-05-2020 09:16
Onbedoeld afvallen bedoel je dan, neem ik aan?
Thnx! Inderdaad onbedoeld natuurlijk, ik heb het in mijn eerdere bericht aangepast.
TO, het kan ook helpen om vezelrijk te gaan eten om je verstopping aan te pakken. Verstopping kan een oorzaak zijn dat je misselijk wordt van eten.

Verder kun je ook de Eetmeter bij houden van het Voedingscentrum: via deze website of app kun je berekenen wat je zou moeten eten per dag, en dan vervolgens elke dag invullen wat je ook echt eet.

Je krijgt dan ook advies over voedingswaarde, mineralen en vitaminen over wat je dagelijks verbruikt.

Laat alles heel goed controleren door de huisarts op medisch vlak.

Je kunt naar een psycholoog om je fobie voor misselijkheid aan te pakken.

En naar een (natuur)dieetist voor advies omtrent je voeding in relatie tot gezondsheidsklachten.

Goed voor jezelf zorgen!
Rnacie schreef:
27-05-2020 11:11
ik ben namelijk ook slank (wel gezond bmi) en heb al 8 sneetjes op voordat het 11 uur sochtends is (4 ontbijt en 3 tussendoor)
Dat zijn er zeven ;-)
Alle reacties Link kopieren
Rnacie schreef:
27-05-2020 11:10
bedoel je boterham (= 2 sneetjes) of 8 sneetjes?
Huh die snap ik niet. Een boterham is toch 1 sneetje? Of bedoel je zelfgesneden? Ik eet gewoon boterhammen, gesneden door de bakker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven