Gezondheid alle pijlers

Kan de pil het krijgen van kinderen belemmeren na stoppen?

11-01-2010 16:33 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe vriend en eigenlijk ben ik die condooms zo zat. Een heerlijke vrijpartij moeten onderbreken om condoom te pakken enzo Nou heb ik wel een kinderwens en ik ben al 35. Ik ben een jaar of wat geleden gestopt met de pil. Ik wilde niet dat als ik een vriend zou krijgen en we na een tijd zouden besluiten kinderen te willen krijgen die pil een belemmering zou kunnen zijn (laten we eerlijk zijn, ik héb al geen jaren meer de tijd..). Ik had namelijk gehoord van verschillende kanten dat het best een hele tijd kan duren voordat de normale cyclus weer op gang komt en de pil sowieso de vruchtbaarheid zou verminderen (die bij mij vanwege mijn leeftijd toch al minder is). Maar nu ik dan weer een vriend heb, ben ik toch aan het overwegen om aan de pil te beginnen weer. Maar ik wil graag weten hoeveel er nou van waar is dat het later het krijgen van kinderen zou kunnen belemmeren. Hebben jullie enig idee? ervaringen?

Mijn cyclus is nadat ik was gestopt met de pil een jaar geleden weer redelijk snel op gang gekomen. En ik heb hem echt jaren geslikt. Maar ik wil ook niet het risico lopen dat ik nu iets doe waar ik later spijt van krijg.
Ik heb zelf niets gelezen over vermindering van vruchtbaarheid door de pil ná het stoppen ervan. Sterker nog: uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik ben zelf jarenlang pilgebruikster geweest (meer dan de helft van mijn leven) en na 1 maand stoppen op mijn 34e zwanger geworden.

Ontpillen is een fabeltje naar het schijnt, en je vruchtbaarheid hangt vooral samen met je leeftijd. Statistisch gezien dan.

Succes!

TD
Misschien is het slim om hierover een afspraak met de huisarts te maken? Misschien heeft hij/zij ook nog slimme alternatieven.
Voor zover ik op de hoogte ben van het onderzoek naar de effecten van de pil, zou deze je vruchtbaarheid niet moeten aantasten, ook niet op lange termijn. Theoretisch gezien zou je meteen na het stoppen weer een cyclus moeten krijgen. Er zijn inderdaad mensen bij wie het even duurt voor de cyclus weer op gang komt, maar of dat in direct verband staat met het slikken van de pil of dat andere factoren een rol spelen is niet altijd duidelijk.

Nu de pil gaan slikken zou je vruchtbaarheid in ieder geval niet moeten verminderen; als je eerder weer snel een normale cyclus hebt gekregen zal dat na een volgende keer hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn. Maar nogmaals: ook andere factoren kunnen een rol spelen: je bent dan ouder, dat zou invloed kunnen hebben. Ook eventuele gewichtstoename zou ertoe kunnen leiden dat het na het stoppen langer duurt voor je ongesteld wordt. De pil op zich zou echter weinig verschil moeten maken.
ontpillen is bij iedereen anders denk ik. Zelf wel last gehad na het stoppen van de pil. En hoelang zou je nog willen wachten? Vanaf je 35e gaat je vruchtbaarheid toch echt met stappen achteruit.
Bedankt voor deze snelle reacties!

Janine, tuurlijk gaat mn vruchtbaarheid snel(ler) achteruit, maar ja.. ik heb echt pas net een vriend. Ga en wil ook niet zeggen nu: nou zullen we dan maar?? haha! WIl vooral van hem genieten nu en ik wil ook geen kinderen voordat ik echt een stabiele relatie heb. Dus het is gewoon zoals het is. En als het me/ons gegeven is over een tijd dan zou dat heel fijn zijn. Ik wil alleen dus niet zelf iets gaan doen wat het actief zou kunnen belemmeren.

@ Tia dalma, dat klinkt hoopvol!
Ah Phoebe, een beetje man begríjpt toch dat je er beter meteen mee aan de slag kunt? Geintje hoor, volgens mij pak je het prima aan.
Ik ben 34 heb 4 kinderen de 1e kreeg ik op mijn 21 daarna geen pil gebruikt en nummer 2 kwam toen ik 25 was.

Nummer 3 duurde ook redelijk lang en kwam toen ik 29 was.

Daarna slikte ik de pil door met af en oe en stopweek.

December 2008 stopte ik met de pil ( was toen dus 33) en in maart 2009 was ik zwanger heel snel dus.

Wat ik zeggen wil het is niet echt te voorspellen hoe snel je zwanger raakt en in mijn geval speelde mijn leeftijd geen rol.

Je zou namelijk zeggen dat ik toen ik jonger was sneller zwanger zou zijn geworden wat dus niet zo was.

In mijn geval heeft de pil en het aantal jaar en het doorslikken er van geen invloed gehad.
Ontopic antwoord: nee, volgens mij belemmert de pil geen latere vruchtbaarheid. Maar als je twijfelt zou je het beste er met je HA over kunnen spreken.

Gedeeltelijk on topic: Je bent nu 35. Ik begrijp je overwegingen dat je nog niet te snel 'de' grote kinderwensvraag op tafel wil gooien. Ik zou je echter toch adviseren het beter vandaag dan morgen te doen. Het is gewoon een feit dat je niet alle tijd meer hebt.

Sterker nog: de tijd begint biologisch gezien al behoorlijk te dringen. Ik denk dat je keus voor nu aan de pil gaan een keus is die eigenlijk groter is dan nu alleen maar weer dat pilletje gaan slikken.

Wanneer je een grote kinderwens hebt moet je gewoon echt niet te lang meer wachten met gaan proberen. Dat zeg ik niet om je angst aan te jagen, maar omdat je echt van een verdrietige kermis thuis komt als het straks niet meer mogelijk blijkt te zijn terwijl je nu nog een aardige kans hebt.

Kort door de bocht gezegd: hét moment om aan kinderen te beginnen komt toch nooit, op een gegeven moment moet je je (als je het wil) er maar gewoon in storten. Ik zou serieus bij jezelf te rade gaan wat je overwegingen zijn om het nu nog langer uit te stellen. Sta ook serieus stil bij de mogelijke consequenties van deze keuze.

Just my two cents .

Oja, en hier was gister een korte interessante discussie over, vanaf pagina 7: 35+ en kinder/gezinswens
Kun je niet een koperspiraaltje laten plaatsen?

Dan krijg je geen hormonen binnen, en als je hem weg laat halen is alles meteen weer klaar om te beginnen!
Stressed is just desserts spelled backwards
Voor je van anti conceptie gaat veranderen is het mss handig om eerst te weten of die man ook een kinderwens heeft? En wanneer hij die niet heeft of je dan nog wel verder wilt?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 11 januari 2010 @ 17:38:

Voor je van anti conceptie gaat veranderen is het mss handig om eerst te weten of die man ook een kinderwens heeft? En wanneer hij die niet heeft of je dan nog wel verder wilt?Goede punten!
mirena of koperspiraal, minipil (cerazette).
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik snap wat je zegt xxx, maar zoals ik al zeg: ik heb pas net een vriend. En ja ik zou graag kinderen willen, maar al ben ik wat ouder, niet 1 2 3. Ik wil het niet overhaasten en ik wil niet koste wat het kost kinderen. Een tijd voordat ik deze man ontmoette heb ik overwogen om zelf een kindje proberen te krijgen. Maar uiteindelijk besloot ik het niet te doen omdat ik een gezin wil. Een echte Wat ook inhoudt dat de relatie stabiel is en dat je zo ver bent dat je echt voor elkaar wilt kiezen. En zo ver is het nog lang niet. We zijn elkaar aan het ontdekken en het voelt zo onwijs goed. Maar feit is gewoon dat we geen idee hebben hoe dat er over een jaar uit ziet. Hij weet overigens dat ik een kinderwens heb en dat ik geen jaren meer heb. En hij heeft niet in zoveel woorden gezegd: ik moet kids. Maar wel dat hij zichzelf over een tijd wel met een gezin ziet.

Toen ik besloot niet zelf kinderen proberen te krijgen heb ik mezelf ook de vraag gesteld hoe ik het zou vinden om geen kinderen te krijgen. Als het er niet meer in zat. En het antwoord was dat ik dat heel jammer zou vinden, maar dat ik er wel mee kon leven. Dat heeft me veel rust gegeven, ook nu ik wel weer een relatie heb.

Thanks ik zal eens bij die discussie gaan kijken.
Koperspiraaltje heb ik eigenlijk nooit overwogen. Geen idee hoe dat werkt en hoe pijnlijk het is om in te laten brengen. Heb wel gehoord van een collega dat ze er heel veel problemen door heeft gekregen en dat dat ding er uitgehaald moest worden daardoor.
Heb dit onlangs gevraagd aan een fertiliteitsarts, of ontpillen bestaat. Antwoord: niet in de zin van een periode minder vruchtbaar zijn (zodra je stopt met de pil ben je weer vruchtbaar), wel in de zin van ontwennen van hormonen van de pil (maar dat heeft geen invloed op je vruchtbaarheid). Goed dat je niks overhaast in ieder geval!
In principe belemert de pil na het stoppen het krijgen van kinderen niet. Ook als je tussentijds een pil vergeet kan je al zwanger raken. Het zogenaamde ontpillen is een fabeltje.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij is het een fabeltje, dat je lichaam op gang moet komen na de pil. De pil zorgt voor een bepaalde hormoonspiegel, waardoor je geen eisprong hebt. Door diezelfde hormonen is je baarmoederslijmvlies minder toegankelijk voor bevruchting. Zodra die vreemde hormonen je lijf uit zijn, is er geen reden om aan te nemen dat je lichaam dan opeens niet meer normaal werkt. Er zijn heel wat vrouwen die meteen zwanger worden na het stoppen met de pil. Sterker nog, na het vergeten van een paar pillen kun je al zwanger worden. Die hormoonspiegel luistert namelijk erg nauw. Een verandering in het evenwicht kan zo een eisprong veroorzaken. Dus je kunt de pil gerust nemen en ook weer gerust stoppen als je eraan toe bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven