Gezondheid alle pijlers

Jeuk!

31-07-2012 07:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds een tijdje heb ik jeuk bij mijn schaamgedeelte. Het s niet zo heel erg, maar wel vervelend! Op internet kan ik er niks over vinden. Heeft een van jullie er ervaring mee?
Uh misschien kan n man je van je jeuk afhelpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je al gedacht aan een schimmelinfectie?

En anders: even langs de huisarts gaan ter beoordeling?
Op internet kun je niets vinden???! Nou, dat lijkt mij heel sterk.

Maar je hebt het hier al eerder gevraagd zie ik onder het loepje, ga naar de dokter, dat is het beste.
anoniem_95845 wijzigde dit bericht op 31-07-2012 08:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Inderdaad. Jeuk wordt juist ontzettend vaak genoemd als symptoom...

Copy-Paste vanaf Gezondheidsplein:

Wat zijn vulva aandoeningen?

De vulva

De vulva is de huid rond je schede en bestaat uit de grote (buitenste) schaamlippen, de kleine (binnenste) schaamlippen en de clitoris. Klachten van de vulva komen op alle leeftijden voor, zowel bij jonge meisjes als bij oudere vrouwen. 

Symptomen van vulva aandoeningen

De meest voorkomende klacht is jeuk.

Oorzaak van jeuk aan de vulva

Jeuk aan de vulva kan veroorzaakt worden door veel verschillende aandoeningen aan het vrouwelijk geslacht. Meestal is er sprake van een seksueel overdraagbare aandoening (SOA), maar er bestaan ook andere aandoeningen die niet door seksueel contact worden overgedragen. Een allergie, ontsteking of huidaandoening kan bijvoorbeeld ook de oorzaak zijn van de jeuk.

Seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s)

Geslachtsziekten waarbij duidelijk jeuk optreedt zijn: genitale wratten, herpes, schaamluis en bacteriële vaginose. Een schimmelinfectie is ook seksueel overdraagbaar, maar hoeft niet door seksueel contact te zijn ontstaan.

Allergie

Een allergische reactie kan ook jeuk veroorzaken. Je kunt bijvoorbeeld allergisch zijn voor het elastiek in je ondergoed. Daarnaast kan je ook allergisch zijn voor zeep, parfum of zalfjes. Meestal krijg je dan ook een allergische reactie op andere delen van je lichaam.

Koude kompressen, een crème of zalf die je door de huisarts krijgt voorgeschreven kunnen eventueel helpen tegen de jeuk. Ga nooit krabben, want dan blijven je klachten aanhouden.

Specifieke aandoeningen van de vulva

Pruritus vulvae

Een aandoening die specifiek jeukt, is pruritus vulvae waarbij geen directe oorzaak (allergie, ontsteking of huidaandoening) gevonden kan worden voor de jeuk aan de vulva.

Pruritus vulvae komt vaak voor, vooral bij oudere vrouwen na de menopauze. Jonge vrouwen kunnen er ook last van hebben, meestal als gevolg van spanningen. Bij een andere aandoening die gepaard gaat met pruritus vulvae kunnen ook witte vlekjes ontstaan (leukoplakie) die in het ernstigste geval het risico op kanker van de vulva vergroten.

Lichen sclerosus / craurosis vulvae

Een andere verwante aandoening is lichen sclerosus, ook wel craurosis vulvae genoemd. Deze aandoening wordt gekenmerkt door een enigszins verschrompelde, schilferige droge huid van de vulva. Ook hier is er sprake van intense jeuk en kunnen er wit verkleurde plekjes (leukoplakie) op het slijmvlies te zien zijn. Deze aandoening komt vooral voor bij vrouwen rond de overgang.

Vulvadystrofie

Vulvadystrofie is een chronische huidafwijking van de vulva. Zowel de schaamlippen als het gebied er omheen zijn aangetast. Deze huidafwijking brengt veel klachten met zich mee. Vooral de langdurige jeuk van en brandende pijn aan de schaamlippen wordt als zeer onplezierig ervaren. Vaak word je huid erg droog. Dit kan ook scheurtjes en kloofjes veroorzaken. Seksueel contact en plassen worden daardoor erg pijnlijk. Soms worden er witte plekjes aangetroffen op de schaamlippen, wat vaak een teken van aantasting van de huid is.
Jeuk in je vagina of waar je schaamhaar zit? In het eerste geval misschien schimmelinfectie anders niet goed geschoren??
Ga toch even naar de dokter TO. Een tijdje terug heb je precies hetzelfde gevraagd.

Even over je angst heen zetten, huisarts laten kijken, en je bent van je klachten af met het juiste zalfje.
Je kunt natuurlijk canesten Gyno proberen. Maar dat is meer bedoelt voor vrouwen die vaker schimmelinfecties hebben en het kunnen onderscheiden van andere klachten. Dat kun jij nog niet..
Schaamluis?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Schaamgedeelte is wel een heel breed begrip. Je huisarts zal meer specifieke info nodig hebben.
quote:Fame schreef op 31 juli 2012 @ 10:32:

Schaamluis?Die schijnen te zijn uitgestorven!
Misschien heel vergezocht, maar wat dat je van even langs de huisarts te gaan?
quote:frizzy schreef op 31 juli 2012 @ 10:34:

[...]

Die schijnen te zijn uitgestorven!Met al dat gescheer hebben ze daar niets meer te zoeken inderdaad.
quote:Fame schreef op 31 juli 2012 @ 11:06:

[...]

Met al dat gescheer hebben ze daar niets meer te zoeken inderdaad. Ze hebben er nog 25 gevonden.
Ik twijfel. Ben de laatste tijd zo vaak naar de dokter geweest (vaak voor niks of voor mijn eczeem) dat ik even met de dokter wacht. Ik verander eerst eens mijn wasmiddel en ga me met een speciale zeep wassen, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven