Gezondheid alle pijlers

Implanon

02-03-2016 10:00 19 berichten
Wie heeft er ervaring met Implanon?

Ik vroeg bij mijn huisarts naar een hormoonspiraal en zij stelde voor om Implanon (zo'n staafje in je arm) te nemen.

Als reden gaf ze aan dat ze het niet nodig vond pijn te leiden (door het inbrengen van het spiraaltje) en dat het ook niet in de weg kan gaan zitten tijdens de seks (wat wel eens voorkomt volgens haar).

Het liefst zou ik geen hormonen willen, maar een hoofdreden om voor een hormoonspiraal (of implanon) te kiezen is dat ik van mijn ongesteldheidsklachten af wil (en met een koperspiraal kan het juist erger worden heb ik begrepen).

Volgens mijn huisarts hebben een hormoonspiraal en implanon hetzelfde effect.

Toch kiezen vrouwen niet vaak voor Implanon. Hoe komt dit?

De huisarts gaf aan omdat het negatief in het nieuws is geweest omdat sommige artsen het verkeerd in brachten en er dus vrouwen zwanger raakten.

De huisarts schetst al met al een positief plaatje, maar is dit werkelijk zo? Wie weet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk alle anticonceptie gehad die bestaat, behalve Implanon. De reden? Mijn huisartsenpraktijk wilden het niet meer zetten, nadat ze met teveel negatieve bijwerkingen te maken hadden gehad. Doorbraakbloedingen was de grootste, geloof ik.
Om die rede heb ik ook niet gekozen voor Implanon. Het staafje kan zoek raken in je lichaam en het was kennelijk toch niet zo betrouwbaar. Ik heb een Mirea, ben er tevreden over, vooral omdat bij mij ook de menstruatie wegbleef.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb al een jaar of 10 implanons. Bevalt prima, inbrengen en gebeurde iedere keer door de gynaecoloog want de huisarts had er niet genoeg ervaring mee. Als 'bijwerking' ben ik niet meer ongesteld geworden, maar dat kan verschillen per persoon, sommigen zijn langdurig licht ongesteld.

Verwijderen ging ook makkelijk, klein sneetje onder lokale verdoving, oude er uit en nieuwe er in en dan was ik er weer voor 3 jaar af.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De gynaecoloog heeft het mij destijds sterk afgeraden. Het zou niet goed werken volgens hem, alle patiënten bij wie hij het hadden geplaatst wilden er binnen een jaar weer vanaf
Hier ook een gelukkige gebruiker hoor! Van de pil kreeg ik 4 dagen per 2 weken ontzettende migraine en met de Implanon geen last. Ook langdurig niet ongesteld
Had Mirena en nu Implanon.

Met de Mirena werd ik niet meer ongesteld maar voelde ik zitten tijdens de seks.

Deze heb ik dus laten verwijderen.

Implanon heb ik nu vanwege heftige menstruatie klachten en hormonale migraine.

Het 1e jaar heb ik lange menstruaties gehad ( 3 weken vloeien, 1 week niet).

De reden dat ik het heb laten zitten is dat de hormonale migraines uitbleven.

De menstruatie is nu regelmatig.
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
Al jaren tevreden met mijn Implanon. Geen cyclus, minimale hormonale acné, 2x per jaar een lichte doorbraakbloeding.
Ik heb mijn 3 implanon nu. Omdat ik overgewicht heb vervang ik hem wel elke 2 jaar ipv 3. Op 2x per jaar 2 dagen een lichte bloeding nergens last van. In brengen en verwijderen onder lokale verdoving en voel je dus niets van. Op mijn werk meerdere mensen die last hadden van de mirena. Idd het voelen tijdens de seks en iemand kreeg doorlopende schimmel infecties van. Die mensen (4) zijn op mijn aanraden allemaal overgestapt op de implanon en allemaal tevreden.
Hier ook een happy user van de implanon! Ik heb de eerste in december 2011 laten zetten, en die kon dus blijven zitten tot december 2014 (heb 'm voor de zekerheid in oktober 2014 laten vervangen). In die drie jaar nooit ongesteld geweest, nooit klachten gehad die ik heb gelink aan de implanon. In 2014 heb ik mijn implanon laten vervangen, en nu zit het staafje in m'n andere bovenarm. Het littekentje van het verwijderen is ongeveer zo groot als wanneer je je pinknagel in je huid drukt; viel mij ontzettend mee. Afgelopen zomer (2015 dus) ben ik een paar dagen ongesteld geweest, verder helemaal niet (afkloppen ). Mij bevalt het echt ontzettend goed!

Een goede vriendin van mij heeft nu ook haar tweede implanon. Was tijdens de eerste ook helemaal niet ongesteld, maar heeft sinds de tweede een heel regelmatige cyclus. Dat vindt ze jammer, maar niet onoverkomelijk.
De ervaringsdeskundigen zijn dus allemaal positief

Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als mijn ongesteldheid weg zou blijven. Ik hoop vooral van mijn hoofdpijn af te zijn.

(en de buikpijn die ik sinds een jaar -alleen 's nachts- heb)
Iets langer dan vier jaar lang Implanon gehad, geen buikpijn en geen menstruatie. Halverwege het vierde jaar kreeg ik ineens last van maandenlange non-stop menstruatie... Toen heb ik hem er toch maar uit laten halen.

Kortom: voor zo lang als het duurde, tevreden gebruiker.
Hier heb ik hem vorig jaar eind maart laten verwijderen. Ik had hem bijna 2 jaar. Door de hormonen voelde ik me een totaal ander mens. Het leek net of al mijn emoties afgevlakt waren.

Het enige voordeel vond ik dat ik niet meer ongesteld werd.

De eerste 3 maanden wel constant gebloed.
quote:Melanievv88 schreef op 02 maart 2016 @ 11:38:

Hier heb ik hem vorig jaar eind maart laten verwijderen. Ik had hem bijna 2 jaar. Door de hormonen voelde ik me een totaal ander mens. Het leek net of al mijn emoties afgevlakt waren.

Het enige voordeel vond ik dat ik niet meer ongesteld werd.

De eerste 3 maanden wel constant gebloed.Had je dat alleen bij implanon of ook bij andere hormoonhoudende anticonceptie?
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Helpt me toch beter een keuze te maken.
De pil heb ik niet lang genoeg gebruikt om daar last van te hebben en verder gebruiken we condooms. Maar omdat de implanon relatief weinig hormonen bevat durf ik geen andere anticonceptie meer te gebruiken.
Ik heb implanon nu voor de 5e keer en zweer erbij.
quote:Vickie6 schreef op 02 maart 2016 @ 11:21:

Iets langer dan vier jaar lang Implanon gehad, geen buikpijn en geen menstruatie. Halverwege het vierde jaar kreeg ik ineens last van maandenlange non-stop menstruatie... Toen heb ik hem er toch maar uit laten halen.

Kortom: voor zo lang als het duurde, tevreden gebruiker.Dat je in het vierde jaar klachten kreeg is niet zo raar. Na 3 jaar moet hij nml vervangen.
Toevallig dat ik dit topic tegen kom, dus ik maak er even gebruik van.

Ik vind het ook interessant.

Ik heb sinds mijn vroege jeugd altijd last gehad van mijn hormonen. Verschrikkelijk is die tijd geweest. Hoe ontregelt kan een persoon zijn!

Ik ben zelf al ruim 10 jaar aan de prikpil, dit was echt een opluchting voor mij. Veel minder hoofdpijn, stemmingswisselingen vermindert, en geen menstruatie van hel meer.

Nou is het dus zo dat mijn vriend (die nooit iets opvalt) dus kan opmerken wanneer de prik bijna is uitgewerkt aan mijn hele houding/gedrag. Dan ben ik de vriendin van hel. Zit ik niet lekker in mijn vel en met pijn en moeite onderneem ik dingen. Ik raak dan dus weer ontregelt.

Wanneer het prikje er weer in zit dan knap ik aanzienlijk op. Verschil van dag en nacht!

Dus nu dacht ik, misschien een andere pil optie, eentje die constanter werkt zoals implanon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven